Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امروز پس از کش و قوس های فراوان شاهد...

روایتی متفاوت و خواندنی از مجمع بانک صادرات

بورس24 - حیدر کثیری : امروز پس از کش و قوس های فراوان و با انتشار صورت های مالی و گزارش فعالیت هیئت مدیره شاهد برگزاری مجمع بانک صادرات بودیم مجمعی که حواشی و خبرهای زیادی داشته که در ادامه به نکات جالب و خواندنی این مجمع می پردازیم.

در بدو ورود به محوطه مجموعه پژوهشگاه نیرو در مقابل درب ورودی سالن خلیج فارس توقف خودرو نیروی انتظامی حکایت از این داشت که مسئولین امر احتمال هر اتفاقی را داده اند.
مجمع بانک صادارت نهایتا پس از چند ماه تشکیل جلسه داد مجمعی که هیچ دستاوردی برای سهامداران نداشت و صرفا منجر به انباشته شدن زیان های سهامداران شد، بزرگترین مغموم این مجمع سهامداران حقیقی بودند که نه تنها سودی از مجمع عایدشان نشد ماه ها نیز سرمایه هاشان نیز مسدود شد، سرمایه گذارانی که می توانستند پول هایشان را همین بانک سپرده گذاری کنند و بیش از ١٨ درصد سود بدون ریسک دریافت کنند.
مجمع بانک صادرات از جمله مجامعی بود که سهامداران سرمایه های از دست رفته شان را فریاد کردند و تنها شاهد آن بودند که بندها و قوانینی در پاسخ به فریادهاشان به رخ شان کشیده شد.فریادهایی که می گفت:چرا بانکی که زیان ده است باید مالیات بدهد، چرا دولت بدهکار به بانک از بانک زیان ده مالیات اخذ می کند، چرا تخلفات موسسه میزان باید به بانک صادرات و سرمایه سهامداران تحمیل شود؟
و چرا های دیگری که با فریاد های ناشی ازفشار تحمل زیان ستون های سالن خلیج فارس را به لرزه انداختند و پاسخی دریافت نکردند.

فیلمی از افتخارات صادرات
گزارش خبرنگار بورس24 حاکی از آن است:مجمع بانک صادرات با حضوربیش ٧٥ درصد از سهامداران تشکیل جلسه داد.در ابتدای مجمع فیلمی از افتخارات بانک صادرات پخش شده و پس از آن گزارش عملکرد بانک ارائه شد.
بانک صادرات طی گزارش اعلامی در مجمع عادی فوق العاده خود اعلام کرد: کل دارایی های بانک با رشد٢٣.١٣ درصدی در سال ٩٤، رشد ١٨.٣٥ درصدی در آمدهاروبرو بوده است. این بانک در حوزه درآمدهای ناشی از کارمزد ٣.٤٨ درصد افت داشته است.و با افت ٤٤٢ درصدی سود در حدود ٢ هزار میلیارد تومان زیان پس از ماه ها تاخیر در تشکیل مجمع به سهامداران خوداعطا نمود.
در ادامه گزارش گفته شد:سپرده های بانک نسبت به سال گذشته ٢٨ درصد رشد داشته که از مجموع سپرده ٢٨ درصد از این سپرده ها ارزان قیمت و مابقی آن سپرده ها گران قیمت است.همچنین اعلام شد در کنار رشد سپرده ها در حدود ٢١ درصد تسهیلات اعطایی افزایش داشته است.
در بخش هایی از گزارش اعلام شد:ازسال ٩٠ تا کنون بخش عمده سود پرداختی ناشی از فروش املاک بوده است ، حال آن که فروش این املاک در سال گذشته به دلیل رکود توقف داشته است.

بانک زیان ده شده!!!
پس از ارائه این گزارش سهامداران بانک لب به اعتراض گشودند و با فریاد های خود به عملکرد بانک اعتراض داشتند. جو مجمع بانک صادرات بسیار ملتهب و با نارضایتی گسترده سهامداران روبروبود.
سیاوش زراعتی مدیر عامل بانک پس از اعتراضات در تریبون حاضر شد و گفت:در این شرایط اعتبار ٤٠ ساله خود را گذاشته تا این مجموعه را به سامان برساند.
وی گفت:بانک ٢٥ هزار نفر بازنشسته و٣٢هزار نیروی شاغل دارد که بیش از ٧ هزار نفر از این نیروهامازادند و در تلاشیم تا با ایجاد توسعه در بخش های آی تی این نیرو ها را در این بخش به کار گیریم.
زراعتی در ادامه از هزینه های تحمیل شده به بانک هم گفت:در حدود ١١ هزار میلیارد ریال تسهیلات پدیده شاندیز، ٨٥ درصد از تسهیلات استفاده شده در موسسه میزان ،٢٦٨ هزار میلیارد مطالبات از دولت و سایر مسئولیت های ناشی از موسسه میزان بر عهده بانک صادرات گذاشته شده است.
وی همچنین گفت:حدودیک سوم از شعب و باجه های بانک زیان ده هستند و این موضوع منجر به آن شده است تا بانک صادرات علی رغم برخورداری از بزرگترین شبکه شعب که هزینه های زیادی به بانک تحمیل می کند.تمام موارد مذکور منجر به آن شده است که سودآوری ازفرآیند های بانکداری به سود آوری از طریق فروش اموال تبدیل شود.

فریادهای حمید اعرابی و حقیقی ها

مسئولان بانک در پاسخ به سوالات حمید اعرابی از سهامدارانی که به اظهار وی قریب به ٠.٥ درصد از سهام بانک را داراست پاسخ قانع کننده ای نداشتند، وی در خصوص رشد٥٠ درصدی فوق العاده پرسنل و رشد ٧٥ برابری هزینه خدمات قراردادی سوال پرسید اما پاسخ شفافی در این خصوص از طرف مجمع داده نشده ونهایتا رای گیری ها با آرای نظار به تصویب رسید اعتراضات در خصوص عدم پاسخ های شفاف ادامه داشت، در مجمع بانک صادرات بی حاشیه ترین قسمت مجمع نماینده سازمان بورس بود.

از موارد دیگری که به شدت مورد اعتراض سهامداران بودشرکت قند هفت تپه بود که در پاسخ به اعلام مدیران بانک مبنی بر خریدار نداشتن این شرکت بود که سهامداران با اعتراض شدید دلایلی ارائه کردند که چطور قند چابهار با ٦٠ میلیارد تومان واگذار شد اما قند هفت تپه  که ٦٠ درصد از صنعت شکر کشور است چطور خریدار ندارد و منجر به زیان در بانک شده است.

حقیقی ها راهکار دادند...

راهکار حقیقی های بورس برای از بین بردن زیان سهامداران بانک این بود که گروه مالی سپهر ، سهام سهامداران حقیقی را با قیمت ١٢٠ تومان بخرد تا از التهابات بکاهد و سهامداران راضی باشند.

درآخر...

سهامداران در خصوص تحمیل تعهدات موسسه اعتباری میزان از مدیران سوال کردند اما با  سکوت طولانی مدیران روبرو شدند و این موضوع با فریادهای مکرر جواب بده سهامداران روبرو شد اما باز هم پاسخی شنیده نشد مدیران بانک صادرات در خصوص میزان و علت انتقالش به این بانک  شانه خالی کردند و به ادامه قرائت بندها پرداختند.
در نهایت نماینده دولت و پرسنل بانک صادرات صورت های مالی را تصویب کردند.
نماینده بورس درخصوص بازگشایی نماد گفت:از ١٠ هزار میلیارد ریال ذخیره مد نظر بانک مرکزی ١٠٠٠ میلیارد ریال را بانک تامین کرده و در نه هزار میلیارد باقیمانده ابهام است و تا زمان تعیین تکلیف این میزان نماد بسته می ماند.بورس تکلیف کرد در خصوص ٩ هزار میلیارد ریال ظرف یک هفته پاسخگو باشند.

توزیع زیان بین سهامداران!
مجمع بانک صادرات پس از٤ ساعت نهایتا، با تقسیم زیان بین سهامداران به پایان رسید و  صورت های مالی با رای پرسنل بانک و نماینده دولت و سهام عدالت به تصویب رسید.

در حاشیه...

روز پنجشنبه پرچالش ترین مجمع بانکی سال 1395 در سالن خلیج فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

مجمع بانک صادرات آنچنان در شرایط امنیتی برگزار شد که گویی در مرکز موصل قرار است مجمع برگزار شود نه در سالن خلیج فارس،شاید هم سود های میلیاردی بانک که قرار بود بین سهامداران تقسیم شود مدیران را واداشت تا هر تعداد که از انتظامات و حراست که هست را به سالن خلیج فارس بیاورند.

گزارش خبرنگار بورس24 حاکی از آن است:در این روز تنها صحبت از سر صداقت بر روی یک چیز بود و آن این که رکود در بازار ملک منجر به عدم تقسیم سود و زیان ده شدن بانک شده است!!! مگر سهامداران،سهام بنگاه املاک خریداری کرده بودند؟ پس چرا بنر مجمع بانک صادرات آنجا نصب شده بود؟

مدیر عامل بانک در این جلسه به صراحت گفت: آبروی ٤٠ ساله کاری ام را گذاشتم و تصدی مدیریت بانک را برعهده گرفتم و میراث دار این سفره به تاراج رفته ام.

همه سهامداران حقیقی از بالای برج ١١٥ متری سپهر دیده می شدند آنقدر ریز که صدای فریادهاشان ستون های سالن خلیج فارس را به لرزه انداخته بود و می گفتند چه کسی «میزان» را به بانک نیمه خصوصی صادرات تحمیل کرده است!

حتی در این روز پرچالش صدای سهامداری که فریاد می زد چرا هزینه های فوق العاده پرسنل با  ٥٠ درصد افزایش و هزینه های خدمات قرار دادی ٧٥ برابر شده است به گوش مدیران بانک نرسید و پاسخ مشخصی به این پرسش های اساسی داده نشد.

راستی مگر بانک قریب به ٢ هزار میلیارد زیان نداشت؟

در این روز مدیران بانک صادرات با اجرای مرتضی حیدری بیشتر از افتخارات خود سخن گفتند تا 2 هزار میلیارد تومان زیان!

در مجمع بانک صادرات آقای مدیرعامل تمام حرفش حکایت از آن داشت که یک سوم شعب زیان ده است و نیرو ها مازاد! این هم از برنامه های خروج از بحران بانک!

در روز مجمع راهکار مشخصی برای حل مشکلات ارائه نشد فقط به رسم معمول مصوب گردید و مقرر شد آن هم با رای مالک اصلی و البته سهام عدالت.

مجمع وبصادر در حالی برگزار شد که صدای عدالت از دهان حمید اعرابی بلند بود، هر چند که برخی گفتند او برای حق خود فریاد می زند اگر اینطور بود بازهم او شهامت داشت تا حق سهامدار جزء را فریاد بزند.

امروز در مجمع بانک صادرات شاهد یک چیز دیگر هم  بودیم سرمایه گذارانی که قانونی ریسک بازار سرمایه را پذیرفتند و سهام بانک را خریدند قربانی شدند ، قربانی ماجراهای میزان و ... .

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24