Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

ای کاش ما به جای هلدینگ خلیج فارس سهامدار شرکت هایی کوچکی بودیم که این روزها با تحرکات سفته بازان حسابی رشد می کنند و به شعارهای مسئولین وقت در خصوص سرمایه گذاری بلند مدت در غول پتروشیمیایی کشور گوش نمی کردیم.شرکتی که به دلیل بزرگی آبروی بورس کشور است...

نقد قابل اعتنای یک حقیقی از اوضاع هلدینگ خلیج فارس/۴٠ درصد زیان/ای کاش سهامدار شرکت های کوچک بودم!

یک سهامدار حقیقی در نامه ای خطاب به بورس24 از عدم پرداختن این رسانه به وضعیت هلدینگ خلیج فارس به عنوان بزرگترین شرکت حاضر در بازار سهام و بازدهی منفی قابل توجه این شرکت انتقاد کرد.

در نامه این حقیقی آمده است:آیا خبر دارید از زمان عرضه اولیه هلدینگ خلیج فارس در بورس در اواخر فروردین 92 با قیمت 750 تومان تاکنون یعنی اوایل آذر ماه سال 95 که سهم در محدوده 450 تومان معامله می شود ، اگرچه سهم در ظاهر بازدهی منفی نداشته ولی اگر دوره صعود سهم یعنی از زمان عرضه تا آبان 92 را از کارنامه معاملاتی آن حذف کنیم، حتی با لحاظ سود تقسیمی و افزایش سرمایه بازدهی منفی 40 درصدی در این نماد اتفاق افتاده است و سهامدرانی که عملا چند ماه بعد از عرضه سهامدار شرکت هستند در زیان سنگینی قرار دارند؟

وقتی سود نقدی هیچ جذابیتی ندارد...

وی همچنین نوشته که سیاست تقسیم سود این شرکت طی سال های اخیر به ترتیب 7 تومان، 100 تومان، 50 تومان و در آخرین مجمع 30 تومان بوده است که از لحاظ مقایسه با سایر شرکت های هم گروهی چنگی به دل نمی زند. یک مرحله افزایش سرمایه 102 درصدی طی آذر ماه 94 در نهایت به رقیق شدن بیشتر سهم، فشار عرضه ها و افت قیمتی منتج گردید و حتی بازده حدود 20 درصدی این سهم در زمان رونق 3 ماهه بورس طی زمستان 94، با افت طی ماه های اخیر نه تنها سوخت شد بلکه بازدهی منفی برای یک سال اخیر بر جای گذاشت.

بی تفاوتی بزرگترین شرکت بورس به رشد قیمت نفت!

در نامه انتقادی این سهامدار با اشاره به معاملات بلوکی سهم طی یک سال اخیر آمده :هر چند این معاملات هم در ثبات قیمتی این سهم در بازه های حیاتی اثر گذار بود لیکن همین عدم واکنش به تغییرات قیمت نفت تا حدود زیادی فشارهای قیمتی را حتی در روندهای مثبت برای سهم به همراه داشته است تا این سهم به عنوان یک نماد نسبتا کم تفاوت به قیمت های جهانی در بازار بورس قیمت گذاری شود.

شرکت ها را بورسی و شفاف نمی کنند!

این فعال بازار سرمایه در ادامه نوشته حتما یادتان هست که """شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (سهامی عام) با انتقال سهام شرکت های پتروشیمی، ره آوران، مبین، نوری(برزویه)،بندر امام، بوعلی سینا، فجر،عملیات غیرصنعتی، بازرگانی پتروشیمی، مدیریت توسعه، پتروشیمی بین الملل، خوزستان، پارس، عملیات غیرصنعتی پاسارگاد، اروند، تندگویان متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تبدیل به شرکت هلدینگ گردد و صددرصد سهام شرکت هلدینگ نیز از طریق بورس اوراق بهادار واگذار شد."""

اما این هلدینگ که شرکت های زیر مجموعه زیادی دارد طی مدت کمتر از چهار سال گذشته از زمان ورود به بازار سرمایه فقط دو شرکت فجر و مبین را وارد بازار کرده است و روند واگذاری های این هلدینگ بسیار کند پیش می رود و همین اهمال در فرآیند عرضه ها سبب عدم شفافیت دارایی های آن برای سرمایه گذاران شده...

بیشتر شرکت ها زیر ظرفیت کار می کنند!

در نوشتار حقیقی مزبور این پرسش مطرح شده که آیا می دانید برخی از شرکت های این هلدینگ هنوز زیر ظرفیت خود فعال بوده و حتی بعضا به دلیل مشکلات در تولید و نرخ محصولات و مواد اولیه در مرز زیان دهی قرار گرفته اند؟به طور مثال، پتروشیمی تندگویان که زیان انباشته ای معادل 22 تومان برای هر سهم دارد از تمام ظرفیت تولید خود استفاده نمی کند و این یکی از مهم ترین دلایل شرایط کنونی این شرکت به حساب می آید. البته گفته می شود که دلیل این که شرکت نمی تواند با ظرفیت کامل فعالیت نماید مشکل در لایسنس و طراحی بوده که در حال مرتفع شدن است و حجم بالای تسهیلات از دیگر عوامل زیاندهی شرکت می باشد.

افزون بر این،پتروشیمی اروند با ظرفیت تولید 300 هزار تن پی وی سی و فروش خالص 9793 میلیارد ریالی یکی از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس می باشد و مهم ترین خوراک شرکت اتیلن است. اروند به دلیل تولید کمتر از 70 درصدی پی وی سی نسبت به ظرفیت اسمی در سال 94 با زیان 2736 میلیارد ریالی به کار خود پایان داد.البته کاهش شدید قیمت این محصول نیز در زیان این شرکت نقش مهم تری داشته است زیرا خوراک آن کاهش چندانی نداشت.همچنین شرکت از گذشته اختلاف حسابی با شرکت پتروشیمی مارون داشته که می تواند موجبات تغییر در سود شرکت را فراهم سازد ""ضمن آن که ظاهرا اختلاف حساب با شرکت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی بالغ بر 7000 میلیارد تومان نیز از گذشته وجود داشته است.""

آیا از پتروشیمی بوعلی خبر دارید؟

فعال حقیقی بازار سرمایه در ادامه نوشته که یکی از اتفاقاتی که طی ماه های گذشته مکررا در زیر مجموعه های این هلدینگ اتفاق افتاد آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی بوده که عواقبی نیز در پی داشته است. اما این موضوع از سوی مدیران شرکت چندان رسانه ای نشد. آتش سوزی که در پتروشیمی بوعلی به عنوان یکی از زیر مجموعه های هلدینگ خلیج فارس در سال 95 اتفاق افتاد یکی از مهم ترین اتفاقات در حوزه HSE در صنعت پتروشیمی بوده است که منجر به توقف تولید 1 ماهه شرکت شد ولی در حال حاضر شرکت با ظرفیت بیش از 80 درصد در حال فعالیت است. شایان ذکر است این شرکت تولیدکننده محصولات آروماتیک به ظرفیت 1.7 میلیون تن در سال می باشد و سود سال 94 حدود 1036 میلیارد ریال بوده است که البته پیش بینی این رقم برای سال مالی فعلی تا حدود کمتر از 240 میلیارد ریال کاهش یافته است.

همچنین او نوشته آخرین وضعیت پالایشگاه بید بلند و پتروشیمی هایی همچون هرمز که شرکت در آن ها سرمایه گذاری کرده برای سرمایه گذاران مشخص و شفاف نیست.

در پایان نامه این حقیقی عنوان شده که هر روز ده ها مطلب خبری و تحلیلی از شرکت های مختلف در بورس24 و سایر رسانه ها منتشر می شود،اما چرا هلدینگ خلیج فارس که بزرگترین شرکت بورس است خبر زیادی در رسانه ندارد و حتی کمتر درباره آن تحلیل بنیادی نوشته شده است! و چرا کسی به ارزش بازار این شرکت که زمانی حدود 40 هزار میلیارد تومان بود و الان به سختی 23 هزار میلیارد تومان شده ، توجهی نمی کند!

ای کاش ما به جای هلدینگ خلیج فارس سهامدار شرکت هایی کوچکی بودیم که این روزها با تحرکات سفته بازان حسابی رشد می کنند و به شعارهای مسئولین وقت در خصوص سرمایه گذاری بلند مدت در غول پتروشیمیایی کشور گوش نمی کردیم.شرکتی که به دلیل بزرگی آبروی بورس کشور است.

راستی مسئولین بازار کجایند؟ و چه کسی پاسخگوی زیان سرمایه گذارانی است که در این بازار ، سهم به اصطلاح بنیادی می خرند؟؟

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • محسن نظری (همکار)
    محسن نظری (همکار)

    عمده شرکتهای زیر مجموعه فارس خوراک مایع بوده و وضعیت شرکت های خوراک مایع به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه و قیمت بالای مواد اولیه و حاشیه سود پایین مناسب نمی باشد
    همچنین قیمت بالای عرضه اولیه و عدم تحقق وعده ها سبب شد تا ارزش بازار شرکت اصلاح شود

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24