مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گفت: باید بتوانیم بین ۴ تا ۵ میلیون تن آهن اسفنجی به ترکیه صادرات داشته باشیم.
ناصر تقی زاده در گفتوگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به اینکه شرکت گل گهر اخیرا در نمایشگاه آنکیروس، آنوفر و ترک کست ترکیه حضور قوی داشت، افزود: در این نمایشگاه به دنبال بازاریابی آهن اسفنجی
تولیدی گل گهر بودیم و ارتباطات خوبی هم در همین زمینه برقرار شد.
وی توضیح داد: با توجه به افزایش تولید آهن اسفنجی در شرکت گل گهر و اینکه هنوز بخش ذوب به اندازه کافی آمادگی جذب این حجم آهن اسفنجی را ندارد، باید به فکر صادرات آهن اسفنجی باشیم. در همین راستا
بازاریابی گسترده ای در خارج از کشور و به ویژه ترکیه برای صادرات آهن اسفنجی گل گهر آغاز شده است. ترکیه دارای یک بازار فولاد 27 میلیون تنی است که عمدتا صنعت فولاد این کشور بر پایه قراضه است و ما می
توانیم دستکم بین 4 تا 5 میلیون تن آهن اسفنجی به این کشور صادرات داشته باشیم و ترکیه برای آهن اسفنجی ما یک بازار بالقوه محسوب می شود.
وی گفت: در حال بررسی شیوه صادرات آهن اسفنجی هستیم و اینکه آیا می توانیم آهن اسفنجی را به صورت مستقیم به ترکیه صادر کنیم و یا اینکه آن را تبدیل به هات یا کولد دی آر آی کرده و سپس صادر کنیم.
تقی زاده با بیان اینکه ارتباطات تجاری ایران و ترکیه تاکنون عمدتا یک طرفه بوده است، گفت: تاکنون بیشتر از طرف ترکیه به ایران بیلت و سایر محصولات فولادی صادر شده است اما می خواهیم این روند را تغییر
داده و ما نیز به یکی از تامین کنندگان مواد اولیه و مصرفی موردنیاز ترکیه تبدیل شویم که در صورت تحقق این هدف موفقیت بزرگی بدست آورده ایم. ترکیه سالانه حدود 30 میلیون تن مصرف قراضه دارد و ما می توانیم
نسبت به جایگزینی بخشی از این قراضه با آهن اسفنجی خودمان اقدام کنیم.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با اشاره به اینکه آهن اسفنجی و سنگ آهن ایران براساس قیمت های جهانی صادر می شوند، عنوان کرد: ما هیچ وقت سنگ آهن را ارزان تر از قیمت جهانی نفروخته ایم. آهن اسفنجی
نیز همین طور است. در همین حال باید سعی کنیم صادرات به کشورهای همسایه در اولویت ما قرار داشته باشد. به عنوان مثال صادرات آهن اسفنجی به ترکیه از صادرات به چین دارای اولویت بیشتری است. در زمینه شمش
نیز به نظر من بهتر است این محصول در کارخانه های داخلی به میلگرد تبدیل شده و سپس به بازارهای همسایه مانند عراق صادر شود.
او با اذعان به اینکه صنعت سنگ آهن کشور در زمینه بازاریابی و صادرات ضعیف بوده است، افزود: این در حالیست که با توجه به فعالیت سالیان طولانی در این عرصه کشور باید در زمینه بازاریابی نیز قوی می شد.
متاسفانه در حال حاضر شرکت های تخصصی در عرصه صادرات وجود ندارند. اینکه همه بخواهیم هم تولیدکننده باشیم، هم فروشنده و هم صادرکننده عملی نیست. باید آژانس ها و شرکت هایی تشکیل شوند که کارمزدی در حوزه
های فروش و صادرات به تولیدکنندگان کمک کنند.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر تاکید کرد: در عین حال حضور در نمایشگاه های بین المللی و شناساندن ایران و محصولات آن به شرکت های خارجی اهمیت زیادی دارد. نباید هم انتظار داشته باشیم که در همه
نمایشگاهها میلیون ها دلار محصول بفروشیم. از هر 10 نمایشگاه اگر در یک نمایشگاه نیز موفق به فروش شویم همان برای ما کافی خواهد بود.
تقی زاده با تاکید بر اینکه رسیدن به هدف تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 مستلزم تقویت سیستم بازاریابی و فروش نیز است، عنوان کرد: اگر این حجم فولاد در کشور به تولید برسد اما سیستم بازاریابی و فروش
ما ضعیف باشد در حقیقت سرمایه های کشور را از بین برده ایم. هر قدمی که برای افزایش تولید برداشته می شود باید برای فروش و بازاریابی آن هم فکر شود.
وی در عین حال از افتتاح گندله سازی شماره 2 گل گهر در 24 آبان ماه امسال خبر داد و گفت: پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان های کرمان و یزد از پیشرفت خوبی برخوردار است و اگر سیستم بانکی کمک لازم را
ارائه کند قطعا شاهد جهش در اجرای این پروژه نیز خواهیم بود.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.