نگاه برابر به مطبوعات دارای رویکردهای سیاسی مختلف و همچنین بهرهگیری از تکنولوژی برای هماهنگی امور از جمله ویژگیهای بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات محسوب میشود.
خبرآنلاین/ بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات از روز چهاردهم آبان ماه به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد تا به این ترتیب یک هفته پر از خبر و هیجان پیش روی اهالی مطبوعات و مخاطبان این عرصه باشد. نمایشگاه مطبوعات از سالهای دور فضایی برای تعامل میان مخاطبان و صاحبان رسانه بوده است. ایجاد فضای گفتوگو در این محیط یکی از اساسیترین فاکتورهای نمایشگاه بوده که این رویداد را مورد توجه قرار داده است، هر چند در سالهایی این ویژگی در غبار محافظهکاریها محو شده بود، اما چند سالیست که نمایشگاه مطبوعات حال و هوایی از گفتوگو و تعامل به خود گرفته است. همین ویژگی است که موجب میشود رسانههای مختلف برای حضور در نمایشگاه ابراز علاقهمندی کنند و در عین حال مخاطبان در روزهای برگزاری مهمان مصلای تهران باشند.
امسال معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مسئولیت برگزاری نمایشگاه را برعهده دارد، با مورد اهمیت قرار دادن دو ویژگی تفاوتهایی میان این دوره از نمایشگاه با دورههای قبل به وجود آورده است. نکته نخست اینکه بسیاری از امور مربوط به شرکتکنندگان در نمایشگاه به صورت الکترونیکی انجام شده و همین بهرهگیری از تکنولوژی مراحل اداری انجام کارها را سادهتر کرده است. ویژگی دیگر را میتوان عدالت در حضور طیفهای مختلف سیاسی در نمایشگاه دانست. مسالهای که از سوی حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در نشست خبری این دور از نمایشگاه مورد اشاره قرار گرفت.
در ادامه با نگاهی به برخی ویژگیهای شاخص بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات به برنامههای این رویداد فرهنگی نیز نگاهی صورت میگیرد.
شفافسازی در زمینه حضور در نمایشگاه
شعار نمایشگاه امسال «شفافیت و صداقت» است، این نوع نگاه در امور برگزاری نمایشگاه نیز مورد توجه قرار گرفت به این ترتیب که تلاش شد تمامی نکات در مورد حضور مطبوعات در نمایشگاه شفاف پیش برود و فرآیند ثبتنام رسانهها به صورت الکترونیک بود. به این ترتیب که ابتدا ثبت نام مقدماتی و سپس ثبت نام اصلی و در نهایت هم جانمایی و غرفهبندی به صورت الکترونیک انجام شد. کاهش هزینهها، افزایش فراگیری و تکریم واقعی ارباب رجوع از جمله نتایجی است که انجام امور به صورت الکترونیک به همراه داشته است.
جانمایی الکترونیک که از سال گذشته شروع شده و همین امر موجب شده ناحقی در مکاننمایی غرفهها اتفاق نیافتد و بر همین اساس زمینه گلهگذاریها نیز از بین برود.
امسال بالغ بر 260 غرفه در بخشهای مختلف از جمله موسسات مطبوعاتی، روزنامهها، فرهنگی و هنری، دین و اندیشه و سیاسی و اقتصادی فعالیت حضور دارند و در مجموع حدود 900 رسانه در این نمایشگاه حضور دارند.
اطلاعاتی که معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در نشست خبری در مورد جزئیات غرفههای این دور از نمایشگاه داده بود، به این شرح است: «موسسات مطبوعاتی 13 غرفه، رسانههای استانی و منطقهای 65 غرفه، تشکلهای مطبوعاتی هشت غرفه و حوزه کسب و کار مرتبط با رسانهها که سه سال است در نمایشگاه ایجاد شده است با 20 غرفه در نمایشگاه حضور دارند، همچنین روابط عمومی دستگاهها با هفت غرفه، اداره کل ارشاد استانها و نشریات محلی که نتوانستهاند به صورت مستقل در نمایشگاه حضور داشته باشند در غرفههای استانی که به تعداد تمامی استانهاست در نمایشگاه حاضر خواهند بود. نشریات دانشجویی با دو غرفه، روزنامهها با 40 غرفه، خبرگزاریهای عمومی با 13 غرفه، دین و اندیشه با 23 غرفه و بخش فرهنگی و هنری با 86 غرفه، حوزه سیاسی و اقتصادی (نشریات و پایگاههای خبری) با 94 غرفه، آموزشی و تخصصی با 99 غرفه، خانواده و عمومی و کودک و نوجوان به ترتیب با 79 و 11غرفه در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.»
این آمار و ارقام نشان از آن دارد که امسال نسبت به سال قبل تعداد حاضران در نمایشگاه 30 درصد افزایش داشته است.
توجه به تنوع دیدگاههای سیاسی
یکی از مهمترین نکاتی که میتواند فضای نمایشگاه مطبوعات را به محیطی پرکشش برای تحلیلگران و مخاطبان تبدیل کند، وجود تنوع دیدگاههای سیاسی رسانههای حاضر است. در فضای تکبعدی که گاه نمایشگاه در سالهای گذشته به سمت آن رفته بود، جذابیت برای گشایش باب گفتوگو دیده نمیشد. با در نظر گرفتن اهمیت ایجاد این تنوع امسال تلاش شده تا تنوع دیدگاه سیاسی افزایش یافته و نسبت به سال گذشته هم بیشتر شود. این تنوع را به صورت ملموس میتوان از لحاظ جغرافیایی و هم از نظر مدیوم رسانهای، رسانههای حاضر دریافت کرد.
حضور رسانههای خارجی
حضور رسانههای خارجی یکی از ویژگیهای نمایشگاه مطبوعات است. این حضور فقط به داشتن غرفه محدود نمیشود برای از مهمانان غرفههای رسانههای خارجی فرصتی برای سخنرانی نیز دارند. از جمله افرادی که به نمایندگی از رسانه خارجی خود سخنرانی خواهند کرد، میتوان به رامین مستقیم، خبرنگار روزنامه «لس آنجلس تایمز» و کمال بن یونس مدیرعامل سایت خبری «مغرب نیوز» اشاره کرد. این دو روز شنبه 15 آبان ماه برای سخنرانی در بخش بین الملل به نمایشگاه مطبوعات میآیند.
«نقش مخاطب در روزنامه های کاغذی روبه افول و روش های برخی رسانه های خارجی در حفظ مخاطبین» از ساعت 18 تا 19 با حضور مستقیم خبرنگار لس آنجلس تایمز بررسی میشود و «چشم انداز گسترش روابط بین دولت های عربی و اسلامی پس از توافق هسته ای ایران و غرب» موضوع سخنرانی کمال بن یونس است که از ساعت 16 تا 17 بعدظهر شنبه در محل نشست های خارجی نمایشگاه مطبوعات اجرا میشود.
بولتن روزانه نمایشگاه
امسال برنامهای ویژه برای بولتن روزانه نمایشگاه در نظر گرفته شده است. انتشار این ویژهنامهها به هفت روزنامه واگذار شده است. ویژهنامه نخست نمایشگاه را روزنامه «نوآوران» در روز شنبه 15 آبان ماه و ویژهنامه روزهای بعد را به ترتیب روزنامههای «آرمان امروز»، «خبر ورزشی»، «جهان اقتصاد»، «شهروند»، «ایران» و «قدس» منتشر خواهند کرد.
طبق آییننامه نمایشگاه، ویژهنامهها شامل حداقل 16صفحه است، تمام رویدادهای روز قبل نمایشگاه در حداقل 4 صفحه خبری در آنها منعکس شده و در نمایشگاه توزیع میشوند.
بهترین ویژهنامه روزانه نمایشگاه از سوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه، انتخاب و در روز اختتامیه اعلام خواهد شد.
ستاد برگزاری نمایشگاه مطبوعات این تصمیم را با نگاهی به استقبال سال گذشته روزنامهها، از واگذاری امور به خود رسانهها و کاهش تصدیگری دولت اتخاذ کرده است.
رونمایی از کتاب «حقوق مطبوعات»
در حاشیه این دور از نمایشگاه جلد دوم کتاب «حقوق مطبوعات» با عنوان فضاى عمومى مطلوب براى توسعه مطبوعات و دیگر رسانه هادر نمایشگاه مطبوعات رونمایی میشود. این کتاب اواخر سال ١٣٩١ براى چاپ به انتشارات دفتر مطالعات و برنامهریزى رسانهها سپرده شد، اما زمانى که کتاب براى بازنگرى آخر به دست دکتر کاظم معتمدنژاد رسید او در بستر بیمارى بود و اکنون فرزند او، رویا معتمدنژاد، این اثر را بازبینى و ویرایش و به واسطه دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها منتشر کرده است.
این کتاب مرجع، شامل یک مقدمه و چهار فصل است که منابع آن جداگانه در آخر هر فصل آمده است.
پروفسور کاظم معتمدنژاد روزنامهنگار و حقوقدان ایرانی بود که در اردیبهشت ۱۳۱۳ هجری شمسی در بیرجند متولد شد و پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ در تهران دارفانی را وداع گفت.
نمایشگاه در انتظار مخاطبان
برنامهریزیها در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات به گونهای صورت گرفته تا شرایط حضور گسترده مخاطبان فراهم شود. از تعیین مصلای تهران برای محل برگزاری نمایشگاه تا ایجاد فرصت برای حضور طیفهای فکری مختلف در این رویداد فرهنگی، همگی مواردی است که موجب میشود انتظار داشت بیست و دومین نمایشگاه مورد توجه مخاطبان و فعالان عرصه رسانه قرار بگیرد.
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات از ۱۴ تا ۲۱ آبان ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می شود و هر روز از ساعت 9.30 تا 20.30 میزبان علاقهمندان است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.