Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ثابت ماندن قیمت دلار در طول یکی دو سال گذشته، این انتظار را به وجود آورده که نرخ ارز باید به زودی رشد کند. به خصوص حالا که بحث ارز تک نرخی جدی تر از گذشته شده، این احتمال وجود دارد که نرخ ارز رشد داشته باشد.

گفت و گو با ۵ مقام مسئول درباره احتمال رشد قیمت دلار و آثار ارز تک نرخی بر بورس

به گزارش بورس24 ؛ گمانه زنی هایی در بازار برای دلار 4000 تومانی و تک نرخی شدن قیمت ارز وجود دارد که این موضوع، بازار ارز را دستخوش تغییراتی نموده است. اما فعالان بازار افزایش قیمت دلار را در کوتاه مدت محتمل ندانستند و افزایش قیمت را به نفع اقتصاد کشور اعلام کردند. درخصوص این موضوع با چند کارشناس خبره گفت و گو کرده ایم که نظرات آن ها را می خوانید.

حسین عبده تبریزی عضو شورای عالی بورس :

قیمت دلار در محدوده 3800 تومان نوسان خواهد کرد

با توجه به شرایط حاکم و نزدیکی به انتخابات نوسان شدید دلار وجود نخواهد داشت. اما در کوتاه مدت قیمت دلار در محدوده 3800 تومان نوسان خواهد کرد.

تک نرخی شدن قیمت دلار ریسک را در کشور کاهش می دهد و برای اقتصاد بسیار مثبت است. از طرفی ممکن است دولت نگران مساله ای به نام سرایت باشد، مانند تورم و ... . بنابر این موضوع دولت به ناچار مجبور به کنترل قیمت خواهد بود تا شرایط برای این مساله مهیا شود.

بالا رفتن قیمت دلار صنایع صادر کننده را منتفع خواهد کرد. در خصوص پتروشیمی ها هم که خوراک با ارز مبادله ای دریافت می کنند قطعا دولت تمهیدی خواهد اندیشید تا منجر به زیان صنایع نگردد و بتوانند با این تغییرات خود را تطبیق دهند.نگرانی خاصی در این مورد حس نمی شود .

تک نرخی شدن قیمت ارز منجر به رونق اقتصادی و جلوگیری از فساد خواهد شد و صرفه جویی های ناشی از کاهش فساد در این خصوص به نفع دولت خواهد بود.

رشد قیمت دلار به طور تاریخی منجر به بالا رفتن قیمت سهام بوده است. به نظر من با توجه به شرایط پیش آمده پسا برجام شرایط برای تک نرخی شدن ارز در سال جاری فراهم است.

بهزاد گلکار مدیر عامل هلدینگ مالی سینا:

دلار تک نرخی از قیمت دلار بازار آزاد بالاتر نمی رود

تک نرخی شدن قیمت ارز در آینده ای نزدیک دور از ذهن به نظر می رسد. چرا که مهیا کردن افکار فعالان اقتصادی برای این امر نیاز به زمان دارد.

در صورت تک نرخی شدن قیمت ارز، قیمتی بیش از قیمت بازار را برای آن متصور نیستم. قیمت ارز تک نرخی قطعا بین ارز مبادله ای و ارز بازار آزاد خواهد بود و قیمت آن بالاتر از این بازه نخواهد بود. با توجه به این نوع قیمت گذاری صنایعی که برای تهیه نهاده های تولید نیاز به واردات دارند واز ارز آزاد برای این کار استفاده می کنند قیمت تمام شده تولیدشان تا حدی کاهش خواهد داشت.

صادر کنندگان در شرایط جدید با یک شک روبرو خواهند شد تا با شرایط قیمتی جدید خود را تطبیق دهند.

این تغییر قیمت بر صنایع صادراتی که در برنامه بودجه شان نرخ تسعیر را با ارز آزاد محاسبه کردند،شوک مقطعی به وجود خواهد آمد. اما به زودی راه خود را پیدا خواهند کرد و زمانی که ارز تک نرخی شود روند آن تاحدی افزایشی خواهد بود. اگر ارز تک نرخی ریال داخل را تقویت کند و باعث بالا رفتن قیمت ارزش گذاری ریال داخل شود صادرات را کاهش می دهد. بهتر است که ریال داخل کمتر ارزش گذاری شود، یعنی ارز گران شود. نتیجتا صادرات توجیه پذیرتر خواهد شد و روند صادرات رشد خواهد کرد.

محال است قیمت دلار تک نرخی از قیمت دلار بازار آزاد بالاتر رود و با قیمت های فعلی دلار تک نرخی بالای قیمت دلار بازار آزاد نخواهد بود. بر مبنای محاسبات قیمت دلار در بازه 10 تا 12 درصد تا پایان سال نوسان خواهد داشت.

علیرضا عسگری مارانی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران:

دلار باید گران شود

در صورت افزایش قیمت ارز ، در مرحله اول تاثیر آن بر روی بازار کالا مشاهده خواهد شدودر مورد برخی کالا ها این اتفاق ممکن است به سرعت اتفاق بیفتد برای مثال: برخی فلزات مانند طلا و ... و تاثیر این اتفاق بر برخی کالا های دیگر با سرعت کمتری اتفاق خواهد افتاد برای مثال: کاغذ و مواد غذایی ولی نهایتا بر قیمت فروش بنگاه ها اثر گذار است.

بنگاه های صادرات محور در این شرایط وضع بهتری پیدا می کنند. به شرط اینکه سیاست های جلوگیری کننده از صادرات وضع نگردد. برای مثال در شرایط عادی 50 درصد از مس به جهت صادرات و 50 درصد به صورت داخلی مصرف می گردد. اما در اگر دستور العمل به جهت جلوگیری از صادرات وضع گردد آنطور که باید تاثیر این اتفاق دیده نخواهد شد.

اگر نرخ ارز تک نرخی شود ودر تک نرخی شدن منطق صادرات در چار چوب قانون 5 ساله سوم تا پنجم که دولت نمی تواند جلو صادرات را بگیرد رعایت شود بنگاه های صادرات محور وضعیت مناسب تری پیدا خواهند کرد. اما بنگاه هایی که مواد اولیه را وارد می کنند مانند صنعت لاستیک که کائوچو را وارد می کند. قیمت تمام شده رشد بیشتری خواهد داشت و باید این موضوع بررسی شود .

در اینجا این سوال مطرح است آیا قیمت ارز باید بالا رود؟ پاسخ مثبت است. ترکیه در عرض سه سال گذشته تقریبا بیش از 50 درصد ارزش پول خود را در برابر دلار کاهش داده است. لیر ترکیه 1.8در برابر دلار بود که الان این قیمت شده 3 در برابر دلار. روبل و یوان هم کاهش ارزش نسبت به دلار را تجربه کردند. غیر از کشور های حوزه خلیج فارس که بر مبنای دلار هستند مابقی ارز خود را در برابر دلار تضعیف کردند و عدم تضعیف ارز ما در برابر دلار خلاف اقتصاد مقاومتی خواهد بود. چرا که این قیمت منجر به افزایش واردات است. افزایش قیمت دلار اگر مدیریت شده باشد و به درستی انجام شود برای اقتصاد کشور خوب است. هر چند که برخی می گویند تورم زاست . اما این اثر چندان ترسناک نیست.این امر باعث افزایش صادرات می شود به شرط اینکه منع صادراتی در بسیاری موارد ایجاد نشود.

خطر اصلی در افزایش قیمت دلار که باید به آن توجه ویژه داشت این است که توسعه های جدید باید بازنگری شود که آیا با افزایش قیمت دلار توجیه اقتصادی برای آن متصور است یا خیر.

در سه سال گذشته فروردین 93 تا فروردین 95 در حدود 60 درصد حقوق پرسنل افزایش داشته است. اما قیمت دلار ثابت بوده است. اگر سیاست گذار در خصوص قیمت ارز بودم قطعا سیاست ژاپن پس از جنگ جهانی دوم را انتخاب می کردم تا کسی از کالاهای لوکس خارجی استفاده نکند و معامله کالاهای غیر ضرور وارداتی رونق نیابد. قیمت را از آن چیزی که هست بالاتر می دیدم و سپس به مرور قیمت را کاهش می دادم . تا زمانی که قیمت دلار به مرور افزایش یابد منبعی برای دلالی خواهد بود. امروز اگر تعیین کننده بودم قیمت را از آن چیزی که هست بالاتر می دیدم و سپس به مرور قیمت را کاهش می دادم .

خداداد غریب پور مدیر عامل سرمایه گذاری گروه توسعه ملی:

رشد قیمت دلار بر بازار سرمایه تاثیر مثبت دارد

افزایش قیمت ارز آثار تورمی خواهد داشت و منجر به رشد قیمت ها خواهد شد. برخی صنایع مواد اولیه را با ارز آزاد یا مانند پتروشیمی ها با ارز مبادله وارد می کنند. بنابراین این امر طبیعی است که این امر آثار تورمی به بار خواهد آورد.

رشد قیمت دلار بر بازار سرمایه تاثیر مثبت خواهد داشت. منجر به رشد قیمت ها خواهد شد و مشکلاتی هم بر تولید آن دسته از صنایعی که مواد اولیه را با ارز مبادله ای وارد می کنند خواهد داشت. یکسان سازی نرخ ارز برای پتروشیمی هایی که خوراک با ارز مبادله ای می خرند کاهش حاشیه سود را ایجاد می کند. تغییر نرخ ارز بر پتروشیمی و پالایشگاه اثر می گذارد. خوراک گرانتر خواهد شد اما قیمت ها هم رشد می کنند.

فرهاد حنیفی استاد دانشگاه:

پتروشیمی ها از تک نرخی شدن ارز آسیب می بینند

نرخ ارز مبادله ای تا حد زیادی از تعاملات اقتصادی حذف شده است و به جز برخی صنایع و کالاهای دارویی و اساسی تا حد زیادی مساله حذف ارز مبادله ای انجام شده است. حذف ارز مبادله ای شکل رسمی تری به خود گرفته است. شرکت ها در آمد های ارزی را در بازار آزاد به فروش می رسانند بنابر این شرکت هایی که به طور مشخص در آمد ارزی دارند در بازار دو نرخی منتفع می شوند.با تک نرخی شدن قیمن ارز این تفاوت از بین خواهد رفت یعنی خرید مواد از طریق ارز مبادله ای فروش کالا با قیمت ارز آزاد که یک حاشیه سود در این بین برای شرکت ها ایجاد می نمود.

مثلا برخی شرکت های پتروشیمی برای تامین خوراک از ارز مبادله ای استفاده می نمودند و با ارز آزاد کالا به فروش می رسانند. ارز تک نرخی موجبات شفافیت در اقتصاد را ایجاد می کند. ارز یک جز است در اقتصاد و اگر سایر اجزا همگام با یکسان سازی نرخ ارز پیش نرود سودمندی این موضوع از بین خواهد رفت. تک نرخی شدن قیمت ارز حرکت مثبتی است هرچند که برخی شرکت ها بخشی از سودشان از بین خواهد رفت اما در کلیت به نفع مجموعه اقتصادی کشور است.

در کوتاه مدت برخی شرکت ها زیان می بینند،زمینه ای برای افزایش رقابت ایجاد خواهد شد. و این موضوع در نگاه اول ممکن است آسیب رسان باشد اما در صورتی که سایر متغیر ها درست در کنار هم قرار گیرند موجب رشد خواهد شد.

با تک نرخی شدن قیمت ارز بسیاری از پتروشیمی ها از این موضوع آسیب می بینند اما این رقابت پذیری هایی که ایجاد می شود ظرفیت های صادراتی و ... ایجاد می کند.

وی افزود در دوره پسا برجام درآمد های ارزی دولت افزایش یافته و قابلیت دسترسی ارز هم افزایش داشته است. بانک مرکزی هم توانسته در بسیاری از بانک ها افتتاح حساب کند. با این وجود از آنجا که قابلیت کنترل شناور ارز بیش از گذشته فراهم شده است تا پایان سال دلار 4000 تومانی دور از ذهن است و نوسان چندانی برای ارز متصور نخواهد بود. نوسان دلار در محدود 10 درصدی قابل پیش بینی است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24