Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

پیش از این سندیکای لوله و پروفیل مدعی شده بود در عرضه های فولاد مبارکه در بورس کالا انحصار وجود دارد و نظارت های لازم انجام نمی شود...

شفاف سازی مقبول بورس کالا درباره عرضه های فولادی

آخرین وضعیت مکانیزم عرضه ها در بورس کالای ایران شفاف سازی شد.

علی پناهی معاون عملیات و نظارت بورس کالا در گفت و گو با بورس24 در خصوص عرضه محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا و شائبه انحصار در این عرضه ها گفت: عرضه های فولاد مبارکه در بورس کالا به لحاظ تعدد عرضه بسیار بالا است و به دلیل ظرفیت تولیدی که دارد بزرگترین عرضه کننده محصولات تخت فولادی در ایران می باشد. با این حال هیچ انحصاری در عرضه متصور نیست و سایر شرکت ها نیز می توانند محصولات خود را مشروط به ارایه ضمانت های لازم در بورس کالا عرضه کنند.

وی ادامه داد: این ادعا که قیمت گذاری محصولات فولاد توسط فولاد مبارکه و بالاتر از بازار تعیین می شود نیز درست نیست چرا که طبق قانون و دستورالعمل های مرتبط اعلام قیمت پایه جزء حق عرضه کننده است اما تایید یا عدم تایید آن جزو حقوق و اختیارات بورس کالاست و معیار این رد و تایید ها توسط بورس براساس شاخص هایی نظیر قیمت های جهانی ، هزینه حمل احتمالی، نرخ تسعیر ارز، تعرفه و... است که در خصوص کالا به عنوان مثال برای محصولات فولادی برآورد و سپس با قیمت پایه مد نظر فولاد مبارکه می سنجد؛ چنانچه قیمت تعیین شده به گونه ای باشد که خریدار مورد نظر ترغیب به خرید از بورس کالا نشود یا بالاتر از نرخ بازار باشد بورس از تایید آن خودداری خواهد کرد.

وی تاکید کرد: با تمام این شرایط تا به حال نشده که فولاد مبارکه محصولات خود را عرضه کند و خریداری تقاضای خرید نداشته باشد سوال اینجاست که اگر فولاد مبارکه گران فروشی دارد چرا شرکت های مورد نظر فولاد خود را از طریقی غیر از بورس کالا تامین نمی کنند؟ آن ها می توانند واردات انجام دهند

از ورود مبارکه به رینگ صادراتی استقبال می کنیم

پناهی در خصوص پایین بودن قیمت فروش صادراتی محصولات مجتمع فولاد مبارکه نسبت به فروش داخلی هم گفت چون صادرات این شرکت از طریق بورس کالا انجام نمی گیرد در این این خصوص نکته خاصی نداریم ولی از عرضه محصولات فولادی از طریق رینگ صادراتی بورس کالا کاملا استقبال می کنیم و هر زمان که شرکت مربوطه داوطلب عرضه باشد بورس کالا با در نظر گرفتن قوانین مربوطه این نظارت را بر عهده می گیرد و هیچ گونه مشکلی برای این فروش از طریق رینگ صادراتی ندارد.

معاون عملیات و نظارت بورس کالا خاطر نشان کرد: بر فرض محال که بورس کالا در تایید قیمت پایه محصولات فولادی و فروش به تولید کنندگان داخلی دچار خطا شود با توجه ماهیت سیستم حراج و شناخت کامل خریداران از بازار جهانی و داخلی منجر به عدم فروش می شود در صورتی که این اتفاق نیافتاده است.

وی تصریح کرد: چنانچه در فرایند معاملاتی بورس کالا سه جلسه بگذرد و معامله ای صورت نگیرد این مجموعه قطعا اجازه عرضه مجدد در آن قیمت بدون حداقل تغییر شرایط را نخواهد داد و درخواست تجدید نظر در قیمت های اعلام شده را خواهد داشت.

پناهی عنوان کرد: همان طور که گفته شد مبنای تایید قیمت پایه محصولات فولاد مبارکه و یا هرشرکت دیگری در بورس میزان تعرفه ها، نرخ تسعیر ارز و سایر موارد است نه الزاما قیمت بهای تمام شده آن کالا برای آن شرکت و لذا این ادعا که قیمت تعیین شده بسیار بالاتر از بهای تمام شده برای شرکت می باشد، ادعایی رد شده است. در هر حال برای کاهش قیمت کشف شده باید هر کدام از موارد تاثیر گذار کاهش یابد و از آن جایی که این موارد بر اساس سیاست های اقتصادی تعیین می شود، عملا به بورس کالا مربوط نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا میزان عرضه های این شرکت افزایش نمی یابد گفت: در زمان پذیرش محصولات در هیات پذیرش در بورس توافقات بابت حداقل میزان عرضه در هفته ، ماه و سال تعیین می شود و نمی توان شرکت ها را مجبور به افزایش عرضه علاوه بر توافقات کنیم اگرچه انتظار بورس کالا با توجه به تقاضای بازار افزایش این عرضه هست و ما از این موضوع هم استقبال می کنیم و هم تفاهمات شفاهی هم دنبال می کنیم

وی در ادامه بیان داشت: علاوه بر فولاد مبارکه سایر شرکت های فولادی نیز می توانند محصولات خود را عرضه کنند و ما هم این تقاضا را به آن ها کرده ایم اما متاسفانه ضمانت های کافی برای عرضه را ندارند. اگر چه برای تشویق سایر شرکت ها ضمانت نامه ها را تسهیل کرده ایم

این مقام مسئول در خصوص معاملات سلف موازی و عرضه این اوراق برای تنظیم بازار تاکید کرد: این مسئله نیز می تواند صورت گیرد چرا که عرضه اوراق سلف موازی علاوه بر تامین مالی به کشف قیمت دقیق تر نیز کمک می کند و بورس کالا برای این موضوع نیز آمادگی کامل دارد. بورس کالا برای تمام موارد گفته شده از قبیل عرضه در رینگ صادراتی بورس کالا، فروش اوراق سلف توسط این شرکت، عرضه محصولات سایر شرکت های فولادی و سایر موارد این چنینی آمادگی کافی دارد و موجبات این موضوعات را نیز فراهم آورده است.

گفتنی است،پیش از این سندیکای لوله و پروفیل مدعی شده بود در عرضه های فولاد مبارکه در بورس کالا انحصار وجود دارد و نظارت های لازم انجام نمی شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24