آبان ماه سال گذشته بود که بانک مرکزی طرحی را تحت عنوان وام خودرو اجرا کرد؛ طرح فروش خودرو با وام ٢۵ میلیون تومانی در قالب بسته خروج از رکود و برای ایجاد تحرک در این بخش بود.
به گزارش بورس24 ؛ در آن زمان برخلاف آنکه بسیاری از اقتصاددانان نظرات مختلفی در این رابطه داشتند، درنهایت به قدری استقبال خوب بود که تنها طی 6 روز مهلت ثبت نام به پایان رسید و خودروسازان حدود 130 هزار خودرو یعنی 20 هزار دستگاه بالاتر از میزان توافق 110 هزارتایی ثبت نام و تعهد ایجاد کردند. بانک مرکزی نیز در آن زمان اعتبارات لازم برای اعطای وام را درنظر گرفت و تامین مالی وام 25 میلیونی از هفته اول آذرماه آغاز شد.
اما افراد برای دریافت وام باید چه مراحلی را طی میکردند؟
1. بر اساس این طرح، خودروسازان باید اسناد ناشی از فروش خودرو (ازجمله چک یا سفته) را تکمیل و به بانکهای عامل یعنی تجارت، سپه، ملت، پارسیان و صادرات تحویل داده تا مراحل واریز منابع طی شود. وام 25 میلیونی (تا حداکثر 80 درصد قیمت) با سود 16 درصد و بازپرداخت بین چهار تا هفت ساله در اختیار خریدار قرار گرفت. بانکها اسناد دریافتی از خودروساز را به بانک مرکزی ارائه کرده و با سود 14 درصد تنزیل میکنند و منابع دریافتی یکجا در اختیار شرکت خودروساز قرار خواهد گرفت.
وام نوسازی تاکسیهای فرسوده
همان روزها بود که اخبار تازه ای مبنی بر جایگزینی تاکسیهای فرسوده منتشر شد؛ از آغاز این طرح تا اواسط آبان 94 حدود 48 هزار متقاضی ثبت نام کردند.
2. طبق طرح و توافقات بین طرفین قرار شد تا سازمان مدیریت و برنامهریزی با همکاری سه بانک پارسیان، ملت و تجارت پرداخت وام مورد نیاز برای جایگزینی تاکسیهای فرسوده را انجام دهد. براین اساس برای هر دستگاه خودرو 20 میلیون تومان وام با شرایط ضمانتی نسبتا آسانی درنظر گرفته شد، بهطوری که برای این تسهیلات فقط یک ضامن و همچنین سفته لازم است. دوره بازپرداخت تسهیلات 20 میلیونی وام خودروهای فرسوده 48 ماهه و با سود 16 درصد تعیین و قرار شد که ما بالتفاوت سود در قالب یارانه پرداخت شود. همچنین از محل تخفیفات گمرکی نیز حدود پنج میلیون تومان برای هر یک از این دستگاهها کمک یارانهای تعیین شد.
بدقولی در ارائه وام خودرو
یکی از نکات جالب توجه اینکه اغلب مردم تصور میکردند بلافاصله بعد از ثبت نام در طرح لیزینگ خودرو میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند، اما حدود 7 ماه بعد از ثبت نام کارتها صادر شد.
3. در کنار این موضوع بحث جایگزینی تاکسیهای فرسوده نیز به کندی پیش رفت. وامهای تاکسیرانان نیز 20 میلیون تومان با کارمزد 16 درصد بود. تاکسیرانان زمانی که خودرو را برای اسقاط تحویل میدهند 5 میلیون تومان دریافت میکنند و بابت لاشه ماشین هم 500 هزار تومان به آنها تعلق میگیرد.
وام خودرو حذف شد!
اما بعد از کش و قوسهای فراوان، تصمیم به حذف وام خودرو، کالا و جعاله از بانکها گرفته شد و بهجای آنها کارتهای اعتباری جایگزین شدند.
4. بنابراین با این تصمیم، بانک مرکزی ابلاغیه جدیدی را منتشر کرد و از ایجاد تغییراتی در روند ارائه وامهای خرد و اصلاح روال گذشته خبر داد؛ به گونه ای که کارتهای اعتباری که در سه سقف برنزی (تا سقف ۱۰ میلیون تومان)، نقرهای (تا سقف ۳۰ میلیون تومان) و طلایی (تا سقف ۵۰ میلیون تومان) دسته بندی شده بودند، به تدریج جای این قبیل وامها را گرفت. کارت اعتباری برای خرید انواع کالا و خدمات در این سه سطح با نرخ سود ۱۸ درصد و برحسب توان بازپرداخت اقساط متقاضیان، صادر شد. برای دریافت وام 10 میلیون تومانی نیز نیاز به یک ضامن و فیش کسر از حقوق و برای بالاتر از 10 میلیون تومان نیاز به وثیقه است.
دوچرخه و موتورسیکلت هم وامدار شدند
درهمین راستا چند روز پیش نیز خبری مبنی بر وام خرید دوچرخه و موتورسیکلت منتشر شد.
5. افراد میتوانند برای خرید دوچرخه و موتورسیکلت برقی مبلغی ما بین ۳ میلیون تا ۱۰ میلیون وام دریافت کنند. شرایط دریافت این وام نیز همانند دریافت کارت اعتباری خرید خودرو است.
6. اما نکته آخر اینکه اگر قصد خرید یکی از خودروهای تولید داخل را دارید، میتوانید از برخی بانکها وام خودرو دریافت کنید. سقف این وام در شبکه بانکی کشور 15 میلیون تومان تعیین شده و در بیشتر این موارد سند خودرو به رهن بانک نمیرود، اما باید دو ضامن رسمی معتبر با چک کارمندی و گواهی کسر از حقوق داشته باشید و معمولا حداکثر 3 ساله باید تسویه شوند. بانکها پول را بهحساب شما واریز نمیکنند و تنها در وجه خودروساز یا نمایندگی آنها چک صادر میکنند. سود این وامها نیز همان 24 درصد سالانه است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.