بررسی ها نشان می دهد این هواپیما طبق اطلاعات منتشره در سایت های معتبر هوایی، نزدیک به ٢٠ سال عمر دارد و هم اکنون با کال ساین هواپیمایی نفت پروازهای خود را انجام می دهد.
به گزارشصبحانه، ماجرای خرید هواپیماهای جدید و مدرن از شرکت های بویینگ و ایرباس مدتهاست به موضوعی مهم در رسانه ها تبدیل شده و اگرچه انتقاداتی به تعداد،
نوع خرید و شرایط اعلامی توسط کمپانی های سازنده این هواپیماها وجود دارد اما همگان بر اهمیت و ضرورت نوسازی ناوگان هوایی ایران تاکید می کنند.
اما با اینکه نزدیک به یک سال از امضای تفاهم های اولیه می گذرد، هنوز خبری دقیق از زمان تحویل اولین سری از این هواپیماها منتشر نمی شود و آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در حاشیه اجلاس کاپا 2016 گفته
است: "مشکلی در رفع موانع مالی و بیمه ای وجود ندارد و میتوانیم به محض موافقت اوفک بقیه بخش های قرارداد را حل و فصل کنیم. تنها مشکل موجود اوفک است و بقیه مشکلات حل شده
است."
البته قائم مقام وزیر راه نیز در سخنانی از حل شدن مشکل اوفک سخن گفته است و باید دید در نهایت چه زمانی این قرارداد به مرحله اجرا می رسد.
اما در این میان خبری در روز جمعه منتشر و موجب شگفتی کارشناسان صنعت هوایی در کشورمان شد چراکه خبرگزاری دولت در گزارشی به نقل از مدیرعامل هواپیمایی نفت اعلام کرد که "پس از برجام و در ماه
های گذشته، قراردادی با شرکت بوئینگ برای خرید چهار فروند هواپیمای 737 امضا شد و امروز یک فروند از هواپیماهای سفارش شده به شرکت هواپیمایی نفت ایران تحویل شد."
این موضوع در حالی است که شرکت بویینگ هیچ خبری در این خصوص منتشر نکرده و رصد علاقمندان به این صنعت در داخل کشور نیز هیچگونه ورود هواپیمایی جدید را تایید نمی کرد.
اما بررسی های صبحانه اتفاقی عجیب را نشان می داد چراکه صرفا یک فروند بوئینگ ٧٣٧ سری ٣٠٠ که از سری کلاسیک ناوگان ٧٣٧ بوئینگ می باشد، با رجیستر UR-COK از شرکت ایرانی کاسپین به شرکت هواپیمایی نفت منتقل
شده است. نکته جالب آن است که هواپیمای مذکور در دی ماه ١٣٩٤ از اوکراین وارد فرودگاه مهرآباد شده و حتی ورودش به کشورمان نیز اخیرا صورت نگرفته است.
در عین حال بررسی ها نشان می دهد این هواپیما طبق اطلاعات منتشره در سایت های معتبر هوایی، نزدیک به ٢٠ سال عمر دارد و هم اکنون با کال ساین هواپیمایی نفت پروازهای خود را انجام می دهد.
این هواپیما اولین پرواز خود را در سال 1997 انجام داد و تا سال 2010 برای چند شرکت اروپایی و هندی شرکت پرواز می کرد. در این سال به شرکت لیتوانیایی Small Planet Airlines منتقل شد و تا اکتبر 2015
برای این شرکت پرواز کرد. با اتمام اجاره توسط کاسپین، از شهریور 1395 این هواپیما به اجاره هواپیمایی نفت در آمده است.
این در حالی است که نورالله رضایی نیارکی مدیرعامل شرکت هواپبمایی ایران نفت پس از انتشار خبر مذکور، اعلام کرد که شرکت هواپیمایی نفت یک فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ اجاره کرده و خرید هواپیما از بویینگ
صورت نگرفته است.
کشف شیء مشکوک در هواپیمای مشهور
آنطور که خبرگزاری ها در هفته های ققبل اعلام کردند، پرواز شماره 022 متعلق به یکی از شرکتهای هواپیمایی کشورمان بعد از اتمام پذیرش مسافرین و حرکت به سمت ابتدای باند فرودگاه به منظور پرواز به سمت
مشهد مقدس بود که تیم امنیت پرواز هواپیما متوجه وجود یک شی مشکوک در داخل هواپیما میشوند و با توجه به ضرورت بررسی امنیتی آن شیء ناشناس، از خلبان درخواست میشود که هواپیما جهت بررسی دقیق
توسط واحدهای چک و خنثی، به محوطه فرودگاه منتقل شود.
بر اساس این گزارش، هواپیمای مسافربری به محوطه پارکینگ منتقل شده و مسافران که تعدادشان به 142 نفر میرسید، به سرعت از داخل هواپیما تخلیه میشوند و هواپیما بلافاصله پس از تخلیه مسافران، به
رمپ شرقی فرودگاه مهرآباد منتقل شده و توسط تیم چک و خنثی مورد بررسی دقیق قرار میگیرد.
پس از بررسی تمام بخشها و حتی بارهای موجود در هواپیما و تمام محیط داخلی آن، مشخص میشود که مشکلی امنیتی وجود نداشته است و هواپیما مجدداً، مجوز امنیتی برای سوار کردن مسافران را دریافت
میکند . در این گزارش اعلام شده بود که این هواپیما جزو ناوگان هواپیماهای 737 ایران بوده و رجیستر UR-COK داشته است.
البته در بهمن 1394 نیز این هواپیما پس از تیکآف به مقصد مشهد، موتور شماره دو خود را از دست داده و مجبور به فرود در مهرآباد میشود.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.