شرکت پارس الکتریک این مونتاژ را با برند توشیبای ژاپنی آغاز ولی اوج توسعه و افزایش سهم بازار تولیدات این شرکت با برند گروندیک آلمان انجام می شد؛ تلویزیون های پارس گروندیک اولین تلویزیون رنگی در منطقه محسوب می شد؛ البته شرکت گروندیک و بعدها به ویژه در قسمت تولید صوتی و تصویری دچار مشکل می شود...
بورس امروز/ حاج محمدهاشم برخوردار در خانواده یی که چند نسل آن در یزد به تجارت مشغول بودند، از سال 1341 تا 1356 به همراه برادرش به سرمایه گذاری های صنعتی روی آورد، کارخانه پارس الکتریک را در خیابان آزادی تهران بنیانگذاری کرد تا مونتاژ تلویزیون و رادیوهای گروندیگ را در کشور انجام دهد. وی علاوه بر تاسیس پارس الکتریک، کارخانه های پارس توشیبا، پارس شهاب، باتری پارس، لوازم خانگی پارس و چندین واحد صنعتی دیگر را نیز شکل داد. درپایان سال 1346 شرکت از مسئولیت محدود به سهامی خاص و سپس درآبان ماه 1354 به سهامی عام تبدیل و در همان سال نیز نزد سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با اجرای بند (ب) قانون حفاظت از صنایع کشور مصوب تیرماه سال 1358 شورای انقلاب اسلامی تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران قرار گرف. در دهه شصت خرید لوازم خانگی مانند تلوزیون سیاه و سفید مستلزم احراز شرایط بود، به طوری که اسامی واجدین شرایط از طریق روزنامه های کثیر الانتشار اعلام و متقاضی پس از واریز وجه، به شرکت پارس الکتریک معرفی میشد. پارس الکتریک در اوج کار خود سالانه 200 هزار دستگاه تلویزیون تولید میکرد که سهم وسیعی از بازار داخل (حدود 70 درصد) را در اختیار داشت. با شروع جنگ درسال 1359 و تقویت سیاستهای حمایت از تولید داخلی عملا هیچ تولیدکننده ای قدرت رقابت با این شرکت را نداشت و این تلویزیون رنگی یکهتاز بازار بود. اما با اتمام جنگ و ورود صنایع و محصولات خارجی، پارس الکتریک فرصت برای دستیابی نهایی به فناوری تولید کالاهای خانگی الکترونیکی را برای همیشه از دست داد. طی سال 1371 در راستای اجرای سیاست واگذاری شرکتهای تحت پوشش سازمانهای دولتی به بخش های غیر دولتی، شرکت کارخانجات پارس الکتریک نیز به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و در سال 1387 به شرکت سرمایه گذار صنایع عمومی واگذار شد. با حرکت دنیا به سمت تولید تلویزیون های بدون لامپ تصویری و اصرار این شرکت بر تولید تلویزیونهای رنگی لامپ تصویری، این محصول ایرانی سهم خود را در میان خانواده های ایرانی از دست داد. الزام به تغییر تکنولوژی منجر شد تا پس از میان رفتن برند گروندیگ آلمان، پارس الکتریک با یکی از قدیمیترین برندهای صوتی و تصویری آسیا همکاری خود را با تولید تلویزیون های ال سی دی آغاز کند. اما در این مسیر نیز چندان موفق نبود.
وقتی در کنار مدیرعامل شرکت پارس الکتریک نشستیم تا آخرین وضعیت برند قدیمی و محبوب پارس الکتریک را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم، محمد حسن آقایی مدیرعامل شرکت پارس الکتریک اظهارات خود را اینگونه آغاز کرد:
حاج آقا برخورداری موسس شرکت پارس الکتریک بود، البته چند سالی است که فوت کرده اند، خدا رحمتشان کند. مرد بسیار بزرگ و انسان شریفی بودند که مجموعه گروه پارس را بنیانگذاری کردند. در ابتدا شرکت های پارس الکتریک با مونتاژ قطعات فعالیت خود را آغاز کرد تا به مرور به یک دانش فنی و تولید بومی دست یابند. از تاریخچه که بگذریم شرکت پارس الکتریک پس از یک دوران موفق به دلایلی که بعدأ عرض خواهم کرد به یک دوران افول و نهایتأ توقف تولید در سال 90 رسید.خوشبختانه با تمهیدات سهامداران و هیأت مدیره در سال 94 خط تولید راه اندازی و پس از سالها شرکت پارس الکتریک در پایان سال مالی 94، از امکان تقسیم 10 درصدی سود برخوردار شد. در نظر داشتیم تا برای جلب اعتماد بیشتر سهامداران از محل سود انباشته، مقدار بیشتری سود میان سهامداران این شرکت تقسیم شود. اما به واسطه زیان ده بودن عملکرد تلفیقی شرکت از محل شرکت های تابعه سازمان بورس موضوع را مغایر با ضوابط قانون دانست و مانع از انجام این امر شد.
مونتاژ تولیدات پارس الکتریک در ابتدا تحت کدام برند و لیسانس خارجی انجام می شد؟
شرکت پارس الکتریک این مونتاژ را با برند توشیبای ژاپنی آغاز ولی اوج توسعه و افزایش سهم بازار تولیدات این شرکت با برند گروندیک آلمان انجام می شد؛ تلویزیون های پارس گروندیک اولین تلویزیون رنگی در منطقه محسوب می شد؛ البته شرکت گروندیک و بعدها به ویژه در قسمت تولید صوتی و تصویری دچار مشکل می شود. بر این اساس در گذشته 50 درصد از سهم بازار را در اختیار داشتیم که اما این سهم عمدتا به شرکت های خارجی مانند سامسونگ، ال – جی، تعلق یافته است، شرکت هایی مانند صنام، اسنوا، ایکس ویژن، شهاب و مادیران در مقایسه با این دو برند معروف و شناخته شده در بازار ایران نیز از سهم محدودی برخوردارند.
علت از دست دادن این جایگاه در بازار لوازم صوتی و تصویری چه بود؟
قیمت و کیفیت محصولات تولیدی منجر به سلب اعتماد مصرف کننده شد. وقتی پارس الکتریک از گروندیک آلمان جدا شد، با شارپ و برخی مارک های چینی برای تولید مشترک وارد مذاکره شد. در این میان علاوه بر بالا بودن قیمت تمام شده این تولیدات جدید، بدلیل ساختار نامناسب مالی و نیروی انسانی متراکم در برابر کیفیت محصولات مانند سونی و شرکت های تازه به ظهور رسیده و پرقدرت سامسونگ و حتی بعدها با ال جی قابل رقابت نبود. مهمترین مساله دیگر عدم استمرار تولید بود؛ یعنی پارس الکتریک به صورت مقطعی با شرکتی مذاکره و تحت برند آنها تولید و به بازار محصول ارایه می داد، اما در این تولیدات بازار سنجی، سلیقه و رضایت مصرف کننده لحاظ نمی شد. توسعه بی رویه بازار کالا های قاچاق و قیمت های فاحشی که بدلیل عدم پرداخت تعرفه های گمرکی با محصولات داخلی از جمله پارس ایجاد شده بود، منجر شد نگاه ها از پارس الکتریک به سمت برندهایی جلب شود که علاوه بر برخورداری از استمرار تولید، خدمات پس از فروش بسیار قوی داشتند و به لحاظ کیفیت و تنوع محصول بسیار بهتر از پارس الکتریک عمل می کردند. یکی دیگر از عواملی که توانست پارس الکتریک را در بازار به حاشیه راند، سبد محصولاتی بود که از سوی برندهای جدید به بازار ارائه می شد. مزید بر آن همانگونه که اشاره شد پس از مدتی پارس الکتریک فعالیت خود را با چینی ها شروع کرد که نتیجه آن نیز ارایه محصول با کیفیت نازل به بازار و دور شدن از سهم قبلی خود بود.
در حال حاضر قیمت تلویزیون پارس الکتریک با تلویزیون های خارجی مانند سامسونگ و ال جی چه میزان فاصله دارد؟
به رغم اینکه فاصله بالایی در قیمت محصولات پارس الکتریک با برندهای معروف خارجی وجود دارد، اما به لحاظ کیفیت سعی کردیم که از بهترین قطعات و عمدتا وارداتی، استفاده کنیم. برای منطقی کردن بهای تمام شده محصولات، مرکز هزینه تولید را از مرکز هزینه کل جدا کردیم، با این استدلال که شرکت از نیروی کار مازادی که از گذشته ای دور به کار بوده اند و از دوران رونق به جا مانده اند، هزینه ثابت سنگینی را متحمل شده است؛ به طوری که به رغم ارائه مشوق های متعدد برای بازخرید نیروهای مازاد، هنوز این مجموعه نتوانسته کاهش محسوسی در هزینه های این سرفصل خود داشته باشد. لذا اگر این هزینه ها در قیمت تمام شده تولید سرشکن می شد، قیمت تمام شده کل افزایش می یافت، پس به منظور کاهش قیمت تمام شده برای رقابت پذیر کردن محصولات در بازار حداقل با مارک هایی مانند ایکس ویژن، صنام، اسنوا، شهاب و....، مرکز هزینه را در خود کارخانه دیده و بر اساس آن بهای تمام شده محاسبه شد.
پس در شرایط کنونی که شرکت با فاقد فعالیت عملیاتی است، چگونه بودجه های پیش بینی شده خود را محقق می سازد؟
با توجه به اینکه شرکت در بحث تولید با زیان عملیاتی مواجه و هنوز تولیدات آن به نقطه سر به سر نرسیده، دارایی های نسبتا معقول پارس الکتریک سبب شده تا شرکت به رغم توقف تولید، سود خود را از محل درآمدهای غیرعملیاتی محقق سازد. سودی تکرار پذیر که هر ساله از محل اجاره سالن ها تامین می شود. نقطه سر به سر تولید این شرکت حدود 30 هزار دستگاه در سال است. به موجب برنامه های شرکت، به نظر می رسد که قادر به تولید 30 هزار دستگاه در شش ماهه دوم سال باشیم. اگرچه در بودجه سال 95 شرکت تولید 10 هزار دستگاه تلویزیون اعلام شده است، اما این بودجه به زودی اصلاح می شود، در کنار این تولید، برنامه هایی دیگری وجود دارد که اجرای هر کدام از آنها، شرکت را از زیان عملیاتی خارج می سازد.
برای احیای برند کارخانه چه برنامه هایی در دستور کار خود دارید؟
زیان عملیاتی، عدم برنامه های جدی، تولید و توقف چند ساله سبب شده بود تا مدتی از بازار فاصله داشته باشیم، سهم خود را در بازار دست دهیم. لذا برای حضور در بازار یا باید با یک تولید انبوه و سنگین وارد شویم که مخاطرات خاص خود از قبیل عدم استقبال و بلوکه شدن سرمایه را در پی دارد و یا به مرور تولید جدید خود را به بازار عرضه کنیم. یعنی برندی که بصورت نوستالژی در ذهن ها ایجاد شده را مجددا احیا کنیم. این مساله نیاز به حضوری تقریبا مستمر، دائم و روبه رشد دارد. در واقع با یک شیب ملایم و با استفاده از تکنولوژی و دانش یک برند معتبر این تولید آغاز شود. یکی دیگر از راه های موثر و زود بازده ارتباط با تعاونی های مصرف است که با تعاونی مصرف سازمان تامین اجتماعی وارد مذاکره شده ایم و قرارداد اولیه آن شرکت و تعاونی منعقد شده است، همچنین در حال نهایی کردن قراردادی با یکی از شرکت های تابعه بانک رسالت هستیم. بانک رسالت حدود 4 میلیون عضو دارد که محصولات پارس الکتریک می تواند در سبد کالای این بانک و شرکت توزیع کننده آن قرار گیرد. همچنین چند قرار داد خرید اینترنتی نیز منعقد شده است. اگر این قراردادها نهائی و عملیاتی شود، با توجه به کیفیت و قیمت محصولات پارس الکتریک که در بازار فعلی مطلوبیت دارد، قطعأ از تقاضای بالایی برخوردار خواهیم شد.
آیا از توان شرکت های معتبر خارجی برای احیای برند پارس الکتریک استفاده نمی کنید؟
در کنار برنامه تولیدی فعلی خود، در نظر داریم که با برندهای خوب و اصیل و ریشه دار در داخل کشور مانند سونی ژاپن و با برندهای اروپایی بصورت مشترک تولید و فعالیت خود را توسعه دهیم.
با توجه به اینکه برند سونی در ایران لطمه خورده، چرا این برند را انتخاب کردید؟
اگر با یک برنامه ریزی دقیق سونی وارد بازار ایران شود، می تواند برند خود را مجددا احیا کند. مهمترین مساله در انتخاب سونی، قیمت تمام شده آن بود، قیمت تمام شده این برند در حال حاضر به واسطه هزینه های دستمزد، انرژی و سربار بالاست. از نظر کیفیت سونی مارک مرغوبی است و تنها از نظر قیمت نمی تواند با برندهای سامسونگ و ال جی رقابت کند. لذا این تفاوت قیمت مشتریان سونی را خاص کرده است. مهمترین ضربه به سونی در بازار ایران به لحاظ عدم ارائه یک برنامه منسجم خدمات پس از فروش بود. بزرگترین امتیاز ال جی و سامسونگ خدمات پس از فروش آنهاست؛ سونی نتوانست این سرویس ها را خوب و به موقع به مشتریان خود ارائه دهد و دقیقا نیز از این محل آسیب دید. امیدواریم در صورت موافقت و به صورت جوینت ونچر با این برند به تولید مشترک در ایران بپردازیم. قطعأ با استفاده از نیروی کار و انرژی ارزان ایران، محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت پایین به بازار عرضه خواهد شود، شبکه توزیع مناسب و بازسازی شده پارس الکتریک با بیش از 250 نمایندگی هم در این مسیر نقطه بسیار مثبت برای کسب رضایت و جذب مشتریان خواهد بود.
در این فعالیت مشترک، محصولات جدید تحت چه برندی به بازار عرضه خواهند شد؟
قطعا پس از توافقات لازم نام این محصولات مشترک شامل دو برند سونی و پارس الکتریک خواهد بود یعنی سونی - پارس یا پارس – سونی. اگر در بازار داخلی این محصولات با برند پارس عرضه شوند، در بیرون از مرزها این محصولات با برند سونی صادر خواهند شد و یا بالعکس و یا با برند مشترک. با توجه به اینکه سونی در آینده در نظر دارد تا شبکه توزیع خود در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه را در ایران متمرکز کند، در حال ارزیابی توانمندی های شرکت های داخلی از جمله ما برای انجام این مساله است.
علاوه بر سونی، با کدامیک از برندهای دیگر وارد مذاکره شده اید؟
با شرکت های معتبر چینی که خود تولید کننده قطعات کامل تلویزیون هستند. همچنین با اروپایی ها نیز مذاکراتی صورت گرفته است، منتهی قیمت تمام شده اروپائی ها بالاست. در این میان برندهایی مانند کندی برای مشارکت با پارس الکتریک در قالب یک برنامه زمان بندی شده اعلام آمادگی کرده اند که به دلیل عدم توفیق در تکمیل سبد محصول پارس الکتریک فعلأ مذاکرات نهایی برای این مشارکت در حال تعلیق است.
این شرکت علاوه بر محصول صوتی و تصویری، محصول جدیدی را به بازار ارایه خواهد کرد؟ در دوره ای تولید لب تاپ را به عنوان یکی از برنامه های خود به بازار اعلام کرده بودید اما به نظر می رسد که از تولید این محصول منصرف شده اید؟
تولید تلویزیون، اسپیکر، بلندگوی های خانوادگی، رادیو پخش در برنامه های امسال دیده شده اند. یک بخش خصوصی پیشنهاد تولید لب تاپ را داده بود تا با مشارکت آنها این محصول را به بازار عرضه کنیم، اما در مطالعات بازار، متوجه شدیم در بازار رقابتی کنونی زمان ورود به تولید این محصول مناسب نیست هر چند که با تولید این محصول، سبد کالای ما کامل می شد اما ممکن بود که این ورود در مقطع فعلی موفقیت آمیز نباشد و این در ابتدای راه پس از مدت توقف، به برند شرکت آسیب وارد می کند لذا ترجیح داده شد تا فعلأ این مشارکت صورت نگیرد و فعالیت این مجموعه برای احیاء برند با محصولات ارزان قیمت و ضروری تر آغاز شود.
برخی از شرکت های تابعه پارس الکتریک در حال حاضر منحل شده اند، علت این انحلال چه بود و برنامه شما در دیگر شرکت های تابعه چیست؟
ابتدا از شرکتهای نسبتأ فعال و برنامه های آتی آنها شروع می کنیم شرکت منحله نیز دلایل خاص خود را در مقطع انحلال داشته و بر اساس تصمیم مجمع فوق العاده صورت گرفته است. شرکت عالم آرا به عنوان یک شرکت صوتی و تصویری قرار بود لامپ تصویری تولید کند، اما با توجه به منسوخ شدن این تکنولوژی و عدم کاربرد آن به واسطه ورود تکنولوژی های جدید به بازار، این پروژه اجرایی نشد و در حال حاضر از تولید لامپ های تصویری به سمت تولید لوله های جی- آر- پی تغییر فعالیت داد. در گذشته این نوع لوله ها عمدتأ بدلیل عدم تولید داخلی به کشور وارد می شدند، اما در حال حاضر شرکتهای تولیدی زیادی مانند شرکت عالم آرا با ماشین آلات و تکنولوژی جدید به تولید این نوع لوله ها با بهترین کیفیت می پردازد. به طوری که سازمان آب و فاضلاب منطقه ای شرکت به عنوان خریدار این محصولات، رضایت کامل از این تولیدات دارد. از سوی دیگر در صورت موافقت سهامداران شرکت عالم آرای، در نظر داریم تا با اصلاحاتی در ساختار مالی این شرکت به واسطه تزریق نقدینگی در تسویه بدهی هایش، به شرکتی پویا در زمینه تولید لوله های جی – آر- پی تبدیل شود.
در میان شرکت های اقماری پارس الکتریک، یک برند قدیمی به نام کارتن البرز وجود دارد که به رغم قدیمی بودن برند، این شرکت از وضعیت مناسبی برخوردار نیست؟ آیا منحل خواهد شد؟
شرکت کارتن البرز انواع کارتن را برای لوازم خانگی، دارو و ... در ابعاد مختلف و در سایزهای کوچک تا جعبه و کارتن های بزرگ یخچال تولید می کند؛ اما تکنولوژی ماشین آلات این شرکت قدیمی و به روز نیست، سرعت و بعضأ کیفیت خروجی آنها پایین است لذا نیاز به بازسازی دارد. اما در مجموع کارتن البرز شرکتی است با یک برند بسیار قدیمی. برای احیاء آن و رسیدن به یک تولید اقتصادی، نیاز به سرمایه گذاری سنگینی دارد. اما سهامدار آن از جمله پارس الکتریک و سرمایه گذاری بانک صنعت و معدن خواستار خروج از این شرکت به صورت تدریجی از طریق فروش سهام یا تهاتر آن بوده اند. اما کارتن البرز به عنوان مکمل شرکت پارس الکتریک، در کنار تولید کارتن های تلویزیون و محصولا فرعی دیگر، تولید کارتن های لوازم خانگی را نیزداشته است. لوازم خانگی پارس قبلأ به عنوان شرکت های اقماری پارس الکتریک، برای بسته بندی محصولا خود نیاز شدیدی به انواع کارتن دارد. لذا با توجه به موافقت های اخذ شده و ارزیابی های مطالعات در هیأت مدیره، برنامه آتی شرکت ایجاد مجدد سبد محصول است که علاوه بر محصولات صوتی و تصویری، لوازم خانگی نیز در این سبد ارائه شود. بنابراین در برنامه های بلندمدت شرکت، با یک سرمایه گذاری یا تزریق نقدینگی لازم تحت عنوان افزایش سرمایه، تکنولوژی شرکت کارتن البرز به روز خواهد شد تا به عنوان یک شرکت مولد اقتصادی، مسیر توسعه خود را با آن برند قدیمی طی کند. در حال حاضر سفارشات زیادی برای توسعه انواع کارتن در بازار وجود دارد؛ کندی کار، سرعت پایین ماشین آلات فرسوده و قیمت تمام شده بالا در تولید، این سفارشات انجام نمی شود که طی چندسال گذشته این شرکت را با زیان انباشته بیش از سرمایه خود مواجه کرده است.
مشکلات شرکت ساخت و تولید قطعات الکترونیک سیرجان رفع شد؟
هر ساله مجمع، هیئت مدیره پارس الکتریک را مکلف می کرد که بحث گمرک سیرجان و پرونده تعزیراتی آن را پیگیری و حل کند. در سال 85 پرونده ای در ارتباط با این شرکت ایجاد می شود که به موجب آن و بر اساس تکلیف گمرک، شرکت متهم به خروج کالای قاچاق و عدم پرداخت سهم گمرک در واردات این کالاها می شود. بطوری که شرکت در محاکم بدوی و تجدیدنظر به پنج میلیارد و 400 هزار تومان جریمه محکوم می شود. پس از پملپ کارخانه توسط مراجع قضائی و ممنوع المعامله و ممنوع الخروج شدن مدیرانش، فعالیتش نیز متوقف شد. با شروع اقدامات موثر و لازم برای رفع مشکلات این شرکت از سال گذشته و راه اندازی خط تولید، سازمان تعزیرات حکومتی متقاعد به فک پلمپ شرکت و خروج شرکت از ممنوع المعامله و ممنوع الثبت شدن آن شد. بر این اساس با فعال کردن مدیران شرکت و دریافت مجدد کارت بازرگانی با بازسازی خط تولید، آن را احیا خواهیم کرد. همچنین تلاش می شود تا با اخذ بخشودگی جرائم نسبت به تقسیط بدهی گمرک هر چه سریعتر اقدام و این پرونده جنجالی خاتمه یابد .
با توجه به رفع ممنوعیت های موجود علیه این شرکت، فعالیت آن از چه زمانی آغاز خواهد شد؟
کمتر از یک ماه است که این ممنوعیت ها علیه این شرکت ها لغو شده است، بر این اساس طی یک فراخوان، با دعوت به کار نیروهای قدیمی شرکت، بازسازی کارخانه در حال انجام است. تصورم بر این است که با اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته ظرف دو ماه آینده فعالیت این شرکت آغاز شود. در حال حاضر شرکت در حال امضاء از یک قراردادی است که تعدادی لوازم خانگی به صورت کارمزدی تولید کند که برای شروع کار و آزمایش خطوط تولید مفید است. متعاقب آن نیز با دریافت کارت بازرگانی شرکت، واردات مواد اولیه و تولید اصلی نیز برای 10 هزار دستگاه تلویزیون طبق برنامه اعلامی انجام خواهد شد.
میزان وحجم قرار داد این شرکت ؟
این قرارداد شامل تولید 200 دستگاه یخچال است که با توجه به طراحی خطوط تولید برای تولید لوازم صوتی و تصویری، نیاز به تجهیزات جدیدی برای مونتاژ یخچال است. اما برای شروع دیدگاه این بود که به هر شکل و با هر نوع تولیدی که در حد توان شرکت باشد، کار آغاز شود. اما برنامه آتی ما براساس بودجه و طرح توجیه فنی اقتصادی ارائه شده به سهامدار اصلی، تولید 10 هزار تلویزیون است که در حال فراهم کردن مقدمات آن از نظر تأمین منابع مالی و تأمین قطعات هستیم. باتوجه به سال مالی شرکت در پایان اسفندماه، پیش بینی ها بر این است که از دو ماه آینده، شرکت پس از توقف چند ساله، برای تولید واقعی یعنی تولید تلویزیون آماده شود. لذا در شش ماهه دوم سال، برنامه تولید 10 هزار دستگاه تلویزیون انجام خواهد شد. به موجب طرح توجیه فنی- اقتصادی، این تولید درآمد یک میلیارد و 400 میلیون تومانی را برای سال مالی 95 برای شرکت سیرجان در بر دارد. همین میزان تولید در بودجه شرکت اصلی یعنی پارس الکتریک نیز دیده شده است، به لحاظ اینکه نقطه سر به سر تولید در پارس الکتریک تولید حدود 29 هزار دستگاه است، در حال اصلاح بودجه به میزان 30 هزار دستگاه در شرکت اصلی هستیم تا امسال با زیان عملیاتی مواجه نشویم.
برای واحد قزوین تولید چه محصولاتی را در برنامه دارید؟
تولید اسپیکر و تلویزیون. در تلویزیون، خط تولید تلویزیون 28 اینچ را از رده تولید خارج کردیم، در حال حاضر تلویزیون های 32 تا 55 اینچ به میزان 3 هزار و 500دستگاه تلویزیون و 800 جفت اسپیکر تولید شده است.
به رغم اعلام برنامه فروش ملک اسفندیار، چرا این ملک به فروش نمی رسد؟
ملک اسفندیار حدود 600 متر با 13 طبقه مجوز تجاری -اداری است با هفت طبقه اداری، یک طبقه تجاری و 5 طبقه پارکنیگ. مشکل این ملک، قیمت کارشناسی آنست که بالا بودن این رقم و رکود حاکم بر بازار، مانع از خرید آن شده است. رقم کارشناسی این ملک بیش از 50 میلیارد تومان برآورد شده بود که به موجب مطالعات میدانی صورت گرفته، بازار تنها کشش خرید ملک را تا 25 تا 30 میلیارد تومان داشت. این ارزیابی محدودیتی را برای فروش ملک ایجاد کرده است، به طوری که حتی با تعدیل قیمت این ملک در پی ارزیابی مجدد و اعتراض به نظریه کارشناس، هنوز هم کشش خرید برای این ملک وجود ندارد. با این حال برنامه فروش ملک، تکلیف این مجمع است که تلاش می کنیم با رعایت صرفه و صلاح و با شرایط قابل قبول فروش آن را به نتیجه رسانیم.
چرا به رغم تقاضای رایتل برای خرید زمین کرج، چرا آن رابه فروش نمی رسانید؟
زمین کرج تقریبا 32 هکتار است(320 هزار متر مربع) که بخش عمده ای از آن بصورت اجاره در اختیار واحدهای مختلف تولیدی و توزیعی و حدود 10 هزار متر مربع آن در اختیار شرکت رایتل است که قرار داد این اجاره پس از مدتها مذاکره و تلاش هم به لحاظ قیمت و هم نوع تمدید و اصلاح شد تا این اجاره قابلیت تمدید و لغو را داشته باشد، همچنین با توجه به اینکه این زمین با قیمت پایینی به رایتل اجاره داده شده بود، مابه التفاوت قیمت اجاره از سال های گذشته بر اساس ارزیابی قیمت کارشناسان رسمی دادگستری از رایتل اخذ شد. نظر سهامداران عمده بر این است که در آن زمین یک پروژه مناسب برای اجرا تعریف شود تا به این واسطه ارزش افزوده ای برای زمین ایجاد شود. این پروژه یا باید از سوی ما تعریف شود یا خود شستا ؛ رایتل در گذشته برای اجرای پروژه در آن زمین اعلام آمادگی کرده بود. اما نظر سهامداران پارس الکتریک بر این است که اگر رایتل برنامه ای دارد باید کل زمین کرج را طی اجرای تشریفات مزایده و رعایت ارزیابی کارشناسی خریداری کند؛ چرا که این احتمال وجود دارد که با وجود رایتل در آن زمین، شخص حقیقی و حقوقی دیگری حاضر به خرید این زمین نباشد.
این زمین چه میزان ارزش گذاری شده است؟
در ابتدا 302 میلیارد تومان ارزش گذاری شده بود، اما با رکود حاکم بر بازار مسکن، این قیمت به 271 میلیارد تومان کاهش یافت. با توجه به گذشت 6 ماه از اعلام این قیمت، احتمالا درارزیابی های جدید قیمت ها تغییر خواهد کرد.
با توجه به تقاضای شهرداری، آیا این زمین به شهرداری فروخته خواهد شد؟
در ارتباط با شهرداری هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم؛ قاعدتا شهرداری به جای پول، ملک یا تراکم به ما خواهد داد. بر این اساس رغبت چندانی به فروش این زمین به شهرداری وجود ندارد، هر چند که آنها خیلی مصرند. اما یک مساله کاملا مشخص است که این زمین به رایتل فروخته نخواهد شد، پیشنهاد ما فروش زمین به شستا است اما شستا نیز تمایلی برای خرید اظهار نکرده است. سال گذشته طرحی را با تصویب هیأت مدیره به شستا ارایه دادیم مبنی بر اینکه در مقابل زمین، تاسیسات و انبارهای کارخانه کرج، سهام برخی کارخانجات به منظور تکمیل سبد محصولات به پارس الکتریک تهاتر شود. در ابتدا این طرح از سوی شستا پذیرفته و مصوب هم شد، اما اجرایی نشد.
کدامیک از شرکت های شستا می توانست سبد محصولات شما را کامل کند؟
لوازم خانگی پارس. در صورت انتقال سهام این شرکت به پارس الکتریک، شستا باید مبلغی نقدی دیگر نیز بعنوان مابه التفاوت به ما پرداخت می کرد که این مبلغ می توانست با نظر سهامداران به عنوان سرمایه در گردش در شرکت پارس الکتریک وارد چرخه تولید شود.
علت عدم تمایل شستا برای معاوضه شرکت لوازم الکتریکی پارس با زمین شما چیست؟
ظاهرا برنامه شستا فعلأ فروش این شرکت به ترک هاست. اما با توجه به اینکه لوازم خانگی پارس دارای بیش از 300 نمایندگی فعال در شهرستان هاست، ورود این شرکت به مجموعه لپارس، می توانست با کاهش هزینه ها، افزایش قدرت توزیع و تکمیل سبد محصولات پارس الکتریک منجر به احیا هر دو شرکت شود و سهم بازار آنها را افزایش دهد. امیدواریم شستا با مطالعه مجدد این طرح قبل از فروش لوازم خانگی نسبت به اجرائی شدن آن که در هیأت مدیره هلدینگ نیز مصوب شده است اقدام کند، قطعأ با ارزش افزوده ای بسیار خوب در دراز مدت زمینه فروش سهام آن را تضمین خواهند کرد.
آیا برنامه ای برای دیگر املاک خود دارید؟
این شرکت املاک دیگری دارد که طی برنامه ریزی های صورت گرفته و تکلیف مجمع عمومی سهامداران به مرور به فروش خواهند رسید. بطوری که تا پایان سال مالی کلیه املاکی که مالکیت آنها تثبیت شده یا بصورت سرقفلی است از طریق مزایده بفروش می رسند. به طوری که پیش بینی ما در صورت فروش ملک کارخانه کرج قبل از سال مالی درآمدی بالغ بر 300 تا 350 هزار میلیارد تومان است.در غیر اینصورت و با توجه به شرایط بازار ملک، حداکثر درآمد حاصل از املاک از جمله ملک اسفندیار بین 30 تا 50 میلیارد تومان پیش بینی می شود.
شرکت های منحل شده، از چه میزان املاک و زمین برخوردارند؟
مالکیت سند زمین کارخانه قزوین به پارس الکتریک منتقل شد. سرقفلی و حق کسب و پیشه نمایشگاه و فروشگاه شریعتی که متعلق به شرکت پارس نیک بود نیز به پارس الکتریک منتقل شد. در واقع یکی از برنامه های اصلی من بعنوان مدیر اجرائی در این شرکت، انتقال تمام دارایی های شرکت های در حال تصفیه به شرکت مادر یعنی پارس الکتریک است که این موضوع در شرکت های پارس نیک و ساخت صنعت انجام شد. همچنین اسناد مالکیت کارخانه متعلق به شرکت الکترونیک سیرجان واقع در صفادشت کرج نیز بابت تأدییه بخشی از بدهی آن شرکت به ثبت دفتری به شرکت مادر منتقل شد.
آیا برنامه ای برای افزایش سرمایه دارید؟
برای عملیاتی شدن برنامه ها ی آتی قطعا باید افزایش سرمایه صورت گیرد. هنوز تصمیم کلی در مورد افزایش سرمایه در مجمع اخذ نشده است؛ اگر چه ما اعلام کردیم که برای اجرای برنامه های خود، نیاز به نقدینگی داریم که یا باید از محل آورده نقدی و یا از محل فروش دارایی ها تامین شود. اما در مجمع تصمیم کلی بر این بود که فعلا اقدامی صورت نگیرد و بر اساس منابع موجود، سرمایه گذاری ها انجام شود. مزید اطلاع شما پارس الکتریک از معدود شرکت های کشور است که خوشبختانه بدهی بانکی ندارد، در حال حاضر نیز برای طرح های توسعه ای تمایلی برای اخذ تسهیلات بانکی نداریم. تاکنون تمام نقدینگی های مورد نیاز را برای هزینه های جاری و اجرای برنامه های شرکت از محل درآمدهای غیرعملیاتی تامین کرده ایم، اما اگر قرار بر اجرای برنامه های تدوین شده و توسعه ای منسجم و پایدار در این شرکت باشد، این نقدینگی باید از محل منابع ناشی از فروش دارایی تامین شود و یاآورده سهامداران به عنوان افزایش سرمایه، در غیر اینصورت باید از طریق سیستم بانکی و اخذ تسهیلات این نیاز مالی را مرتفع کنیم.
و در نهایت...
امیدوارم در سال 95 و در سال 96 شرکت پارس الکتریک به جایگاه قبلی خود باز گردد. این مساله آرزوی بزرگ و تا حدی محال است که در عرض یکی- دو سال به آن جایگاه برسیم؛ گام های اولیه آن برداشته شده است. این امیدواری ایجاد می شود که پارس الکتریک به عنوان شرکتی ایرانی که در سالهای نه چندان دور از یک برند خوب، قابل اتکا برای مردم برخوردار بوده، مجددا به همان موقعیت قبلی بازگردد، میزان موفقیت ما در این شرایط بستگی کامل به حمایت سهامداران از برنامه های جاری و آتی ما دارد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.