Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

به هر حال کارخانه سیمان دورود به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم زیرمجموعه وزارت رفاه قرار داشته و بسیاری از کارشناسان معتقدند باید برای نجات صنعت سیمان لرستان، دولت حتی اگر با پرداخت هزینه هم که شده اقدام به اجرایی کردن فاز ۴ سیمان کند...

شرح حالی از سیمان دورود

شهرستان دورود از دیرباز به دلیل استقرار واحدهای بزرگ تولیدی همچون سیمان به عنوان یکی از قطب های صنعتی لرستان به شمار رفته و ظرفیت های زیادی در حوزه صنعت دارد.

به گزارش سیمان خبر و به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در این میان کارخانه سیمان دورود به عنوان یکی از قدیمی ترین کارخانه‌های تولیدی سیمان در کشور محسوب می شود که سال 1338 فعالیت خود را آغاز کرده و به مرور زمان در سال‌های بعد با افزایش ظرفیت این واحد تولیدی بزرگ روبرو بوده ایم.به نحوی که 3 واحد این کارخانه تا سال 59 وارد مدار تولید شده و شرایط را برای تولید 3 هزار و 300 تن محصول در روز و اشتغال بیش از 800 نفر از جوانان این دیار مهیا کرده است. اما به هر حال باید بپذیریم که این کارخانه به دلیل فرسودگی ماشین‌آلات و بی‌توجهی مدیرانش در جهت به‌روزرسانی و تغییر فنّاوری اکنون با مشکلات زیادی رو بروست.

به عنوان نمونه قیمت تمام شده محصول در این واحد بزرگ تولیدی بالاست و در نتیجه به مرور زمان شاهد کاهش قدرت رقابت‌پذیری محصولات سیمان دورود در بازار هستیم.از سوی دیگر با توجه به عمر 57 ساله کارخانه و توسعه نامتوازن شهر دورود، این کارخانه اکنون در قلب شهر قرار گرفته و فرسودگی ماشین‌آلات و خطوط تولید باعث آلودگی بسیار زیاد این شهر می شود. به همین دلیل بسیاری از مردم بر این عقیده‌اند که باید کارخانه سیمان دورود از شهر خارج شود.

در نتیجه در سال‌های گذشته موضوع ایجاد فاز 4 سیمان دورود با هدف جایگزینی با خطوط فعلی مطرح شده است.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که تنها راهکار نجات کارخانه سیمان دورود که به نوعی برند این شهرستان نیز محسوب می شود را باید تسریع در روند اجرایی این فاز دانست.

حتی با پیگیری‌های صورت گرفته کار تا جایی پیش رفته است که در خرداد ماه سال 93 و همزمان با سفر هیئت دولت به استان لرستان فاز 4 سیمان با حضور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی کلنگ زنی شد.

در همان روزها حتی وزیر کار نیز قول‌های زیادی برای اجرایی شدن این فاز جدید داد و در نتیجه شاهد امید بخشی دوباره به مردم بودیم.

اما متأسفانه پس از گذشت 2 سال نه‌تنها عملیات اجرایی فاز 4 سیمان دورود آغاز نشد بلکه شاهد افزایش مشکلات این واحد تولیدی نیز هستیم.

به هر حال کارخانه سیمان دورود به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم زیرمجموعه وزارت رفاه قرار داشته و بسیاری از کارشناسان معتقدند باید برای نجات صنعت سیمان لرستان، دولت حتی اگر با پرداخت هزینه هم که شده اقدام به اجرایی کردن فاز 4 سیمان کند.

با این وجود به نظر می‌رسد هلدینگ مربوطه تمایل چندانی برای ایجاد فاز 4 سیمان نداشته و با وجود پیگیری‌های مکرر مسئولان استان هنوز اقدامی در جهت عملیاتی شدن این فاز در دستور کار قرار نگرفته است.البته باید گفت که مشکلات موجود تنها مختص به کارخانه سیمان دورود نیست و 2 واحد تولیدی فارسیت و فولاد چدن نیز که به نوعی زیرمجموعه هلدینگ فارس خوزستان هستند نیز در معرض مشکلات بسیار زیادی قرار گرفته‌اند.

با توجه به قرارگیری در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل تنها راهکار اجرایی شدن فاز 4 سیمان را باید ورود مستقیم وزیر کار عنوان کرد، چرا که تعلل دو ساله نشان از نداشتن تمایل و رغبت کافی از سوی مدیران بالادستی کارخانه سیمان دورود دارد.به هر حال بلاتکلیفی هر چه بیشتر این کارخانه بزرگ تولیدی که نام و نشان معتبری در صنعت سیمان کشور و صادرات دارد، در سال‌های آینده باعث بروز مشکلات دوچندانی خواهد شد.در صورتی که عملیات اجرایی فاز 4 سیمان دورود عملیاتی نشود مطمئناً در سال‌های آینده شاهد پارسیلونی دیگر در صنعت لرستان خواهیم بود.

کارخانه سیمان دورود به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های اقتصادی استان به شمار رفته و در 57 سال گذشته خدمات بی‌بدیلی به کشور ارائه داده و نباید بگذاریم که این کارخانه در معرض بی‌توجهی مسئولان هلدینگ های زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرد.

در همین زمینه یکی از شهروندان دورودی بیان کرد: با وجود اینکه کارخانه سیمان دورود در سال‌های گذشته خدمات زیادی را به استان و حتی کشور ارائه کرده اما اکنون قرارگیری آن در قلب شهر دورود مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

«رضا خدادادی» ادامه داد: مسئولان بارها و بارها از انتقال این مجموعه به مکانی دیگر خبر می‌دهند، اما نه‌تنها این اقدام صورت نگرفته بلکه حتی این واحد مهم اکنون در شرایط نامناسب قرار دارد.وی عنوان کرد: نباید کارخانه مادری همچون سیمان برای پرداخت طلب خود به ادارات خدمات رسان با مشکل مواجه شود و به همین دلیل انتظار داریم که مسئولان دولت هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را برای احیای دوباره و حل مشکلات کارخانه انجام دهند.

خدادادی گفت: به هیچ عنوان مردم دورود خواستار توسعه کارخانه فعلی نیستند، بلکه باید فاز جدید جایگزین خطوط تولید کنونی شود.

** لزوم توجه ویژه دولت به سیمان دورود

این شهروند دورودی اظهار کرد: سیمان به عنوان شناسنامه شهر دورود به شمار رفته و نباید اجازه داد کارخانه‌ای که روزگاری کارگرانش در بهترین شرایط قرار داشته‌اند در آینده‌ای نه چندان دور با مشکلات عدیده مواجه شود.

**فاز 4 جایگزین کارخانه فعلی می شود

در همین زمینه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان نیز در گفت‌وگو با سفیرافلاک بیان کرد: برخی بر این عقیده‌اند که فاز 4 سیمان به عنوان واحد جدید و توسعه کارخانه فعلی است، این در حالی است که با توجه به فرسودگی ماشین‌آلات و عمر بالای کارخانه فاز 4 جایگزین واحد فعلی خواهد شد.

محمدرضا صفی خانی ادامه داد: باید بپذیرم که کارخانه سیمان دورود عمر خود را کرده و باید به دنبال احیا و جایگزینی واحد جدیدی در خارج از شهر دورود باشیم.

وی عنوان کرد: کارخانه سیمان دورود به عنوان یکی از 3 سیمان اول کشور به شمار رفته که اکنون دارای برندی معتبر و جایگاهی ویژه در این حوزه اقتصادی است.

این مقام مسئول افزود: تعمیر و بازسازی خطوط کنونی نمی‌تواند مشکلات کارخانه سیمان را برطرف کند و اکنون به دلیل فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات شاهد بالا رفتن قیمت تمام شده محصول این واحد تولیدی هستیم و در نتیجه باید فاز 4 آن عملیاتی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: به هر حال در صورتی که فاز 4 سیمان دورود عملیاتی نشود، مطمئناً در سال‌های آینده با شرایط نامناسبی در این کارخانه روبرو خواهیم شد.

صفی خانی ادامه داد: به هر حال برای عملیاتی شدن این فاز کارخانه نیازمند به پرداخت تسهیلات ارزی بوده که بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل خواستار سپرده‌گذاری حدودی 4 میلیارد تومانی سرمایه گذاران بوده که متأسفانه هنوز این اقدام توسط مدیران مجموعه انجام نشده است.

وی عنوان کرد: مطمئناً در صورتی که متولیان این واحد تولیدی شرایط را برای اجرایی کردن فاز 4 مهیا کنند، می‌توان تسهیلات مورد نیاز را برای این واحد دریافت کرد.

**ادامه یافتن تعلل های هلدینگ فارس خوزستان

این مقام مسئول با گلایه از تعلل‌های هلدینگ فارس خوزستان برای عملیاتی کردن فاز 4 سیمان درود، گفت: با توجه به اینکه سیمان دورود زیرمجموعه هلدینگ فارس خوزستان بوده به نظر می‌رسد در این زمینه تعلل‌هایی صورت می‌گیرد.

صفی خانی بیان کرد: به نظر می‌رسد تنها راهکار برای تعیین تکلیف این موضوع را باید ورود مستقیم وزیر کار دانست چرا که بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مورد مجموعه‌های دولتی و شبه‌دولتی وزیران مربوطه می‌توانند به صورت مستقیم ورود پیدا کرده و موضوعات را تعیین تکلیف کنند.

وی ادامه داد: کارخانه سیمان دورود دارای جایگاه ویژه‌ای در صنعت لرستان بوده و نقش مهمی در اقتصاد استان دارد و ایجاد فاز 4 این کارخانه به عنوان یکی از مطالبات مردمی به شمار می رود.

**به دنبال توسعه کارخانه فعلی نیستیم

در همین زمینه نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سفیر افلاک بیان کرد: مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت شستا بر این عقیده‌اند که ظرفیت تولید سیمان در کشور کامل بوده و حتی شاهد وجود اضافه ظرفیت در این حوزه هستیم.

مجید کیان پور ادامه داد: در نتیجه احداث کارخانه سیمان جدید و توسعه واحدهای کنونی توجیه ندارد و به همین دلیل صنعت سیمان از اولویت پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه ملی حذف شده است.

وی عنوان کرد: اما در مورد کارخانه سیمان دورود به هیچ عنوان به دنبال توسعه و یا ایجاد فاز جدید نیستیم و بلکه باید فاز 4 جایگزین واحدهای کنونی شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: بیش از 60 سال از عمر کارخانه سیمان درود می‌گذرد و در نتیجه باید این واحد بزرگ تولیدی به‌روزرسانی شده و استانداردها و خطوط تولیدش بر اساس فنّاوری روز دنیا تغییر یابد.

**بالابودن قیمت تمام شده محصولات

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل عمر بالای این کارخانه شاهد افزایش قیمت تمام شده محصولات آن هستیم، به نحوی که اکنون قیمت تمام شده محصول آن بالای 130 هزار تومان در هر تن بوده، این در حالی است که در واحدهای با فناوری روز کشور قیمت تمام شده در حدود 65 تا 70 هزار تومان است.

کیان پور اظهار کرد: از سوی دیگر اکنون قیمت‌های مرسوم در بازار در حدود 90 هزار تومان بوده و در نتیجه این واحد تولیدی برای رقابت در بازار باید 40 هزار تومان زیان دهد.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه نیروی انسانی این واحد تولیدی، گفت: علاوه بر بالا بودن هزینه نیروی انسانی در این واحد تولیدی، ایمنی کارخانه نیز به دلیل فرسودگی ماشین‌آلات پایین است.

**اجرای فاز 4 مطالبه عمومی مردم استان

این مقام مسئول ادامه داد: سیمان دورود به عنوان برند و شناسنامه این شهر به شمار رفته و نقش قابل‌توجهی در توسعه شهرستان بر عهده دارد و به همین احداث فاز 4 به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات عمومی مردم به شمار می رود.

کیان پور عنوان کرد: با توجه به کلنگ زنی فاز 4 کارخانه توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر هیئت دولت در سال 93 انتظار داریم که هر چه سریع‌تر شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.

**دستور ویژه وزیر کار برای عملیاتی شدن فاز 4

نماینده مردم دورود و ازنا بیان کرد: البته طی جلسه‌ای که در روزهای گذشته با وزیر تعاون داشته‌ایم، وی نیز با تعطیلی، رکود و مشکل در این واحد تولیدی به شدت مخالف بوده و دستور ویژه‌ای را برای عملیاتی کردن فاز 4 صادر کردند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24