فرزاد میدانی، نماینده سهامدار عمده شرکت حمل و نقل فارس هم به خبرنگار بورس ٢۴ در این خصوص گفت: مشکلات عمده برای زمانی بوده که شرکت هنوز واگذار نشده بود. اشخاصی که شرکت را خریده اند تمایل دارند که شرکت را سو ده نموده و از محل سود آن اقساط وام های خصوصی سازی را پرداخت نمایند که اولین هدف شرکت این موضوع است و خارج از برنامه عرف و عملیاتی در شرکت وجود ندارد...
سازمان خصوصی سازی به شایعه اعتراض برخی کارگران و کارکنان حمل و نقل خلیج فارس واکنش نشان داد.
جعفر سبحانی ، مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی در خصوص وضعیت واگذاری سهام حمل و نقل بین المللی فارس به خبرنگار بورس24 گفت: هنوز دوماه از زمان ابلاغ واگذاری سهام (حفارس) نمی گذرد . بر فرض اگر این واگذاری موفقیت آمیز نبوده باید یک سال از تاریخ واگذاری بگذرد و وضعیت آن ارزیابی شده و سپس در مورد موفقیت آمیز بودن آن تصمیم گیری کرد. حتی ما هنوز قسط اول این واگذاری را دریافت نکرده ایم و پایان آذر ماه اولین قسط پرداخت می شود.طبیعتا قضاوت در حال حاضر بسیار زود است.
به گفته وی؛ برعکس؛ سازمان معتقد است که حمل و نقل خلیج فارس خوب واگذار شده و با شرایط خریداری شده و شرایط بازار در مجموع شرایط مثبت است. در نتیجه دوستانی که مخالف این موضوع هستند باید کمی تحمل کرده تا زمان مناسبی از اجرای برنامه های شرکت بگذرد.
وی ادامه داد: 78درصد سهام شرکت با مبلغ 106میلیارد تومان ، شرایط 10درصد نقد و 5ساله بوده که قسط اول هنوز پرداخت نشده است.
نماینده سهامدار عمده چه می گوید؟
فرزاد میدانی، نماینده سهامدار عمده شرکت حمل و نقل فارس هم به خبرنگار بورس24 در این خصوص گفت: مشکلات عمده برای زمانی بوده که شرکت هنوز واگذار نشده بود. اشخاصی که شرکت را خریده اند تمایل دارند که شرکت را سو ده نموده و از محل سود آن اقساط وام های خصوصی سازی را پرداخت نمایند که اولین هدف شرکت این موضوع است و خارج از برنامه عرف و عملیاتی در شرکت وجود ندارد.
وی افزود: از جمله برنامه های جدید عقد قرار دادهای جدید یا توسعه فعالیت ها است همچنین مدیریت دولتی با مدیرت خصوصی تفاوت هایی دارد.
میدانی گفت: اخباری مبنی بر اعتصاب خاصی در این شرکت صحت ندارد. کارکنان اصلی و بیشترین افراد ، رانندگان شرکت هستند . این شرکت همچنان جزء غول های صنعت حمل و نقل ایران است .
وی ادامه داد: برای طرح های توسعه شرکت برنامه بلند مدت داریم که از طریق کدال اعلام می کنیم.شرایط فعلی شرکت و تملک بخش خصوصی کنونی با توجه به سابقه حمل و نقلی که داشته می تواند با عملیات، شرکت را سود آورد نماید.
وی افزود: فروش حفارس بهترین واگذاری خصوصی سازی بوده و به گروهی واگذار شده که سابقه حمل و نقلی داشته اند.
ماجرا چه بود؟
هفته نامه سپیده پایتخت نوشته بود:شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس که مردم اسلامشهر در سه دهه اخیر با نام « گندم و آرد» آن را می شناسند حالا دیگر حال و روز خوبی ندارد. شرکتی که در سال های نه چندان دور جزو 10 شرکت برتر حمل و نقل بین المللی کشور به شمار می رفت حالا بعد از خصوصی سازی و واگذاری به مجموعه ای که به نسبت پیشینه این شرکت چندان هم تجربه و سررشته ای در حوزه حمل و نقل ندارد، در میدان نماز زمین گیر شده و با میلیاردها تومان بدهی با شرایط دشواری روبرو شده است.
شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس که سال ها به عنوان یک شرکت دولتی مسئولیت توزیع مویرگی آرد مردم کشور را بر عهده داشت، بعد از آزاد شدن قیمت آرد و حذف یارانه های دولتی، از توزیع سراسری و تکلیفی آرد نانوایان ایران بازماند اما در همان زمان با مدیریت خوبی که در این شرکت شکل گرفته بود توانست در رقابت با بخش خصوصی و اتحادیه های آرد و نان کشور، همچنان سهم قابل توجهی از توزیع آرد را در دست داشته باشد.
شرکت خلیج فارس پس از تنگ شدن حلقه توزیع آرد کشوری به بازارهای جدید حمل و نقل در حوزه بین المللی و داخلی روی آورده بود تا جایی که از چند سال پیش به عنوان یکی از مهمترین شرکت های حمل پسماندهای شهری نیز شناخته می شد. شهرداری های مشهد مقدس و اسلامشهر از مشتریان بزرگ این شرکت در حوزه جابه جایی پسماندهای شهری به شمار می روند.
حالا اما شرکت خلیج فارس با 400 دستگاه تریلی که ناوگان تملیکی آن به شمار می رود و با داشتن بیش از دوهزار پرسنل متخصص و با تجربه، ده ها شعبه در سرتاسر کشور و صدها نمایندگی فرعی در شهرهای کوچک و بزرگ، به دلیل موفق نبودن در توسعه بازار و ناتوانی از پرداخت بدهی های میلیاردی به رانندگان و کارکنان خود زمین گیر شده و هم اکنون کارکنان این شرکت معترض هستند.
به نظر می رسد واگذاری این شرکت به بخش خصوصی که ظاهرا تخصص و توانایی لازم در حوزه حمل و نقل را ندارد باعث بروز مشکلات جدید برای این غول حمل و نقل کشور شده و حالا آن را در میدان نماز اسلامشهر زمین گیر کرده است.
با توجه به این که واگذاری شرکت خلیج فارس بر اساس قانون اصل 44 و آن هم در زمان دولت یازدهم صورت گرفته، انتظار می رود که دولتمردان تدبیر و امید هرچه سریعتر قدمی برای رفع مشکلات پیش روی این شرکت بردارند.
در صورت ادامه این روند و با بروز مشکلات تازه تر و گسترش اعتراضات کارگران و رانندگان، بعید نیست مشکلات جدی نیز در حمل و نقل و دفع پسماند شهر اسلامشهر رخ بدهد که قطعا در این شرایط باید مدیران شهری به فکر یک آلترناتیو و جایگزین جدی برای سپردن مسئولیت بسیار مهم و خطیر حمل پسماندهای این شهر باشند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.