Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سیاست نادرست دولت قبل در روابط خارجی، باعث شده بود ایران در انزوا قرار گرفته و اجماعی بزرگ از کشورهای...

 وزیر اقتصاد: امروز دیگر نه رکود داریم، نه تورم

بورس24 : وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سیاست نادرست دولت قبل در روابط خارجی، باعث شده بود ایران در انزوا قرار گرفته و اجماعی بزرگ از کشورهای مختلف علیه ایران شکل گیرد؛ چنین اجماعی فرصت را در اختیار دشمن قرار داده بود که پرونده‌ ی هسته‌ ای را دست‌ آویز قرار داده و بر شدت‌ تحریم‌ ها بیفزاید.

به گزارش ایسنا، علی طیب‌ نیا پیش از خطبه‌ های نماز جمعه‌ی این هفته تبریز، با بیان مطالب بالا افزود: دولت تدبیر و امید، کشور را در شرایطی به دست گرفت که ایران درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی با آمریکا و هم‌ پیمانانش بود.

وی ادامه داد: آنان تلاش داشتند با تحریم، حقوق هسته‌ ای ملت ایران را پایمال کنند. آنان می‌ دانستند که اقتصاد ایران و بودجه دولت به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است؛ از این‌ رو تلاش خود را برای محدود کردن صادرات نفت ایران به کار بستند.

طیب نیا خاطرنشان کرد: در نتیجه‌ ی این محدودیت‌ ها، درآمدهای ناشی از صادرات نفتی در شروع به کار دولت تدبیر و امید نصف شده بود و درآمد ارزی ناشی از آن نیز که در سال 1390 نزدیک به 120 میلیارد بود، با شدت یافتن تحریم‌ ها در سال 1391 به 68 میلیارد دلار و در سال 1392 به 64 میلیارد دلار کاهش یافت.

وی بیان کرد: از این رو با کاهش شدید قیمت نفت، درآمد ارزی دولت در سال 1394 به 33 میلیارد دلار رسید؛ در چنین شرایطی دولت برای پرداخت حقوق کارکنان و یارانه‌ های مردم با مشکل مواجه شده بود. در سال 1391 و به دلیل همین کاهش درآمدها، دولت قبلی ناچار شده بود 47 درصد کمتر از سال 1390 به طرح‌ های عمرانی بودجه تخصیص دهد. دولت تدبیر و امید به واسطه‌ی همین کاهش درآمدها در بسیاری از موارد ناچار بود بهای نفت صادراتی را به ارزهای نامعتبر یا در برابر کالاهای کشور خریدار نفت، دریافت کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: در چنین وضعیتی تأمین کالاها و نیازهای اساسی مردم پر هزینه شده و برای داشتن حداقل ذخایر کالاهای اساسی، مجبور بودیم آن‌ ها را با مشکلات فراوان و با هزینه‌ های بالاتر تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه دیگر آن روزها گذشت که ذخیره‌ ی کالاهای اساسی ما صرفاً در حد چند روز بود، اظهار کرد: تحریم‌ ها و سیاست‌ های نادرست موجب شده بود تا بی‌ سابقه ترین رکود اقتصادی بر کشور حاکم شود. همین تورم بالا و رکود اقتصادی زمینه ساز افزایش قیمت‌ ها شد که این افزایش قیمت‌ ها تنها در مورد کالاها و خدمات مردم نبود؛ چرا که نرخ ارز هم چنین شرایطی را داشت.

به گفته او تحریم‌ ها و سیاست‌ های نادرست، بازارهای اقتصادی را دچار نوسانات شدید و ناآرامی کرده بود.

طیب نیا با بیان اینکه دشمنان برنامه‌ ریزی کرده بودند که سرنوشت عراق را در ایران تکرار کنند، گفت: می‌ خواستند مرحله به مرحله تحریم‌ ها را تشدید کنند ولی حضور باشکوه مردم در پای صندوق های رأی و انتخاب دکتر روحانی در سال 1392 و همچنین تدابیر هوشمندانه مقام معظم رهبری، تمام نقشه‌ های شوم دشمنان ایران را برهم زد و بی ثباتی، ناآرامی و بحران جای خود را به ثبات، آرامش و رونق داد. اعتماد و حمایت مردم از دولت، پشتوانه‌ی خدمتگزاران ملت ایران در دولت تدبیر و امید شد و نتایج مهمی را نیز به ارمغان آورد.

وی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید توانست با حفظ عزت مردم ایران و در چارچوب حکمت و مصلحت، اجماع علیه ایران را به مسابقه‌ ای برای ایجاد رابطه سیاسی و اقتصادی با ایران بدل کند و همچنین پروژه‌ ی ایران هراسی شکست خورده و هیئت‌ های بلند پایه سیاسی در صف سفر به ایران برای گسترش روابط قرار گرفتند.

طیب‌ نیا گفت: دولت در این مدت توانست مذاکرات هسته‌ ای را با حفظ حقوق هسته‌ ای ایران از سر گرفته و در عین حال جلوی تشدید تحریم‌ ها را نیز بگیرد و همچنین این دولت توانست به رکود تورمی خاتمه داده و رشد اقتصادی را جایگزین آن کند. دولت با اتخاذ سیاست‌ های درست اقتصادی، نرخ رشد اقتصادی را مثبت کرده است و در بهار امسال نیز نسبت به زمان مشابه سال قبل، شاهد رشد 4.4 درصدی اقتصاد بودیم.

به گفته وی نرخ تورم که در سال 1392 به بیش از 40 درصد رسیده بود الان تک رقمی شده است. امروز نه رکود داریم و نه تورم؛ هدف دولت این است که رشد پنج درصدی اقتصاد را در سال‌ جاری تجربه کنیم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24