مدیران شرکت خودروسازی سایپا در نشست هم اندیشی با شرکت های بیمه ای، از حجم صادرات پارسال این شرکت و برنامه امسال آن، شیوه همکاری با سیتروئن، معرفی چهار محصول جدید و همچنین عرضه خودرو٢١٢ با نرخ کمتر از ٣٠٠ میلیون ریال تا پایان سال خبر دادند.
به گزارش بورس24 ، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا امروز دوشنبه در حاشیه نشست هم اندیشی گروه سایپا و شرکت های بیمه ای، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: خودرو212 امسال در گروه قیمتی کمتر از 300 میلیون ریال (30 میلیون تومان) به بازار عرضه می شود.
مهدی جمالی اضافه کرد: پارسال خودرو ساینا را به بازار عرضه کردیم و تا پایان سال سارینای اتوماتیک نیز به بازار می رسد.
وی گفت: پیش بینی می شود تا دو سال آینده سالیانه دستکم یک نوع محصول را عرضه کنیم و از آن پس، سالیانه دستکم دو محصول ایرانی را راهی بازار کنیم.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در مورد خودروهایی که به صورت مشترک با سیتروئن تولید می شود گفت: در همکاری با سیتروئن، محصولات جدید رونمایی می شود؛ نخستین محصول ما مدلی است که هم اکنون در اروپا وجود دارد و محصولات بعدی ما همزمان با اروپا به بازار عرضه می شود.
وی ادامه داد: در آینده، محصولاتی جدید به صورت مشترک توسط سایپا و سیتروئن طراحی و تولید می شود که این امر می تواند دانش فنی سیتروئن را به خودروسازی داخلی منتقل کند.
بخشی از محصولات مشترک سایپا – سیتروئن، در شبکه صادراتی سایپا عرضه می شود
جمالی در پاسخ به پرسشی در مورد صادرات محصولات مشترک شرکت سایپا – سیتروئن، گفت: بجز 30 درصد تعهد صادراتی سیتروئن که در شبکه فروش این شرکت عرضه خواهد شد، سایپا نیز بخشی از تولیدات را در شبکه صادراتی خود به کشورهایی مانند عراق، سوریه، ونزوئلا، نیجریه و لبنان عرضه می کند.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه «با توجه به اینکه طرف سیتروئن مکلف به صادرات 30 درصدی شده است، اگر طرف خارجی به وعده خود عمل نکند خسارت در نظر گرفته شده است؟» گفت: بله؛ جزو تعهدات سیتروئن قرار گرفته است که حتما باید صادرات را انجام دهد؛ در توازن عرضه، این موضوع در نظر گرفته شده است و در قرارداد نهایی، این موضوع (نحوه پنالتی) مشخص خواهد شد.
مدیرعامل گروه خودرو سازی سایپا در مورد ادامه مذاکرات دوجانبه با سیتروئن گفت: برای واگذاری سهام کاشان و نقل و انتقال منابعی که قرار است طرف سیتروئن به ایران منتقل کند در حال مذاکره هستیم که تا دو ماه آینده این اقدام انجام خواهد شد.
وی در ادامه سخنان خود به مذاکرات دو جانبه این خودروسازی با دو خودروسازی آسیایی نیسان و کیا اشاره کرد و گفت: با این دو شرکت از قبل همکاری هایی داشتیم که همچنان ادامه پیدا خواهد کرد؛ برای ادامه همکاری ها، پیشنهاد ما سرمایه گذاری است.
مدیر عامل گروه خودرو سازی سایپا افزود: هم اکنون با این دو شرکت در حال مذاکره هستیم و هنوز به نتیجه تشکیل شرکت مشترک (جوینت ونچر) نرسیده ایم.
جمالی در ارتباط با نشست هم اندیشی گروه سایپا و شرکت های بیمه ای گفت: امیدواریم خدمات بیمه ای را آنطور که در صنعت بیمه بین المللی مطرح است، در خودروسازی کشور راه اندازی کنیم.
وی افزود: در این ارتباط دوستان ما در بیمه طرح های خوبی ارایه کردند و امیدواریم همزمان با توسعه خودروسازی در کشور بتوانیم خدمات بیمه ای مناسبی را به مشتریان ارایه کنیم.
مدیر عامل سایپا گفت: در صنعت خودروسازی بین المللی، تامین کننده قطعات، قطعات خود را بیمه می کند که ما این موضوع را به عنوان یک طرح در این همایش مطرح کردیم و امیدواریم قطعه سازان و شرکت های بیمه ای این همکاری را داشته باشند.
وی ادامه داد: این همکاری به سود صنعت خودروسازی، مردم و بیمه گذاران است؛ این بحث اکنون به صورت خام مطرح شده است و امیدواریم بیمه گران بتوانند این را عملیاتی کنند.
افزایش توان رقابتی خودروسازان با حمایت صنعت بیمه و بانک
جمالی همچنین در نشست هم اندیشی گروه سایپا با مدیران شرکت های بیمه ای، که مدیران بیمه پارسیان، بیمه ایران، بیمه ما و بیمه رازی حضور داشتند، گفت: با حمایت مناسب بانکها و بیمه ها، صنعت خودرو از توان رقابت بالایی در عرصه بین المللی برخوردار خواهد بود.
وی اضافه کرد: شرکت های خودرو ساز و شرکت های بیمه می توانند با ارایه خدمات و محصولات مناسب تر بیش از پیش در مسیر رشد و توسعه و خدمات ارزنده تر به مشتریان گام های جدی بردارند.
جمالی درباره کارزار تبلیغاتی پارسال برای نخریدن خودرو گفت: در آن زمان با تبلیغات سوء علیه صنعت خودرو، انصراف بسیار زیادی از خرید وجود داشت که خوشبختانه با حمایت های دولت تدبیر و امید و ارایه بسته های حمایتی از این مسیر عبور کردیم.
جمالی گفت: وظیفه همه بنگاه های خدماتی، خدمت رسانی به ذی نفعان است و مشتریان اصلی ترین ذی نفعان قلمداد می شوند؛ همچنین عمده خدماتی که شرکت های بیمه ای ارایه می دهند با خودروسازی ها همپوشانی دارد و اگر این همپوشانی و خدمات رسانی را بپذیریم از نگاه بنگاه داری خارج خواهیم شد؛ بنابر این اگر بتوانیم بدون نگاه بنگاهی به موضوع بنگریم خدمات بهتری به مشتریان و ذی نفعان داده می شود.
جمالی افزود: در چند سال گذشته با وجود رکود و تحریم های بی سابقه ای که بر صنعت کشور گذشت، بنگاهی مانند سایپا و شرکت های بیمه ای، همین که توانستند با مدیریت درست این بحران را مدیریت کنند، کار بزرگی انجام داده اند.
وی بیان کرد: نیاز است صنعت خودروسازی و بیمه در شرایط کنونی با همفکری و همیاری بیش از پیش در چارچوب های مشترک همکاری های جدیدی انجام دهند و در تولید بسته های خدماتی برای جلب رضایت مشتری گام بردارند.
مدیرعامل گروه سایپا افزود: وظیفه اصلی همه بنگاه های خدماتی ایجاد آسایش برای مشتریان است و احساس می کنم در همه زمینه ها این خدمت رسانی ناقص مانده است.
مدیرعامل گروه سایپا اضافه کرد: بابت این موضوع پارسال از مردم عذرخواهی کردم، چون کسی که خودرو خریداری می کند خدمات رسانی می خواهد و این امر با قصور همراه بوده و این موضوع در بیمه ها و بانک های ما نیز به همین منوال است و امیدوارم این نگاه تغییر کند.
جمالی گفت: هدف بیمه، بانکداری و خودروسازی ایجاد آسایش روانی است، باید ببینیم آیا این آسایش را فراهم کرده و خدمات پس از فروش را ارایه داده ایم یا خیر؛ قبول دارم در سال های گذشته خودرو را با تاخیر به مشتری تحویل دادیم، ولی می خواهیم این روند تغییر یابد و خودرو به موقع به مشتری تحویل شود.
مدیرعامل گروه سایپا ادامه داد: توان فنی و تخصصی در کشور وجود دارد که طرح های جدیدی را داشته باشیم و در حال حاضر توان تخصصی بسیار بالایی در کشور ایجاد شده و مهندسان زیادی در کشور وجود دارند که اگر بانک ها و بیمه ها حمایت های مناسبی داشته باشند، این فرصت وجود دارد که در صنعت خودروسازی توان رقابت بین المللی ایجاد شود.
جمالی تاکید کرد: با اطمینان می گویم اگر بتوانیم صنعت را حمایت کنیم صنعت آماده خیزش و جهش است و ما می توانیم ایجاد کننده دانش فنی اقتصادی باشیم چراکه مغزهای توانمندی در کشور وجود دارد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: متاسفانه پارسال در سایپا مشکلات مالی زیادی داشتیم و از نظر حقوق صاحبان سهام منفی شده بودیم. از طرفی با کمپین انصرافی های ما بسیار زیاد شده بود اما خوشبختانه امروز در وضیعت بسیار مناسبی قرار داریم و توانستیم رکورد تولید 50 هزار خودرو در ماه را بشکنیم.
پوشش ریسک های بیمه ای در زمینه فعالیت خودروسازی ها
ناصر آخوندی قائم مقام مدیر عامل سایپا در امور سرمایه گذاری و شرکت ها، نیز در این نشست پوشش ریسک های بیمه ای را نیاز خودروسازهای ذکر کرد و افزود: این پوشش شامل مدیریت ریسک عدم النفع ناشی از حوادث، مدیریت انواع ریسک های سرمایه گذاری در داخل یا خارج از کشور، مدیریت ریسک های ناشی از کیفیت قطعات، مدیریت ریسک های ناشی از نوسانات نرخ ارز و تضمین مدیریت ریسک های اعتباری می شود.
وی با اشاره به الزام مدیریت انواع ریسک های سرمایه گذاری در خارج از کشور گفت: به عنوان نمونه در طرح سرمایه گذاری در الجزایر، خط تولید محصولات سایپا تا ظرفیت 20 هزار دستگاه در سال برنامه ریزی شده؛ در این طرح، 16 میلیون و 500 هزار دلار سرمایه گذاری ثابت و 33 میلیون دلار سرمایه گذاری در گردش برنامه ریزی شده است.
آخوندی در مورد مدیریت ریسک های ناشی از کیفیت قطعات، گفت: در این ارتباط، پارسال 9 هزار و 811 شکایت از قطعات خودروهای تحویلی به مشتریان در گروه سایپا وجود داشت.
قائم مقام مدیر عامل سایپا در ارتباط با ضرورت مدیریت ریسک های ناشی از نوسانات نرخ ارز گفت: تغییر نرخ ارز از زمان گشایش ال.سی (اعتبارات اسنادی) تا زمان واریز مساله ای است که ریسک فعالیت خودروسازان را بالا می برد؛ در این ارتباط باید یادآور شد ما هر ماه 15 میلیون دلار از کره جنوبی و 12 میلیون دلار از چین خرید می کنیم.
معرفی چهار مدل جدید خودرو
حسن قره ئی رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک گروه خودروسازی سایپا، نیز در این نشست به گفت: صادرات گروه شامل خودرو، قطعه و خدمات مهندسی پارسال به 85 میلیون دلار رسید.
قره ئی اضافه کرد: کسب سهم 60 درصدی از صادرات خودروهای سواری در کشور، تولید محصولات جدید شامل ساینا، چهار مدل برلیانس و رنو ساندرو، مذاکره با خودروسازان برتر جهان برای سرمایه گذاری مشترک و همچنین دستیابی به تفاهم برای تاسیس شرکت مشترک را از مهمترین اقدامات پارسال سایپا عنوان کرد.
وی از افزایش میانگین تولید روزانه خودرو از 831 دستگاه در مهر 1394 به 989 دستگاه در اسفند همان سال( افزایش 139 درصدی) خبر داد.
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک گروه خودروسازی سایپا تولید خودرو در سال 1391 را 397 هزار و در سال 1392 را 314 هزار دستگاه اعلام کرد.
همچنین در سال 1393، 417 هزار و پارسال 372 هزار دستگاه تولید شد.
این مسئول گفت: برنامه امسال سایپا برای تولید خودرو 530 هزار دستگاه است که با توجه به تولید خودرو در پنج ماه نخست، این برنامه تحقق خواهد یافت.
وی گفت: مردادماه امسال 50 هزار دستگاه خودرو تولید شده است که ادامه این روند، کل برنامه در تولید 530 هزار دستگاه را پوشش خواهد داد.
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک گروه خودروسازی سایپا همچنین از معرفی چهار محصول جدید شامل ساندروجدید، CS35، 212 و پادرا در سال 1395 خبر داد.
پیشینه همکاری شرکت های خودروسازی سایپا و سیتروئن به 50 سال پیش با تولید ژیان برمی گردد و یک ماه پیش نیز تفاهمنامه تاسیس شرکت مشترک سایپا و سیتروئن را امضا کردند.
قرار است سرمایه گذاری در این همکاری 50-50 باشد و نخستین محصول مشترک تا پایان سال 2017 به بازار عرضه شود.
آن زمان، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه امضای این قرارداد به خبرنگاران گفت: آورده شرکت سایپا 50 درصد سهام سایپا کاشان است و به این ترتیب 50 درصد سهام شرکت سایپا کاشان به قیمت کارشناسی رسمی جمهوری اسلامی ایران به شرکت سیتروئن واگذار شد. این قرارداد، شامل قطعه سازی داخلی، طراحی داخلی و توسعه محصول و صادرات 30 درصدی در شبکه سیتروئن خواهد بود.
وی در مورد سرمایه گذاری مشترک در این طرح گفت: حجم سرمایه گذاری برای ایجاد شرکت مشترک در مرحله نخست 300 میلیون یورو است.
منبع: ایرنا
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.