Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

درحالی که براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران سیستم خدمات پس ازفروش در هیچ یک از شرکت های خودروساز با قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو تطابق ندارد رئیس اتحادیه تعمیرگاه ها اما و اگرهای خودروسازان و شرایط پیچیده آنها در دوره گارانتی را دلیل اصلی این گزارش می داند .

 اما و اگرهای خودروسازان در دوره گارانتی رضایتمندی مشتریان را کاهش داد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران روز گذشته در گزارشی درباره وضعیت خدمات پس از فروش شرکت های عرضه کننده خودرو در سال 1394 اعلام کرد سیستم خدمات پس از فروش در هیچ یک از شرکت های تحت ارزیابی با الزامات آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو انطباق کامل ندارد.
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گزارش خود نتایج ارزیابی خدمات پس از فروش 39 شرکت شامل10 شرکت تولیدکننده خودروهای سبک، 16 شرکت تولید کننده خودروهای سنگین، 12 شرکت واردکننده خودروهای سبک و یک شرکت واردکننده خودروهای سنگین را منتشر کرده است.
بر اساس این گزارش، در بین 39 شرکت ارزیابی شده در سال 1394 هیچ یک موفق به کسب رتبه نخست نشدند و 20 شرکت و 32 درصد نمایندگی های مجاز حائز رتبه چهار شدند.

گزارش سازمان بازرسی کیفیت معلول دلایلی است
علیرضا راسی رئیس اتحادیه دارندگان تعمیرگاه و اتوسرویس و توقفگاه و پارکینگ تهران در خصوص این خبر به خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد: نتیجه این گزارش معلول دلایلی است که بدون بررسی آنها نمی توان در مورد این گزارش اظهار نظر کرد.
وی افزود: مردم بهترین گویای قضاوت در این زمینه هستند و بخش عمده ای از دلایل این نارضایتی به شرایط پیچیده و دشواری مربوط است که شرکت های خودروساز برای نمایندگی های خدمات پس از فروش تعیین کرده اند .
راسی خاطرنشان کرد: گارانتی خودروهای تولیدی به گونه ای تعیین شده که تعمیرگاه ها مجاز نیستند خدمات مناسب و سرویس دهی لازم را به خریداران خودرو ارایه دهند .
وی با بیان اینکه مردم از خدمات پس از فروش راضی نیستند به این دلیل که سرویس مناسب به آنها ارایه نمی شود ، عنوان کرد: دارندگان تعمیرگاه مایل به ارایه سرویس مناسب به مشتریان هستند و سرمایه گذاری مناسبی هم برای بنگاه اقتصادی خود هزینه کرده اند و تمایل دارند رضایت مشتری موجب مراجعه بعدی آن ها در دوره پس از اتمام گارانتی شود اما تعمیرگاه ها به دلیل شرایط سخت گیرانه و اما و اگرهای زیاد شرکت های خودورساز مجاز به ارایه خدمات مناسب به مشتریان نیستند .
راسی تصریح کرد: خاصیت وجود مشتری به گونه ای است که حیات تعمیرگاه ها را تامین می کند اما شرکت کنترل کیفیت الزاماتی را تعیین کرده که خود می داند خودروسازان آن را رعایت نمی کنند .
رئیس اتحادیه دارندگان تعمیرگاه و اتوسرویس و توقفگاه و پارکینگ بیان کرد: کارخانه ها هزاران مانع را برای ارایه خدمات به مشکلاتی می گذارند که در مورد بسیاری از خودروها بدیهی و روشن است و حتی در مورد ایراداتی که بدیهی است نیز نظر تعمیرگاهها را با هزار مشکل می پذیرند .
راسی اظهار کرد: با عملکرد فعلی خودروسازان در دوره گارانتی تعمیرگاه ها قادر به جذب مشتریان برای دوره بلند مدت نیستندو خاطره بدی که در این دوره از خدمات به دلیل شرایط سخت گیرانه خودروسازان دارند موجب می شود تا دیگر به آن تعمیرگاه مراجعه نکنند .
نایب رئیس دوم اتاق اصناف تهران با اشاره به تاکید مقام رهبری بر خرید کالای ایرانی ،تصریح کرد: کیفیت خودروهای تولیدی از شرایط مناسبی برخوردارنیست و این شرایط مراجعه مالکین در دوره گارانتی به نمایندگی های خدمات پس از فروش افزایش می دهد .
وی با تاکید برضرورت خصوصی سازی شرکت های خودروسازی اظهار کرد: مدیریت نامناسب شرکت های خودروساز به گونه ای است که موجب شده تا کیفیت خودروها پائین باشد و قطعات خودرو نیز از کیفیت لازم برخوردار نباشد .
راسی با اشاره تغییر کاربری تعمیرگاه های مجاز خودرو عنوان کرد: درسه سال گذشته واحدهای جدید تعمیرگاهی در کشور ایجاد نشده و اقتصاد این واحدها با مشکل مواجه شده است .

براساس این گزارش نتایج ارزیابی از شرکت های عرضه کننده خودرو نشان می دهد سیستم خدمات پس از فروش در هیچ یک از شرکت های تحت ارزیابی با الزامات آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو انطباق کامل ندارد.
از عمده ترین پارامترهای مغفول مانده در حوزه سیستم خدمات پس از فروش در انطباق با قوانین می توان به پرداخت نشدن خسارت خواب خودرو و تعویض نکردن خودرو در صورت تکرار عیب اشاره کرد.
همچنین بر اساس این گزارش، بیش از 90 درصد از شرکت های ارزیابی شده نسبت به طرح ریزی مکانیزم سیستماتیک پرداخت خسارت خواب خودرو اقدامی به عمل نیاورده اند. یافته های حاصل از ارزیابی نشان می دهد صرفا تعداد معدودی از شرکت ها در صورت دریافت شکایت مبنی بر خواب خودرو اقدام به پرداخت خسارت می کنند که این موضوع به طورعمده ناقض الزامات آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو است.
براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران عمده دلیل بروز توقف خودرو و هزینه خواب مربوط به نارسایی های موجود در تعریف سیستماتیک فرآیند سفارش گذاری و تامین قطعات یدکی و موانع وارداتی موجود، بوده است.
میانگین امتیاز رضایتمندی مشتریان خدمات پس از فروش صنعت خودرو در سال 1394معادل 68 درصد بوده است. یافته های حاصل از ارزیابی نشان می دهد میزان رضایتمندی مشتریان در حوزه سنگین به طور معناداری پایین تر از حوزه سبک بوده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24