Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

خوشبختانه در سال های اخیر با دیدگاه های بلند افرادی همچون دکتر صالح آبادی و دکتر فطانت فرد این محدودیت ها تقریبا برداشته شد و با شناختی که روی دکتر محمدی وجود دارد، پیش بینی می شود که رسانه ها در زمان وی به ویژه رسانه های تخصصی بتوانند رشد و توسعه خوبی پیدا کنند...

مشقتی به نام بورس نویسی!

بورس24 : روز خبرنگار در حال سپری شدن است. سال روز شهادت محمود صارمی در مزار شریف.

مرداد ماه اگر چه یادآور خاطره تلخ شهادت مظلومانه یکی از اهالی عرصه خبر و اطلاع رسانی است، اما این شهادت بهانه ای شد برای یاد کردن از عناصری که ترجیح داده اند به جای فعالیت های اقتصادی و حرفه ها و پیشه های گوناگون از راه نوشتن زندگی بگذرانند و چه بسا هیچگاه نوشتن، خبرنگاری و آگاهی بخشی آن ها را به ثروت حداقلی هم نرسانده چه برسد به پول های هنگفت!

بله؛ عشق به نوشتن مهمترین متغیر قدم گذاشتن و البته دوام آوردن در این حرفه است. برای یک خبرنگار بازدید خبرهایش و بازتاب مثبت آن بسیار بیش از حق التحریری که می گیرد ارزشمند است.

خبرنگاری در بورس نیز هم سخت است و هم به دانش مالی نیازمند؛ به مثابه حرکت روی لبه تیغ. نهاد ناظر معتقد است که چون خبرها روی بازار سرمایه اثر گذار است، مدیران شرکت ها نباید با خبرنگاران مصاحبه کنند!

هر خبر در این حوزه روی ثروت و دارایی مردم تاثیرگذار است و حساس.

در نوشتار ذیل 4 فعال رسانه ای حوزه بورس دغدغه های خود درباره فعالیت در این بازار را عنوان کرده اند:

اظهار نظر

سمت

نام

خبرنگاری در حوزه بورس وجه مشترکی با سایر حوزه ها دارد و آن این است که همه باید خبرنگاری را بدانیم و هر اتقافی که رخ داده را به نحو صحیح منعکس نماییم. اما وجه تمایز ما این است که خبرنگار حوزه بورس باید کارشناس و تحلیلگر بازار هم باشد. از این جهت که سایر حوزه های سیاسی، اقتصادی و ... را نیز باید رصد کند.

با توجه به این که همه صنایع در بورس هستند و همه اتفاقات سیاسی اجتماعی فرهنگی و خارجی در آن تاثیر گذار است،در نتیجه یک خبرنگار بورس باید کارشناس بوده و تحلیلی از مسائل روز بازار داشته باشند و این باعث می شود که وقت بیشتری به خبر و خبر نویسی اختصاص دهد.

افزون بر این، تعداد خبرنگاران بورسی کم و فرسایش آن ها زیاد است. انتظاری که از رییس جدید سازمان بورس داریم این است که جلسه ای با خبرنگاران حوره بورس داشته باشد تا خبرنگاران مشکلات و درد دل های خود را بگویند . چرا که در کنار همه مسائل رسانه ها هم در حال حاضر رکن غیر قابل انکار بازار هستند.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم

مهدی حاجی وند

بازار سرمایه ایران در اقتصاد ایران خیلی کودک است و شاید پس از انقلاب به 30سال هم نرسد. این بازار در مقایسه با بانک و سایر صنایع مالی بر خلاف سایر بازار ها باید هر روز رصد شود . چرا که دارای حافظه کوتاهی است و باید حرف جدید زده شود.
باید مدیران سازمان همیشه حرف داشته باشند و از طریق رسانه این حرف ها منتقل شود. در دوران آقای صالح آبادی بعد از دوره ای فهمیدند که رسانه چه اهمیتی دارد و از این ابزار آگاهی بخشی استفاده کرده اند. در حال حاضر هم که در بانک مشغول هستند، سعی می کنند از این ابزار خوب استفاده کنند. دلیل اصلی این است که در بازار سرمایه فاصله ای بین اطلاعات نهانی و دسترسی آزاد به اطلاعات وجود دارد.

این فرهنگ در کشور در حال توسعه ای مانند ایران وجود ندارد که اطلاعات باید قبل ازاینکه تبدیل به اطلاعات نهانی شود باید برای عموم مردم افشا گردد. این فاصله را نه سازمان بورس،بلکه هیچ نهاد دیگری نمی تواند پر کند و فقط رسانه ها این فاصله بین اطلاعات نهانی و دسترسی به عموم اطلاعات را پر می کنند. ابزار رایگان در اختیار نهاد متشکلی مانند سازمان بورس وجود دارد که می تواند این موضوع را حل می کند.

از طرفی سازمان بورس باید از ابزاری استفاده کند که خبرنگار و ناشر از آن نترسد. از آنجایی که کارشناسان سازمان که عموما افرادی موجه و متدین و باهوشی هستند از این ابزار استفاده می کنند و به ناشرین تذکر می دهند که ناشرین از آن پس هیچ گونه اخباری به خبرنگار بورس منتقل نمی کنند.

خبرنگار ورزش، فرهنگ و هنر و ... مورد توجه است اما خبرنگار بورس به دلیل دانش و به دلیل عمق اطلاعاتش همیشه مغضوب است. برای اینکه از زاویه مالی می بیند و همیشه دست روی چیزهای حساس می گذارد.

خبرنگار منتقد نباید حذف شود و نبایستی با دیده دشمنی به آن نگاه کنیم. چرا که بازار سهام یک بازار تخصصی است و خبرنگار هم تخصصی رفتار می کند. حوزه سازمان بورس باید زمینه ای برای استفاده از رسانه ها و دانش شان و برون سپاری بخشی به عنوان نظارت بر ناشران بورسی فراهم کند. در اداره نظارت بر ناشران بورسی با مشکل مواجه هستند و نمی توانند به همه تقاضا ها پاسخ دهند و اهالی رسانه می توانند این مشکلات را حل کنند.

خبرنگار خبرگزاری فارس

رضا امامی

کسی که مسئولیت بورس را قبول می کند باید انتشار آمار را تسهیل نماید. شاید خبرنگاران بورس جز معدود خبرنگارانی هستند که به دنبال مصاحبه و گفت و گو با مقامات و نهاد نظارتی در بورس نیستند بلکه به دنبال آمار برای بحث های تحلیلی خود هستند.

در یک دهه گذشته آمار کم حجم تر شده است. در واقع در گذشته آمار به راحتی در اختیار خبرنگاران قرار نمی گرفت. حتی آمار روزانه و ماهانه با تاخیر 20روز به دست خبرنگار می رسید.

در حال حاضر شرکت های آمار و پردازش اطلاعات زیادی فعال هستند. در نتیجه باید استفاده از این امکانات برای خبرنگاران رایگان و قابل استفاده باشد تا مسائل رسانه های در حال انتشار واقعی تر و دقیق تر باشد.

دبیر بورس روزنامه همشهری

سروش خسروی

محدودیت های رسانه ای در بازار سرمایه بسیار بیشتر از محدودیت های فعالیت رسانه ای در سایر حوزه های اقتصادی و حتی سیاسی است.

متاسفانه عدم کارایی ابزارهای نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار در سال های گذشته سبب شده تا کنترل سوداگران، افزایش حبابی قیمت سهام و سفته بازان برای نهاد ناظر مشکل شود. در این شرایط اما نهاد ناظر به جای تقویت ابزار های نظارتی خود همواره بر جریان آزاد اطلاع رسانی خدشه وارد کرده و مکررا در سال های گذشته از مدیران شرکت های بورسی و فرابورسی ناشران و حتی در دوره ای کارگزاران شنیده می شد که بورس هشدار داده تا با خبرنگاران صحبتی نشود!

در واقع هیچ گاه نهاد ناظر بین رسانه های رسمی و شناسنامه دار و رسانه های اجتماعی تفکیکی قائل نشده است و به جای تقویت سیستم نظارتی خود سعی کرده تا با محدودیت های رسانه ای آن هم به بهانه عدم افشای اطلاعات، ضعف خود در بحث نظارت را بپوشاند، این در حالی است که مصاحبه خبرنگار یا خبرنگاران رسمی با مدیران شرکت ها همواره به نفع بازار سرمایه و شفافیت آن بوده است و متولیان امر نباید لطف رسانه های بازار سرمایه را از یاد ببرند. درست آن زمانی که تعداد افرادی که در جامعه بورس را می شناختند بسیار قلیل بود و این رسانه ها بدون ادعا به ایجاد لینک های اختصاصی یا صفحات اختصاصی بورس پرداختند.

فعالان رسانه ای خواستار فعالیت رسانه ای خود بر مبنای اصلی مهم جریان آزاد اطلاعات هستند. خوشبختانه در سال های گذشته با توسعه شبکه های اجتماعی، محدودیت های رسانه ای برداشته شد، اما آسیب شبکه های اجتماعی برای رسانه های رسمی این بود که هر دو را با یک چوب می زدند و عملا در نوع مواجهه و تعامل با رسانه ها دسته بندی درستی بین رسانه های رسمی و نیمه رسمی صورت نمی گرفت.

ما تغییرات مدیریتی در بورس را به فال نیک می گیریم. خبرنگاران در بازار سرمایه در دولت محمود احمدی نژاد به واقع در حوزه کاری خود با چالش ها و مخاطرات جدی مواجه بودند، اما خوشبختانه در سال های اخیر با دیدگاه های بلند افرادی همچون دکتر صالح آبادی و دکتر فطانت فرد این محدودیت ها تقریبا برداشته شد و با شناختی که روی دکتر محمدی وجود دارد، پیش بینی می شود که رسانه ها در زمان وی به ویژه رسانه های تخصصی بتوانند رشد و توسعه خوبی پیدا کنند.

مدیر پایگاه  خبری بورس24

علیرضا باغانی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24