Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

رارداد سیتروئن و سایپا ؛ الگویی موثر در توسعه صنعت خودرو کشور است و نویدبخش آینده ای درخشان است.

٣ شرط قرارداد سیتروئن و سایپا که بسیار ارزشمند است

به گزارش بورس24 ، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: قرارداد سیتروئن و سایپا یکی از دستاوردهای واقعی برجام و نویدبخش آینده ای خوب برای صنعت خودرو کشور است.

دکتر امیرحسن کاکایی با قدردانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: رویکرد این وزارتخانه در انعقاد قرارداد با خودروسازان مطرح دنیا قابل تقدیر است چون 3 شرط در قراردادهای سرمایه گذاری با شرکای خارجی مورد تاکید وزارت صنعت است، اول اینکه طرف های خارجی حتما آورده پولی داشته باشند و پس از آن فن آوری خودرو انتقال یابد و سپس تضمین برای صادرات از سوی طرف خارجی داده شود.

کاکایی افزود: اراده کردیم که خودروساز شویم و در این مسیر تلاش های زیادی انجام شد که متاسفانه به خاطرعوامل مختلف و فشارهای خارجی، چندان موفق نبودیم چون صنعت خودرو یک صنعت گسترده است و در این صنعت قیمت ها باید رقابتی باشد و واقعا یک کشور نمی تواند به تنهایی همه فن آوری های خودرو را به گونه ای توسعه دهدکه توان رقابت در بازارهای رقابتی را داشته باشد.

بنابر گزارش سایپا، وی تصریح کرد: راه های مختلفی برای انتقال فناوری وجود دارد یک راه این است که کلا کار را به خارجی ها بسپاریم که بعضی از کشورها این کار را انجام داده اند ولی در کشور ما با توجه به اینکه سیاست گذاری بر اقتصاد مقاومتی و تولید ملی تمرکز دارد، بهترین راه حل این است که ترکیبی عمل کنیم.

کاکایی افزود: روش های دیگر را قبلا امتحان کردیم به عنوان مثال مونتاژ کاری کردیم که انتقال فناوری را انجام دهیم. به هر صورت انتقال فناوری اتفاق افتاده ولی در مواقعی مانند زمان تحریم ها شرکتی مثل پژو از ایران رفت و باعث خسارت شد بنابراین باید به روشی عمل کنیم که اولا در شرایط مختلف طرف های قرارداد در کنار ما باشند و پرواضح است شرکتی که سرمایه و پول با خود آورده است به راحتی کشور را ترک نمی کند.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه افزود: نکته دوم این است که در حال انتقال فناوری ضمانت صادرات نیز داده شود و به این خاطر در خطوط تولید مشترک، مطابق با فناوری های روز دنیا، خودرو تولید خواهد شد چرا که اگر صادرات انجام شود به نسبت آن درآمدزایی خوبی هم ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: در بازار رقابتی محصولات ما قابلیت رقابت بیشتری دارند و کیفیت محصولات و رضایت مشتریان داخلی به صورت طبیعی بالاتر خواهد رفت و یک ویژگی خیلی مهمتر از همه اینها، رفتارهای علمی مدیریتی، فناوری ها و فرایندهای مدیریتی طرف قرارداد خارجی است که در مجموعه های داخلی، جاری می شود و باعث افزایش بهره وری خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: باید به جریان اطلاعاتی و فناوری جهانی متصل شویم و راهش همین جوینت ونچر است به خصوص روشی که مدیریت را همراه با خطوط تولید و تکنولوژی دانش و ساخت انتقال می دهیم و در طولانی مدت هم این روش بازدهی دارد. اغلب کشورهای موفق صنعتی از متخصصان و مدیران موفق بین المللی در صنعت خودروسازی و قطعه سازی استفاده می کنند و ضرورت دارد ما هم این رویکرد را برای تقویت این دو صنعت داشته باشیم که با قرارداد سیتروئن و سایپا این فرصت فراهم خواهد شد.

کاکایی ادامه داد: اگر خودروسازان بتوانند از همان ابتدای فعالیت مشترکشان با خودروسازان خارجی، مدیریت دانش را با همکاری دانشگرهای حرفه ای و یا با استفاده از ظرفیت های داخلی خودشان که خوشبختانه طی چندسال اخیر متخصصان و کارشناسان خوبی را پرورش داده اند در شرکت های زیر مجموعه پیاده سازی کنند، باعث افزایش بهره وری و کیفیت خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: از کسانی که به حضور خودروسازهای فرانسوی در کشور انتقاد دارند ، درخواست می کنم که یک خودروی C4یا C5 پنج سال قبل را با یک خودروی آسیایی (به غیر از ژاپن) مقایسه کنند، در این صورت تفاوت ها را در کیفیت و ایمنی با توجه به قیمت شان متوجه خواهند شد و انتخاب سیتروئن، یکی از بهترین انتخابها است.

کاکایی تصریح کرد: نکته بعدی این است که به منتقدان قرارداد سیتروئن – سایپا اعلام می کنم تا چه زمانی می توانیم در صنعت خودروحرکت لاک پشتی داشته باشیم؟ بالاخره باید در صنعت خودرو از جایی شروع کنیم. شخصا خوشبین هستم که در تعامل با فرانسویها که در صنعت خودرو به لحاظ فناوری و کیفیت در سطح بالایی هستند، خودروسازی داخلی هم ارتقاء خواهد یافت و به نظر من خودروسازان ایرانی تاکنون بهترین انتخاب را در تعامل با خودروسازان خارجی داشته اند خصوصا سیتروئن که سابقه خوبی در خودروسازی دارد و جزء بهترین های دنیا است.

لیزینگ رایان سایپا به سهامداران خود سود داد

با حضور حداکثری صاحبان سهام، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت لیزینگ رایان سایپا برگزارشد.

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت لیزینگ رایان سایپا ( سهامی عام ) برای سال مالی منتهی به 29/12/1394 در محل هتل المپیک تهران با حضور بیش از78 درصد از صاحبان سهام یا نمایندگان قانونی آنان برگزار شد.

مجمع شرکت لیزینگ رایان سایپا با حضور نماینده سازمان بورس و سازمان بازرسی، صاحبان سهام و یا نمایندگان حقوقی سهامداران، اعضای هیئت مدیره و مدیران این شرکت برگزار شد.

در ابتدا گزارش عملکرد سال 1394 شرکت به مجمع ارائه شد و سپس گزارش حسابرس قانونی شرکت قرائت شد.

بر اساس تصویب هیات مدیره، سود تقسیمی به ازای هر سهم 55 تومان تعیین شد و افزایش سرمایه برای شرکت تا 5000 میلیارد ریال در سال جاری مورد تصویب قرار گرفت.

در این مجمع همچنین صورت های مالی با اکثریت آرا برای سال مالی منتهی به 29/12/ 1394 تصویب و با تعیین اعضای هیات مدیره، مجمع به کار خود پایان داد.

تولید خودرو بر روی مگاپلت فرم، استراتژی موفق آینده سایپا

نائب رئیس کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت خودرو به سبب تحریم های ظالمانه و عدم استفاده از فناوری های روز و افزایش قیمت تمام شده، مشکلات زیادی را پیش رو داشته است ، هر چند در این سال ها نیز متخصصان داخلی در تلاش بوده اند تا با توسعه سبد محصولات اقدامات مناسبی را بعمل آورند.

فریدون احمدی با اشاره به اینکه سایپا در توسعه محصولات موفق بوده است، تولید خودرو بر روی مگاپلت فرم را از استراتژی های موفق آینده گروه خودروسازی سایپا در توسعه محصول دانسته و گفت: سایپا در تلاش است خودروهای جدیدی را بر اساس پلتفرم داخلی در سال 96 به بازار معرفی نماید که دو خودرو از این مگاپلتفرم با ظاهری زیبا و بسیار متفاوت در سال آتی وارد بازار خواهد شد.

وی با تاکید بر حمایت های مجلس در قانون گذاری برای افزایش تولید داخل و اشتغال، اظهار امیدواری کرد سایپا با انتخاب سازندگان قطعات، آماده سازی خطوط تولید و همچنین طراحی و ساخت قالب های تولیدی خودروهای جدید، روند معرفی محصولات را در بازار شتاب بیشتری دهد.

این نماینده مجلس با بیان لزوم توجه به تولید خودروهای روز در قراردادهای مشترک همکاری با شرکای خارجی، گفت: سرمایه گذاری مشترک به صنعت خودروسازی کشور این امکان را می دهد که ضمن بهره گیری از تجربیات خودروسازان طرف قرارداد، بازاریابی در بازارهای هدف و منطقه را با موفقیت بیشتر به عمل آورد.

فریدون احمدی در خاتمه انعقاد قرارداد مشترک با خودورسازان مطرح جهانی را در توسعه سبد محصول ، موثر دانسته و افزود: ایجاد اشتغال، کاهش قیمت تمام شده خودرو، افزایش تیراژ تولید، کیفیت و صادرات از دیگر نتایج این قراردادها است.

منبع: صدا و سیما

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • fereidoon agazadeh
    fereidoon agazadeh

    از افزایش سرمایه 108 درصدی ولساپا چه خبر ؟

    8 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24