Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

حسین خزلی مدیرعامل عامل کارگزاری بانک کشاورزی و خبره بازار سرمایه در یادداشتی ٣٠ بندی که با روش دکتر محمود سریع القلم نوشته شده خواسته های خود از رئیس جدید بورس را به خوبی دسته بندی و ارائه نموده است...

سی تقاضای یک فعّال بازار سرمایه از رییس جدید سازمان بورس

بورس24 :سه شنبه گذشته بود که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به طور ناگهانی تغییر کرد.در پی این تغییرات شاپور محمدی که برای اهالی بازار سرمایه چهره آشنایی است در طبقه ششم ساختمان ملاصدرا مستقر شد.اما شاپور محمدی در شرایطی ریاست بورس را پذیرفته که با مطالبات زیادی مواجه است.حالا حسین خزلی مدیرعامل عامل کارگزاری بانک کشاورزی و خبره بازار سرمایه در یادداشتی 30 بندی که با روش دکتر محمود سریع القلم نوشته شده خواسته های خود از رئیس جدید بورس را به خوبی دسته بندی و ارائه نموده است:

با عرض معذرت از جناب دکتر سریع القلم که در این نوشته پا در کفش ایشان کردم!

نکته: تقاضاهای ذیل اولویت بندی نشده اند.

1.همچون گذشته ارتباط مداوم خود را با تمامی فعالیّن کف بازار سرمایه حفظ کند.

2.هیچ تصمیمی خصوصاً تصمیم های مهم و اساسی را بدون مشورت سیستمی با نهادها و فعالیّن اصلی بازار سرمایه نگیرد، مگر آن که قبلش نظر آن ها را پرسیده باشد.

3.به هیچ عنوان به شاخص بورس در طول روز نگاه نکند!

4.برای همیشه اعلام کند، نوسان شاخص هیچ ربطی به سازمان بورس ندارد!

5.برای حفظ شاخص در زمان نزول یا کند کردن سرعت آن در زمان صعود هیچ کاری انجام ندهد.

6.پنجاه درصد وقتش را در طول روز و هفته برای توسعه و بهبود زیرساختارهای بازار بگذارد. (بازنگری قوانین و مقررات، بازنگری رویه ها، مقررات زدایی، توسعه نرم افزارها، یکچارچه سازی و ... از مهم ترین زیرساختارهای بازار سرمایه هستند.)

7.مدیران و کارکنان سازمان بورس باید بالاترین حقوق های بازار سرمایه را در مقایسه با سایر نهادها بگیرند.

8.مسیر تغییر و جابجایی کارشناسان و مدیران بازار سرمایه باید از سایر نهادها به سمت سازمان بورس ، بورس ها و شرکت های زیر مجموعه ی سازمان بورس باشد، نه برعکس!

9.کلیه رویه ها، مقررات و فرهنگ های کاریِ من درآوری در سال های گذشته را ظرف یک سال آینده بیرون ریخته و مقررات ، رویه ها و اصول کاری استاندارد جهانی را حاکم کند. (و الا پیوستن ما به آیسکو و فدراسیون بورس های جهانی هیچ فایده ای نخواهد داشت.)

10.برای انتصاب مدیران زیر مجموعه خصوصاً شرکت های مهم زیرساختی تحت نظر سازمان (مانند مدیریت فن آوری، اطلاع رسانی، سپرده گذاری مرکزی، بورس ها و ...) مطلّع ترین، متخصّص ترین و مرتبط ترین آدم ها را جایگزین کند.

11.برای انتصاب های مهم بند 10 فقط به دفترچه ی تلفن شخصی خودش یا بچه های دانشگاهش (دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران) اکتفا نکند.

12.چقدر عالی می شود، برای جایگزینی پست های مهم در بازار سرمایه فراخوان بدهد!

13.به فساد و حتی تهمت و شایعه ی فساد در سازمان و زیرمجموعه های آن بسیار، بسیار حسّاس باشد.

14.رییس سازمان بورس باید هم طراز و هم شان رییس کل بانک مرکزی و رییس کل بیمه مرکزی باشد، به شان و جایگاه خودش توجه کند. هنر رهبری و تعامل با مراکز قدرت فقط این جایگاه را ایجاد می کند.

15.با بانک مرکزی، بیمه مرکزی، سازمان حسابرسی، سازمان اطلاعات مالی، معاونت اطلاعات اقتصادی وزارت اطلاعات، به عنوان دستگاه های نظارتی زیر مجموعه قوه مجریه ارتباط و تعامل بسیار نزدیک و کارگروه های کارشناسی هفته گی داشته باشد.

16.با سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، دادستانی کل کشور و سایر دستگاه های نظارتی و قضایی خارج از قوه ی مجریه تعامل و همکاری نزدیک و کارگروه های ماهانه در سطح کارشناسی داشته باشد.

17.مجوز تاسیس کانون سرمایه گذاران حقیقی را صادر کند. از ایجاد این کانون نهراسد و با سهامداران حقیقی تعامل جدی و نزدیک داشته باشد.

18.با کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران ( که خوشبختانه خود ایشان قبلاً دبیرکلی آن را بر عهده داشتند) ارتباط نزدیک و مستمر و ماهانه داشته باشد.

19.همه ی مدیران و کارشناسان ارشد سازمان، بورس ها و شرکت های زیر مجموعه اش را موظف کند، بعد از هر سفر خارجی گزارش دقیق و علمی با جزییات ارائه دهند و اگر آن گزارش ها محرمانه نیست، همه ی آن ها یا بخش های غیر محرمانه را از طریق سایت سازمان منتشر کند.

20.قدرت این روزها دست شبکه های اجتماعی است. متاسفانه بازی سازمان و نهادهای زیر مجموعه در شبکه های اجتماعی ضعیف است.

21.حداقل سالی سه پرونده مهم و اساسی از معاملات متکی به اطلاعات نهانی و فساد و رانت مبتنی بر این مصداق به دستگاه قضایی ارسال کرده و گزارش این کار را به عموم بازار سرمایه ارائه بدهد.

22.حداقل سالی سه پرونده مهم و اساسی از دستکاری در قیمت ها و فساد مبتنی بر این مصداق را به دستگاه قضایی ارسال کرده و گزارش این کار را به عموم بازار سرمایه ارائه بدهد.

23.سالی حداقل 5 کارگزار ضعیف و ته جدول که در سه سال گذشته آمار معاملات آن ها بسیار کم بوده یا تخلفات متعدد داشته اند را، لغو مجوز کرده و به جای آن به حداقل 5 گروه جوان، متخصّص و جدید مجوز فعالیت کارگزاری بدهد.

24.شرکت های تامین سرمایه در حال ایجاد یک انحصار خاص هستند، با هر گونه انحصار در بازار سرمایه به شدت مقابله کند!

25.اخلاق مالی بحث مغفول در بازار ماست، از طریق نهادهای مردمی بازار و دانشگاه ها به بسط و توسعه و انتشار آن همت بگمارد!

26.بورس ها، کارگزاران و سپرده گذاری مرکزی را در دو سال آینده حداقل به یک بورس مهم خارجی یا همسایه به صورت عملیاتی وصل کند. به نوعی که سرمایه گذاران خارجی به راحتی بتوانند به بورس های ایران سفارش لحظه ای داده و سرمایه گذاران ایرانی به راحتی بتوانند به آن بورس سفارش لحظه ای بدهند!

27.هر روز صبح به تصویر روسای قبلی سازمان و دبیران کل قبلی که دم درب اطاقش نصب شده است، به دقت نگاه کند و با خود تکرار کند که به سرعت برق و باد وقتش تمام می شود.

28.همچون گذشته بین بازار سرمایه و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی پلی اساسی و محکم باشد و این ارتباط را بیش از پیش کند.

29.استانداردهای افشاء و گزارش دهی مالی را که چندین سال است، سمینار و کلاس و کارگاه آن را برگزار می کنیم، عملیاتی کند.

30.حداقل 100 کارشناس خبره و باهوش را در سازمان، بورسها و شرکت های زیر مجوعه در طول سه سال آینده برای کارآموزی دقیق و حداقل سه ماهه به بازارهای سرمایه مهم دنیا اعزام کند.

با عرض معذرت و پوزش

حسین خزلی (خرازی)

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24