Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در بازار میلگرد شاهد ادامه کاهش قیمت ها هستیم و غالب تولیدکنندگان نوردی و واحدهای مادر ، همگی بر اساس وضعیت بازار اقدام به کاهش قیمت ها نموده تا از گردونه فروش عقب نمانند. این شرایط یعنی رقابت منفی توسط برخی از تجار به دست مایه ای برای رقابت با یکدیگر بدل شده و باز هم به تضعیف بیشتر نرخ ها دامن می زنند...

بازار فولاد شل است!

بورس24 :در بازار فولاد رخداد جدیدی را شاهد نیستیم و روند کاهشی قیمت ها باز هم به چهره غالب بازار تبدیل شده است. رخدادی که تجربیات دی ماه و بهمن ماه سال گذشته را زنده می کند. این در حالی است که این روند کاهشی با خودنمایی ناچیز برخی از محموله های وارداتی هم زمان شده است. به عبارت دقیق تر هم اکنون محموله هایی وارد کشور می شود که بیش از دو ماه از زمان خریداری آن گذشته و با قیمت های پایین تر آن زمان مورد داد و ستد قرار گرفته است. یعنی کاهش قیمت های موجود هم به دلیل عرضه و هم تقاضا می تواند ادامه یابد.

از طرف دیگر این واقعیت را نیز باید پذیرفت که حجم تولید کاهش یافته و همچون گذشته خوش بینی ها باعث نخواهد شد تا واحدهای تولیدی به هر قیمت و یا هر زور و زحمتی ماده اولیه تهیه کرده و تلاش کنند تا از رشد قیمت ها در اسفند و فروردین استفاده کرده و از نوسان قیمت ها کسب سود کنند.

در بازار میلگرد شاهد ادامه کاهش قیمت ها هستیم و غالب تولیدکنندگان نوردی و واحدهای مادر ، همگی بر اساس وضعیت بازار اقدام به کاهش قیمت ها نموده تا از گردونه فروش عقب نمانند. این شرایط یعنی رقابت منفی توسط برخی از تجار به دست مایه ای برای رقابت با یکدیگر بدل شده و باز هم به تضعیف بیشتر نرخ ها دامن می زنند.

قیمت تیرآهن ذوبی بازار تهران - قیمت – هزار تومان در هر شاخه

سایز

شنبه – دوم مردادماه

یکشنبه – سوم مردادماه

میزان تغییر

تیرآهن 12

229

229

-

تیرآهن 14

237

237

-

تیرآهن 16

287

288

1+

تیرآهن 18

347

347

-

تیرآهن 20

613

613

-

تیرآهن 22

713

713

-

تیرآهن 24

-

-

-

تیرآهن 27

980

980

-

نگاهی به نوسان قیمت ها نشان می دهد که روند کاهشی نرخ ها از پایه و اساس درستی برخوردار نیست و هر لیست فروش به فراخور حال خود و همچنین قیمت تمام شده و وضعیت دریافت وجه و حتی توان مالی فروشنده و خریدار ، قیمت های مختلفی را پیشنهاد می کنند یعنی بازار نه انسجام چندانی داشته و نه وضعیت مشخصی بنابراین هر رخدادی در این بازار متصور خواهد بود. البته کاهش حجم تولید در واحدهای کوچک و متوسط ، خودنمایی مشکلات مالی تولیدکنندگان ، کاهش تقاضای شمش و افت بهای آن ، کم رمقی بازار و دورنمای مبهم آن نیز به وخامت اوضاع دامن زده است. در صورت توجه به همین موارد باید گفت که کاهش قیمت ها ادامه داشته و رکود عمیق تر خواهد شد. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که در صورت ادامه این وضعیت و همچنین کاهش حجم تولید باز هم فضا برای رشد قیمت ها فراهم خواهد شد ولی کمتر کسی در این شرایط سخت این جرأت را دارد که از احتمال افزایش قیمت ها سخن بگوید.

در خصوص افزایش قیمت های میلگرد نیشابور در لیست زیر نیز نمی توان چندان خوش بین بود هرچند که این احتمال را مطرح می کند که تقاضای این کالا از عرضه آن بیشتر است ولی چندان هم قابل وثوق نخواهد بود زیرا بسیاری از فروشندگان در لیست های رسمی خود از اعلام بهای این کالا خودداری کرده و نرخ ها را به حالت توافقی و مذاکره ای با اعمال تخفیف لحاظ می کنند.

در بازار کلاف شرایط پیشین حکمفرماست و روند کاهشی قیمت ها هنوز ادامه دارد. به لیست های فروش کلاف کاشان نیز اضافه شده هرچند که قیمت بالایی دارد. در معاملات روز یکشنبه بهای هرکیلوگرم کلاف 6.5 نطنز 1720 تومان ، 6.5 چینی پلاک قرمز 1720 و 6.5 کاشان 1750 تومان پیشنهاد نرخ شد.

قیمت میلگرد در انبار تهران – تومان بر هر کیلوگرم

نوع میلگرد –سایز–انبار تهران

شنبه - 2 مرداد

یکشنبه – 3 مرداد

میزان تغییر

8قزوین

1522

1525

3+

10 قزوین

1452

1450

2-

12قزوین

1452

1450

2-

16ذوب آهن اصفهان

1550

1532

18-

16فولاد نیشابور

1540

1532

8-

18ذوب آهن اصفهان

1540

1520

20-

18فولادنیشابور

1530

1532

2+

20ذوب آهن اصفهان

1530

1530

-

20فولاد نیشابور

1530

1532

2+

22ذوب آهن اصفهان

1530

1530

-

22 فولاد نیشابور

1530

1532

2+

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است.

سایر رسانه ها:

گزارش تحلیل بازار، روز یکشنبه / توسط کانال خبری استیلکس:

در حوضه میلگرد میتوان بازار سطح کشور را به 3 دسته از لحاظ موقعیت جغرافیایی تقسیم نمود;

دسته شمالی;در بر گیرنده کارخانه هایی همچون شاهین بناب ،ظفر بناب ، ابهر ، گلستان ،نیشابور ، امیر کبیر و.... هستند.

قیمت های اعلامی از سوی تولید کنندگان در این دسته به طور تقریبی در ابتدای روز با کمی کاهش قیمت از سوی اکثر تولید کنندگان همراه بود و تعداد محدودی نیز قیمت های روز گذشته خود را اعلام کردند،اما آنچه که به وضوح در بازار مشهود است تمایل به فروش همه عرضه کنندگان کالاست که به صورت های مختلف سعی در جذب مشتری را دارند،برخی با کاهش قیمت اعلامی یا در نظر گرفتن تخفیف و برخی هم در مدت زمان پرداخت وجه کالای خریداری شده.

البته این انعطاف در معاملات روز جاری تنها به اندازه ای بود که رضایت طرفین جلب گردد و نه بیشتر.

در دسته مرکزی که تولیید کنندگانی همچون فولاد کویر کاشان ، ذوب آهن اصفهان ، فولاد زاگرس ، فولاد صدر لرستان ، کرمانشاه و ... را در بر میگیرد تقریبا با ثبات قیمت اعلامی از سوی تولید کنندگان روبرو هستیم.

اکثر قیمت های اعلامی در این دسته نسبت به روز قبل بدون تغییر اعلام شد و طبق روال روز گذشته معاملاتی صورت گرفت.در این بخش نیز تمایل فروش برای تولیید کنندگان مشهود است.

دسته جنوبی کشور بنادر جنوبی ،فولاد شیراز و گروه ملی اهواز که در راس قرار دارد را شامل میشود.

بنادر جنوبی که بیشتر در تامین میلگرد های کلاف 5.5 و 6.5 شهرت دارد چند روزیست که کالایی را برای عرضه در خود جای نداده است و بیشتر خریدارن برای تهیه کالای مورد نیاز به کارخانه هایی همچون فولاد کویر کاشان و نطنز روی آورده اند.

اما امروز در ساعات آغاز بکار بازار، گروه ملی اهواز با اعلام عرضه میلگرد های 8 کلاف آجدار آ2 و 10 کلاف آجدار آ3 توانست کمی بازار کلاف را تحت تاثیر قرار دهد.اما در مورد دیگر کالاها تغییر خاصی را شاهد نبودیم.

بطور کلی روند بازار با وجود تمامی معاملات انجام شده در طی دو روز آغازین هفته،همچنان مسیر نزولی خود را طی میکند و از طرفی بر اساس شنیده ها از معامله گران فعال بازار درصدر خرید و فروش جهت حمل کالا به انبارهای خصوصی بسیار کم و حتی بایین تر از انتظار میباشد واین در حالیست که جامع فولادی ایران در تکاپوی ایجاد روندی رو به رشد همراه با رونق بیشتری میباشد

لزوم اطلاع‌رسانی فولادسازان برای کنترل و بهبود بازار آهن

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد اعلام کرد: متاسفانه در بازار آن شرکتی که محصول خود را ارزان‌تر می‌فروشد، مشتری بیشتری دارد. اما اگر کسی به دنبال برند باشد، دیگران از ناآگاهی مصرف‌کننده سو‌ءاستفاده کرده و کالاهای دیگری را به نام آن برند می‌فروشند. به همین دلیل هرچه اطلاع‌رسانی‌ها بیشتر باشد، مردم آگاه‌تر می‌شوند.
رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری صنف فروشندگان آهن و فولاد درباره برگزاری همایش مقاومت و تنوع تولید محصولات ذوب‌ آهن اصفهان که اخیرا برگزار شد، گفت: خوشبختانه همایش بسیار خوبی برگزار شد و مطالب علمی خوبی هم در همایش مطرح شد که تمامی آنها موردنیاز بود. همچنین مطالب فنی ارائه شده در همایش نیز بسیار عالی بود و همه فعالان این صنعت باید با این مطالب و موضوعات آشنا باشند. در واقع این مطالب تحقیقات ممتد و سالیانه‌ای بود که در اختیار افراد حاضر در همایش قرار گرفت.

محمد آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره اجرای چنین اقدامی از سوی دیگر شرکت‌های فولادسازی کشور بیان کرد: تصور من بر این است که سایر فولادسازان کشور نیز باید چنین برنامه‌ای داشته باشند و توانمندی خود را به بازار نشان دهند. بی‌شک این اتفاق به نفع خودشان خواهد بود. اگر تنها ذوب‌آهن خودش را معرفی کند و دیگر شرکت‌ها این اقدام را انجام ندهند، اختلاف بین برندها به راحتی قابل احساس خواهد بود. این اتفاق باید از سوی هر تولیدکننده اجرا شود تا مصرف‌کنندگان حق انتخاب داشته باشند. در واقع وقتی شرکت‌ها توانمندی‌های خود را ارئه می‌دهند هم موضوع استاندارد و هم کیفیت محصولات و در نهایت قیمت‌ها مشخص خواهد شد. وی افزود: متاسفانه در بازار آن شرکتی که محصول خود را ارزان‌تر می‌فروشد، مشتری بیشتری دارد. اما اگر کسی به دنبال برند باشد، دیگران از ناآگاهی مصرف‌کننده سو‌ءاستفاده کرده و کالاهای دیگری را به نام آن برند می‌فروشند. به همین دلیل هرچه اطلاع‌رسانی‌ها بیشتر باشد، مردم آگاه‌تر می‌شوند و این موضوع در نهایت به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود. به گفته آزاد، خوشبختانه در این همایش فرصتی ایجاد شد تا با مدیران ارشد ذوب‌آهن برای تعامل بیشتر اتحادیه صحبتی داشته‌ باشیم. در همین رابطه با دکتر دشتیانه صحبتی مفصل انجام گرفت و قرار بر این شد تا با برگزاری یک جلسه رایزنی‌ها را به نتیجه برسانیم. در واقع ما در حاشیه همایش درباره نحوه توزیع کالا، توزیع آهن و ارتباط با مصرف‌کننده از سوی توزیع‌کننده واقعی و حذف واسطه‌ها صحبت کردیم که خوشبختانه تمامی مطالب بنده از سوی ایشان تائید شد. در کنار این موضوع در حال پیگیری هستیم تا از طریق بورس کالا و ذوب‌آهن بتوانیم به جمع‌بندی دست پیدا کنیم.

وی درباره بازار فولاد تصریح کرد: بازار فولاد تا زمانی که مشکلاتش را رفع نکند با رکود مواجه است. شاید مهمترین مشکلی که این بازار با آن مواجه است، بحث مالیاتی و عدم شفافیت و مالیات‌های مضاعف است.

احتمال خروج شرکت ذوب‌آهن اصفهان از بورس کالا

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان اعلام کرد: با عرضه نکردن محصولات سایر فولاد‌سازها در بورس کالا، در حق کسانی که محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه می‌کنند، اجحاف می‌شود، به این علت که وقتی شرکتی محصول خود را در بورس عرضه می‌کند، قیمت‌هایش شفاف اعلام می‌شود در حالی که سایر تولیدکنندگان این شفافیت را ندارند.‌‌ زمانی که فولاد از نظام قیمت‌گذاری خارج شد، مشروط به این بود که تمام شرکت‌های تولید‌کننده، محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند اما پس از خارج شدن فولاد از نظام قیمت‌گذاری، تمام این شرکت‌ها به بورس کالا نیامدند و همواره این دغدغه باقی ماند.

واقعیت آن است که هم اکنون تمام شرکت‌های فولادی محصولات خود را به‌صورت کامل در بورس کالا عرضه نمی‌کنند و این رخداد به یک بی‌عدالتی در عرضه این کالا تبدیل شده تا جایی که معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با «ایلنا» از «احتمال خروج این شرکت از بورس کالا در صورتی‌که سایر فولادسازان نیز محصولاتشان را در این بورس عرضه نکنند» خبر داد.

در این خصوص منصور یزدی زاده رئیس هیات‌مدیره بورس کالا گفت: در این زمینه سوء‌تفاهمی شکل گرفته است، معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن کاملا منطبق با سیاست‌ها و برنامه‌های هیات‌مدیره و شرکت هستند و منظور وی این است که با عرضه نکردن محصولات سایر فولاد‌سازها در بورس کالا، در حق کسانی که محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه می‌کنند، اجحاف می‌شود، به این علت که وقتی شرکتی محصول خود را در بورس عرضه می‌کند، قیمت‌هایش شفاف اعلام می‌شود در حالی که سایر تولیدکنندگان این شفافیت را ندارند.‌‌

رئیس هیات‌مدیره بورس کالای ایران اظهار کرد: به این ترتیب صحبت‌های مطرح شده از این منظر بوده و نباید اجحافی در حق کسی انجام شود. در این خصوص دستگاه‌های نظارتی زیادی در کشور وجود دارد که بهتر است، هر دستگاهی وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد. در واقع وقتی تکلیف است عرضه‌ محصولات به منظور شفافیت و سایر مزایای بورس در این بازار انجام شود، همه باید عرضه کنند.

این عضو هیات مدیره ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه مزایای عرضه در بورس کالا بر کسی پوشیده نیست، گفت: عرضه در بورس کالا هم موجب شفافیت است و هم منافع اقتصادی زیادی دارد. اما از این بابت که سایرین تنها از اطلاعات و قیمت‌های شرکت‌های عرضه‌کننده در بورس کالا، بهره‌برداری کنند، قابل قبول نیست و نگرانی‌ها از این جهت است. به عبارت دیگر، شرایط نباید به گونه‌ای باشد که در بازار رقابتی بورس کالا، ذوب‌آهن محصولات خود را به‌صورت تمام و کمال عرضه کند و سایر رقبا با هر شرایطی که مدنظرشان است، عرضه محصولات را داشته باشند.
یزدی‌زاده افزود: شرکت ذوب‌آهن اصفهان در حال حاضر 100درصد محصولاتش را در بورس کالا عرضه می‌کند و از این جهت جای هیچ نگرانی نیست. در واقع بحث مطرح شده حامل این پیام بوده که سایر شرکت‌های تولیدکننده نیز باید محصولاتشان را برای شفافیت و رقابت منصفانه در بورس کالای ایران عرضه کنند تا به سمت منافع ملی حرکت کنیم. در واقع همه تولیدکنندگان می‌دانند که شرکت‌های عرضه‌کننده در بورس کالا با چه قیمتی محصول خود را عرضه می‌کنند و شرکت‌هایی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه نمی‌کنند، قیمت‌های خود را در سایه نگه می‌دارند. اما اگر تمام تولیدکنندگان به روی تابلو بیایند، فرق محصول با کیفیت و بی‌کیفیت مشخص می‌شود.

عضو هیات مدیره شرکت ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: در این بین بسیاری از خریداران هم بیشتر بر قیمت محصولات تمرکز دارند تا کیفیت، اما خریدارانی که از روی تابلوی بورس محصول را خریداری می‌کنند، از کیفیت محصول آگاهی دارند و متناسب با کیفیت محصول، ارزش‌گذاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه بورس کالا به سمت استفاده از ابزارهای مالی و تشویقی رفته است، گفت: علاوه بر بحث معافیت مالیاتی، بورس کالا در جهت راه‌اندازی بازارهای نوین مالی به منظور سهولت معاملات، پوشش ریسک و تامین مالی در حرکت است تا رفته‌رفته به بازاری کاملا جذاب برای تولیدکنندگان تبدیل شود.

وی در ادامه به انتشار اوراق سلف موازی به منظور تامین مالی فولادسازان اشاره کرد و گفت: اوراق سلف موازی استاندارد ابزار بسیار مطلوبی در تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان به حساب می‌آید که سال گذشته این اتفاق برای ذوب‌آهن افتاد. این ابزار برای طرفین معامله سود دارد. آنکه سرمایه خود را در اختیار تولیدکننده به امید بهره‌مندی از سود معقول و منطقی قرار می‌دهد و اینکه با به کارگیری سرمایه در ایجاد گردش مالی و اجرای پروژه‌های خود سود سرمایه‌گذار و سهامدار خود را تامین می‌کند.

نگاهی به روند بازار فولاد در هفته بیست‌ونهم 2016 میلادی

طی مبادلات هفته گذشته در بازار ایران، روند آرام نزولی قیمت انواع مقاطع فولادی دنبال شد. تقاضای نزولی و بازار بسیار راکد این کالا باعث روند نزولی قیمت‌ها شد و همین امر دلیل کاهش قیمت شمش هم شد. در حال حاضر بر خلاف یکماه قبل که بعضی از اقلام میلگرد با محدودیت عرضه روبرو بود همه سایزها توسط کارخانجات مختلف پیشنهاد می‌شود.

قیمت جهانی سنگ آهن

در هفته ای که گذشت متوسط قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین نزولی بود و از حدود 59 دلار به 56 دلار و 65 سنت هر تن خشک سی اف آر رسید. افت قیمت در بازارهای بورس و همچنین بدی شرایط آب و هوایی تقاضای سنگ آهن را پایین آورد. با این که بازار نزولی بود تقاضای سنگ آهن بهتر نشد چون خریدارها به دنبال روشن تر شدن وضعیت بازار بودند. برخی معتقدند قبل از بهتر شدن خرید ها لازم است قیمت سنگ آهن به 52 تا 53 دلار برسد.

قیمت جهانی قراضه آهن

قیمت قراضه صادراتی کانتینری امریکا در تایوان 5 دلار هر تن بالا رفته به 203 دلار هر تن سی اف آر رسید. قراضه خرد شده در بازار داخلی امریکا با 3 دلار افت به 238 دلار هر لانگ تن رسید. در بازار قراضه شمال اروپا رکود تابستانی حاکم بود و قیمت 10 تا 20 یورو نسبت به ماه قبل پایین آمده است. آخرین قیمت قراضه در بازار واردات جنوب اروپا 10 تا 20 یورو نسبت به ژوئن افت داشته و قراضه خرد شده 195 تا 210 یورو هر تن با کرایه حمل ثبت شده است. در بازار داخلی ایتالیا نیز دو هفته اخیر تغییر چندانی در قیمت قراضه مشاهده نشده است. در ترکیه بازار واردات قراضه در شوک پس از کودتا بود و منتظر تاثیرات احتمالی آن ماند. با این که سکوت حاکم بود تا پایان هفته قیمت 50 سنت در یک روز بالا رفت و قراضه سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80 حدود 225 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. خریدی صورت نگرفت. فروشنده ها به دنبال 230 دلار بودند و خریداران ترک در 220 تا 225 دلار هر تن سی اف آر درخواست می دادند. آخرین قراردادها در بازار واردات قراضه ترکیه برای قراضه سنگین خلوص 20-80 روسیه در 218.5 دلار هر تن سی اف آر نهایی شد و قراضه مخلوط اروپا نیز 218 دلار هر تن سی اف آر بود.

قیمت جهانی بیلت

هفته گذشته بیلت صادراتی سی آی اس 320 دلار هر تن فوب ثبت شد و تغییر چندانی نداشت. تقاضای خرید از جانب مصر و خاورمیانه بهتر شده بود و بازار منتظر بهبودهایی در معاملات هفته جاری است. در کل پس از ماه مبارک رمضان نیز روندی رو به بهبود داشته است. انتظار می رود فعالیت بازار فولاد مصر و سایر کشورهای منطقه منا در آینده نزدیک نسبتا ثابت باشد. از طرفی در بازار چین به ویژه بازار مقاطع آن تا پایان ماه جو خوبی حاکم خواهد بود از این رو بازار بیلت سی آی اس نیز از بهبود قیمت ها در چین بهره خواهد برد. آخرین قیمت صادراتی بیلت چین 320 تا 325 دلار هر تن فوب بوده که 5 تا 10 دلار نسبت به هفته قبل بالاتر است. در جنوب شرق آسیا معاملاتی شنیده شد که بین 330 تا 345 دلار هر تن سی اف آر بود.

بازار بیلت ایران

قیمت بیلت هفته گذشته روند نزولی آرامی را داشت. قیمت سایز 150 میلیمتر که اول هفته 1320 تا 1330 تومان هر کیلو درب کارخانه بوده به 1290 تا 1300 تومان رسید فولاد خوزستان اول هفته موفق شد 7600 تن شمش را در قیمت پایه 12500 ریال به فروش برساند ، قیمت تمام شده با مالیات ارزش افزوده هر کیلو 13630 ریال میگردد در حالیکه همین کالا در قیمت 1290 تا 1300 تومان توسط بعضی واسطه ها در بازار پیشنهاد میشد. مدتهاست که بازار واقعی با بازار بورس در مورد این کالا فاصله دارد این امر ناشی از مشکل نقدینگی است. بعضی از این شمش ها بابت مطالبات از کارخانه ها در یافت میشود و بعضی از آنها خرید مستقیم است که به جای تبدیل به محصول روانه بازار میشود تا مشکل نقدینگی را حل کند. آنچه مسلم است کارخانه فولاد خوزستان نمی تواند قیمت را به سادگی تغییر دهد نه کاهش نه افزایش، چون قیمت آهن اسفنجی ، گندله و کنسانتره بر مبنای قیمت فروش این کارخانه در بورس بسته می شود ولی آنچه در بازار می گذرد تابعی است از عرضه و تقاضا، گذشته از آن کارخانه های خصوصی تولید شمش هیچ وابستگی به فولاد خوزستان و معادلات آن ندارند اما قیمت آنها در سایه قیمت فولاد خوزستان است چرا که آنها یا آهن اسفنجی می خرند یا قراضه که آنهم در ارتباط غیر مستقیم با قیمت بورس است و اگر قیمت بازار بیش از پنج درصد از بورس پائین تر بیاید به علت ثبات قیمت آهن اسفنجی تولید کاهش خواهد یافت. در 4 ماهه اول امسال بنا به آمار گمرک 148495 تن شمش صادر شده است این روند می تواند افزایش یابد چون قیمت سنگ آهن در بورس آتی چین با نوسان محدودی روند نسبتاً ثابتی داشت، دولت هم در صدد افزایش صادرات است. بزرگ ترین صادرات در 4 ماهه اول امسال سنگ آهن با حجم 5164465 تن بوده و 394304 هزار تن آهن اسفنجی. به هر حال با توجه به افزایش صادرات حداقل فضا برای تولیدکنندگان غیردولتی باز میشود تا تولید خود را با بهره وری بیشتر به انجام برسانند.

قیمت جهانی مقاطع فولادی

در بازار فیوچرز شانگهای چین قیمت قرارداد میلگرد از 364 دلار یک هفته قبل به حدود 352 دلار هر تن کاهش یافت. میلگرد صادراتی چین نیز از 335 تا 355 دلار دو هفته قبل به 340 تا 355 دلار هر تن فوب رسید. قیمت میلگرد در بازار داخلی جنوب اروپا در 385 تا 395 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شده که 10 یورو نسبت به هفته قبل بهبود داشت. در شمال اروپا نیز میلگرد در بازار داخلی در 450 تا 465 یورو هر تن درب کارخانه در ثبات بود. در بازار داخلی امریکا میلگرد 520 تا 550 دلار هر شورت تن ثبت شد که نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشت. در بازار واردات نیز میلگرد 600 دلار هر شورت تن سی آی اف بود. میلگرد صادراتی ترکیه نیز در 375 دلار هر تن فوب بی حرکت بود. هنوز بازار منتظر تاثیرات کودتای نافرجام اخیر بر بازار فولاد این کشور است.

بازار مقاطع فولادی ایران

روند آرام نزولی قیمت مقاطع در هفته گذشته دنبال شد تقاضای نزولی و بازار بسیار راکد این کالا باعث روند نزولی قیمت شد همین امر دلیل کاهش قیمت شمش هم شد. در حال حاضر بر خلاف یکماه قبل که بعضی از اقلام میلگرد با محدودیت عرضه روبرو بود همه سایزها توسط کارخانجات مختلف پیشنهاد میشد. فولاد خراسان تنها کارخانه ای بود که سیاست ثبات قیمت را دنبال کرد ولی ادامه روند فعلی در هفته آینده می تواند روی قیمت این کارخانه هم تاثیر بگذارد. میانگین قیمت میله گرد 14 تا 25 در اصفهان روز شنبه 15400 ریال بود که در پایان هفته به 15138 ریال رسید متوسط قیمت تیرآهن 14 – 16 – 18 روز شنبه 15150 ریال بود آخر هفته به 15000 ریال رسید. نبشی و ناودانی در طول هفته تا 200 ریال هر کیلو افت قیمت را تجربه کرد. در سال جاری بیش از 21 هزار تن مقاطع صادر شده است ولی با اعلام برنامه دریافتی جدید در عراق، صادرات این کالا کاهش خواهد یافت. دولت باید صادرات فولاد را با نگاهی دیگر دنبال کند چرا که در 4 ماهه اول امسال 1.842.957 تن انواع محصولات نیمه ساخته و ساخته فولادی صادر شده است در حالیکه مجموع واردات 675081 تن بوده یعنی واردات 37 درصد از صادرات را تشکیل داده ضرورت های مالی تولیدی باعث میشود صادرات افزایش یابد در حالیکه با توجه به رکود فعلی واردات باز هم کاهش خواهد یافت، اگر دولت برای صادرات جایزه صادراتی نقدی قرار دهد با توجه به خودکفائی در مواد اولیه این بخش می تواند تبدیل به یک عنصر درآمدزا با قدرت بالا در تجارت خارجی ایران باشد.

قیمت جهانی ورق فولادی

قیمت ورق گرم در بازار داخلی امریکا به دلیل رکود فصلی از 620 تا 640 دلار به 610 تا 630 دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید. ورق گرم صادراتی چین از370 تا 385 دلار هر تن فوب به 360 تا 370 دلار رسید. ورق گرم چین اخیرا در امارات 10 دلار بالا رفته 370 دلار هر تن سی اف آر شده است. ورق گرم در بازار داخلی شمال اروپا در 417 یورو هر تن درب کارخانه در ثبات بود. ورق گرم صادراتی دریای سیاه نیز از 360 تا 365 دلار هر تن فوب به 370 تا 375 دلار هر تن فوب رسید و نسبت به دو هفته قبل تا 20 دلار رشد داشته است.

بازار ورق فولادی ایران

قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در انزلی 1820 تومان محصول چین در بندرامام1770 تومان اعلام میشد در اخر هفته قیمت در انزلی 1800 تومان بود اما محصول چین در بندرامام پیشنهاد نمیشد و به جای آن محصول کره در 1800 تومان عرضه شد. در 20 روز اول تیرماه 34600 تن ورق گرم وارد شده در حالیکه در خردادماه 47200 تن و اردیبهشت ماه 71200 تن بوده از روز دوشنبه قزاق ها قیمت را 10 دلار هر تن بالا بردند و به 380 دلار رساندند. محصول مبارکه این کالا که بسیار با حساسیت عرضه آن تعقیب میشود در اصفهان 1800 تومان عرضه میشد ولی حجم دادوستدها بسیار پائین بود.

قیمت ورق های گرم ضخامت 2.5 میلیمتر ثابت ماند چون عرضه آن محدود بود ولی ضخامت های 3 میلیمتر تا 6 میلیمتر با کاهشی در حد 20 تومان روبرو شد ورق های 8 تا 15 میلیمتر با توجه به رکود وحشتناک بازار با 30 تومان افت قیمت روبرو شد، ورق های گرم ضخامت 15 میلیمتر به بالا به علت کاهش شدید عرضه از طرف اکسین و کارخانه تقریباً با ثبات قیمت روبرو بود رفتار این کارخانه ها روند سرمایه ها برای پیش خرید را با سئوال مطرح کرده است و باعث میشود در شرایط فعلی تنگنای مالی این کارخانه ها تشدید شود.

ورق سرد با بازار آرام روبرو بود تقاضا در بازار بسیار ضعیف است علیرغم آنکه عرضه این کالا با محدودیت روبروست ولی قیمت تغییری نداشته در حالیکه قزاق ها هم برای فروش بازی درآورده اند. آنها به دنبال افزایش قیمت 10 تا 20 دلاری در هر تن هستند ولی بازار با عرضه فولاد مبارکه و کاهش تقاضا روبروست ضمن اینکه بخش میانی تجار این کالا با توجه به مقررات جدید مالیاتی به شدت کوچک شده است و بنکدارهای زیادی از بازار خارج شده اند همه اینها چشم انداز بازار این کالا را خاکستری کرده است . ورق سرد ماده اولیه برای کالاهای مصرفی با دوام است و با توجه به رکود بازار این کالاها چشم انداز روشنی برای این کالا نیست. ورق گالوانیزه همچنان با محدودیت عرضه روبروس ولی به علت ضعف تقاضا قیمت آن نزولی بود ضمن آنکه با کاهش قیمت ورق سرد، قیمت این کالا هم رو به کاهش است.

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24