Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

راه‌اندازی قطاری که طی کمتر از دو ساعت، تهران را به اصفهان متصل می‌کند؛ هرچند سفرهای ریلی در ایران را وارد عصری جدید می کند اما خود در برنامه‌ریزی‌های ابتدایی با یک سوال بزرگ مواجه است و آن مکان‌یابی ایستگاهی در دل شهرهای مبدأ و مقصد است که مزیت نسبی این سفر را حفظ کند.

 میدان آزادی، میزبان جدید مسافران قطار

به گزارش ایسنا، در سال های گذشته اختلاف نظری که میان مدیران شهری و مسئولان راه آهن وجود داشته، ایستگاه های قطار در شهرهای بزرگ را با مشکلاتی جدی مواجه کرده است. در شرایطی که قطار خود را آماده می کند تا در سال های آینده به عنوان رقیب جدی صنعت هوایی معرفی شود، نبود یک نگاه همه جانبه باعث شده اهداف ریلی کشور بعضا با چالش هایی جدی مواجه شود.

طراحی ایستگاه قطار در برخی شهرها در فاصله چند کیلومتری محیط شهری انجام گرفته که این امر باعث شده مسافران ریلی برای رسیدن به مقصد نهایی مجبور شوند سفری دوباره داشته باشند و این معضلی جدی را به وجود آورده است که در سال های گذشته تلاش شده راه حل هایی برای آن طراحی شود. باز طراحی ایستگاه قطار شهر همدان تنها یکی از گزینه هایی است که اجرایی شده و وزارت راه و شهرسازی برای قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان نیز برنامه ای مشابه را در نظر گرفته است.

در کنار ایستگاه های جدید، بهسازی ایستگاه های قدیمی نیز یکی دیگر از اولویت های راه آهن است و در این بین شهر تهران در رأس فهرست قرار دارد. پایتخت ایران بر خلاف بسیاری از موردهای مشابه خود در کشورهای اروپایی، تنها یک ایستگاه قطار فعال دارد و قرار گرفتن این ایستگاه در یکی از مناطق جنوبی تهران باعث شده که بسیاری از مسافران برای رسیدن به این ایستگاه نیاز به طی کردن سفر درون شهری بسیار طولانی داشته باشند؛ موضوعی که به نظر می رسد راه آهن برای آن ایده ای جدی را دنبال می کند.

هرچند شهرداری تهران بارها اعلام کرده که نه تنها درباره ایستگاه های جدید طرحی ندارد که حتی برای انتقال ایستگاه فعلی به خارج از شهر نیز فکر می کند، اما شرکت راه آهن به عنوان مرجع تصمیم گیری نهایی در این باره اعلام کرده نه تنها انتقالی در کار نیست بلکه حتی ایستگاه های جدیدی نیز در تهران ساخته خواهند شد.

پورسیدآقایی - مدیرعامل راه آهن - در آخرین اظهار نظر خود در این رابطه گفته که دسترسی مردم به راه آهن در دل شهر باید تسهیل شود و این موضوع در دو محور جداگانه قابلیت پیگیری دارد. از یک سو بحث رسیدن مترو به ایستگاه های راه آهن باید در دستور کار باشد و از سوی دیگر می توان به ساخت ایستگاه های جدید نیز فکر کرد.

بر اساس گفته های وی، میدان آزادی تهران به عنوان یکی از گزینه های ساخت ایستگاه جدید راه آهن مطرح است و در صورت نهایی شدن این طرح، قطار با حمل و نقل عمومی شهری ارتباطی تنگاتنگ پیدا خواهد کرد.

این برنامه‌ریزی که راه آهن آن را جزئی از برنامه های ریلی بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان می داند یک مخالف جدی دارد و آن شهرداری تهران است. مدیران شهری پایتخت که چندی قبل طرح انتقال مهرآباد را پیگیری می کردند حالا تمرکز خود را روی ایستگاه راه آهن گذاشته اند و مشخص نیست با وجود مخالفت جدی که نسبت به باقی ماندن ایستگاه فعلی دارند آیا اجازه ساخت ایستگاه های جدید را در تهران خواهند داد یا باز هم ماجرا در ابعادی دیگر پیگیری خواهد شد؟

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24