هنوز هم بازار با کم رونقی خاصی رو به روست که این وضعیت راکد باعث شده تا خوش بینی ها نسبت به دورنمای قیمت ها تقلیل یافته که به رکود بازار دامن زده است. با توجه به این وضعیت زمانی بسیار کم خبر و حتی ناامیدکننده را شاهد هستیم که مطلب چندانی برای مخابره باقی نمی گذارد...
بورس24 :با خودنمایی برتری تقاضا بر عرضه در بازار ورق شاهد اولین جهش بهای این کالا در بازار فولاد هستیم تا جایی که این رشد قیمت را باید یکی از مهمترین افزایش نرخ ها در این بازار در هفته های اخیر به شمار آورد.
بازار فولاد هم اکنون روند پیشین یعنی رکود تقاضای سابق را هنوز تجربه می کند. ضعف تقاضا مهمترین عاملی است که در بازار در برابر رشد قیمت ها خودنمایی کرده و در صورت ادامه یافتن آن ، باز هم وضعیت سخت فعلی ادامه خواهد یافت هرچند که بازار مستعد بازارسازی های فراوانی است ولی اگر تقاضا در بازار وجود نداشته باشد تنها شبیه به اسلحه ای بدون فشنگ خواهد بود. در هر حال پس از عید فطر می توان به بازگشت خریداران امیدوار بود که به تغییر شکل بازار منجر خواهد شد.
بازار ورق را شاید بتوان پیش قراول رشد قیمت ها در بازار فولاد دانست زیرا اولین کالایی بود که در معاملات آن ، برتری تقاضا بر عرضه ها مشهود شد و اولین جرقه رشد قیمت ها را به ثبت رساند. پس از کاهش قیمت های مبارکه در بورس کالا در هفته های اخیر شاهد عقب نشینی بهای این کالا در بازار داخلی بودیم هرچند که کاهش حجم واردات و وجود تقاضای مؤثر هرچند محدود ، باعث شد تا بازار ورق با اولین جرقه رشد قیمت ها ، چهره جدیدی را در بازار فولاد ترسیم کند تا جایی که احتمال افزایش بیشتر قیمت ها پس از عید فطر را تقویت می کند. هم اکنون زمینه ورق مخصوصاً ورق سیاه موسوم به ورق نورد گرم در بازار کم است و البته حجم واردات این کالا نیز کاهش یافته که ضعف عرضه ها را مشهود ساخته است.
البته باید به وجود تقاضای ورق در غالب ایام سال اشاره کرد زیرا واحدهای صنعتی مصرف کننده این کالا با جهت گیری صنایع فلزی ، ماشین آلات و قطعات ، صنایع ساختمانی ، لوله و پروفیل ، لوازم منزل و بسیاری از واحدهای دیگر انواع مختلفی از ورق همچون ورق سیاه ، ورق روغنی ( ورق نورد سرد ) و یا ورق گالوانیزه را مصرف می کنند که این پراکندگی در نهایت باعث شده تا تقاضای مؤثر این کالا هرچند محدود همیشه وجود داشته باشد. با توجه به این وضعیت می توان به ادامه افزایش قیمت این کالا در بازار امیدوار بوده هرچند که قیمت مصنوعات تولیدشده از ورق نیز بایستی افزایش پیدا کند.
در خصوص بازار میلگرد باید به نکته مهمی اشاره کرد که عمق رکود را مجسم می کند. بهای برخی از محصولات نوردی همچون میلگرد قزوین و یا انواعی مشابه در روزهای اخیر رشد قیمت پیدا کرده هرچند که برای افزایش بیشتر قیمت های خود نیز تلاش کردند. این در حالی بود که ضعف تقاضا باعث شد که باز هم رشد قیمت ها به عقب نشینی نرخ ها منجر شده یعنی بازارسازی هم جواب نداد. با توجه به این وضعیت و همچنین شنیده ها از کاهش قیمت شمش ، شاید برای بهبود بازار به یک فاصله زمانی نیاز داشته باشیم هرچند که باز هم بهبود بازار پس از عید فطر را می توان انتظار کشید.
در هر حال هنوز هم بازار با کم رونقی خاصی رو به روست که این وضعیت راکد باعث شده تا خوش بینی ها نسبت به دورنمای قیمت ها تقلیل یافته که به رکود بازار دامن زده است. با توجه به این وضعیت زمانی بسیار کم خبر و حتی ناامیدکننده را شاهد هستیم که مطلب چندانی برای مخابره باقی نمی گذارد.
به گزارش کانال تلگرامی پیک فلز؛ تقریبا در آخرین روزهای ماه رمضان قرارداریم و امیدواریم لذت اطاعت از خالق با طعم شیرین عید فطر برای تان خاطره انگیز ترین لحظات این هفته باشد بازار اهن تقریبا در این روزها به استقبال تعطیلی پیش رو می رود و همانطوری که در گزارش های روزانه قبلی عرض شد نوسانات در بازار به حداقل خود رسیده و معامله گران بنا به نیازهای خود معاملاتی را انجام داده اند در روز جاری شاهد ثبات قیمت اکثر مقاطع بودیم و تغییرات گزارش شده را می توان در زیر چنین عنوان کرد :
پروفیل صابری و صدرا پروفیل کیلویی 10 تومان افزایش
میلگرد آناهیتا ، سپهر ایرانیان ، کاوه تیکمه داش حدود 10 تومان افزایش قیمت
در حوزه نبشی و ناودانی شاهد افزایش قیمت در کارخانجاتی مانند شرکت فولاد تهران -ماهان سجاد-ظهوریان مشهد و فایکو بودیم که در خصوص ماهان تقریبا کیلویی 30 تومان گزارش شده است
در مورد ورق 2 چینی نیز افزایش بین 5 تا 10 تومان هر کیلو
در مورد تیر آهن نیز در دو بخش ذوبی و کرمانشاه افزایش قیمت گزارش شده است
در سایر مقاطع به غیر از اقلام مطرح شده فوق جوی ارام و کم نوسان را شاهد بودیم ... آنچه در خصوص افزایش قیمت به طور کلی می توان گفت این است که :
همواره افزایش قیمت یک کالا دلیل بر استقبال بالای خریداران در بازار نیست گرچه می توان آن را یکی از عوامل تاثیر گذار دانست اما در کنار این عامل می توان استراتژی عرضه کننده را نیز موثر دانست به عنوان مثال یک واحد تولیدی به دلیل محدودیت مواد اولیه یا محدودیت موجودی و به دلیل تحلیلش از بازار پیش رو چندان رغبتی برای تبدیل کالا به نقدینگی ندارد و لذا برای عرضه محصول کف و سقف تعیین می کند و چنانچه به سقف مورد نظر برسد اقدام به افزایش نرخ می کند یا اینکه موجودی کالایش به اتمام می رسد و عرضه کننده برای جلوگیری از ریزش قیمت و به دلیل تاخیر در ارسال کالای خریدار اقدام به افزایش قیمت می کند و با این کار مانع از ابطال محموله های تاخیری می شود و حفظ وضعیت می کند یک جنبه دیگر افزایش قیمت می تواند بازار سازی باشد که در این مورد نیاز به توضییحات اضافی نیست ... امروز در بورس کالا ورق های مبارکه معامله شد گرچه زمزمه هایی مبنی بر تعدیل و کاهش قیمت در راهروهای بورس کالا شنیده می شد ولی این امر انجام نشد در مورد عرضه فردا در بورس کالا که ذوب آهن حجمی از میلگرد را عرضه می کند شنیده شد که خریدار این محموله پروژه ای است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.