Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا (سهامی عام) به عنوان سهامدار عمده گروه مپنا، بزرگترین هلدینگ فعال در صنعت برق و آب کشور است.

گفت و گو با سهامدار عمده گروه مپنا

جعفر جولا مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری صنایع برق و آب صبا در گفتگو با بورس24 درباره این شرکت و موضوع فعالیتش گفت: امروزه اهمیت صنعت برق و آب به عنوان یک صنعت زیربنایی در توسعة اقتصادی و رفاه جوامع بر کسی پوشیده نیست. تغییرات سریع تکنولوژیکی در این حوزه و هزینه های بالای تعویض و تجدید دارایی‌ها از یکسو و قرار گرفتن کشور در شرایط تحریمی از سوی دیگر، صنعت برق و آب را مجاب به استفاده از بالاترین سطوح تخصص مدیریتی نموده است.

وی ادامه داد: از این منظر، شرکت سرمایه گذاری صنایع برق آب صبا (سهامی عام)، به عنوان بزرگترین هلدینگ صنعت برق کشور، با تلفیقی از دیدگاه‌های رفاه اجتماعی و بهره‌گیری از نظریات اقتصادی و کارایی موردنظر ذینفعان، نقش آفرینی موثری را در یکی از کلیدی‌ترین صنایع کشور داراست.

جولا با اشاره به تاریخچه شرکت عنوان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صـبا (سهامی عام)، در اواخر سال 1370 تحت نام شرکت سرمایه گذاری ساتکاب (سهامی خاص) به ثبت رسید و پس از تغییر نام در سال 1382 به شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا، در سال 1390 با نماد "وصبا" در فهرست شرکت های ثبت شده تحت عنوان ناشر غیر بورسی نزد سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.ضمن اینکه سرمایه ثبت شده صبا 3،500 میلیارد ریال است.

وی در پاسخ به موضوع فعالیت شرکت بیان داشت: موضوع فعالیت این شرکت مستخرج از اساسنامه به طور کلی عبارت است از سرمایه گذاری در سهام، واحدهای سرمایه گذاری، صندوق ها یا سایر اوراق بهادار، سرمایه گذاری در مسکوکات، فلزات گرانبها، گواهی سپرده بانکی، سپرده گذاری در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز، سرمایه گذاری در دارائی های فیزیکی، پروژه های تولیدی و ساختمانی، ارائه خدمات مرتبط با بازار اوراق بهادار. در همین راستا با توجه به ساختار و اهداف و ماموریت شرکت صبا، بازسازی، نوسازی، اصلاح ساختار، توسعه و انحلال انواع شرکت های داخل و خارج از کشور، آماده کردن شرکت های سرمایه پذیر به منظور فروش سهام آنها در بازار بورس اوراق بهادار یا خارج از بورس.

وی افزود: همچنین فراهم نمودن امکانات لازم برای پذیرش شرکت ها در بورس اوراق بهادار، تأمین کلیه خدمات مورد نیاز شرکت های زیر مجموعه اعم از مالی، خدمات مدیریتی، مشاوره‌ای بعنوان فعالیت‌های اصلی شرکت تعریف شده است که اولویت با سرمایه گذاری و مشارکت در طرح ها و پروژه های تولیدی و خدماتی در صنعت برق و آب می باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع برق و آب صبا با اشاره به پرتفوی شرکت تاکید کرد: اهمیت بالای صبا با مشاهده پورتفوی آن به خوبی نمایان می‌شود، که در آن به طور کلی، شرکت‌های تحت مالکیت صبا را می توان در شش گروه دسته بندی کرد، که شامل: شرکت های اصلی، بورسی، توزیع نیروی برق، مدیریت تولید و بهره برداری نیروی برق، شرکت های آبفایی و سایر می باشند.

جولا از گروه بورسی شرکت یاد کرد و گفت: در گروه بورسی، شرکت های فعال در صنعت برق و نیروگاهی نظیر گروه مپنا، پارس سوئیچ، نیرو ترانس، آلومتک و ... قرار دارند که در میان آنها شرکت گروه مپنا بعنوان بزرگترین و اصلی ترین پیمانکار ساخت و توسعه نیروگاه های حرارتی کشور و خاورمیانه مطرح است و عملاً نقش رهبر را در صنعت خدمات فنی و مهندسی بورس اوراق بهادار تهران ایفا می نماید.

وی تصریح کرد: مپنا علاوه بر حوزه نیروگاهی، در زمینه اجرای پروژه‌هاى نفت و گاز و حمل و نقل ریلى نیز به صورت پیمانکار و سرمایه‌گذار خصوصی فعال است. صبا به طور مستقیم مالک 47.62 درصدی شرکت مپنا می‌باشد.

این عضو هیئت مدیره در ادامه  تشریح کرد: در گروه اصلی، شرکت صبا مالکیت52 درصدی گروه فرآب به عنوان پیمانکار اصلی نیروگاه‌های برق آبی کشور، مالکیت 100 درصدی شرکت مهندسی انتقال نیرو و مخابرات شرق (مهام شرق) به عنوان پیمانکار رتبه یک احداث پست های فشار قوی و خطوط انتقال نیرو و همچنین مالکیت 97 درصدی عمران سامان حریم شرق از مجریان طرح های بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده را دارا می باشد.

وی گفت: همچنین،‌ شرکت سرمایه‌گذاری صبا در 39 شرکت‌ توزیع نیروی برق‌های استانی و 25 شرکت مدیریت تولید برق و بهره‌برداری از نیروگاه‌ها در سراسر کشور، اکثرا دارای مالکیت 60 درصدی می باشد. صبا در گروه آبفای کشور نیز اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و هم‌اکنون در 43 شرکت آب و فاضلاب استانی و منطقه ای کشور سهامدار است.

جعفر جولا خاطر نشان کرد: شایان ذکر است که در مجمع اخیر شرکت بورس انرژی ایران، صبا به عنوان نماینده صنعت برق توانست کرسی هیات مدیره آن شرکت را تصاحب نماید که این امر نشان دهنده اهمیت بالای این شرکت در معادلات انرژی کشور می باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که سهامداران مجموعه صبا را نام بیرید گفت: شرکت سهامی مهندسی مشاور مهاب قدس 49.98 درصد، شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق 49.99 درصدی و سایر سهامداران 0.03 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24