Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در شرایطی که ایران پیش از این تولیدکننده و عرضه‌کننده بیش از ۹۰ درصد زعفران در بازارهای جهانی بود، به گفته دبیر شورای ملی زعفران با افزایش سطح زیرکشت این محصول، امسال تولید این محصول استراتژیک و ارزآور به حدود ۳۵۰ تن می‌رسد که بیش از مصرف جهانی است و مسئولان باید برای آن تدبیری بیندیشند.

ایسنا /فرشید منوچهری اظهار کرد: امسال همانند سال‌های گذشته سطح زیرکشت زعفران در کشور افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که در دو استان خراسان رضوی و جنوبی ۹۰ هزار هکتار زیرکشت این محصول رفته‌اند. در حالی که سال گذشته سطح زیرکشت زعفران در این دو استان ۸۳ هزار هکتار بود و با توجه به مساعد بودن شرایط جوی و افزایش بارندگی‌ها در بهار امسال پیش‌بینی می‌شود تولید زعفران در سال جاری به ۳۴۰ تا ۳۵۰ تن برسد.

وی افزود: این میزان تولید بیشتر از مصرف جهانی است و مسئولان باید برای ساماندهی تولید و بازار زعفران تدبیری بیندیشند و موارد مصرف آن را افزایش دهند.

دبیر شورای ملی زعفران اظهار کرد: مهم‌ترین موارد مصرف زعفران در حوزه صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی است که امروزه در جهان روبه افزایش است. در حالی که در ایران کمترین تحقیقات و سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شده است.

منوچهری تاکید کرد: مسئولان باید توجه کنند که در این زمینه باید بودجه‌های خاص به تحقیقات در این زمینه اختصاص دهند تا بتوانیم ضمن ارزآوری بیشتر برای کشور تولید و بازار زعفران را به عنوان یک محصول استراتژیک و ارزآور ساماندهی شود.

وی با بیان این‌که قیمت زعفران در سال جاری تغییری نسبت به سال گذشته نکرده است و کیلویی حدود شش تا ۶.۵ میلیون تومان عرضه می‌شود، ادامه داد: هم‌اکنون میانگین برداشت زعفران در دو استان خراسان رضوی و جنوبی سه کیلوگرم در هکتار است. در حالی که به راحتی می‌توان آن را از طریق طرح‌های ارائه شده زعفران به پنج تا هشت کیلوگرم رساند و اگر این مهم محقق شود می‌توان گفت که تولیدکنندگان زعفران هزینه‌های تولیدشان به نصف کاهش پیدا می‌کند و می‌توانیم از این طریق و افزایش عرضه، مصرف آن را نیز در جهان افزایش دهیم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24