Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

معاون تاپیکو توصیه کرده که ارزش سهام تاپیکو بر اساس NAV و با در نظر گرفتن خالص ارزش فعلی همه پروژه ها و طرح های توسعه برآورد شود...

اعلام جزئیات افزایش سرمایه تاپیکو از سود انباشته

طاها حشمتی - معاون مالی- پشتیبانی تاپیکو در اشاره به برنامه تایپکو برای افزایش سرمایه، اظهار داشت: به رغم تلاش شرکت در سال 93 برای افزایش سرمایه از 2900 میلیارد به 5600 میلیارد تومان، تنها نیمی از آن تا مبلغ 4350 میلیارد تومان مورد تصویب سهامداران قرار گرفت.

اسلام خسروی در گفت و گو با خبرنگار بورس24 ادامه داد: براین اساس در سال جاری افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 4350 میلیارد تا 5600 میلیاردتومان از محل سود انباشته مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. 

وی در خصوص فعالیت تاپیکو در حوزه بالادستی نفت و گاز، به فراخوان اخیر وزارت نفت به منظور شناسایی شرکتهای ایرانی متقاضی فعالیت در حوزه اکتشاف و تولید اشاره کرد.

عضو هیات مدیره تاپیکو با اعلام برنامه این مجموعه در شرکت در این فراخوان، شانس بالای آن را برای انتخاب شدن برای فعالیت در این حوزه مورد تاکید قرار داد.

وی تصریح کرد: شرکت "نفت و گاز آریا" یکی از شرکتهای زیرمجموعه با مالکیت 100 درصدی تاپیکو است که با ماموریت فعالیت در حوزه بالادستی نفت تاسیس شده و با توجه به اقدامات انجام شده بنظر می¬رسد‌ این شرکت در حوزه اکتشاف و تولید به همراه شرکای خارجی خود فعالیت خواهد کرد.خسروی همچنین تفاهم نامه تاپیکو با یک شرکت نروژی به نام "هملا" (HEMLA) خبر داد که به موجب این تفاهم نامه همکاری به منظور حضور در 18 حلقه چاه منطقه سیری صورت خواهد گرفت.

به گفته معاون مالی تایپکو؛ این شرکت خارجی سابقه همکاری با شرکتهایی مانند "استات اویل" و "گازپروم" را دارد و طی نامه ای به"شرکت ملی نفت ایران" آمادگی خود را برای همکاری با تاپیکو در خصوص موضوع اشاره شده اعلام کرده است.

وی در بیان پتانسیل شناسایی سود حاصل از فروش سهام در سال مالی فعلی، از خروج این شرکت از صنایع تایر و سلولزی و شرکتهای کوچک¬مقیاس حاضر در صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: این اقدام در جهت استراتژی تاپیکو در راستای تخصصی¬تر کردن فعالیت خود و تمرکز بیشتر بر صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و نیز بهینه¬سازی پرتفوی خود صورت می گیرد.

خسروی ادامه داد: بر این اساس هیات مدیره شرکت به جد این موضوع را در سال مالی جاری دردستور کار خود قرار داده است؛ لذا پتانسیل شناسایی سود حاصل از فروش سهام این شرکتها وجود دارد. وی در تشریح مهمترین طرح­های توسعه این شرکت ، به پالایشگاه 360 هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس اشاره کرد که در 3 فاز 120 هزار بشکه ای در دست احداث است.

به گفته معاون مالی تاپیکو؛ مهم­ترین محصولات این پالایشگاه بنزین، گازوییل یورو 4، گاز مایع و گوگرد است که انتظار می رود فاز اول آن با ظرفیت 120 هزار بشکه تا شهریورماه امسال و فازهای 2 و 3 نیز در سه ماهه ابتدایی سال آینده راه­اندازی شود.

عضو موظف هیات مدیره پیش بینی کرد که فروش سالیانه این شرکت با بهای فعلی نفت حدود 6.5 میلیارد دلار باشد.وی همچنین از پالایشگاه میعانات گازی سیراف به عنوان یکی از 8 پروژه پالایشگاه گازی پارس جنوبی یاد کرد که مهندسی، خرید و تامین کالا و تجهیزات، ساخت و راه­اندازی و بهره­برداری توسط شرکت نفت و گاز آریا (100% متعلق به تاپیکو) انجام می پذیرد.

معاون مالی- پشتیبانی تاپیکو با اشاره به ظرفیت 60 هزار بشکه ای این پالایشگاه اشاره کردکه رایزنی ها برای افزایش ظرفیت تا 120 هزار بشکه در حال انجام است. خسروی از گاز مایع، نفتای سبک و سنگین، نفت سفید و سوخت جت به عنوان مهمترین سوخت آن نام برد و مجموع هزینه سرمایه­گذاری برابر 356 میلیون دلار برای 60 هزار بشکه برآورد کرد.

به گفته وی؛ طرح متانول دوم فناوران که در آن متانول تولید شده از گاز به محصولات الفینی، با ارزش افزوده بیشتر تبدیل می شود.عضو هیات مدیره تاپیکو مجری این طرح را شرکت پتروالفین فناوران و هزینه سرمایه گذاری حدود 1500 میلیارد تومان اعلام کرد.

وی درنهایت به مشارکت 33 درصدی تاپیکو در احداث پالایشگاه نفت آناهیتا با ظرفیت 150 هزار بشکه در روز اشاره کرد که هزینه سرمایه گذاری آن بیش از 5 هزار میلیارد تومان است.معاون مالی تاپیکو از مزایای این پالایشگاه، تخفیف 10% خوراک دریافتی از پالایش و پخش نام برد.

وی در بیان ارزش سهام تاپیکو، کار برد مدل P/E برای ارزشگذاری تاپیکو و یا هر شرکت سرمایه گذاری دیگر را صحیح ندانست.عضو هیات مدیره تاپیکو معتقد است که در این صورت ارزش پروژه های سرمایه گذاری که هنوز به مرحله تولید و سودآوری نرسیده است (مانند ستاره خلیج فارس، پتروشیمی مرجان و پتروشیمی ایلام که در سال آتی به بهره­برداری خواهند رسید) لحاظ نخواهد شد. 

براین اساس وی توصیه کرد که ارزش سهام تاپیکو بر اساس NAV و با در نظر گرفتن خالص ارزش فعلی همه پروژه ها و طرح های توسعه برآورد شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24