Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

کارشناسان معتقدند کیفیت خودروهای داخلی پایین و قیمت این محصولات بالاست. در این میان برخی نیز شورای رقابت را به همدستی با دو خودروساز بزرگ متهم می‌کنند.

موج انتقاد از دو خودروساز بزرگ

در کنار نارضایتی مصرف‌کنندگان از قیمت و کیفیت خودروهای داخلی، کارشناسان نیز از عملکرد خودروسازان در این حوزه انتقاد می‌کنند.

در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند که تناسبی بین قیمت و کیفیت خودروهای داخلی وجود ندارد به‌گونه‌ای که کیفیت این محصولات پایین و قیمت آنها بالا است.

برخی کارشناسان نیز شورای رقابت را به همدستی با خودروسازان متهم کرده و معتقدند که این شورا با صدور مجوز افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا درصدد کمک به آنها برای فروش محصولاتشان بوده است.

در این میان برخی کارشناسان صنعت خودرو نیز خواستار کاهش قیمت خودروهای داخلی هستند.

یک کارشناس صنعت خودرو در این رابطه می‌گوید: در زنجیره تامین قطعات خودروهای داخلی مشکلات جدی وجود دارد که باعث تولید قطعات بی‌کیفیت با قیمت بالا می‌شود که نتیجه این وضعیت نیز تولید خودروهای بی‌کیفیت و گران است.

ابوالفضل خلخالی ادامه می‌دهد: با قیمت‌های فعلی می‌توان خودروهای با کیفیت‌تری در کشور تولید کرد با این حال به دلیل معیوب بودن زنجیره تامین قطعات، این اتفاق نمی‌افتد. قیمت خودروهای داخلی در مقایسه با کیفیت آن‌ها، بالا و گران است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعتخاطرنشان می‌کند: قطعه‌سازان داخلی باید با قطعه‌سازان خارجی همکاری کرده و از این طریق نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام کنند در غیر این‌ صورت همچنان شاهد تولید خودروهای قدیمی و منسوخ شده با قیمت‌های بالا و گران در کشور خواهیم بود.

یک عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز کیفیت خودروهای داخلی را پایین دانسته و معتقد است که صدور مجوز افزایش قیمت این محصولات از سوی شورای رقابت اقدامی نادرست و برای تحریک مصرف‌کنندگان به خرید بوده است.

علی خاکساری در این رابطه می‌گوید: به دلیل رکود بازار مشتری چندانی برای محصولات ایران خودرو و سایپا وجود ندارد، در چنین شرایطی این دو خودروساز درخواست افزایش قیمت محصولاتشان را به شورای رقابت ارسال و این موضوع را رسانه‌ای کردند تا با فرستادن پیام گرانی به بازار، مصرف‌کنندگان را تحریک به خرید کنند.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه شورای رقابت به جای مقابله با انحصار این دو شرکت عملا به بخشی از روند فضاسازی این شرکتها تبدیل شده و صدور مجوز افزایش قیمت خودرو از سوی این شورا نیز نوعی عملیات روانی برای فریب افکار عمومی و تحریک آنها به خرید بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطباییتصریح می‌کند: مصرف‌کنندگان آگاه شده‌اند و دیگر فریب چنین بازی‌ها و فضاسازی‌هایی را نمی‌خورند و به همین دلیل شاهدیم که بازار خودرو همچنان راکد است.

در این میانیک کارشناس صنعت خودرونیز خواستار کاهش قیمت خودروهای داخلی است. امرالله امینی در این رابطه می‌گوید: با توجه به شرایط بازار، خودروسازان بزرگ باید قیمت محصولات خود را کاهش دهند.

وی ادامه می‌دهد: واقعیت این است که شرایط بازار خودروی ایران تغییر کرده و ایران خودرو و سایپا مانند گذشته یکه‌تاز این بازار نیستند. از آن سو نیز خودروهای چینی مونتاژی در کشور به عنوان رقیب خودروهای تولیدی دو خودروساز بزرگ مطرح شده‌اند آن هم در شرایطی که خودروهای چینی با روش‌های فروش متنوعی از جمله اقساطی بدون بهره عرضه می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان می‌کند: خودروسازان بزرگ برای خروج از رکود فعلی چاره‌ای جز کاهش قیمت محصولات خود ندارند، هم‌اکنون این مصرف‌کنندگان هستند که برای بازار خودرو تصمیم می‌گیرند و خودروسازان چاره‌ای جز پذیرش این واقعیت ندارند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24