مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران جزئیات برندسازی جایگاههای سوخت را اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، محمدرضا مظلومی در نشستی خبری اظهار داشت: روزانه 250 میلیون لیتر فرآورده نفتی در سراسر کشور توزیع می کنیم که این کار به وسیله 3400 جایگاه عرضه بنزین و 2400جایگاه تک منظوره و دو منظوره عرضه CNG انجام می شود.
وی افزود: در راستای کیفی سازی ارائه خدمات در صدد انتخاب شرکت های صاحب صلاحیت برای استمرار سوخت رسانی به صورت برند هستیم.
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اذعان داشت: از تمامی شرکت هایی که در زمینه عرضه سوخت دارای توانمندی هستند دعوت می کنیم در طرح برند سازی جایگاههای عرضه سوخت شرکت کنند.
مظلومی با بیان اینکه "اینکار با اولویت جایگاههای کوچک و زنجیره ای در کلانشهرها انجام می شود"، گفت: شرکت صاحب صلاحیت یا برند، شرکتی است که مجموعه ای از جایگاههای عرضه فرآورده های نفتی و CNG را تحت پوشش خدملات قرار می دهد که اینکار می تواند از طریق احداث جایگاههای جدید، خرید جایگاههای موجود یا فراهم آوردن خدمات مورد نظر در جایگاههای موجود بدون اصرار بر تجمیع مالکیت در آنها صورت پذیرد.
وی افزود: شرکت صاحب صلاحیت یا برند، وظیفه خرید و حمل سوخت از محل انبارهای اصلی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و توزیع به موقع آن در جایگاههای تحت پوشش و همچنین مسئولیت کمیت و کیفیت عرضه فرآورده های نفتی و CNG در هر جایگاه تحت پوشش را با رعایت استانداردهای مشخص شده بر عهده دارد.
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: هدف اصلی از برندسازی جایگاههای عرضه سوخت، ارتقای رفاه و ایمنی و افزایش کیفیت خدمات قابل ارائه به مصرف کنندگان است.
وی افزود: شرکت هایی که برای شرکت در طرح برندسازی جایگاههای عرضه سوخت تمایل دارند می توانند از همین امروز با مراجعه به سایت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران (www.niopdc.ir) و یا دفاتر مناطق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و یا حوزه مدیریت بازرگانی این شرکت نسبت به ثبت نام وارائه مدارک لازم اقدام کنند.
مظلومی از ارزیابی شرکت های متقاضی در تیرماه یا مرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: شرکت در این طرح برای تمامی شرکت های ایرانی و خارجی مجاز است و شرکت های خارجی می توانند به صورت مستقیم و بدون انتخاب شریک ایرانی اقدام به سرمایه گذاری در برندسازی جایگاههای عرضه سوخت در ایران کنند و برای آنها محدودیتی وجود ندارد.
وی ادامه داد: بر اسا چند شاخص امتیازبندی شرکت های متقاضی صورت می گیرد؛ شاخص توان مالی 40 امتیاز دارد که حداقل باید 24 امتیاز را در این شاخص کسب کنند؛ شاخص سابقه اجرایی در جایگاهداری و صنعت پالایشگاهی 15 امتیاز دارد که حداقل باید 10 امیتاز را کسب کنند؛ شاخص نیروی انسانی 15 امتیاز دارد که باید حداقل 12 امتیاز را کسب کند، شاخص فرآیند کسب و کار 20 امتیاز دارد که حداقل باید 12 امتیاز را کسب کنند و شاخص امکانات 10 امتیاز دارد که باید تمامی این 10 امتیاز را در ارزیابی کسب کنند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: شرکتی که می خواهد برندسازی جایگاههای عرضه را بر عهده گیرد در بخش سوخت مایع باید حداقل 60 نازل را راه اندازی کند و در مدت دو سال این تعداد را به 300 نازل برساند و شرکتی که در بخش CNG سرمایه گذاری می کند باید در گام اول اقدام به راه اندازی 300 نازل سوخت کند.
مظلومی با بیان اینکه "شرکت ملی پخش به دنبال واگذاری امور تصدیگری و پرداختن به نظارت عالیه است"، گفت: در حال حاضر قالب انتقال سوخت از مخازن ذخیره سازی به مجاری عرضه از سوی شرکت ملی پخش صورت می گیرد اما رفته رفته با برندسازی جایگاهها این کار به شرکت های خصوصی واگذار می شود و بر نحوه کار انها نظارت خواهیم کرد.
وی افزود: هر زمان شرکت های خصوصی در این زمینه به بلوغ رسیدند تمامی فرآیند انتقال و توزیع فرآورده های نفتی به شرکت های خصوصی واگذار خواهد شد و حتی در فازهای بعدی، احداث مخازن ذخیره و تأمین فرآورده های نفتی نیز توسط شرکت های خصوصی انجام می شود به طوری که یک شرکت خصوصی سرمایه گذار در برندسازی جایگاه می تواند در تمامی زنجیره سوخت از اکتشاف نفت خام تا عرضه نهایی سوخت حضور یابد.
این مقام مسئول با بیان اینکه "در فاز اول تمامی شرکت ها باید سوخت مورد نیاز را فقط از پالایشگاههای داخلی خریداری کنند"، گفت: در فازهای بعدی شرکت ها می توانند راسا به احداث پالایشگاه اقدام کنند یا فرآورده های نفتی را از خارج از کشور وارد کنند.
وی ادامه داد: نظارت ما بر کمیت و کیفیت عرضه در این صورت با نمونه گیری از جایگاههای عرضه صورت می گیرد.
مظلومی خاطرنشان کرد: شرکت های صاحب صلاحیت یا برند، در چندین سطح ارائه خدمات خواهند داد و به فراخور خدماتی که ارائه می دهندف هزینه دریافت می کنند.
وی افزود: در حال حاضر تعین قیمت فرآورده های نفتی به صورت حاکمیتی صورت می گیرد اما در ادامه این طرح دیده شده که در فازهای بعدی با تنوع قیمت در عرضه بر اساس خدماتی که هر جایگاه ارائه می دهد و با تنوع عرضه سوخت مواجه باشیم که این موضوع برای اجرایی شدن در فازهای بعدی ماطلعه و بررسی بیشتری خواهد شد.
مظلومی اذعان داشت: هنوز زمان بندی اجرای فازهای بعدی مشخص نشده است اما امیدواریم در دستورالعمل اجرایی به اینجا برسیم که قیمت های متعدد بنزین در عرضه داشته باشیم.
وی ادامه داد: اما این به معنای تفاوت در کیفیت سوخت نیست. کیفیت عرضه سوخت با نظارت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی باید با استانداردهای موجود مطابقت داشته باشد.
این مقام مسئول از اجرای پایلوت برندسازی جایگاههای عرضه سوخت در استان اصفهان خبر داد و گفت: در این پایلوت، 17 جایگاه کوچک به صورت زنجیره ای و تحت عنوان یک برند آغاز به کار کرده اند و خدماتی مطابق با خدمات روز جهان عرضه می کنند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.