دو خودروساز کشور طی قراردادهای جداگانه قرار است ۲ خودروی فرانسوی با نام های متفاوت اما با پلتفرم مشترک تولید کنند که مزیتی از نظر انتقال تکنولوژی برای کشور به دنبال نخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، شرکت خودروسازی سایپا قصد دارد با انعقاد قراردادی با شرکت فرانسوی سیتروئن که از چهل سال پیش به تصاحب پژو درآمده است خودروهای این شرکت را مونتاژ کند.
بر این اساس یک شرکت سرمایهگذاری مشترک 50-50 بین سایپا و سیتروئن شکل میگیرد که آوردهی سایپا در این شراکت کارخانهی سایپا کاشان خواهد بود. در واقع شرکت سیتروئن با آوردن نقشه های طراحی و به اصطلاح "دانش فنی" و مختصری سرمایه گذاری در اصلاح خط تولید مالک نیمی از کارخانه بزرگ سایپا در کاشان خواهد شد.
به گفته کارشناسان خودروهای سیتروئن و پژو دارای پلتفرم مشترک هستند و به جز طراحی بدنه عینا مشابه یکدیگر هستند. ایران خودرو قصد دارد در آینده یکی از محصولات پژو به نام 301 را روانه خطوط تولید خود کند و این در حالی است که سایپاییها نیز همین محصول را با شکل و شمایلی دیگر به تولید خواهند رساند. خودرویی که سایپا قرار است تولید کند، «الیزه» نام دارد و محصول سیتروئن فرانسه به شمار میرود. در واقع، الیزه و 301 بهنوعی یک خودرو به شمار میروند و پلتفرمی مشترک و یکسان دارند. این پلتفرم PF1 نام دارد و همان پلتفرم خودروی پژو206 است.
این مسئله مختص خودروی الیزه نیست. پژو و سیتروئن برای تمامی محصولات خود از پلتفرم مشترک استفاده می کنند. جدول زیر محصولات 20سال اخیر این دو شرکت را نشان میدهد که همگی بر روی 3 پلتفرم مشترک تولید شدهاند.
بنابراین شرکت سیتروئن از منظر فناوری ارزش افزودهی قابل توجهی برای صنعت خودروی ایران نخواهد داشت. این در حالیست که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ابتدای سال و در تبیین 10 راهبرد اقتصاد مقاومتی و در بند هفتم تأکید کردند:«در همهی معاملات خارجیای که ما انجام میدهیم، انتقال فنّاوری را شرط کنیم.»
بر این اساس در صورت انعقاد این قرارداد،شرط انتقال فناوری که یکی از مهمترین شروط وزارت صنعت در قراردادهای خارجی است زیرپا گذاشته خواهد شد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.