مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران جزئیات تفاهمنامه امضا شده بین این شرکت و شرکت معدنی و صنعتی گل گهر را تشریح کرد.
به گزارش عصر مالی ،محسن پورسیدآقایی توضیح داد: موافقتنامهای را با شرکت معدنی و صنعتی گل گهر برای احداث یک خط آهن جدید بین کرمان تا سیرجان امضا کردیم که هزینه ساخت این خط حدود 1000 میلیارد تومان است و قرار این هزینه به صورت مشارکت 65 درصد گل گهر و 35 درصد راه آهن تامین شود.
وی افزود: گل گهر در ازای سرمایهگذاری که روی این خط آهن انجام میدهد، همه باری را که از این خط آهن (کرمان تا سیرجان) عبور دهد، برای مدت 10 سال درآمد آن متعلق به گل گهر است. به علاوه گل گهر هر باری را که در مسیر گل گهر به بندرعباس یا بقیه شبکه ریلی حمل میکند، مازاد بر سال 1394 اگر افزایشی در سطح حمل و نقل ریلی خود در این مسیرها بدهد، همه هزینههایی که بابت حق دسترسی به راهآهن میداد را دیگر پرداخت نمیکند و به عنوان درآمد حاصل از سرمایهگذاری خودش در ساخت خط جدید استفاده میکند.
پورسیدآقایی اضافه کرد: بنابراین این یک مدل جدیدی است که از یک سو هم معدنیها مسیرهای موردنیازشان ساخته میشود و از سوی دیگر نیز ظرف 10 سال بازگشت سرمایه با سود مناسب صورت میگیرد. از نظر تامین منابع هم قرار است صندوق توسعه ملی برای اجرای این پروژه به گل گهر وام بدهد.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ماین نیوز که صندوق توسعه ملی چقدر قرار است به گل گهروام بدهد؟ اظهار کرد: پیشبینی ما این است که صندوق توسعه ملی بابت اجرای این پروژه حدود 200 میلیون دلار به گل گهر وام بدهد.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا به دنبال پیادهسازی این الگو برای سایر مراکز معدنی کشور مانند چادرملو و سنگان هم هستید؟ اظهار کرد: بله، دنبال این هستیم که مشابه این مدل را برای چادرملو-اردکان پیاده کنیم. در حال مطالعهFSاین مدل برای چادرملو-اردکان هستیم و در مورد سنگان سمت یزد نیز با همین مدل در حال تهیه گزارشهای اقتصادی مربوطه هستیم تا مشابه این مدل را در سایر مراکز و مناطق معدنی کشور نیز پیادهسازی کنیم.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.