Bourse24 Ads 236

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: با وجود اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست های ابلاغی آن و با وجود اینکه مسئولان و وزرا در مورد خصوصی سازی زیاد سخنرانی کردند اما خصوصی سازی سیر موفقیت آمیزی را در فضای اقتصادی ایران سپری نکرده است...

خصوصی سازی هفته را چگونه گذراند...!؟

"احتمال بازگشت سرخابی ها به چرخه خصوصی سازی"؛ "استیضاح وزیر اقتصاد به بهانه خصوصی سازی"؛ "تصویب شیوه‌های واگذاری در شرکت پخش" و "عملکرد ضعیف سهام عدالت در زمینه گسترش مالکیت عمومی" مهمترین عنوان های خبری حوزه خصوصی سازی در هفته گذشته هستند.

به گزارش خبرنگار بورس 14؛ مهمترین عنوان های خبری حوزه خصوصی سازی در هفته گذشته از این قرارند:

روایت استاندار هرمزگان از نحوه فروش کارخانه المهدی

در هفته ای که گذشت استاندار هرمزگان تاکید کرد: تمامی مسئولان استانی تلاش می‌کنند از طریق ارائه راهکار قانونی، نگرانی کارگران عزیز کارخانه المهدی را برطرف کنند.

جاسم جادری پیرامون بررسی و حل مشکلات کارگران آلومینیوم المهدی برگزار شد، تصریح کرد: در دو جلسه مستمر و کارشناسی با حضور اعضای کمیسیون کارگری، نماینده سازمان خصوصی سازی و مسئولان امنیتی و انتظامی و مدیران کل استانی و آقای علی‌محمدی به عنوان خریدار شرکت الومینیوم برگزار شد و بدلیل اهمیت موضوع کلیه برنامه‌های کاری خود را تعطیل کردم و در این جلسه دیدگاه‌های کلیه طرف‌های درگیر موضوع مطرح شد.

احتمال بازگشت سرخابی ها به چرخه خصوصی سازی

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی نیز گفت: با وجود صحبت‌های ریاست جمهوری مبنی بر تمایل بر واگذاری این دو تیم احتمال دارد این دو تیم دوباره در هیئت وزیران مورد بازنگری قرار گیرد که این پروژه به مسیر واگذاری اردیبهشت سال گذشته باز گردد.

خصوصی‌سازی باید با ملاحظه همه شرایط صورت گیرد

نماینده مردم بندرعباس در مجلس نهم هم گفت: خصوصی‌سازی در اقتصاد برای عبور از مشکلات و افزایش بهره‌وری در جامعه است و باید در هر واگذاری منافع مردم و دیگر مسائل مرتبط با آن لحاظ شود.

منصور آرامی اظهار داشت: تحقق اصل 44 قانون اساسی یکی از ظرفیت‌های خوب قانونی در کشورمان برای افزایش کارآیی اقتصاد ملی و بهبود روند زندگی مردم و کاهش دیوان‌سالاری است که در قالب مجموعه اقداماتی برای واگذاری امور به بخش خصوصی پیگیری شد.

آلومینای ایران در فرابورس عرضه می شود

خبر دیگر این که؛ بلوک 51 درصدی سهام شرکت آلومینای ایرن شامل 101 میلیون و 988 هزار و 221 سهم به قیمت پایه هر سهم 61 هزار و 180 ریال و ارزش کل پایه 6 هزار و 239 میلیارد و 639 میلیون و 360 هزار و 780 ریال در روز دهم خردادماه در فرابورس ایران عرضه می شود.

بر اساس این گزارش؛ این میزان سهام به وکالت از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به صورت 25 درصد نقد و بقیه اقساط 5 ساله با مهلت 20 روزه پرداخت ثمن نقدی معامله و نیز سپرده 187 میلیارد و 189 میلیون و 180 هزار و 823 ریال شرکت در مزایده روی میز فروش می رود.

خارجی ها می‌توانند 100درصد سهام بنگاه دولتی را بخرند

معاون برنامه ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی سازی نیز در هفته ای که گذشت گفت: این سازمان در همه زمینه‌ها که امکانات آن برای واگذاری به سرمایه‌گذار خارجی فراهم باشد، بدون هیچ محدودیتی بنگاه را عرضه می کند و سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند 100 درصد یک بنگاه را بخرد.

فولاد خوزستان بلوک 28.5درصدی سنگ آهن مرکزی را پس داد

خبر دیگر این که هیئت وزیران در نشست چهارشنبه 8 اردیبهشت ۹۵ انتقال بلوک 28.5 درصدی سنگ آهن مرکزی به سازمان تامین اجتماعی که دو سال قبل به فولاد خوزستان واگذار شده بود، را  تصویب کرد که این تصویب نامه روز چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه 95 با شماره 17382 از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است.

در این تصویب نامه آمده است که « سهام واگذار شده شرکت سنگ آهن مرکزی ایران به شرکت فولاد خوزستان به درخواست و توافق خریدار با همان شرایط واگذار شده به سازمان تامین اجتماعی منتقل می‌شود.

برخی نمایندگان می خواهند به بهانه خصوصی سازی وزیر را استیضاح کنند

همچنین رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر لزوم سرعت گرفتن فروش سهام دولت و خصوصی سازی عنوان کرد: برخی نمایندگان می خواهند به بهانه خصوصی سازی وزیر را استیضاح کنند.

پوری حسینی اظهار کرد: «شرکت های دولتی اگر دچار مشکل کاهش درآمد و کمبود نقدینگی شوند دست خود را در جیب بیت المال کرده و لذا هیچ مشکلی احساس نمی کنند، ولی از طرفی چون از بیت المال خرج می کنند، هزینه ها را بسیار افزایش می دهند.»

دولت در خصوصی سازی ها، تعاونی ها در الویت قرار دهد

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: با حمایت دولت و سازمان خصوصی سازی، تعاونی ها می توانند در الویت واگذاری ها قرار گیرند و وارد این عرصه شوند زیرا در تعاونی ها آسیب پذیری کمتری وجود دارد.

شیوه‌های واگذاری در شرکت پخش به زودی تصویب می‌شود

در هفته گذشته مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: طراحی، برنامه‌ریزی و تدوین شیوه‌های واگذاری در زمینه خصوصی سازی در مرحله تصویب قرار دارد.

عباس کاظم پور افزود: روان سازی جریان خصوصی سازی مهمترین اولویت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در سال ٩٥ است.

مدیران دولتی؛ بخشی از موانع خصوصی سازی

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس نیز گفت: فقط حدود 17 درصد از واگذاری های اصل 44 به بخش خصوصی بوده است.حمیدرضا فولادگر بخشی از مقاومت برای خصوصی سازی مربوط به مدیران دولتی است گفت: معمولا مدیران ما در مقابل تغییر مقاومت می کنند و ساختار دولتی ،  دولت محوری و افتدار گرایی دولتی هنوز وجود دارد.

عملکرد ضعیف سهام عدالت در زمینه گسترش مالکیت عمومی

همچنین کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: سهام عدالت نوعی از گسترش مالکیت عمومی است و با توجه به اینکه حقوق مالکانه دارندگان سهام مهیا نشده نمی توانیم در این زمینه آن را در جهت گسترش مالکیت عمومی بدانیم.

روایت توکلی از آخرین وضعیت واگذاری آلومینیوم المهدی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز گفت: با مذاکراتی که با وزیرکشور برای رسیدگی سریعتر به پرونده واگذاری غیرقانونی آلومینیوم المهدی و هرمزال داشتم وی قول رسیدگی ویژه به این پرونده را داده است.

احمد توکلی درخصوص آخرین پیگیری های پرونده واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزال گفت:به رای هیئت داوری درمورد این پرونده واگذاری اعتراض شده که دادگاه عمومی به این اعتراض رسیدگی خواهد کرد،اما متاسفانه مسئولان استانی و شخص استاندار درمورد این پرونده خوب عمل نکرده و به تماس ها پاسخ نمی دهند.

خصوصی سازی در عمل موفقیت آمیز نبود

و خبر پایانی این که؛ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: با وجود اصل 44 قانون اساسی و سیاست های ابلاغی آن و با وجود اینکه مسئولان و وزرا در مورد خصوصی سازی زیاد سخنرانی کردند اما خصوصی سازی سیر موفقیت آمیزی را در فضای اقتصادی ایران سپری نکرده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 240


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24