گرچه هنوز آمریکا مجوز فروش هواپیما به ایرباس را نداده که مباحث مربوط به فاینانس خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از این کمپانی همچنان بزرگترین علامت سئوال این مسئله است، وزیرحملونقل فرانسه نیز چندی پیش بر پابرجا بودن مشکلات بانکی با ایران تاکید کرده بود.
به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم،آلن ویدالیس وزیر حمل و نقل فرانسه اواخر ماه قبل در حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مشکلات بانکی با ایران همچنان باقی مانده است گفته بود: مشکلاتی در حوزه بانکی باقی است اما هم ایران و هم فرانسوی ها می خواهند این مشکلات را هر چه زودتر برطرف کنند.
وی افزود: می خواهیم همکاری را با کیفیت چند ماه پیش ادامه دهیم، همکاری نه فقط در سطح پروژه ها، بلکه آموزش، مدرسه هوانوردی فرانسه و ایران، همچنین طی هفته های آینده در خصوص نحوه تامین مالی مذاکره می کنیم.
وی با بیان این که کار ما با ایران صمیمانه و در یک فضای توام با اعتماد است از نهایی شدن قرارداد ایرباس طی چند هفته آینده خبر داد و گفت: هواپیماهای ایرباس بیش از 10 درصد آمریکایی است و باید مجوز این کشور را دریافت کنیم، مذاکرات با آمریکا در این رابطه احتمالا هفته آینده نهایی می شود.
در ادامه اوایل ماه جاری نیز رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هیچ روحیه بازدارندهای از سوی اروپاییهای برای ممانعت از اجرا و نهایی شدن پیش قرارداد 118 فروند ایرباس مشاهده نمیکنیم، گفت:در مرحله نخست هواپیماهای خانواده ایرباس 330 و 320در سال جاری میلادی وارد کشور میشود.
عابدزاده با بیان اینکه طبق پیشقرارداد هما و ایرباس قرار است امسال 5 تا 8 فروند هواپیما تحویل میشود، اظهار کرد: امیدواریم هر چه زودتر مشکل تامین مالی و فاینانس خرید این هواپیما از سوی موسسات و نهادهایی که قرار است این فاینانس این هواپیما را تامین کنند، برطرف شود.
در حالی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از نهایی شدن قرارداد خرید هواپیما از ایرباس طی ماه آینده خبر داده بود که مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفته است: امیدواریم تا 2 ماه آینده موضوع جذب فاینانس برای هواپیماهای ایرباس و ایتیآر (ATR) نهایی شود.
پرورش با بیان اینکه مذاکرات نهایی شدن قرارداد ایرباس در حال انجام است، افزود: روند اخذ مجوز اوفک نیز از سوی ایرباس در حال پیگیری است.
به گزارش تسنیم، نگاهی به اتفاقات بازه زمانی اعلام تفاهم با ایرباس برای خرید 114 فروند ایرباس توسط آخوندی (که در ادامه به 118 فروند افزایش یافت) تا امروز نشان میدهد که بانکها و موسسات خارجی همچنان از ترس تحریمهای آمریکا از همکاری با ایران هراس دارند. امضای پیشقردراد خرید 118 فروند ایرباس و 20 فروند ATR همواره از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی بهعنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای پسابرجام نام برده شده است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.