Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

رئیس بخش صنعت نفت آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد بازگشت ایران به بازار نفت سریع‌تر از آن چیزی بوده است که پیش‌بینی می‌شد...

در انتظار خبر مهم ایران خودرو...

بورس24 :بازار سرمایه در اولین روز کاری هفته، شرایط بدی را از خود به نمایش گذاشت که با افت در ارزش معاملات نیز همراه بود. به نظر می‌رسد با توجه به رشد شدید شاخص کل در مدت سه‌ماهه پایانی سال 1394 که عمدتاً با منشأ صنعت خودرو صورت گرفت، ازآنجاکه انتظارات بازار در خصوص واقعیات این صنعت به‌نوعی با بیش واکنش روبرو شده است، نسبت به تعدیل قابل‌ملاحظه‌این انتظارات اقدام نمود. گرچه امروز هم تعادل نسبی در ابتدای وقت بر صنعت خودرو که همچنان وضعیت کلی بازار به آن گره‌خورده است حکم‌فرما بود لیکن تداوم این شرایط بسیار شکننده می‌نمود. این اتفاقات در حالی رخ داد که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مراسم معارفه مدیرعامل جدید سایپا کاشان اخبار مثبتی در ارتباط با قرارداد در دست مذاکره با سیتروئن انتشار داد لیکن ظاهراً بازار قبلاً تا حد زیادی تأثیر این اخبار را در قیمت سهام متبلور کرده بود. نماد ایران‌خودرو نیز با شایعات مربوط به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی روبرو بود.

در فضای مجازی این خبر که امروز هیئت‌مدیره این شرکت در خصوص افزایش سرمایه به میزان 162 درصد تصمیم‌گیری خواهد کرد نیز انتشار یافت. لیکن این نماد از حوالی ساعت 10:30 تقریباً تا پایان زمان معاملات یکسره با صف فروش قابل‌ملاحظه‌ای دست‌وپنجه نرم کرد. در این میان نماد سایپا گرچه به‌صف فروش هم رسید لیکن مجموعاً تعادل بهتری را در معاملات از خود به نمایش گذاشت. شایعات دیگری نیز در خصوص این گروه منتشر شد من‌جمله قرارداد ایدم و بنز تا حکم انتصاب مدیر برند محصولات فیات در ایران‌خودرو و نیز مشارکت ایران‌خودرو دیزل در نوسازی 12 هزار کامیون فرسوده. نکته‌ای که در مقایسه بین دو خودروساز گاهی توجه فعالان بازار را به خود جلب می‌کند پیشی گرفتن ارزش بازار گروه خودروسازی سایپا نسبت به ایران‌خودرو است که منطقاً بسیاری انتظار شرایط معکوس را با توجه به پتانسیل‌های این دو گروه دارند. من‌حیث‌المجموع صنعت خودرو باارزش معاملات قریب به 58 میلیارد تومانی و تأثیر 144 واحدی منفی بر شاخص کل روز را به پایان برد که صف‌های فروش ایران‌خودرو، سایپادیزل، پارس‌خودرو، ایران‌خودرو دیزل، سرمایه‌گذاری رنا و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با صف فروش بسته شدند. بر اساس آمار منتشره در روز جاری، فروردین‌ماه امسال تولید انواع خودرو در کشور ۶.۳ درصد کاهش یافت. تولید انواع سواری با کاهش 7.5 درصدی از 56 هزار و 415 دستگاه در فروردین 1394 به 52 هزار و 191 دستگاه کاهش، تولید انواع وانت با رشد 39.2 درصدی از 2867 دستگاه در فروردین 1394 به 3990 دستگاه افزایش، تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس با کاهش صددرصدی از 33 دستگاه در فروردین 1394 به صفر، انواع اتوبوس با کاهش 87.3 درصدی از 71 دستگاه در فروردین 1394 به 9 دستگاه کاهش و انواع کامیونت، کامیون و کشنده با کاهش 66.6 درصدی از 864 دستگاه در فروردین 1394 به 289 دستگاه کاهش یافت پس از صنعت خودروسازی، فلزات اساسی با حدود 22 میلیارد تومان در رده دم از حیث ارزش معاملات قرار داشتند. شرایط این صنعت مجموعاً مناسب بود و نمادهایی همچون فولاد ارفع، هرمزگان و مس باهنر با صف خرید بسته شدند نماد فولاد خوزستان امروز بین دو دامنه صف خریدوفروش حرکت کرد و اساساً در زمان‌های پایانی بازار شرایط بدی را داشت. فولاد مبارکه و ملی مس با تعادل منفی معاملات خود را سپری کردند.

این نماد که در خردادماه 1393 بلوک 28.5 درصدی سنگ‌آهن مرکزی را تملک کرده بود نسبت به مسترد نموده این بلوک در چند روز گذشته اقدام نمود و هیئت‌وزیران با مصوبه‌ای این بلوک را با همان شرایط به سازمان تأمین اجتماعی واگذار کرد. در این گروه صنایع فولاد آلیاژی یزد و کالسیمین با صف فروش روبرو بودند. تأثیر منفی این صنعت بر شاخص کل درنهایت معادل 23 واحد بود. بانک‌ها امروز شرایط نامناسبی داشتند. ارزش معاملات این گروه حدود 15 میلیارد تومان و تأثیر منفی آن‌ها بر شاخص کل بالغ‌بر 140 واحد بود. در این صنعت تقریباً همه نمادها منفی بودند و تنها نمادهای بانک حکمت و پست‌بانک که عمدتاً موردتوجه ویژه سفته‌بازان است شرایط خوبی داشتند. نماد پست‌بانک در این میان بخش قابل‌توجهی از زمان معاملات را با صف خرید گذراند. من‌حیث‌المجموع می‌توان گفت بازار سرمایه در روز جاری حرف خاصی برای گفتن نداشت و درنهایت با افت قابل‌ملاحظه بیش از 600 واحدی به سطح 77424 واحد سقوط کرد البته گفتنی است که معامله ویژه صورت گرفته به میزان 5435 هزار سهم روز نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دقایق پایانی توانست 42 واحد از افت شاخص را جبران کند.

فردا همزمان باعرضه 10 درصد از سهام گروه صنایع کاغذ پارس در بازار دوم فرابورس، موتور عرضه‌های اولیه فرابورس ایران در سال 95 روشن خواهد شد، در این عرضه، 10 درصد از مجموع یک میلیارد و 315 میلیون و 596 هزار سهم این شرکت در بازار دوم فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد. در عرضه اولیه “چکاپا” 52 میلیون و 559 هزار و 600 سهم متعلق به معامله‌گران آنلاین است که پس از کشف قیمت 79 میلیون سهم با اعلام ناظر بازار در زمان مقرر قابل خریداری است. علاوه بر این، هریک از کارگزاری‌های عضو فرابورس ایران در روز یکشنبه می‌توانند تا سقف 790 هزار سهم در این عرضه اولیه سهیم باشند اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله سهمیه‌ای برای خرید سهام ندارند طبق این گزارش، گروه صنایع کاغذ پارس در سال 1349 به‌عنوان اولین واحد تولیدکننده کاغذ از خمیر ویرجین به بهره‌برداری رسید و در سال 1392 سهام این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد؛ در حال حاضر گروه صنعتی گلریز قم سهامدار گروه صنایع کاغذ پارس است.

در ادامه انتشار صحبت‌های کارشناسان بازار، عظیم ثابت اظهار کرد: بازار سرمایه کشور در سه‌ماهه پایانی سال 1394 از رشد مناسبی برخوردار شد. به‌طوری‌که حتی این رشد در برخی صنایع قابل‌تصور نبود، چراکه با توجه به وضعیت کلی اقتصاد کلان و پیش‌بینی‌ها، انتظار نمی‌رفت سال 1394 اتفاق خاصی در کشور رخ دهد. درحالی‌که اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، موتور رونق در بازار سرمایه را روشن کرد و با اعلام اخبار در خصوص ورود سرمایه‌گذاران خارجی و قراردادها با شرکت‌های مختلف برای خودروسازان و... باعث شد تا این بازار در مسیر صعودی قرار بگیرد‌؛ اگرچه در میان صنایع، صنعت خودروسازی مورد اقبال بی‌شماری قرار گرفت و رشد بسیار سریع را پشت سر گذاشت اما به‌تبع رشد این گروه، سایر صنایع مانند صنایع معدنی و فلزی، بانکداری، لیزینگ و بعضی تک سهم‌ها مانند کنتور، صنایع تجهیزاتی و پیمانکاری نیز، تحت تأثیر قرار گرفتند؛ زیرا در بازار سرمایه کشور همچنان تفکیک صنایع رعایت نمی‌شود و کلیت بازار باهم مثبت می‌شود، منتهی در بعضی سهام بیشتر و در بعضی کمتر. این رشد پرشتاب سهام در پایان سال 94 موجب شد تا خودرویی‌ها افزایش سرمایه انجام دهند و این گروه باقیمت‌های گزافی در روزهای پایانی باز شود وطبیعتاً زمانی که سهم‌ها باقیمت‌های بالا و غیرقابل‌انتظار باز می‌شوند، احتمال ریزش سهم‌ها به علت فروش و شناسایی سود بالا است که این مسئله در صنعت خودروسازی کشور کاملاً قابل‌مشاهده بود. بنابراین صنعت خودرو که به لیدر بازار تبدیل‌شده بود و رشد آن در سایر صنایع و کلیت بازار اثر گذاشت؛ با قرار گرفتن در فاز اصلاحی توانسته باعث کاهش حجم معاملات شود که البته این امر طبیعی است؛ زیرا اتفاق مؤثری که اکنون تأثیر منفی بر کلیت بازار داشته باشد وجود ندارد. بحث‌های حاشیه‌ای در خصوص صنایع نیز، آن‌چنان تأثیرگذار نیستند. نوسانات نیز، درزمانی که بازار وارد فاز اصلاحی شود و از قیمت‌ها کاسته شود، وجود دارد و مشخص بود که از ارزش معاملات کاسته می‌شود و در حال حاضراحتمال می‌رود شاخص تا دو تا سه هزار واحد کاهش پیدا کند، اما نباید نگران ادامه حرکت بازار باشیم چراکه وضعیت شاخص‌ها نشان می‌دهد در کلیت بازار در سال جاری مشکلی نداشته باشیم، مگر اینکه در سال 95 برخی مسائل ازجمله کاهش قیمت نفت یا بعضی مناقشات سیاسی مؤثر در منطقه خاورمیانه اتفاق بیفتد. در این شرایط اگرچه پیش‌بینی از آینده بازار سهام سخت است و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه داد اما آن‌طور که مشخص است حضور نقدینگی در بازار پارامتری مهم است که در حال حاضر نقدینگی به‌گونه‌ای است که احتمال ریزش در این بازار وجود دارد. روند منفی و کاهش معاملات مقطعی است و با نزدیک شدن به مجامع شرکت‌ها جذابیت بازار بیشتر می‌شود. اگرچه این رفتار بورس در فروردین‌ماه امسال، بعد از سه ماه رشد طبیعی بود و این مسئله در کوتاه‌مدت قابل جبران است. او تصریح کرد: درمجموع مسیر خوبی پیش روست چراکه دولت تمرکز لازم برای رونق اقتصادی و مهار رشد تورم دارد. در این زمینه نرخ سود بانکی را کاهش داده و... که این مسائل نمایانگر این است که عاملی برای منفی شدن این بازار وجود ندارد.

اخبار مهم بازارهای جهانی:

رئیس بخش صنعت نفت آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد بازگشت ایران به بازار نفت سریع‌تر از آن چیزی بوده است که پیش‌بینی می‌شد. نیل آتکینسون که در گفت‌وگو با بلومبرگ سخن می‌گفت افزود: آمارهای واقعی از صادرات نفت ایران که ما می‌بینیم نشان می‌دهد روند بازگشت ایران به بازار اندکی بیشتر از آن چیزی بوده است که ما پیش‌بینی می‌کردیم اما این رقم زیاد نیست و من فکر نمی‌کنم بر تعادل بازار نفت در سال جاری تأثیر بگذارد. همچنین باید گفت ایران تنها می‌تواند به آنجایی که پیش از تحریم‌ها قرار داشت برگردد نه فراتر از آن. به گفته وی افزایش تولید نفت ایران با کاهش تولید در سایر کشورها جبران می‌شود. فراموش نکنید که افزایش تولید نفت ایران با کاهش تولید در برخی کشورهای دیگر جبران شده است. برای مثال ما در نیجریه و ونزوئلا شاهد افت تولید بوده‌ایم. بازار نفت در حال نزدیک شدن به نقطه تعادل است و این به معنی رشد تدریجی قیمت‌ها خواهد بود. ما معتقدیم بازار نفت در حال نزدیک شدن به نقطه تعادل است و در سال 2017 این تعادل برقرار خواهد شد که به معنای احیای قیمت‌ها خواهد بود البته این روند بسیار کند و تدریجی است. می‌توان گفت روزهای درخشان‌تری در انتظار بازار نفت است اما این روند به‌کندی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه همچنین هم‌اکنون حجم تولید روزانه نفت خام کشور به حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش‌یافته تصریح کرد: از حدود ۴ سال قبل نظام سهمیه‌بندی اوپک به‌طور کامل از بین رفته است و تمام کشورها بر اساس ظرفیت‌های خود نفت تولید و صادرات می‌کنند. این مقام مسئول با تأکید بر اینکه فعلاً ایران برنامه‌ای برای توقف افزایش صادرات نفت خام خود ندارد بیان کرد: به‌عبارت‌دیگر تا زمانی که طرح سمیه بندی در اوپک احیا نشود افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران متوقف نخواهد شد. معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه پیش‌بینی می‌شود تا تابستان سال جاری ظرفیت صادرات نفت خام ایران به حدود ۲.۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد تأکید کرد: درصورتی‌که نظام سهمیه‌بندی در اوپک احیا شود آماده مذاکره با اعضای اوپک به‌منظور صادرات نفت ایران در قالب سهمیه‌های تعیین‌شده خواهیم بود. برگزاری نشست کشورهای تولیدکننده اوپک و غیر عضو اوپک در دوحه درمجموع اقدام مؤثر بود اما به نظر می‌رسد کافی نیست. معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه یکی از دستاوردهای نشست دوحه هوشیارتر شدن تولیدکنندگان نفت و هماهنگی بیشتر بین کشورها بود خاطرنشان کرد: بااین‌وجود پیش‌بینی می‌شود نشست آتی اوپک نتایج مفیدتری به همراه داشته باشد اما هنوز برای تصمیم‌گیری زود است.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

نخستین وب‌سرویس جامع اطلاعات مالی و معاملاتی بازار سرمایه ایران (وسام) از سوی مبنا رونمایی شد. مهرداد رجبی مدیرعامل پردازش مالی مبنا گفت: «وسام» مجموعه کاملی از اطلاعات مالی شرکت‌ها در 25 سال گذشته شامل ترازنامه، سود و زیان، گردش وجوه نقد، پیش‌بینی و تحقق سود، افزایش سرمایه و همچنین اطلاعات معاملاتی نمادها ازجمله آخرین معاملات، وضعیت عرضه و تقاضا،‌ شاخص‌های بورس و فرابورس، قیمت‌های تئوریک و اطلاعات عمومی بازار مانند اخبار اقتصادی جمع‌آوری‌شده از سامانه‌های مختلف خبری، پیام‌های ناظر بازار، قیمت‌های جهانی فلزات، قیمت سکه نقدی و آتی در بورس کالای ایران، نرخ برابری ارزها بر پایه ریال و غیره را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دهد. بر اساس این وب‌سرویس، اطلاعات معاملاتی نمادها به‌صورت لحظه‌ای در طول ساعات معامله و اطلاعات مالی شرکت‌ها همزمان با انتشار در سامانه کدال قابل‌دسترس است. اطلاعات ارائه‌شده در این وب‌سرویس برای استفاده در سایت‌های خبری، شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری، بانک‌ها، نهادهای مالی، سازمان‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری جهت استفاده در سامانه‌های اتوماسیون داخلی و داشبوردهای مدیریتی، شرکت‌های سهامی عام جهت نمایش اطلاعات در تارنمای خود به سهامداران و سایر امور پژوهشی و تحقیقاتی مناسب است. این سرویس که بر اساس معماری مدرن RESTful API و طبق آخرین استانداردهای حوزه فناوری اطلاعات طراحی و تولیدشده است، امکان دریافت این اطلاعات را در قالب‌های استاندارد XML/JSON/XBRL فراهم می‌کند.

مدیرعامل بورس کالای ایران بابیان اینکه بورس کالا از هیچ‌گونه حمایتی در راستای بهبود اوضاع صنعت و بازار فولاد دریغ نخواهد کرد گفت: بورس کالای ایران مزایای متعددی برای صنعت فولاد دارد که می‌توان مواردی از قبیل پوشش ریسک، تأمین مالی و کمک به بخش خصوصی از طریق کاهش مالیات، حذف واسطه‌های غیرضروری، ایجاد شفافیت و کشف قیمت عادلانه، منصفانه و منطقی را در این راستا برشمرد که این موارد به‌علاوه ابزارهای مالی جدید می‌تواند یاری‌دهنده این صنف برای خروج از رکود باشد. بورس کالا برنامه‌هایی برای ایجاد تقاضا برای محصولات فولادی در نظر دارد که یکی از این برنامه‌ها فراهم کردن عرضه‌های خرد است. برای ایجاد معاملات خرد محصولات فولادی نیاز است تا در بازار آهن شرایط دسترسی به روند معاملات بورس کالا را ایجاد کنیم، بنابراین با ایجاد تابلوی معاملات به‌صورت آنلاین و دسترسی آسان به قیمت‌ها برای فروشندگان در بازار آهن می‌توان شرایط مناسبی را برای معامله گران فراهم کرد. سعی داریم تسهیلاتی را نیز در همین راستا ساماندهی کنیم تا واحدهایی که از طریق بورس کالا برای عرضه و فروش محصولاتشان اقدام می‌کنند، دسترسی راحت‌تری به‌منظور انجام معاملات داشته باشند. محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن‌فروشان کشور در همین ارتباط گفت: مهم‌ترین مشکل آهن‌فروشان پرداخت مالیات مضاعف و بحث LC است که امیدوار هستیم با همکاری بورس کالای ایران این موانع را از میان برداریم و شرایط خرده‌فروشی را نیز در بازار شفاف بورس کالا برای خریداران فراهم کنیم. رکود شدیدی که در بازار آهن حاکم است، موجب شده تا طی سال‌های گذشته فعالیت‌های اقتصادی و مالی در صنف ما فلج شود؛ در این میان بدون توجه و حمایت از این صنعت شاهد گذار از دوره رکود به رونق نخواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی؛ دستورالعمل "استفاده از خدمات بانک‌ها و شرکت‌های تأمین سرمایه و سرمایه‌گذاری جهت تعهد پذیره‌نویسی یا تعهد خرید سهام"، موضوع ماده 22 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی ابلاغ شد

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

ایرج ندیمی عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم اظهار داشت: ایراداتی از سوی شورای نگهبان به لایحه بودجه در مورد اوراق صکوک، صندوق توسعه ملی و برخی احکام که سقف و ردیف درآمدی نداشت، گرفته شد. ‌ بنابراین هفته گذشته با حضور نماینده شورای نگهبان ایرادات رفع شد و طی روزهای آتی در مجلس بررسی و مجدداً به شورای نگهبان ارجاع می‌شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد ایراد وارده به صندوق توسعه ملی از سوی شورای نگهبان گفت: از سوی رئیس‌جمهور و رئیس مجلس، کاهش سهم صندوق توسعه ملی از 30 درصد به 20 درصد به‌صورت شفاهی ذکر شد که طبق قانون باید در متن آورده شود، بنابراین مجلس به‌گونه‌ای اذن رهبری را در مورد کاهش سهم صندوق توسعه ملی آورد. وی در مورد رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه تصریح کرد: هفته گذشته، لایحه در اختیار نمایندگان قرارگرفته و تا آخر وقت امروز فرصت دارند، پیشنهادات خود را در مورد برنامه ارائه دهند تا بتوان آن را در دستور بررسی قرار داد. درصورتی‌که طی روزهای آتی، لایحه برنامه ششم توسعه در صحن موردبررسی قرار نگیرد، با توجه به زمان‌بندی باقی‌مانده و احتمال ایرادات شورای نگهبان، رسیدگی به آن در مجلس کنونی امکان‌پذیر نخواهد بود.

دنیای اقتصاد نوشت بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جدید اکثر بانک‌ها نرخ سود سپرده‌ها را به‌صورت خودجوش تعدیل کرده‌اند. سه رفتار در بازار پول این کاهش خودجوش نرخ را تائید می‌کند. رفتار نخست، در کاهش نرخ سود روزشمار بانک‌ها مشاهده می‌شود. بررسی‌های میدانی از شعب بانک‌ها حاکی از این است که تعدیل نرخ سودهای روزشمار در قالب «طرح ویژه» یا «صندوق سرمایه‌گذاری» در جریان است. این در حالی است که طی سال‌های گذشته، طرح‌های مذکور به ابزارپوششی برای دور زدن مصوبه‌های رسمی کاهش نرخ سود تبدیل‌شده بود. رفتار دوم را می‌توان در مشروط کردن سپرده گیری‌های پوششی دانست. در سال قبل، حداقل حساب در قالب این طرح‌ها در سطح بسیار پایینی قرار داشت؛ حال‌آنکه در شرایط کنونی، حداقل موجودی استفاده از این طرح‌های بانکی، به‌شدت افزایش‌یافته است. رفتار سوم را می‌توان در بی‌تمایلی برخی بانک‌ها، برای بهره‌گیری از طرح‌های جدید ویژه یا متوقف کردن سپرده گیری در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری عنوان کرد.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو اظهار داشت: پیشنهاد انتشار و عرضه اوراق مشارکت برای طرح‌های آب و برق از سوی وزارت نیرو در میانه‌سال گذشته به هیئت دولت و شورای عالی اقتصاد ارائه‌شده بود. پیشنهاد وزارت نیرو انتشار و عرضه حداقل 2500 میلیارد تومان اوراق مشارکت در نیمه دوم سال 94 بود که از این رقم با 1000 میلیارد تومان موافقت شد. وی بابیان اینکه "قرار بود انتشار و عرضه این اوراق تا پایان سال 94 انجام گیرد"، گفت: این کار پس از برگزاری جلساتی در پایان سال 94 به سال جاری موکول شده و در نیمه نخست سال جاری 1000 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح‌های برقی کشور با محوریت شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی منتشر و توزیع خواهد شد. احتمال اینکه موفق شویم کارهای مقدماتی لازم را تا پایان بهار انجام دهیم و در سه‌ماهه نخست سال این اوراق انتشار یابد وجود دارد.

داود خانی معاون برنامه‌ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی‌سازی گفت: در حال حاضر در لیست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی، شرکت‌هایی در صنایع پتروشیمی، نفت، گاز، منسوجات، کشاورزی، فلزات، ساختمانی، برق، حمل‌ونقل، برخی از نیروگاه‌ها و شرکت‌های فولادی، مانند فولاد آذربایجان و طرح فولاد میانه، شرکت آلومینای ایران، شرکت خدمات بازرگانی درزمینهٔ نورد تحت عنوان شرکت توسعه خدمات بازرگانی نورد ایران حضور دارند. اخیراً شرکت مس شهربابک نیز برای انتقال به بخش خصوصی، قیمت‌گذاری شده است. این شرکت باوجود نداشتن معدن، به دلیل اینکه به زنجیره تولید برخی از شرکت‌ها کمک کند، می‌تواند برای سرمایه‌گذاران داخلی یا خارجی جذاب باشد. در شرایط فعلی متأسفانه به دلیل برخی اشکالات قانونی اختلافاتی در خصوص مجوز واگذاری معادن، بین سازمان خصوصی‌سازی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی وجود دارد، به‌طوری‌که همچنان مشخص نیست که کدام‌یک از این دو مرجع، بنا به قانون اصل 44، قانون معادن و قانون رفع موانع تولید، متولی واگذاری پروانه معادن هستند. چراکه در این سه قانون به‌طور صریح و روشن وظایف و تکالیف این دو سازمان مشخص نشده است. در حال حاضر عمدتاً این پروانه‌ها توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی صادر می‌شود و سازمان خصوصی‌سازی همچنان منتظر است تا تفسیر مناسب حقوقی از متولی اصلی واگذاری پروانه معادن بزرگ صورت بگیرد و یکی از این دو دستگاه که ازنظر مرجع حقوقی، مسئول شناخته می‌شود، نسبت به واگذاری پروانه معادن اقدام کند.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

محمد فربد عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع لبنی درباره مباحث مطرح‌شده مبنی بر احتمال افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی در سال جاری، اظهار داشت: تصور ما این است علی‌رغم افزایش هزینه‌های تولید، قیمت لبنیات امسال گران نشود. این مسئله بستگی به وضعیت قیمتی شیرخام دارد. اگر شرایط بر همین منوالی که هست پیش برود، احتمال اینکه افزایش قیمتی در لبنیات داشته باشیم، بسیار ضعیف است. ما در حال حاضر با فراوانی شیر و کالاهای لبنی مواجه هستیم، ضمن اینکه شرکت‌ها قادر به فروش محصولات موجود نیستند. فربد همچنین درباره صادرات محصولات لبنی به کشور روسیه نیز اضافه کرد: تاکنون تنها چند محموله کوچک پنیر به این کشور صادرشده است. وی، دلیل این مسئله را بالا بودن قیمت تمام‌شده تولید محصول در ایران عنوان کرد و اظهار داشت: همین موضوع است که صادرات را با مشکل مواجه می‌کند.

عادل نژادسلیم مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس از امضای پنج تفاهم‌نامه درزمینهٔ فاینانس و مشارکت با کره‌ای‌ها خبر داد. وی با اشاره به اینکه هلدینگ خلیج‌فارس با 15 شرکت خارجی که عمدتاً اروپایی هستند‌، مذاکرات خود را آغاز کرده است‌، اظهار کرد: با برخی از این شرکت‌ها تاکنون تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌ایم. وی در ادامه از آغاز فاینانس با یکی از این شرکت‌ها خبر داد و گفت: ارزش این فاینانس از 200 میلیون یورو تا یک میلیارد یورو است. او همچنین با اشاره به اینکه از هشت شرکت زیان ده در سال 1392 تنها سه شرکت در حال حاضر زیان ده محسوب می‌شوند،‌ افزود: این سه شرکت نیز قرار است با توانمندی‌های خارجی احیا شوند. هلدینگ خلیج‌فارس بخش زیادی از بدهی‌های خود را به شرکت ملی پتروشیمی و شرکت ملی نفت پرداخت کرده است‌ و تا دو سال آینده هیچ بدهی به این دو شرکت نخواهد داشت. سال گذشته درمجموع 7.7 میلیارد دلار از محصولات پتروشیمی را تولید کرده‌ایم که 45 درصد آن در داخل و 55 درصد آن در خارج به فروش رفته است.

جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره مذاکرات با شرکای تجاری گفت: در مذاکراتی که با شرکای خارجی انجام‌شده شرکت سایپا کاشان به‌عنوان شرکتی با خط تولید صادراتی معرفی‌شده و شرکت سیتروئن اعتقاد دارد این شرکت می‌تواند به‌عنوان هاب منطقه در خاورمیانه نقش مهمی را ایفا کند. سایپا کاشان به‌عنوان سرمایه‌گذار مشترکی در نظر گرفته‌شده که طبق برنامه تولید آن از 90 هزار خودرو به 150 هزار خودرو افزایش خواهد یافت. تمرکز این شرکت بیشتر در تولید محصول صادراتی خواهد بود. در این مدت کوتاه محصولات طراحی‌شده ازجمله ساینا در این شرکت در حال تولید انبوه بوده و خودروی cs35 محصول جدیدی که با شریک تجاری به‌صورت مشترک تولید می‌شود به‌زودی به تولید انبوه خواهد رسید. در برنامه تولید یک‌میلیون دستگاه خودرو گروه سایپا، 30 درصد ظرفیت تولید به سایپا کاشان محول شده و طبق برنامه، صادرات در کاشان و به‌صورت جوینت وینچر صورت می‌پذیرد. این شرکت به‌عنوان یکی از پلنت های مهم گروه سایپا است و انتظار می‌رود مدیران و مسئولان شهر کاشان با حمایت بیشتر شرایط توسعه شرکت سایپا کاشان را فراهم کنند.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

کره جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد که ایران قصد دارد برای راه‌اندازی و توسعه یک مجتمع علمی و پزشکی در این کشور 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند. یونهاپ، خبرگزاری رسمی کره جنوبی با انتشار این خبر اعلام کرد که بر اساس یادداشت تفاهم امضاءشده، ایران 2 میلیارد دلار در مجتمع علمی و پزشکی «اوسونگ» در این استان کره که در یک منطقه آزاد اقتصادی واقع‌شده است، سرمایه‌گذاری می‌کند. اوسونگ در 130 کیلومتری جنوب سئول پایتخت کره واقع‌شده و به‌تدریج قرار است به یک پایگاه جهانی صنعتی، علمی ـ پزشکی و زیست‌شناسی تبدیل شود. بر اساس سندی که ایران و کره امضا کرده‌اند، ایران یک مرکز تحقیقاتی مشترک و چند خط تولید دارو هم در این مجتمع راه‌اندازی خواهد کرد. ایران همچنین اعلام کرده است در یک دهه آینده یک بیمارستان و یا کلینیک آزمایشی نیز در این منطقه احداث می‌کند.

کرباسیان مدیرعامل ایمیدرو گفت: ایران برنامه وسیعی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در دست اجرا دارد که برای اجرای آن‌ها 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود. این میزان سرمایه برای توسعه بخش‌های فولاد، آلومینیوم، مس، روی و مواد معدنی مرتبط با بخش معدن همچون اکتشاف و امور زیربنایی است که می‌تواند فرصتی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک با اروپا باشد. اکتشاف از اولویت‌های اساسی ایمیدرو است که در نخستین حلقه از زنجیره بخش معدن قرار دارد. رییس هیئت عامل ایمیدرو ادامه داد: در حال حاضر طرحی جامع برای افزایش فعالیت‌های اکتشافی تا محدوده 250 هزار کیلومترمربع در دست اجرا داریم که اکنون بیش از 50 درصد آن محقق شده است. خوشبختانه درروند اجرای برنامه اکتشاف، به منابع غنی جدیدی در روی، سنگ‌آهن، مس و طلا دست‌یافته‌ایم از همین رو خواهان همکاری با شرکای علاقه‌مند و سرمایه‌گذار برای نتیجه‌بخش شدن این توانمندی معدنی هستیم.

رکن‌الدین جوادی معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران با توتال فرانسه در خصوص پروژه ایران ال ان جی مذاکراتی داشته تأکید کرد: اما هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. وی خبر از بازگشایی دفتر شرکت بریتیش پترولیوم انگلیس در تهران تا تابستان امسال، داد و افزود: امروز با نماینده شرکت بی پی در تهران مذاکره کرده و شرکت بریتیش پترولیوم (بی پی) علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز ایران است. این شرکت انگلیسی به همکاری با ایران تمایل دارد و آن‌ها علاقه‌مند به انتقال فناوری و سرمایه به صنعت نفت ایران هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مصاحبه با بلومبرگ از مذاکرات ایران با مؤسسات اعتبارسنجی "مودیز اینوسترز" و "فیتچ ریتینگز" برای آغاز مجدد سنجش رتبه اعتبار دولتی خبر داد. دولت با هر دو شرکت در حال مذاکره است، اما به مدت‌زمان مذاکرات مذکور یا دورنمای فروش اوراق قرضه ایران در بازارهای بین‌المللی اشاره‌ای نکرد. طبق آمار این پایگاه خبری آمریکایی، فیتچ در سال 2008 پس‌ازاینکه ایران بدهی دولتی اوراق یورو را به‌طور کامل پرداخت کرد، رتبه B+ را که چهارمین رتبه بالای بی‌ارزش است برای ایران حذف کرد. مودیز هم رتبه B2 برای ایران را در سال 2002 حذف کرد. فیتچ در مارس تائید کرد که با ایران سرگرم مذاکره است اما درباره جزئیات مذاکرات اظهارنظر نکرد. مودیز هم حاضر به اظهارنظر دراین‌باره نشد.

طبق مذاکرات مدیران شرکت Shanxi Energy چین با مسئولان سازمان انرژی‌های نوی ایران مقررشده تا این شرکت چینی برای احداث و راه‌اندازی 600 مگاوات نیروگاه فتوولتائیک در ایران سرمایه‌گذاری کنند. این شرکت که در سال 2007 ساخت یک نیروگاهی برق‌آبی کوچک در ایران با ظرفیت 100 مگاوات را به انجام رسانده بود، اکنون قرار است نخستین نیروگاه خورشیدی را با ظرفیت 50 مگاوات احداث کند و پس‌ازآن در خصوص احداث طرح‌های دیگر درزمینهٔ انرژی خورشیدی تا ظرفیت 550 مگاوات در نقاط مختلف کشور، برنامه‌ریزی و اقدام کند.

به نقل از رویترز، دارمندرا پرادهان وزیر نفت هند گفت بانک‌های مرکزی ایران و هند بر سر سازوکار پرداخت بدهی نفتی هند به ایران از طریق بانک‌های اروپایی به توافق رسیده‌اند. مبلغ بدهی نفتی هند به ایران 6.4 میلیارد دلار اعلام‌شده است. پالایشگاه‌های هندی خریدار نفت ایران از سال 2011 و به بهانه تحریم‌های غرب علیه ایران بخشی از پول نفت ایران را نزد خود نگه‌داشته‌اند که اکنون با رفع تحریم‌ها، ایران خواستار دریافت این مبلغ شده است. بر اساس توافق میان دو کشور در دوران تحریم‌ها 55 درصد پول نفت ایران نزد پالایشگاه‌ها باقی می‌ماند و بقیه به روپیه در حسابی متعلق به ایران دریکی از بانک‌های هندی نگهداری می‌شد. وزیر نفت هند گفت: توافقی بین بانک‌های مرکزی دو کشور حاصل‌شده است که بر اساس آن بانک‌های اروپایی عامل تسویه طلب نفتی ایران از هند خواهند بود. ما باید این پول را به بانک‌های اروپایی انتقال دهیم و آن‌ها با بانک‌های ایرانی ارتباط خواهند داشت. پالایشگاه‌های هندی خواستار محاسبه طلب ایران بر اساس نرخ برابری روپیه و دلار در سال دریافت محموله‌های نفتی ایران بودند که به دلیل کاهش ارزش روپیه، ایران میلیون‌ها دلار در این زمینه متضرر می‌شد. روز چهارشنبه رسانه‌های هندی اعلام کردند هند در اقدامی به نشانه حسن نیت موافقت کرد بهره‌ای 1.5 درصدی بابت 6.5 میلیارد دلار بدهی نفتی پالایشگاه‌های این کشور به ایران پرداخت نماید. یک مقام وزارت دارایی هند دراین‌باره گفت: «هرچند ما معتقدیم که هیچ بهره‌ای به این پول تعلق نمی‌گیرد، اما شرکت‌های نفتی به نشانه حسن نیت موافقت کرده‌اند که نرخ بهره‌ای را برای این پول پرداخت کنند». وی افزود: «ایران معتقد است که حدود 15 میلیارد روپیه (226 میلیون دلار) به دلیل نوسانات نرخ ارز متضرر شده و این نرخ بهره به جبران این زیان کمک خواهد کرد».

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران ادامه داد: قرار است این شرکت آلمانی نیروگاه خورشیدی تا سقف 500 مگاوات را در تهران احداث کند. وی اظهار امیدواری کرد که مشکلات تا 2 یا 3 ماه آینده حل شود، اما بازهم تأکید می‌کنم ازنظر فنی و آنچه که مسئولیت شرکت توزیع برق استان تهران که همانا تأمین زمین موردنیاز نیروگاه بوده و کمکی که باید می‌کرده انجام‌شده است. ‌ به‌هرحال بحث خرید تضمینی برق از سوی ایران را سانا (سازمان بهره‌وری انرژی ایران) پیگیری می‌کند و اگر سانا این قرارداد را نهایی و با شرکت آلمانی به توافق برسد، قرارداد امضا می‌شود. اجرای این پروژه علاوه بر ورود سرمایه و تکنولوژی به کشور، امکان تأمین انرژی پاک در راستای پایداری محیط‌زیست را نیز فراهم می‌کند و ازنظر مقوله پدافند غیرعامل نیز پایداری در شبکه برق استان در مواقع بحران را به همراه خواهد داشت.

تفاهم‌نامه همکاری سهامدار عمده مخابرات (شرکت توسعه اعتماد مبین) و شرکت مخابراتی کره جنوبی (KT) به امضا رسید. این تفاهم‌نامه از سوی سید مصطفی سید هاشمی رییس هیئت‌مدیره توسعه اعتماد مبین و مهدی صفری مدیرعامل این شرکت و رییس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مخابراتی KT کره جنوبی برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی و انتقال فناوری در حوزه ICT منعقد شد. سیدهاشمی در این مراسم با توجه به همکاری بلندمدت با شرکت KT و اجرا چندین پروژه در حوزه مخابرات بر انتقال فناوری توسط شرکت کره‌ای تأکید کرد. طی این تفاهم شرکت مخابراتی KT متعهد شده فناوری‌های مربوط به نسل‌های چهارم و پنجم موبایل ، سرویس‌های اینترنت اشیا (IoT)، هوشمند سازی (Smart City) و امن سازی شهری (Safe City) را به ایران منتقل کند. رئیس هیئت‌مدیره شرکت توسعه اعتماد مبین همچنین با اشاره به دیگر مفاد تفاهم‌نامه، گفت: مرکز تحقیق و توسعه (Center for Research & Development) با همکاری طرف ایرانی و کره‌ای در ایران راه‌اندازی خواهد شد.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 478.6 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 91.4 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 134.9 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 336.8 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 141.8 میلیارد تومان رسید که اوراق مشارکت نفت با 93.5 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اسناد خزانه اسلامی با 25.6 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 58 میلیارد تومان و گروه فلزات اساسی با 21.6 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 610 واحد، شاخص قیمت 230 واحد و شاخص فرابورس 2 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد 77424 واحد و شاخص قیمت به 29211 واحد رسید. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 42 واحد بیشترین اثر مثبت و بانک ملت با 53 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

فضای عمومی حاکم بر معاملات نمادهای صنعت سیمان امروز کاملاً منفی بود و ارزش معاملات نیز افت کرد. از میان 33 نماد باز این صنعت، 29 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها نماد سیمان باقران مثبت نماد کمی مثبت، 5 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها منفی و بعضاً درگیر صف فروش بودند. نماد سیمان اصفهان بازگشایی و نمادهای سیمان‌سفید نی‌ریز و لارسبزوار پس از پایان معاملات به‌منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف شدند. حجم معاملات روز جاری معادل 12888 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 19171 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 23589 میلیون ریال) بود. سیمان شرق با 6134 هزار سهم به ارزش 8263 میلیون ریال حدود 43 درصد ارزش معاملات و سیمان سپاهان با 1620 هزار سهم به ارزش 2161 میلیون ریال معادل 11% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 4 نماد سیمان اردبیل، بجنورد، دشتستان و اصفهان مورد معامله واقع نشدند.

امروز هم نمادهای لیدر صنعت سیمان شرایط ضعیفی را از خود به نمایش گذاشتند و تنها در حدود 230 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفتند. دو نماد سیمان تهران و سیمان فارس و خوزستان در نیمه دوم زمان معاملات عمدتاً با صف فروش درگیر بودند. نماد سیدکو اما متعادل و منفی معامله می‌شد. نکته جالب عدم حضور سهامداران حقوقی چه در سمت خریدار و چه در سمت فروشنده در هر سه نماد است.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز چهارشنبه گذشت‍ه در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید خریدار سهام و در نماد سیمان شاهرود 1 شخصیت حقیقی فروشنده سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24