Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکت سایپا دیزل با نماد معاملاتی "خکاوه" در ماه های اخیر بازدهی بیش از 200 درصدی را برای سهامدارانش به جای گذاشته است. تحولات اخیر در شرکت و فرصت های به وجود آمده در دوران پساتحریم، چشم انداز بازار را نسبت به آینده شرکت بهبود بخشیده و این شرکت را به جمله نمادهای مورد توجه بازار اضافه کرده است.

به گزارش بورس نیوز،در این نوشتار سعی می کنیم که داستان تاریخی سایپا دیزل را به طور خلاصه و به اتفاق بررسی کرده و نکات مهم واثر گزار بر آینده سودآوری شرکت را برای تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در یک دوره سه ساله مشخص کنیم. مسلماً مهمترین عامل موفقیت در بازار سرمایه کشف نکات مثبت اثرگذار برآینده سودآوری شرکت ها می باشد و افق دید بلند تر می تواند بسیار در این راستا کمک حالمان بشود. در گام نخست باید از کارنامه شرکت شروع کرده و آن را کالبدشکافی نماییم تا بتوانیم پتانسیل های نهفته را کشف کنیم!

نکات ساده صورت های مالی:

اگر به سراغ صورت های مالی شرکت برویم و یا گزارش هیئت مدیره شرکت را مطالعه نماییم، به چند نکته خیلی ساده در ترازنامه و صورت سود و زیان شرکت پی می بریم که تغییرات احتمالی آنها در آینده می تواند بسیار در رشد قیمتی سهم موثر باشد.

  • یکم/ شرکت دارای سود عملیاتی است.
  • دوم/ شرکت دارای زیان کل می باشد.

همین دو نکته ابتدایی، می تواند بسیاری از نکات رشد سود آوری آتی سهم را رمز‌گشایی می کند. اما چگونه؟

پاسخ این است که وقتی شرکتی از لحاظ عملیاتی دارای سودآوری می ‌باشد، یعنی مشکل تولید و فروش نداشته و آن چه موجب می شود در آخر سال شرکت زیان شناسایی نماید، به احتمال بسیار زیاد هزینه های مالی سنگین است که سود عملیاتی شرکت را می خورد.

مسلماً با نگاه دقیق تر به گزارشات و صورت های مالی شرکت می‌توان پی به این نکته ‌برد که پاشنه آشیل سایپا دیزل، هزینه ‌های مالی گزاف آن است که در حال پرداخت به بانک‌ها می باشد. پس اجازه بدهید در این گام، نگاهی به ترازنامه شرکت داشته باشیم!

اگر نیم نگاهی به صورت های مالی بیندازیم، خواهیم دید که:

  1. شرکت دارای سودعملیاتی حدود 80 تومان به ازای هر سهم می باشد.
  2. شرکت حدوداً دارای 800 میلیارد تومان بدهی بانکی است.
  3. نرخ بهره‌ای که شرکت بابت این وام می‌پردازد حدود 28 درصد است، یعنی شرکت سالانه 224 میلیارد تومان هزینه مالی می دهد ( به ازای هر سهم 110 تومان می‌شود).
  4. سرمایه شرکت 2200 میلیارد تومان است.
  5. زیان انباشته شرکت حدود 500 میلیارد تومان است.

نکته بسیار کلیدی همین جاست! بیایید دوباره مفروضات بالا را بررسی کنیم:

شرکت دارای سود عملیاتی 80 تومانی است و هزینه های مالی شرکت به ازای هر سهم 110 تومان است؛ در نتیجه شرکت در حدود 30 تومان زیان می سازد که در عملکرد سنوات قبل نیز مشهود است. حال سؤال اینجاست که:

  1. این هزینه های مالی گزاف چگونه بوجود آمده است؟
  2. اگر این مشکلات و هزینه ها، مرتفع شود چه می شود؟ ( 110 تومان به سود شرکت اضافه خواهد شد و سود کلی شرکت با احتساب سود عملیاتی، بیش از 140 تومان خواهد بود!)

حال اگر p/e=5 هم به سود 140 تومانی بدهیم؛ پاسخ این خواهد شد که قیمت هر سهم شرکت پتانسیل رسیدن به محدوده 700 تومان را نیز دارد!

فرضیه سازی:

بیایید در این گام بررسی نماییم که این افزایش هزینه مالی و کاهش فروش چگونه ایجاد و باعث زیان شده است؛ و اگر همه موارد منفی ناشی از هزینه ها برداشته شود چه می شود؟

سایپا دیزل تولید کننده ولوو در ایران بوده و قطعات را از کشور سوئد وارد می کند و در گذشته می‌ توانسته است از فروشنده قطعات وارد کرده و پول آن را 1 سال بعد و نهایتاً با کارمزد 6 درصدی بپردازد. اما پس از تحریم شدن ایران، این شرکت چند اتفاق بد برایش رخ داده است که باعث افزایش این هزینه ها شده است که در ادامه به ذکر آنها می پردازیم:

  1. در این دوران به این شرکت به سختی قطعات داده می شده است.
  2. شرکت ولوو دیگر به خکاوه بصورت اعتباری Ckd نمی داده و شرکت باید پول نقد برای واردات پرداخت می نموده است.
  3. بانکهای ایرانی در این دوران مشکل نقل و انتقال پول داشته اند و برای این شرکت نتوانسته اند lc گشایش نمایند. لذا در این دوره، شرکت با واسطه این کار را انجام می داده است که همین موضوع باعث این شده که هزینه نقل و انتقال پول بسیار بالا برود.
  4. در این دوره شرکت مجبور بوده است از منابع بانکهای ایرانی با نرخ بهره بالای 24 درصد استفاده نماید و به مرور زمان هزینه مالی آن بالا رود و شروع به آب کردن سود عملیاتی نماید.
  5. همچنین رکود اقتصادی موجود، باعث کاهش فروش و البته افزایش بهای تمام شده است و علاوه بر آن، به علت تورم نیز دست به دست هم داده تا زیان این شرکت بالا برود.

امادر این دوره، شرایط در حال تغییر است اما چگونه؟

  1. تحریم های بانکی در حال برداشته شدن هستند؛ پس هزینه انتقال پول کاهش خواهد یافت.
  2. شرکت ولوو علاقه مندی بسیار زیاد برای فعالیت در بازار ایران پس از اجرای برجام دارد.
  3. شرکت ولوو علاقه‌مند است که اجناس را به شرکت ارسال نموده و مبلغ آن را 1 سال بعد و با نرخ 8 درصد دریافت نماید.
  4. با رونق اقتصادی وضعیت فروش شرکت می تواند بالا برود.
  5. ناوگان فرسوده حمل و نقل بین جاده ای باید تعویض شده و ماشین‌های به روز و استاندارد وارد جاده ها شوند.

حالا می توان حس نمود که تمام مواردی که از سال 83 تا 95 باعث افزایش هزینه های مالی این شرکت شده بود در حال بازگشت بوده و اثر آن ها در حال کم شدن است.

اما فرضیات بلند مدت (3برای یک دوره ساله؛ در صورت عدم تغییر ثبات سیاسی و اجرا شدن برجام و بدون تنش):

  1. شرکت در حال واردات خودرو از طریق گشایش LCخواهد بود و فروش شرکت عملیاتی و اجرایی خواهد بود.
  2. نخست اینکه شرکت بابت فروش های مذکور سود شناسایی کرده و از زیان انباشته آن کاسته خواهد شد.
  3. دوم اینکه شرکت بابت خرید ckd تأمین مالی نموده و 1 سال بعد از آن با نرخ 8 درصد پرداخت خواهد نمود.
  4. مبالغ ناشی از فروش را به بانکها پرداخت خواهد کردکه منجر به تسویه وام های 28 درصدی شده و جایگزین آن وام‌های 8 درصدی می‌شود و از این محل 20 درصد سود نصیب خود خواهد نمود.
  5. در بلند مدت و درطی 3 سال، شرکت توانایی کاهش هزینه‌های مالی خود را در حدود هر سهم 100 تومان خواهد داشت و می‌تواند آنرا به 20 تومان هزینه مالی کاهش دهد.
  6. حالا فرض کنیم شرکت همان 80 تومان سود عملیاتی را نیز داشته باشد. پس خکاوه توانایی ساختن سود حدود 140 تومان را خواهد داشت و با یک حساب ساده، با فرض p/e=5، می تواند با فرض به صفر رسیدن زیان انباشته به قیمت 700 تومان برسد.

جمع بندی:

آنچه مسلم است این است که شرکت سایپا دیزل با توجه به پتانسیل‌های موجود یک شرکت استراتژیک بوده و آینده بسیار درخشان برای سرمایه‌گذاری دارد و پیشنهاد برای سرمایه گذاران به تفکیک، بدین صورت خواهد بود:

  1. این شرکت با فروش های مذکور، در 3 سال آتی (و حتی زودتر)، حداقل به 700 تومان خواهد رسید.
  2. معامله گران کوتاه مدت با رصد اخبار بالا و بررسی نموداری در این سهم می توانند اقدام به خرید و فروش نمایند با این اطمینان که با در نظر گرفتن فرضیات مذکور، به تارگت مورد نظر خواهیم رسید.
  3. معامله گران بلند مدت می توانند در این شرکت حتی در قیمت های فعلی سرمایه گذاری نموده و با افق دید حداقل 1 ساله و با ریسک کم و با درنظر گرفتن تحقق یک به یک موارد بالا، از سرمایه گذاری خود سود مناسبی کسب نمایند.

تهیه و تنظیم:کارگزاری نهایت نگر

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24