Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مطلع شدیم که امروز جلسه ای بین سندیکای لوله و پروفیل و فولاد مبارکه برگزار و در نهایت دراین جلسه هیات مدیره سندیکا با مدیر عامل فولاد مبارکه به توافق رسیدند که ،مجتمع فولاد مبارکه تامین حداقل ۶۰۰ هزار تن ورق ۲ میلی متر و ۲۰۰ هزار تن ورق گرم با ضخامت زیر ۲ میلیمتر برای ۶ ماهه اول را متعهد گردد در این زمینه بازنگری نحوه فروش اعتباری نیز مورد توجه قرار گرفت...

رفت و برگشت قیمتی و خبرهایی زیرپوستی از بازار فولاد

بورس24 :بازار فولاد پس از رشد قیمت هایی خارق العاده به سمت تثبیت نرخ پیش می رود تا جایی که قیمت اغلب عرضه های میلگرد با کاهش بخش بزرگی از تیرآهن در بازار تهران ، با رشد نرخ رو به رو شد. این رخداد را باید یک داده مهم به شمار آورد زیرا می تواند شرایط کلی در بازار فولاد را به ثبات رسانده و البته قیمت های بالای فعلی را نیز تثبیت کند. با توجه به این وضعیت شاید هفته آینده زمانی برای تثبیت بازار محسوب شود.

خبری از مبارکه

به گزارش سندیکای لوله و پروفیل : مطلع شدیم که امروز جلسه ای بین سندیکای لوله و پروفیل و فولاد مبارکه برگزار و در نهایت دراین جلسه هیات مدیره سندیکا با مدیر عامل فولاد مبارکه به توافق رسیدند که ،مجتمع فولاد مبارکه تامین حداقل ۶۰۰ هزار تن ورق ۲ میلی متر و ۲۰۰ هزار تن ورق گرم با ضخامت زیر ۲ میلیمتر برای ۶ ماهه اول را متعهد گردد در این زمینه بازنگری نحوه فروش اعتباری نیز مورد توجه قرار گرفت.

در بازار تیرآهن شاهد آن هستیم که هنوز نرخ این کالا در مسیر افزایش قرار دارد. این در حالی است که در هفته های اخیر و حتی پایان سال گذشته و در مقایسه با بازار میلگرد ، روند صعودی قیمت ها شرایط منطقی و معقولی داشت هرچند که مدیریت ذاتی این بازار نیز در این مسیر و وضعیت ، مؤثر بود. با توجه به این شرایط شاید افزایش قیمت ها در بازار تیرآهن به صورت آرامی ادامه یابد ولی برای اعلام نظر در خصوص آینده بازار هنوز زود است. نکته هم در معاملات روز سه شنبه را باید ثبت چند کاهش قیمت در بازار دانست که البته به سایزهای 20 و 27 مربوط شده است.

قیمت برخی از تولیدات ذوب آهن اصفهان در بازار تهران - هر شاخه

نوع تیرآهن

15 فروردین ماه

17 فروردین ماه

تغییر قیمت ها

تیرآهن شاخه 14

239 هزار تومان

244 هزار تومان

5000+

تیرآهن شاخه 16

295 هزار تومان

299 هزار تومان

4000+

تیرآهن شاخه 18

335 هزار تومان

343 هزار تومان

8000+

تیرآهن شاخه 20

570 هزار تومان

564 هزار تومان

6000-

تیرآهن شاخه 22

650 هزار تومان

652 هزار تومان

2000+

تیرآهن شاخه 24

760 هزار تومان

772 هزار تومان

12000+

تیرآهن شاخه 27

920 هزار تومان

917 هزار تومان

3000-

قیمت های ذکر شده یکی از کمترین قیمت های اعلامی به شمار رفته و از انبارهای مختلفی استعلام شده است.

در بازار میلگرد پس از جهش قیمت ها در روزهای اخیر ، شاهد بازگشت نرخ ها به روند معمول و منطقی آن ها با کاهش نرخ تولیدات کارخانجات بزرگ هستیم هرچند که محصولات کارخانجات کوچکتر به دلیل ضعف موجودی در انبارها و همچنین تضعیف حجم تولید در کنار مدیریت ساده تر بازار آن ها ، کاهش کمتری را تجربه کرد. به نظر می رسد قیمت تولیدات کارخانجات ذوب آهن اصفهان و فولاد نیشابور را بتوان بیشترین افت نرخ ها در روز سه شنبه به شمار آورد که برای سایز 16 میلگرد ذوبی در بازار تهران ، حتی کاهشی نزدیک به 50 تومان نیز در یکی از لیست های فروش به نسبت قیمت های روز گذشته آن در بازار ، تجربه شد. این کاهش قیمت ها را باید دلیلی برای ورود بازار به یک فاز ثبات دانست که می تواند از یک سو از قیمت های فعلی حمایت کرده و از سوی دیگر با فراهم آوردن فضایی امن ، به بازگشت خریداران کمک کند.

هم اکنون حجم تقاضا حتی به امید سفته بازی نیز در بازار فولاد کاهش یافته که یکی از مهمترین دلایل کاهش قیمت ها به شمار می رود. البته هنوز خریدهای پروژه های برای سال آینده رونق نگرفته و معاملات اغلب به مقصد انبار صورت می گیرد. در این وضعیت شاید هنوز برای اظهارنظر در خصوص آینده بازار زود باشد ولی در هر حال ، از هم اکنون می توان برای تثبیت بیشتر بازار امیدوار بود. در خصوص آینده قیمت ها در بازار میلگرد هنوز نمی توان اظهارنظر قاطعی داشت.

قیمت میلگرد در انبار تهران – تومان بر هر کیلوگرم


نوع میلگرد – سایز – انبار تهران

16 فروردین ماه

17 فروردین ماه

تغییر قیمت


8 قزوین

1500

1495

5-


10 قزوین

1430

1425

5-


12 قزوین

1430

1425

5-


16 ذوب آهن اصفهان

1450

1400

50-


16 فولاد نیشابور

1420

1420

-


18 ذوب آهن اصفهان

1420

1410

10-


18 فولاد نیشابور

1420

1410

10-


20 ذوب آهن اصفهان

1420

1400

20-


20 فولاد نیشابور

1420

1410

10-


22 ذوب آهن اصفهان

1420

1410

10-


22 فولاد نیشابور

1420

1410

10-


قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است.

سایر رسانه ها:

استیل پرایس : اقدام کارخانه های سوئدی برای فولادسازی بر مبنای هیدروژن

سه کارخانه سوئدی در روز دوشنبه و با هدف حذف دی اکسید کربن از فرآیند های تولید فولاد یک پروژه برای توسعه تولید فولاد با استفاده از هیدروژن را آغاز کردند .

کارخانه LKAB تولیدکننده پلت سنگ آهن ، کارخانه SSAB تولیدکننده فولاد و کارخانه برق Vattenfall می گویند هدف پروژه مشترک آنها یافتن جایگزینی برای کک در کوره بلند است که باعث انتشار دی اکسید کربن می شود ، جایگزین آنها برای کاهش اکسید آهن در پروسه فولادسازی ، هیدروژن خواهد بود که نهایتاً تنها آب از آن باقی می ماند . هیدروژن می تواند بدون برجای گذاشتن فسیل سوخته از منابع تجدید شدنی برق هم تولید کند .

این پروژه هایبریت نام دارد و در فاصله سالهای 2016 تا 2017 مطالعات امکان سنجی آن انجام می شود . اگر موفق بود در فاصله سالهای 2018 تا 2024 در یک کارخانه بطور آزمایشی اجرا می شود که البته این کارخانه هم قرار است ساخته شود .

در مورد سرمایه گذاری بر روی پروژه هایبریت در روز دوشنبه ، مدیران این سه شرکت هزینه های کمی بر روی این پروژه گذاشته اند و اعلام کردند میزان دقیق این سرمایه گذاری بعد از مطالعه اولیه درباره آن مشخص خواهد شد . آنها خاطر نشان کرده اند شاید این پروژه گرانقیمت باشد و همچنین هزینه ساخت یک کوره بلند هم گران است اما هزینه های انتشار دی اکسید کربن هم در آینده بسیار بالا است . آنها پیشنهاد کرده اند دیگر کارخانه های فولاد اروپا هم به این پروژه تحقیقی ملحق شوند و این طرح را حمایت کنند .

براساس گزارش Platts : کارخانه Voestalpine اتریش و چند کارخانه ژاپنی هم بر روی طرح های فولادسازی بر مبنای هیدروژن برای آینده کار می کنند .

منبع : Platts SBB

یک پرسش اساسی از بازار فولاد

به نظر می رسد جریان تحولات جهانی فولاد و همچنین برخی تغییرات داخلی در سال جدید، بتواند به زودی مسیر روزهای آینده بازار داخلی را تعیین کند. به گفته کارشناسان تحولات بازار جهانی فولاد که به شکل افزایش مداوم قیمت ها بروز پیدا کرد، از حدود دو ماه قبل آغاز شده و طی روزهای تعطیلات نوروز نیز ادامه داشته است. بر همین اساس اگرچه رشد قیمت های جهانی فولاد می تواند بر قیمت های داخلی نیز اثرگذار باشد؛ اما این اثرگذاری معمولابا کمی تاخیر نمایان می شود حال آنکه رشد قیمت ها در بازار فولاد داخلی طی چند روز گذشته با توجه به رکودی که همچنان ادامه دارد کمی غیرمنطقی به نظر می رسد

محمد آزاد رییس اتحادیه آهن آلات کشور :

به نظر بنده افزایش قیمت هایی که اخیرا در بازار شاهد هستیم از رشد قیمت دلار ناشی شده است که البته نمی تواند منطقی باشد، زیرا تولیدات داخلی عملاتاثیری از دلار نمی گیرند.لذا معتقدم که رشد قیمت فعلی که شاهد آن هستیم پایدار نخواهد بود و از طرفی نشان دهنده رونق بازار نیز نیست، زیرا در نتیجه رونق معاملات نبوده است از نظر من گرانی به هیچ عنوان نشانه ای برای رونق بازار نیست و رونق واقعی زمانی اتفاق می افتد که داد و ستد در بازار جریان داشته باشداما در عین حال یک امیدواری وجود دارد که با توجه به تسهیلاتی که دولت برای خرید خانه در نظر گرفته است و همچنین وضع مالیات بر خانه های خالی، به نظر می رسد امسال وضعیت مسکن و ساخت و ساز در کشور نسبت به سال قبل بهتر باشد، در چنین شرایطی می توان به رونق بازار آهن نیز امیدوار بود.

دشتیانه ، معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان :

در طول تعطیلات نوروز قیمت شمش فوب دریای سیاه به صورت میانگین روزانه یک دلار افزایش داشته، یعنی این محصول فقط در هفته گذشته 6 دلار افزایش قیمت داشته است و در مجموع از ابتدای روند افزایش قیمت شمش شاهد رشد نزدیک به 100 دلاری قیمت این محصول طی نزدیک به دو ماه بوده ایم.در زمان یاد شده قیمت گندله 7 دلار و ورق نیز 10 دلار افزایش داشته است، این روند در حالی وجود دارد که تقاضای جهانی نیز برای محصولات فولادی به خصوص بعد از تصمیم چین برای ادامه روند توسعه این کشور با افزایش همراه بوده است.در چنین شرایطی رشد قیمت های داخلی نیز اتفاقی ناگزیر خواهد بود، همین حالااگر قرار باشد قیمت محصولات فولادی با قیمت های جهانی همراهی کند، باید شاهد رشد بیشتر قیمت ها نیز باشیم. لذا با توجه به ادامه داشتن روند افزایش قیمت های جهانی احتمال ادامه داشتن رشد قیمت ها یا تثبیت آنها بسیار زیاد است و کاهش قیمت ها بعید به نظر می رسد، به این ترتیب پیش بینی من برای سال 95 افزایش تولید و افزایش صادرات است، زیرا هم قیمت های جهانی رو به بهبود هستند و هم با اجرای برجام این امیدواری وجود دارد که چرخش اعتبار بیشتری در پروژه های عمرانی صورت گیرد.

منبع : ماین نیوز

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24