Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

دنیای اقتصاد /همان طور که بر‌اساس پیش‌بینی کارشناسان و فعالان حوزه فلزات پایه انتظار می‌رفت قیمت مس روز یکشنبه در بازار آزاد با افت 200 تومانی در هر کیلو مواجه شد، این در حالی است که فلز سرخ در معاملات روز گذشته بورس کالای ایران نیز کاهش بیش از 160 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد. میانگین قیمت مس در بورس فلزات لندن در کنار نوسان رو به پایین نرخ ارز عامل مهمی بر این روند کاهشی قیمت‌ها در بازار داخلی این محصولات بوده است.

به گفته کارشناسان نوسان‌های قیمت نفت، نرخ این فلز را در بازارهای جهانی دچار نوسان كرده و همین امر موجب شده تا بازار داخلی مس نیز علاوه ‌بر ركود نسبتا طولانی بازار، متاثر از عوامل جهانی باشد. البته در این میان با توجه به نزدیکی به آخرین دور از گفت‌وگوهای ایران و 1+5 انعکاس هر خبری پشت درهای بسته اعم از مثبت و منفی می‌تواند بازار داخلی این محصولات را تحت‌الشعاع قرار دهد.
البته کارشناسان در این راستا موارد مختلفی از آثار مثبت رفع تحریم‌ها را بر بازار فلزات رنگی بر‌می‌شمارند و معتقدند که بازگشت نقدینگی به این بازار، افت هزینه‌های تولید، افزایش فروش و صادرات همگی از جمله نتایج توافق ایران و غرب محسوب می‌شوند.
برخی از کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند که در صورت کاهش محدودیت‌های بین‌المللی صادرات فلزات پایه به ویژه در حال حاضر که با مازاد این محصولات در داخل رو‌به‌رو هستیم می‌تواند عامل مهمی در رونق بازار داخلی فلزات اساسی باشد.
از طرفی با برداشته شدن تحریم‌ها و تسهیل انتقالات ارزی، اگر صادرات این محصولات از طریق تالار صادراتی بورس کالای ایران انجام شود از ریسک کمتری برخوردار خواهد بود و در این صورت هزینه‌های انتقال کمتری را هم در بر خواهد داشت و می‌توان با کشورهای غیر‌همسایه نیز مبادلات تجاری بیشتری انجام داد.
از طرفی نیز با توجه به کاهش قیمت دلار و تسهیل مبادلات مالی، واردات مواد اولیه نیز به سهولت و سرعت انجام خواهد گرفت که در این صورت با افزایش تولید و رونق بازارهای صادراتی هم تعادل بازار داخلی حفظ خواهد شد و هم تولیدکنندگان می‌توانند به راحتی با سایر کشورها به رقابت بپردازند، به‌طوری که با انتقال تکنولوژی‌های برتر، ضمن استفاده از این فرصت طلایی، با افزایش بهره‌وری توان رقابتی خود را افزایش دهند.
از سوی دیگر نیز به عقیده تحلیلگران کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازارهای جهانی ادامه‌دار نخواهد بود و پتانسیل‌هایی برای بازگشت به ثبات بهای این محصولات نیز وجود دارد. البته با توجه به کاهش نرخ ارز که به نظر می‌رسد ادامه‌دار باشد می‌توان به ریزش قیمت‌ها در رکود فعلی تقاضا امیدوار بود.
به این ترتیب روز گذشته در معاملات بورس کالای ایران، مس كاتد شركت ملی مس با قیمت 18 هزار و 190 تومان در هر كیلو به فروش رسید كه نسبت به هفته گذشته كاهش 167 تومانی را تجربه كرده است. كل عرضه برای این محصول 4 هزار تن بوده؛ درحالی‌که با تقاضای 740 تنی رو‌به‌رو بوده است. همچنین مفتول مس شركت ملی مس نیز با قیمت 18 هزار و 890 تومان عرضه شد كه نسبت به آخرین عرضه، افت 171 تومانی را در هر كیلو به ثبت رساند. كل عرضه برای این محصول 3 هزار و 500 تن بوده است، در شرایطی که تقاضاكنندگان خواستار 520 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شركت دنیای مس كاشان نیز در این روز با قیمت پایه 18 هزار و 945 تومان عرضه شد كه نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با كاهش 171 تومانی مواجه شد. كل عرضه برای این محصول 270 تن بود و با میزان تقاضا برابری می‌كرد.
از سوی دیگر مس در بازار آزاد هم‌اكنون با قیمت 20هزار تومان در هر كیلو معامله می‌شود كه نسبت به روز شنبه كاهش 100 تومانی در هر كیلو را تجربه كرد. البته این در شرایطی است که با وجود افت قیمت این فلز سرخ در بازار داخلی اما همچنان حجم معاملات پایین است.
فعالان بازار داخلی فلزات پایه معتقدند مراجعه متقاضیان خرید به بازار فلزات در این روزها با کسادی هفته‌های گذشته متفاوت است؛ چرا‌که بازار در انتظار شنیدن اخبار مثبت از نتایج مذاکرات به سر می‌برد و هم‌اکنون فروشندگان نیز امیدوار به بهبود فضای معاملاتی هستند. فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که روند قیمتی فلزات رنگی در کوتاه مدت به دلیل نوسانات رو به پایین نرخ ارز با همین روند به معاملات ادامه خواهد داد. البته این در شرایطی است که روند قیمت‌ فلزات در بورس لندن را هم در میان‌مدت نمی‌توان نادیده گرفت و از آنجا که بازار جهانی این محصولات مسیر نزولی در پیش‌گرفته‌اند در نتیجه به نظر می‌رسد در روزهای آتی شاهد افت بیشتر قیمت‌ها باشیم. از طرفی نیز با اینکه فعالان بازار معتقدند در حال حاضر قیمت‌ها در بازار آزاد با توجه به شرایط موجود بسیار پایین است، اما با آرامشی که بعد از نتایج قطعی مذاکرات در بازارهای کالایی به وجود خواهد آمد روند قیمتی ثابتی را برای این محصولات در بلندمدت شاهد خواهیم بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24