یک کارشناس صنعت هوایی با بیان اینکه بهطور منطقی بین هزینه و درآمدهای ایرلاینهای هواپیمایی رابطهای مستقیم وجود دارد، اظهار کرد: قطعا وقتی هزینه سوخت بالا میرود در صورت وجود کشش در بازار میتوان به افزایش قیمت بلیت فکر کرد.
حمید غوابش در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تصریح کرد: با توجه به هزینه بالای سوخت در حملونقل هوایی و تاثیر آن در هزینههای جاری ایرلاینها قطعا وقتی نرخ سوخت به این شکل بالا میرود فاصلهای بین درآمدها و هزینهها کاهش پیدا میکند.
وی ادامه داد: در شرایطی که سازمان هواپیمایی کشوری درآمدهای شرکتهای هوایی را کنترل کرده و تلاش میکند بازار را از تلاطم و تغییرات جدی باز دارد، باید برای حل این مشکل و حفظ سطح حداقلی درآمدها برای ایرلاینهای داخلی یک برنامهریزی مناسب صورت گیرد.
این کارشناس صنعت هوایی با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت با توجه به محدودبودن قدرت خرید مردم امکانپذیر به نظر نمیرسد، تاکید کرد: واقعیت این است که قدرت خرید مردم تغییر جدی نداشته و بهتر این است در شرایطی که تلاش برای از بینبردن سوبسید سوخت آغاز شده راهکارهایی نیز برای تداوم حیات در صنعت هواپیمایی کشور انجام گیرد.
غوابش ادامه داد: البته قطعا از بین بردن یارانه سوخت و واقعی کردن آن مسالهای است که مثبت بوده و در صنعت هواپیمایی ایران به منظور ایجاد یک رقابت داخلی و ایجاد مقدمات رقابت خارجی به تصمیمات این چنینی نیاز داریم، اما به شرطی که این تصمیمات به افزایش هزینههای ایرلاینها نینجامد و برای حفظ شرایط آنها نیز تصمیماتی گرفته شود.
وی با اشاره به اصل 161 قانون برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: بر مبنای این قانون و البته تمامی نظرات کارشناسی مطرح شده در حوزه هوایی کشور دولت باید نقش خود را در صنعت هوایی کاهش داده و کار را به سمت سرمایهگذاریهای غیردولتی سوق دهد. البته برای اینکه درآمدهای ایرلاینها براساس منطق بازار تنظیم شده و خدمات ارائه شده در حوزه مسافرتی نیز کاهش نیابد، میتوان به راهکارهایی جز افزایش قیمت بلیت فکر کرد در غیر این صورت احتمال اینکه بازار نسبت به این موضوع واکنش مثبت نداده و تقاضا برای سفرهای هوایی کاهش یابد وجود دارد.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.