Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

دنیای اقتصاد / روز گذشته قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی بر خلاف سایر فلزات پایه با روند نزولی به بازار خود پایان داد. این در حالی است که قیمت این فلز نقره‌ای طی یک ماه اخیر در بازارهای جهانی روند افزایشی داشت و اکثر کارشناسان را نگران کرده بود.

در هفته گذشته نوسان قیمت جهانی نفت از یکسو و انتشار اخباری مبنی بر افزایش موجودی انبارها از سوی دیگر تاثیرات بسیار زیادی را بر بازار آلومینیوم گذاشت و باعث افت شد، به‌طوری که روز گذشته این محصول در بازارهای جهانی با نرخ یک هزار و ۸64 دلار در هر تن معامله شد، البته این در شرایطی است که هرکیلوگرم از این محصول در بازار داخلی همچنان ۷ هزار و 8۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
افزایش شدید موجودی انبارها در بورس فلزات لندن در اوایل ماه مه موجب شد که ذهنیت عمومی معامله‌گران در این بازار به سمت رشد عرضه آلومینیوم در کوتاه مدت معطوف شود، این در حالی است که از اوایل سال 2014 تا‌کنون یعنی بیش از یک سال گذشته موجودی انبارهای این فلز نقره‌ای به‌صورت نسبی در حال کاهش بوده است و نشان از افزایش مستمر تقاضا دارد.
از طرفی هم کاهش مجدد خریدارها برای استفاده از موقعیت‌های خرید، باز‌هم قیمت این فلز را به میزان قابل‌توجهی کاهشی کرد. پس از آن و با سقوط بهای نفت و تزریق یک جو تردید به بازارهای جهانی در کنار کاهش حجم تولید صنعتی چین و تضعیف دورنمای اقتصادی این کشور، قیمت این فلز را به سمت نزول قیمت‌ها سوق داد تا جایی که روز جمعه نیز یک روز ریزشی برای قیمت آلومینیوم ثبت شد. به دلیل کاهش موجودی انبارها و قرار داشتن در روزهای گرم سال، شاهد افزایش سنتی تقاضا خواهیم بود که در این صورت می‌توان باز هم به تثبیت نرخ این فلز نقره‌ای و افزایش مجدد آن امیدوار بود.
از سوی دیگر نیز پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد كه بازار جهانی آلومینیوم در مدت چند سال آینده با كمبود موجودی انبارها مواجه خواهد شد چون كاهش تولید آثار منفی خواهد گذاشت و در نتیجه تقاضای نسبی افزایش پیدا خواهد كرد.
پیش‌بینی دیگر این است كه در نیمه دوم سال 2015 و سال 2016 با بیش از یک میلیون تن كسری آلومینیوم در بازار جهانی مواجه شویم كه موجب خواهد شد كاهش موجودی در جهان به 4 میلیون تن ( نصف میزان آنچه كه در پایان 2013 به‌دست آمد) افزایش یابد. قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد كرد اما انتظار نمی‌رود كه افزایش شدید و پایدار باشد چون باعث خواهد شد كه ظرفیت‌های تعطیل شده مجددا راه‌اندازی شوند. به این ترتیب ریزش متغیرهای مهم بازار فلزات پایه گویی بر روند قیمت آلومینیوم داخلی تاثیر چندانی نداشته است، چرا‌که این فلز در برابر نزول قیمت مقاومت می‌کند؛ آن‌هم در شرایطی که فلزات پایه در سرازیری نزول افتاده‌اند. 
به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه با وجود کاهش نرخ ارز و نزول شدید قیمت‌ها در بورس فلزات لندن، قیمت آلومینیوم در بازار داخل تغییری نداشته است و این در حالی است که با توجه به انحصاری بودن بازار آلومینیوم، بر خلاف متغیرهای واقعی موثر بر بازار قیمت بیلت آلومینیوم حتی اندکی افزایش یافته است. قیمت‌های هفته گذشته هر کیلو بیلت آلومینیوم ۷7۰۰ تومان بوده که طی هفته جاری به ۷8۰۰ تومان رسیده است.
وی دلیل اصلی این افزایش قیمت را انحصاری بودن بازار دانسته و اظهار کرد: تشنه نگه‌‌داشتن بازار و عدم عرضه به‌موقع بیلت، عامل مهمی در افزایش قیمت آلومینیوم است.
او تاکید کرد: اگر عرضه بیلت آلومینیوم هر هفته به‌طور مداوم انجام شود، دیگر با مشکل افزایش قیمت بازار روبه‌رو نخواهیم بود.
تجربه نشان داده است که جهت‌گیری قیمت‌ها در بازارهای کالایی در یک جهت حرکت می‌کند. هم‌اکنون که قیمت نفت، مس، غلات، سنگ آهن و آلومینیوم از کف قیمتی خود در ابتدای سال 2015 فاصله گرفته به نظر می‌رسد بتوان به روند افزایشی آن امیدوار بود. البته نوسان موجودی انبارها باعث شده تا یک تغییر در جهت حرکت نمودار قیمتی این فلز به ثبت برسد که می‌تواند موقتی باشد با توجه به این موارد دورنمای قیمت آلومینیوم را باید مثبت ارزیابی کرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24