Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • حجم تجارت خارجی در بهار 1393: واردات 12.3 میلیارد دلار، صادرات 11.9 میلیارد دلار
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت: ارائه برنامه خروج از رکود در پنج محور به دولت/ پیشنهاد اختصاص ۵۰ درصد تسهیلات بانکی به تولید/ واگذاری شرکت‌ها بابت رد دیون ممنوع شد/ اگر کسی تسهیلات تولید را در تولید استفاده نکرده باید از حلقومش بیرون بکشیم/ افزایش 21 درصدی صادرات غیرنفتی در 3 ماهه ابتدای امسال
  • تعیین نحوه تأمین و تخصیص یارانه شیر دریافتی از دامداران حسب مصوبه شب گذشته هیئت دولت
  • مدیرعامل بانک ملی ایران: تعیین تکلیف ۴۱۰ پروژه نیمه‌تمام بانک ملی تا ۳ ماه آینده، به گفته ایشان مجموعاً 26 هزار میلیارد منابع ریالی و ارزی برای 410 پروژه پرداخت و هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده‌اند. برنامه کار تخصیص 15 هزار میلیارد ریال با توجه به وضعیت خاص هرکدام از آن‌هاست.
  • فرشاد مؤمنی استاد دانشگاه: برنامه سوم توسعه اصلاً برنامه نبود در این برنامه اهداف کمی وجود نداشت /بانک‌های خصوصی به‌جای افزایش کارایی با ولنگاری کارکرده‌اند
  • در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری تأکید شد: کنترل ساخت‌وساز در حریم پایتخت/ جمعیت‌پذیری تهران افزایش می‌یابد
  • حسب اعلام بانک مرکزی: تورم در خرداد به 27.7 درصد رسید؛ تورم نقطه‌به‌نقطه 14.6 درصد

معاملات ابتدایی روز جاری تا حدودی تحت تأثیر انتشار آمار تولید دو خودروساز بزرگ در روز گذشته که حکایت از رشد قابل‌ملاحظه تولید (به‌ویژه در مجموعه ایران‌خودرو) داشت آغاز شد. دو نماد ایران‌خودرو و سایپا شروعی متعادل داشتند حتی لحظاتی به دامنه مثبت قیمت هم پا نهادند لیکن این روند تداوم چندانی نداشت و نتوانست کلیت بازار را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. ابراز نگرانی‌ها از روند نزولی بورس تشدید شده و در صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز تیترهایی در این زمینه به چشم می‌خورد. شب گذشته هم بخشی از برنامه پایش دو کارشناس تلفنی اظهارنظرهای نسبتاً تندی را در خصوص عملکرد سازمان بورس مطرح کردند.

امروز جلساتی با حضور مدیران رده‌بالای سازمان و سه وزیر نفت، صنعت معدن تجارت و کار و رفاه اجتماعی برگزار شد در این جلسه مدیران عامل هلدینگ های بزرگ (شستا، غدیر و امید) هم حضور داشتند. تا این لحظه خروجی مشخص از نتایج این جلسه منتشرنشده است. جلسه دیگری هم فی‌مابین فعالان بازار با مدیران نظارتی سازمان و نیز مدیران شرکت‌های بورس و فرابورس برگزار شد. به‌موجب اطلاعات غیررسمی مباحث تغییر دستورالعمل اعتباری، ایجاد بازار برتر و حذف دامنه نوسان در برخی نمادها و نیز تغییر نوع عملکرد صندوق توسعه بازار از مهم‌ترین مباحث طرح‌شده در این جلسه بوده است. روز گذشته نیز تعدادی از فعالان بازار با آقای دکتر عبده دبیر کل سابق بورس و نیز عضو فعلی شورای بورس جلسه‌ای را برگزار کردند. در سومین روز از عرضه این اوراق؛ 11947 هزار برگه اوراق اختیار فروش تبعی سهام به ارزش 13082 میلیون ریال خریداری شد.

نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 628 واحد و در فرابورس 6 واحد کاهش یافتند. بانک ملت با 7 واحد بیشترین اثر مثبت و پالایشگاه بندرعباس با 80 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 81.7 میلیارد تومان و در فرابورس به 191.5 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک سایپا با 20.2 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله اوراق مشارکت شهرداری شیراز با 58.8 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. درمجموع معاملات روز جاری سهم سهامداران حقیقی از مجموع معاملات 138 میلیارد تومان و سهم سهامداران حقوقی 397 میلیارد تومان بود.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

امروز هم شرایط حاکم بر فضا با روز گذشته مشابه بود و اغلب نماد درگیر صف فروش و با کاهش قیمت معامله می‌شدند. تعداد نمادهای معامله‌شده و حجم معاملات نیز همچنان روند نزولی داشت. امروز تعداد 12 نماد مورد معامله واقع شدند که بر مبنای قیمت آخرین معامله، تنها نماد مجتمع سیمان غرب آسیا مثبت و مابقی یکپارچه منفی بودند. حجم معاملات به 5775 هزار سهم و ارزش معاملات به 14.6میلیارد ریال رسید. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان تهران با 1590 هزار سهم و مبلغ 6927 میلیون ریال حدود 48% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان شرق با معامله تعداد 1397 هزار سهم و تقدم به ارزش 2602 میلیون ریال (معادل 18% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. نماد سیمان اصفهان در روز جاری پس از برگزاری مجمع بازگشایی شد لیکن معامله‌ای بر روی آن انجام نپذیرفت.

در سامانه کدال آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سیمان مجد خواف، اولین پیش‌بینی حسابرسی شده سیمان خوزستان پس از درج در فهرست نرخ‌های بورس و نتایج عملکرد 9 ماهه شرکت سیمان دشتستان در قیاس با پیش‌بینی یک‌ساله ارائه‌شده است. سیمان خوزستان سود پیش‌بینی‌شده خود برای سال 1393 را به میزان هر سهم 885 ریال اعلام کرده که نسبت به رقم 919 ریالی سال گذشته حدود 4% کاهش نشان می‌دهد. ضمناً اطلاعیه دیگری در خصوص انتخاب اعضا هیئت‌مدیره این شرکت بر اساس مصوبه مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده در سامانه درج‌شده که نشان می‌دهد گروه سیمان فارس و خوزستان 4 عضو و شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر 1 عضو از هیئت‌مدیره این شرکت را انتخاب خواهند نمود. عملکرد 9 ماهه سیمان دشتستان نیز حکایت از پوشش 52 درصدی سود در دوره مزبور در قیاس با سود پیش‌بینی‌شده دارد. مصاحبه‌ای از سوی آقای شیخان دبیر انجمن سیمان مبنی برافزایش قیمت صادراتی به کشورهای حوزه CIS به میزان 3 دلار در هر تن منتشر شد حسب اظهار ایشان برای سایر حوزه‌های صادراتی (عراق و مرزهای جنوبی و شرقی) هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

سیمان فارس و خوزستان معاملات خود را در ابتدای وقت با صف فروش سنگین آغاز کرد و تا پایان وقت با حجم عظیم فروشندگان ولی بدون خریدار درگیر بود. مجموع معاملات این نماد در حدود 42 هزار سهم و به ارزش تنها 144 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3574 ریال (3 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 7.01 و مجموع ارزش بازار این شرکت 16083 میلیارد ریال است. خریداران 5 فرد حقیقی و فروشندگان 4 شخصیت حقیقی بود. با توجه به عدم فعالیت اشخاص حقوقی بر روی این نماد در روز جاری، 100% معاملات توسط اشخاص حقیقی صورت گرفت.

امروز اوراق اختیار تبعی این نماد منتشر و حدود 313 هزار برگه آن باقیمت 213 ریال برای هر ورقه مورد معامله واقع شد. دیگر نماد مطرح این صنعت، سیمان تهران شرایط مناسب‌تری از حیث حجم معاملات و روانی آن داشت لیکن این نماد هم در طول ساعات معاملاتی دقایقی درگیر صف فروش شد. قیمت پایانی برابر با 4356 ریال و کاهش قیمت این نماد بر اساس قیمت نهایی نسبت به‌روز گذشته معادل 168 ریال است. نسبت قیمت درآمد این شرکت 4.91 و مجموع ارزش بازار آن 7623 میلیارد ریال می‌باشد. تعداد خریداران 41 نفر حقیقی و 5 نفر حقوقی و فروشندگان شامل 70 فرد حقیقی و 2 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام 66% و از خرید سهام 54% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، هیچ‌یک در روز گذشته در بازار سرمایه فعالیتی نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24