Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / افت سریع شاخص بازار فرابورس در یك ساعت اول معاملات دیروز نشان داد كه بازار همچنان ناگزیر از تعدیل است. دیروز شاخص بازار فرابورس با بیش از 7 واحد كاهش به 731 واحد رسید. بررسی روند تغییرات منحنی شاخص این بازار مشخص می‌كند كه بخش اعظم افت در همان ابتدای معاملات رخ داده و روند تغییرات در ادامه ساعات كاری بازار تا پایان معاملات به آرامی ادامه یافته است. در این بازار در روز گذشته در مجموع 65 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 418 میلیارد ریال در بیش از 16 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت.

تاثیر‌گذاران اصلی بر شاخص كل این بازار در روز گذشته به ترتیب میدكو، ذوب، زاگرس، جم، مارون، شاوان، ارفع، بمپنا، وزمین، شراز، سمایه، وگردشگر، وخاور، خراسان و شركت پتروشیمی خراسان بوده‌اند كه دراین میان تنها نماد ارفع (شركت آهن و فولاد ارفع) با تاثیر مثبت بر شاخص ظاهر شد و سایر نمادها قرمز ماندند.
شرایط عمومی بازار در این روزها منفی است و در حالی كه برخی از كارشناسان این اتفاق را امری مثبت و در جهت بیرون رفتن ناخالصی‌های به‌جای مانده از حركت‌های سوداگرانه سال قبل از بازار سرمایه تفسیر می‌كنند، عده‌ای نیز قوانین و مقررات دست و پاگیر را عاملی برای افت تقاضا برای خریدهای جایگزینی سهامداران می‌دانند. سهم عمده‌ای از خریدهای كلان بازار بر عهده حقوقی‌ها است. نهادهایی كه با گرفتن حق فروش‌های كلان در بازار از آنها و مشروط كردن قطعیت برخی فروش‌های آنها به خریدهای جایگزینی، انگیزه مانور دادن آنها در گریز از ریسك‌های عملیاتی و سیستمی بازار را كاهش داده‌اند. به عبارت بهتر در حالی كه شركتی نتواند امكان فروش برای سهام مورد معامله فعلی متصور بشود، با چه انگیزه‌ای می‌تواند به خریدهای كلان اقدام كند.
این روند البته در كنار برخی از تنگناهای ایجاد شده در شركت‌های تولیدی و صادراتی تا حدودی قابل پیش‌بینی بود. برخی نیز اعتقاد دارند كه فضای عمومی اقتصاد واقعیت‌های خود را دارد و شاخص‌های بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصاد عمل می‌کند.  برخی از صنایع بورسی مانند خودرویی‌ها در روزهای اخیر با پشت سرگذاشتن برخی خوش‌بینی‌ها در خصوص نتایج محتمل مذاكرات هسته‌ای، واقعیت‌های تولید خود را بر مبنای نبود توافق با شورای رقابت بر سر قیمت‌های پیشنهادی به نمایش گذاشته‌اند.  در حالی كه قیمت‌های مشخصی بر اساس برخی فرمول‌های قیمتی برای آنها از سوی شورای رقابت به عنوان یك نهاد مرجع اقتصادی تدوین شده‌بود، خودرو سازان این قیمت‌ها را قبول ندارند و معتقدند كه هزینه‌های تمام شده تولید خودرو به مراتب بیشتر از این رقم‌ها است.
مثال از خودرو البته نباید این تصور را به وجود بیاورد كه سایر بخش‌ها و صنایع موجود بورسی از این قاعده بیرون مانده‌اند، چراكه افزایش هزینه‌های تولیدو قیمت تمام شده در شركت‌های تولیدی موجب برخی واكنش‌ها در بازار شده است. در پتروشیمی‌ها به عنوان لیدر‌های عمومی بازار، محدودیت‌های تولید و قیمت‌های تمام شده داخلی و در عین حال محدودیت قدرت رقابت در فروش كالاهای صادراتی آنها را پس از اعمال فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مجبور به واكنش كرد. در صنعت سیمان نیز همچنان با وجود دریافت مجوز افزایش چند دلاری قیمت صادراتی به كشورهای آسیای میانه، همچنان به دنبال افزایش قیمت هستند. این مهم البته با موانعی از سوی دولت روبه‌رو است كه تلاش دارد تا در هنگامه كنترل نقدینگی‌های جاری كه دراین ماه‌ها دوباره تا مرز 600 هزار میلیارد تومان نیز بالارفته، از تكانه‌های جدید تورمی جلوگیری كند. در میان لبنی‌ها افزایش محسوس قیمت‌ها در بازار البته مشهود است اما رسما مجوزی دریافت نشده است. سایه بلاتكلیفی ناشی از اعمال بهره مالكانه 30 درصدی صنایع معدنی كه در ماه‌های اخیر بحث مهمی را درخصوص كاهش سود آوری در این صنعت به همراه داشت، نیز همچنان بر فضای عمومی بازار حاكم است. این موارد به وضوح حاشیه سود شركت‌های بورسی را كاهش داده و البته انتظار تعدیل منفی بازده بازار نیز از هیجان سال قبل كاسته است. در این میان توقع برای خواب حداقل 6 ماه سهامداران روی سهام خریداری شده و هشدار به پرهیز از سفته‌بازی‌های روزانه و آنی توسط مقامات بازار سرمایه و كارشناسان عمده توصیه‌هایی است كه شنیده می‌شود. در بخش‌های مالی و پولی نیز بنگاه‌ها همچنان به دریافت جرایم دیركرد و بهره‌های مركب متهم هستند و با وجود حمایت‌های مقامات بانك مركزی از رعایت نرخ سودهای یكسان سپرده‌ها، برخی از كارشناسان از دور زدن برخی موسسات و حتی بانك‌ها از این مقررات گلایه دارند. در برخی بانك‌های تازه خصوصی شده بورسی نیز نبود مدیریت مشخص و لحاظ نكردن منافع سهامداری، موجب فروش‌های كلان آنها شده تا جایی كه بیشترین سهم را در بین معاملات روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی فصلی بازار سرمایه به خود اختصاص داده‌اند. مجموعه این شرایط بازار سرمایه را همچنان در آستانه نتیجه‌گیری از مذاكرات پیش رو در معرض افت قرار داده است. در بازار فرابورس اما اتفاق مهم دیگر محدودیت‌های موجود بر سر راه معاملات سفته‌بازانه اوراق تسهیلات مسكن است. محدودیت فروش این اوراق تا حداقل 2 ماه از ابتدای تیر ماه انگیزه دامن زدن به معاملات در این بخش را كاهش داده است. بازار فرابورس در روزهایی به شدت ازاین محل تاثیر پذیر بود.
سایر اوراق نیز همانند اوراق مشاركت و اوراق اجاره 3 ماهه با نرخ سود 20 درصدی نیز البته مامن خوبی برای سهامداران است كه در شرایطی كه مجموعه بازار با برخی سردرگمی‌ها مواجه است، از این محل بتوان به سودهای بهتری رسید.
بازار فرابورس اما در این روزها به دنبال تمركز بر رسمیت بخشیدن به صندوق‌های پروژه است.
 
  تمركز فرابورس بر صندوق‌های پروژه
مدیرعامل فرابورس ایران با تشریح مزایای تامین مالی از طریق بازار سرمایه و اهداف راه‌اندازی صندوق‌های پروژه گفت: یكی از مزیت‌های صندوق پروژه اتصال بازارهای موازی به یكدیگر است.
امیر هامونی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینكه رسمیت بخشیدن به صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یا مخاطره پذیر از جمله محورهای اقدامات فرابورس ایران در سال جاری خواهد بود، اظهاركرد: یكی از راه‌های تامین مالی در حوزه‌های مختلف از طریق صندوق‌های پروژه امكان‌پذیر خواهد بود و فرابورس ایران در این زمینه فعالیت‌های خود را گسترش خواهد داد. وی درباره مزیت‌های راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان گفت: یكی از مزیت‌های صندوق‌های زمین و ساختمان این است كه بازارهای موازی به یكدیگر متصل شوند. وی گفت: قطعا ریسك‌های بازارهای موازی و نوسانات آن در بازار سرمایه درونی خواهد شد. وی با اشاره به اینكه انتقال پول از بازارهای موازی به یكدیگر در فاصله كوتاهی امكان‌پذیر نیست، گفت: با راه‌اندازی صندوق‌های پروژه انعطاف‌پذیری زیادی در انتقال بازارها وجود خواهد داشت، به طوری كه در صندوق‌های تامین و ساختمان امكان جذب منابع در زمان اندكی وجود دارد. مدیرعامل فرابورس ایران با تاكید بر اینكه تامین مالی یكی از مهم‌ترین‌ اهداف دولت، شورای عالی بورس و نهاد ناظر بازار سرمایه است گفت: امیدواریم با راه‌اندازی ابزارهای جدید بیش از پیش در تقویت بازار اولیه نقش‌آفرینی كنیم.
 
  عرضه عمده سهام یك شركت تولید كاشی
بلوك 48.27 درصدی از سهام شركت تولید كاشی گرانیت و كاشی لعاب زهره كاشمر توسط سازمان خصوصی‌سازی در بازار سوم فرابورس به فروش می‌رسد. به‌گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، 59 میلیون و 370 هزار سهم از سهام شركت تولید كاشی گرانیت و كاشی لعاب زهره كاشمر كه متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است روز یكشنبه هشتم تیرماه به قیمت پایه هر سهم 787 ریال عرضه می‌شود.  قیمت پایه كل سهام قابل عرضه این شركت 123 میلیارد ریالی كه یكجا و نقد یا نقد و اقساط به صورت 20 درصد نقد و مابقی اقساط 4 ساله با نرخ 15 درصد عرضه خواهد شد، 46 میلیارد و 724 میلیون و 190 هزار ریال اعلام شده و سپرده شركت در این رقابت نیز یك میلیارد و 401 میلیون و 725 هزار و 700 ریال است. انجام عملیات مربوط به صنایع كاشی سرامیك، گرانیت و كاشی لعاب و تهیه ماشین‌آلات، ابزارآلات، ادوات و ... از جمله موضوعات فعالیت شركت تولید كاشی گرانیت و كاشی لعاب زهره كاشمر است.
دیروز در بازار اما معامله 40 میلیارد ریالی اوراق تسهیلات مسكن اردیبهشت 93 به تعداد 1537 مورد و حجم 48 هزار برگه، این اوراق را در رده بیشترین ارزش معاملات بازار قرار داد. اوراق اجاره سپهر با نرخ سود 20 درصدی 3ماهه نیز در رده دوم با ارزش 20 میلیار دریال قرار گرفت.
همچنین در بازار دیروز فرابورس سهام شركت سرمایه گذاری مسكن تهران با معامله 8.8 میلیون سهم بالاترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. دیروز البته بیشترین تقاضا به نماد ارفع و بیشترین عرضه به نماد بمپنا تخصیص یافت.
همچنین در بازار دیروز فرابورس خبر رسید كه سازمان خصوصی سازی در نظر دارد، تعداد 509 سهم معادل 33.93 درصد از سهام شركت ساختمانی عمران تكلار (سهامی خاص) متعلق به شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران را به‌طور یكجا و نقد یا نقد و اقساط در 7 تیر ماه در بازار سوم فرابورس ایران عرضه كند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24