Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 با كمك اهرم اونس، دیروز بازار آتی كار خود را با رشد قیمت آغاز و دنبال كرد. در معاملات دیروز بازار آتی، سررسیدهای مختلف افزایش قیمت‌هایی بین 14 هزار تومان در سررسید تیر تا 18 هزار تومان در سررسید آبان را تجربه كردند. همچنین حجم معاملات انجام شده در بازار آتی دیروز تا زمان تكمیل این گزارش (ساعت 16) در حدود 6000 قرارداد بود.

به گزارش دنیای اقتصاد، فعالان بازار آتی دیروز تنها سررسید خوش اقبال و دور دی را برای سرمایه‌گذاری جذاب و مفید دانستند و در نتیجه تنها در این سررسید شاهد باز شدن موقعیت‌های جدید بودیم و در سایر سررسیدها خریداران اقدام به بستن موقعیت‌های خود كردند.
خارج شدن فروشندگان از بازار آتی
بهناز بدایی، معامله گر آتی كارگزاری سینا، در رابطه با بازار روز گذشته معتقد است قیمت‌ها در بازار آتی سكه طلا به پیروی از قیمت جهانی طلا افزایش یافت. قیمت جهانی طلا در نزدیكی بالاترین قیمت طی دو هفته اخیر بود و قیمت سكه نقدی نسبت به آخر وقت بازار روز ماقبل (سه‌شنبه 20 خرداد) بیش از ده هزار تومان افزایش داشت. در ساعات پایانی بازار آتی روز سه‌شنبه شاهد رالی افزایش قیمت در سرسیدهای دی و آبان بودیم و بدیهی است در چنین شرایطی فروشندگان از بازار آتی خارج می‌شوند یا با اخذ موقعیت معكوس در سایر سررسیدها، موقعیت‌های فروش خود را پوشش می‌دهند.
به گفته وی، بازار آتی سكه بیشتر متاثر از قیمت جهانی طلا و نرخ برابری دلار است و با توجه به اینكه روزهای شنبه و یكشنبه كه بازارهای جهانی تعطیل هستند، دلار تاثیرگذارترین عامل است ولی با شروع به كار بازارهای جهانی اهمیت حركت اونس و قیمت معاملات آتی در بورس‌های جهانی، در اكثر موارد دلار را پشت سر می‌گذارد. بدایی برای تحلیل بهتر معاملات آتی نگاهی به عوامل افزایش قیمت جهانی طلا داشت.
نرخ بهره منفی سپرده‌های بانك مركزی اروپا
به گفته وی؛ پنج‌شنبه هفته گذشته در پی حركت تاریخی بانك مركزی اروپا در تعیین نرخ بهره منفی برای سپرده‌ها، ارزش یورو در برابر سایر ارزها تضعیف شد. به عقیده وی، در بین 6 ارز مورد استفاده در محاسبه شاخص دلار، یورو بیشترین تاثیر را دارد و تضعیف آن باعث تقویت شاخص دلار می‌شود.
بدایی با اشاره به اینكه در اكثر موارد با تقویت شاخص دلار قیمت كالاهایی كه در بورس‌های جهانی بر حسب دلار است كاهش می‌یابد، این سوال را مطرح می‌كند كه در نتیجه دلیل افزایش اخیر قیمت جهانی طلا چیست؟ به گفته وی؛ تصمیم جدید بانك مركزی اروپا مبارزه با تورم منفی و ركود اقتصادی در اروپا است تا افراد را تشویق به مصرف و خرید كالا یا سرمایه‌گذاری كند و از این طریق تقاضا را افزایش دهد.
در چنین شرایطی تقاضا برای طلا به‌خصوص جهت مصارف صنعتی می‌تواند موقتا افزایش یابد؛ چرا كه عده‌ای از تولیدكنندگان یا سرمایه‌گذاران، نگهداری كالا را مقرون به صرفه‌تر از نگهداری یورو كه ارزش آن در برابر سایر ارزها در حال سقوط است، می‌دانند. در طولانی‌مدت این تقاضا تعدیل می‌شود و دیگر موجب جهش ناگهانی در قیمت جهانی طلا نخواهد شد. بنابراین می‌توان گفت كه با تقویت شاخص دلار در طولانی‌مدت انتظار می‌رود قیمت جهانی طلا كاهش یابد.
بهبود شاخص‌های اقتصادی چین
وی در توضیح بیشتر با اشاره به اینكه چین از بزرگ‌ترین مصرف‌كنندگان طلا در جهان است كه در سال جدید با كاهش رشد اقتصادی مواجه شده گفت: دولت چین جهت مقابله با این كاهش رشد اقتصادی برنامه‌ها و محرك‌های جدیدی پیاده‌سازی كرده است كه بهبود اخیر شاخص‌های اقتصادی از جمله شاخص تراز تجاری و تورم برای مصرف‌كنندگان (CPI) خبر از نتیجه بخش بودن تلاش برای رشد بیشتر اقتصاد این كشور دارد. بهبود وضعیت اقتصاد این كشور باعث افزایش تقاضای فیزیكی خرید طلا می‌شود.
اخبار مطلوب از وضعیت بازار كار آمریكا
به گفته وی؛ هفته گذشته نرخ بیكاری آمریكا نیز بدون تغییر نسبت به ماه قبل 3.6 درصد اعلام شد كه حداقل نرخ بیكاری در 6 سال اخیر است. در ماه گذشته 217 هزار شغل جدید در آمریكا ایجاد شده كه خبر خوبی برای بازار كار این كشور است و جای تردید در مورد سیاست‌های پولی اخیر كه منجر به تقویت ارزش دلار آمریكا می‌شود نخواهد گذاشت. با بهبود اقتصاد آمریكا، قیمت جهانی طلا كاهش می‌یابد.
خروج فروشندگان
به عقیده این كارشناس بازار آتی، اكثر تحلیلگران افزایش قیمت اخیر طلا را به دلیل خروج فروشندگان از بازار می‌دانند. معامله‌گرانی كه قبل از اعلام خبر كاهش نرخ بهره حوزه یورو و آمار اشتغال در آمریكا، به فروش استقراضی یورو و طلا پرداخته‌اند، بعد از اعلام اخبار، موقعیت‌های فروش خود را می‌بندند؛ در نتیجه شاهد افزایش موقت قیمت طلا یا تعدیل ریزش قبلی قیمت هستیم. دلایل برای كاهش قیمت طلا بیشتر است و فروشندگان به دنبال یافتن قیمت بالاتری برای فروش هستند تا دوباره وارد بازار شوند.
مریم بیك‌محمدی، دیگر كارشناس بازار آتی در كنار ذكر دلایل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، به مذاكرات هسته‌ای ایران و 1+5 اشاره كرد.
به گفته وی؛ دیروز در پی انتشار شایعاتی مبنی بر عدم حصول نتیجه روشن در مذاكرات ایران و آمریكا و پا برجا بودن اختلافات، شاهد افزایش قیمت دلار در بازار بودیم.
رشد قیمت دلار از یكسو و افزایش قیمت جهانی طلا تا مرز 1260 دلار از سوی دیگر، دو عاملی بودند كه زمینه افزایش قیمت سكه و به تبع آن سبز شدن بازار آتی را به همراه داشتند؛ ولی این عوامل نتوانستند از عزم فروشندگان در بازار بكاهند و مجددا در ساعات پایانی روز، بازار روند نزولی محدود به خود گرفته و خریداران را وادار كرد با احتیاط بیشتری نسبت به اتخاذ موقعیت در بازار، اقدام كنند؛ هرچند در كل بازار مثبت بود.
به گفته وی، اما در روزهای آینده مذاكره ایران و فرانسه و مذاكرات 1+5 در حوزه سیاست خارجی، همچون گذشته بر قیمت دلار سایه می‌افكند. اكثر فعالان بازار اعتقاد به نزولی بودن بازار داشته و هر‌گونه افزایش را اصلاح روند دانسته و فرصتی برای اتخاذ موقعیت فروش قلمداد می‌كنند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24