Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / دیروز سررسیدهای مختلف بازار آتی در ساعات ابتدایی معاملات كار خود را با افزایش قیمت آغاز كردند؛ اما در ادامه هماهنگ و همگام با ریزش قیمت دلار، روندی كاهشی را در پیش گرفتند. به گزارش دنیای اقتصاد، حجم معاملات انجام شده دیروز (تا ساعت 16) در حدود 2050 معامله بود كه تقریبا 95 درصد از این میزان به دو سررسید آبان و دی ماه اختصاص داشت. در عین حال دیروز سررسیدهای آتی ریزش قیمت‌هایی بین 3 تا 12 هزار تومان را تجربه كردند.

روز گذشته همچنین از چهار سررسید موجود و فعال در بازار آتی، تنها دورترین سررسید یعنی دی شاهد باز شدن موقعیت‌های جدید بود و در سایر سررسیدها فعالان بازار ترجیح خود را بر آفست كردن (بستن) قراردادها گذاشتند. در بازارهای جهانی اما پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا در روزهای آتی با كاهش روبه‌رو شود؛ چرا كه احتمال می‌رود تصمیم بانك مركزی اروپا برای كاهش نرخ بهره و تزریق نقدینگی بیشتر، تاثیر زیادی بر كاهش قیمت طلا در روزهای آینده داشته باشد. هفته گذشته كارشناسان اقتصادی كاهش قیمت طلا را پیش‌بینی كرده بودند؛ ولی قیمت طلا در هفته‌ای كه گذشت بعد از افت حدودا 50‌دلاری هفته ماقبل، با رشد 5 دلاری روبه‌رو شد. همچنین انتشار گزارش وزارت كار آمریكا در خصوص ایجاد 217 هزار فرصت شغلی جدید در ماه مه‌نیز تاثیر چندانی بر روند تحولات قیمت طلا نداشته است. به عقیده رسا اردوبادی، كارشناس بازار آتی؛ طی حدود 6 سالی كه از عمر بازار آتی سكه می‌گذرد، بارها شاهد وضعیت فعلی بوده ایم؛ یعنی دوره ای كم نوسان و بدون حجم قابل توجه معاملات. اما این بار به نظر می‌رسد نسبت به دفعات گذشته این كم نوسانی دامنه دارتر شده است. حال سوالی كه اینجا مطرح می‌شود این است كه چه عاملی می‌تواند دوره رونق را به بازار آتی بازگرداند؟ برای بررسی این سوال باید از زوایای مختلف به فاكتورهای تاثیرگذار بر روی سكه و بازار آتی نگاه كرد.
كم‌تاثیرترین عامل طی روزهای جاری به نظر می‌رسد كه دلار باشد. دلار در یك ماه گذشته بعد از هیجانات ناشی از مذاكرات وین به نظر می‌رسد كه در محدوده 3 هزار و 280 تومان آرام گرفته است و منتظر یك محرك قوی برای شروع حركت خود است كه به نظر می‌رسد اتفاقاتی كه می‌تواند بر قیمت دلار تاثیرگذار باشد، مذاكرات وین در اواخر خرداد و داستان بلند و دنباله‌دار دلار پتروشیمی‌ها باشد كه معلوم نیست این موضوع نهایتا با چه سرنوشتی روبه‌رو شد و آیا ما در حال حاضر شاهد عرضه دلار پتروشیمی‌ها در بازار هستیم یا خیر. اما اونس به عنوان فاكتور تاثیرگذارتر این روزهای بازار آتی سكه، هفته گذشته منتظر نتایج نشست بانك مركزی اتحادیه اروپا بود و نتایج نشست نیز با انتظارات سرمایه گذاران هماهنگی داشت و این بانك نرخ بهره را از 0.25 درصد به 0.15 درصد كاهش داد كه پیش‌بینی می‌شد این نرخ به 0.1 درصد كاهش پیدا می‌كند. ولی به نظر می‌رسد مهم‌ترین نكته از سخنان دراگی این بود كه بانك مركزی اروپا شروع به كار روی طرحی همانند سیاست تسهیل كمی ایالات متحده (QE) خواهد کرد. روز جمعه نیز تعداد مشاغل اضافه شده ایالات متحده در ماه مه‌217هزار مورد اعلام شد كه این میزان در ماه آوریل نیز 282 هزار مورد بوده است كه این برای چهارمین ماه متوالی است كه تعداد مشاغل اضافه شده بالای 200 هزار مورد گزارش شده است. همچنین اعلام این آمار برای اولین بار از اوایل دهه 2000 میلادی تاكنون است و به نظر می‌رسد كه اوضاع اقتصادی ایالات متحده رو به بهبود بوده و در مسیر بازگشت به شرایط قبل از بحران است. از منظر تكنیكال نیز اونس سطح حمایتی 1240 دلار را به خوبی نگه داشته است و پیش‌بینی می‌شود كه در این محدوده كمی حمایت شود؛ ولی به نظر می‌رسد كه این حمایت اگر صورت بگیرد بیشتر از جنس اصلاح باشد و شاید بتوان هنوز انتظار سطح 1220 دلار را دور از ذهن ندید. سكه نقدی نیز در محدوده 950 هزار تومان یك سطح حمایتی دارد و در حال حاضر با آن درگیر است كه اگر موفق به شكستن این محدوده شود، محدوده 930 هزار تومان برای آن محتمل است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24