Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :به‌رغم شاخص به‌ظاهر مثبت، حجم معاملات بازار سرمایه در روز جاری بسیار کم بود. شاید بتوان گفت تنها سه نماد هلدینگ خلیج‌فارس، مخابرات، همراه اول و مپنا موجبات رشد شاخص را فراهم آوردند و در سایر صنایع و شرکت‌ها اغلب معاملات در دامنه منفی و کسالت‌آور بود.

هلدینگ خلیج‌فارس که به‌تنهایی 145 واحد بر شاخص اثر مثبت داشت در ابتدای وقت شاهد معاملات نسبتاً پرحجمی بر روی نماد خود و در دامنه مثبت توسط سهامداران حقوقی بود، تدریجاً به دامنه منفی قیمت کشیده شد. با انتشار اخباری در خصوص موافقت ضمنی وزارت ارتباطات با اجرای نسل سوم و چهارم موبایل توسط شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) و همچنین ایرانسل، این صنعت در کانون توجهات قرارگرفته است علاوه بر این شایعاتی از حضور مخابرات در بازار عراق هم به گوش می‌رسد.

بلاتکلیفی سهامداران و شرکت‌ها در خصوص نحوه برخورد دولت با افزایش قیمت‌های درخواستی همچنان موجب بلا تصمیمی آنان در بازار سهام شده است. ظاهراً مهلت بخشنامه ممنوعیت افزایش قیمت در حدود 10 روز دیگر به پایان می‌رسد لیکن با توجه به مقارن بودن پایان این مهلت با آغاز ماه مبارک رمضان و رکود نسبی در اغلب فعالیت‌های اقتصادی با شروع ماه مبارک، زمزمه‌هایی در خصوص اجرای افزایش قیمت‌ها پس از عید سعید فطر به گوش می‌رسد. بازار سرمایه در هفته جاری شاهد برگزاری هشتمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در روزهای 18 لغایت 21 خردادماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران خواهد بود بعضی از دست‌اندرکاران مثبت نگه‌داشته شدن شاخص با کمک چند نماد سنگین را با برگزاری این نمایشگاه بدون رابطه نمی‌دانند. همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی (IPF) نیز در روز جاری آغازشده و توجه تعدادی از اصحاب بازار سرمایه با توجه به سهم بالای ارزش بازاری این صنعت به این همایش جلب شده است. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 227واحد افزایش و در فرابورس 1 واحد کاهش یافت. صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 145 واحد بیشترین اثر مثبت و صنعتی و معدنی چادرملو با 47 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. حجم معاملات روز جاری در بورس به رقم 179 میلیارد تومان و در فرابورس به 78.5 میلیارد تومان رسید که اوراق مشارکت شهرداری شیراز با مبلغ 37.9 میلیارد تومان بیشترین حجم معاملات در بورس و اوراق مشارکت گل گهر با مبلغ 30.2میلیارد تومان بیشترین حجم معاملات فرابورس را به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

بلاتکلیفی عمومی بازار سهام در میان سهامداران صنعت سیمان هم مشهود است حتی انتشار مصاحبه و اخبار مربوط به ابراز امیدواری فعالان صنعت در ارتباط با موافقت دولت با افزایش قیمت، چندان با باور بازار نمی‌خواند. امروز در نیم ساعت پایانی بازار مصاحبه آقای شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در رسانه‌ها در خصوص اعلام افزایش قیمت در فردا، منتشر شد لیکن جالب اینجاست که قیمت سهام سیمان فارس و خوزستان در همین زمان به حداقل خود رسید و حتی به تشکیل صف کوچک فروش انجامید. در این فضای ابهام‌آلود حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان در روز جاری به 7.2 میلیون سهم و ارزش معاملات به 22.8 میلیارد ریال رسید. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان شرق با معامله مجموعاً 2684 هزار سهم و حق تقدم و مبلغ 7.2 میلیارد ریال حدود 31% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان فارس و خوزستان با تعداد 881 هزار سهم به ارزش 3.4 میلیارد ریال (حدود 15% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در روز جاری حدود 23 نماد مورد معامله قرار گرفتند که از میان نمادهای معامله‌شده، تنها سیمان شرق، داراب، قاین و ممتازان مثبت و مابقی منفی بسته شدند. نماد سیمان ممتازان که برای اولین بار پس از برگزاری مجمع عادی و تقسیم سود مورد معامله واقع می‌شد با حدود 25% رشد نسبت به قیمت تعادلی بازگشایی شد توضیح اینکه این شرکت در بازار معاملات توافقی فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد. 16.5میلیون برگ حق تقدم استفاده‌نشده شرکت سیمان تهران هم همچنان مورد معامله واقع نشده است. از میان سایر نمادهای باز، بر روی شرکت‌های سیمان فارس، سفید نی‌ریز، دشتستان، بهبهان، بجنورد، کرمان، مازندران، اصفهان و اردبیل هم معامله‌ای صورت نگرفت.سامانه کدال شاهد انتشار اطلاعات مربوط به عملکرد حسابرسی شده شرکت سیمان شرق (و شرکت‌های زیرمجموعه آن) و شرکت سیمان سپاهان (و شرکتهای زیرمجموعه آن) بود. علاوه بر این صورت‌های مالی شرکت گیلان سبز (زیرمجموعه سیمان تهران) که اخیراً به بهره‌برداری رسیده است نیز در این تارنما منتشر شد. این شرکت در اولین دوره بهره‌برداری خود موفق به کسب درآمدی معادل 26.7 میلیارد تومان شده است. صورت‌های مالی حسابرسی نشده سیمان داراب نیز برای سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1392 در سایت موصوف انتشار یافت که حکایت از کسب سودی معادل 918 ریال به ازای هر سهم دارد سود کسب‌شده هر سهم این شرکت در سال مالی قبل بالغ‌بر 790 ریال بوده است.آگهی ثبت افزایش سرمایه سیمان باقران از 40 به 60 میلیارد تومان نیز در سامانه کدال منتشر گردیده است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری متعادل و عمدتاً در دامنه منفی انجام پذیرفت. مجموع معاملات این نماد به 881 هزار سهم و به ارزش 3357 میلیون ریال بالغ شد. قیمت پایانی معادل 3838 ریال (26 ریال پایین‌تر از روز سه‌شنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 7.53 و مجموع ارزش بازار شرکت 17271 میلیارد ریال می‌باشد. خریداران 82 فرد حقیقی و 4 شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از 39 شخصیت حقیقی و 2 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام در این نماد 43% و از خرید سهام 58% بوده است. سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت در روز جاری شاهد حجم معاملاتی بالغ‌بر 344 هزار سهم به ارزش 1831 میلیون ریال بود. معاملات این نماد هم در طول ساعات معاملات به‌طور متعادل و منفی انجام گرفت. قیمت پایانی برابر با 5352 ریال و کاهش قیمت این نماد بر اساس قیمت پایانی نسبت به‌روز سه‌شنبه گذشته معادل 30 ریال می‌باشد. نسبت قیمت درآمد این شرکت 6.03 و مجموع ارزش بازار آن 9366 میلیارد ریال می‌باشد. تعداد خریداران 49 نفر حقیقی و 1نفر حقوقی و تعداد فروشندگان 30 نفر حقیقی و 1 نفر حقوقی بوده‌اند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام در این نماد 82% و از خرید سهام 98% بوده است.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

در روز سه شنبه گذشته در نماد سیمان شرق یک نفر شخص حقیقی و در نماد سیمان دورود شرکت سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان خریدار سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24