بنا بر اعلام علی محمد نوریان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از امروز 28 اردیبهشت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرایی می شود. آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از اهداف ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه است که بر اساس آن، نرخ بلیت هواپیما بر اساس تقاضای بازار و شرایط خاص پروازی تعیین میشود.
به گزارش مهر، در ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه آمده است که دولت باید تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی در بخش بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه با آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، قیمت خدمات فرودگاهی، شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط را واقعی کند که این مورد تکلیف دولت برای انجام ماده ۱۶۱ بند ب است.
بند (الف) این ماده قانونی مرتبط با برقراری پرواز و جابهجایی کالا و مسافر برای فرودگاه های بین المللی و بند (ج) آن درباره ساماندهی امور حمل و نقل هوایی و ارتقاء رقابتپذیری با رویکرد لغو انحصارات مربوط به حمل و نقل هوایی، شرکت های هواپیمایی و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، همین طور تسهیل قوانین مربوط به تأسیس هواپیمای جمهوری اسلامی ایران و از این قبیل است.
براساس این گزارش، آزادسازی بصورت پلکانی به اجرا در میآید تا شرکت ها آمادگی لازم را برای اجرای کامل این قانون به دست بیاورند. در حال حاضر تنها شرکت های ایران ایر، ماهان و آسمان شرایط اجرای این قانون را دارند که قرار شده در جریان آزادسازی به دیگر شرکت ها کمک کنند.
در واقع پیاده سازی کامل آزادسازی نرخ بلیت چند سال زمان می برد و از آنجایی که در حال حاضر هم آژانس های فروش بلیت، قیمت ها را در پیک های زمانی مختلف با نرخهای متفاوت تعیین می کنند، بنابراین آمادگی اجرای این قانون را دارند.
در این رابطه نوریان با بیان اینکه در مصوبه آزادسازی آمده است که هیچ شرکتی حق کاهش پرواز را به نقطه ای که قبلا پرواز داشته است ندارد، گفت: سه ایرلاین 70 درصد مسافران و پروازها را جابجا می کنند و به دنبال این هستیم که با آزادسازی، قیمت ها واقعی شود.
وی با اشاره به اینکه تلاش داریم تا سطح خدمات ایرلاین ها را بالا ببریم، افزود: اجازه نمی دهیم تا هواپیماهای غیر ایمن پرواز کنند. وی افزود: پروازهای تکلیفی به نقاط محروم مورد حمایت دولت قرار می گیرد، ضمن آنکه پرواز به برخی از شهرهای کوچک هم قطع نمی شود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با اشاره به تعیین تکلیف بدهی ایرلاین ها به شرکت نفت، تصریح کرد: تعیین نرخ سود در زمان بندی های مختلف مشخص شده است و در قالب یک مصوبه به شرکت های هواپیمایی ارائه شده است. ضمن آن که در نرخ عوارض فرودگاهی هم یک بازبینی خواهیم داشت.
نوریان با اشاره به اینکه در مصوبه آزادسازی آمده است که هیچ شرکتی حق کاهش پرواز را به نقطه ای که قبلا پرواز داشته است ندارد، گفت: سه ایرلاین 70 درصد مسافران و پروازها را جابجا می کنند و به دنبال این هستیم که با آزادسازی، قیمت ها واقعی شود.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.