Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 بهای سنگ آهن در طول هفته گذشته (4 تا 9 می و 14 تا 19 اردیبهشت) در بازارهای جهانی روندی در مجموع نزولی را پشت سر گذاشت.

به گزارش معدن 24؛کاهش قیمت سنگ آهن که تقریبا از اواسط ماه اوریل شروع شده و هفته پایانی این ماه محسوس تر بود با شروع ماه می و پس از تعطیلات سه روزه به مناسبت روز کارگر در چین، مجددا شروع شد و دلیل آن چیزی جز اعلام افزایش عرضه از سوی استرالیا و برزیل و نبود تقاضا و وجود مازاد فولاد نبوده است.
همچنین افزایش موجودی سنگ آهن بنادر چین، بازار را بیشتر نزولی کرده است.
براساس این گزارش، بی اچ پی بیلتون استرالیا در نظر دارد ظرفیت تولید خود را به 260 تا 270 میلیون تن افزایش داده و دلیل این امر را اینطور بیان می کند: تقاضای فولاد چین و سایر نقاط جهان تا 10 سال آینده میلادی (اواسط دهه آینده) بالا بوده و از این رو افزایش تولید سنگ آهن باید صورت پذیرد.
واله برزیل نیز اعلام کرده، تولید سنگ آهن خود را با 20 میلیون تن افزایش به 350 میلیون تن خواهد رسانید.
از سوی دیگر در کنفرانس سنگ آهن و فولاد سنگاپور که 6 تا 8 اردیبهشت برگزار شد، نایب رییس انجمن سنگ آهن و فولاد چین با بیان این نکته که چین در نظر دارد رشد اقتصادی خود را امسال به 7.5 درصد برساند و به منظور کنترل بازار فولاد و مقابله با ظرفیت مازاد و نیز کاهش آلودگی شهرهای بزرگ خود، واحدهای کوچک فولادسازی را تعطیل کرده و نیز ارایه تسهیلات بانکی به تجار برای واردات سنگ آهن را متوقف کند که این امر کنترل قیمت سنگ آهن را بدنبال خواهد داشت بنابراین پیش بینی می شود تا پایان سال جاری میلادی شاهد افزایش یا کاهش ناگهانی در قیمت ها نبوده و روند نسبتا با ثباتی را پشت سر بگذاریم.
این در حالی است که فولادسازان چینی معتقدند با سیاست هایی که دولت چین در پیش گرفته است شاهد تعطیلی واحدهای فولادسازی و در نتیجه ادامه روند کاهشی قیمت سنگ آهن تا پایان سال باشیم.
علاوه بر این، کارخانه های فولادی پیش بینی می کنند با نزدیک شدن به تابستان تقاضای فصلی برای فولاد نیز کاهش یافته و فولادسازان بدنبال کاهش موجودی انبارهای خود برآیند که این امر می تواند منجر به کاهش بهای محصولات فولادی گردد.
با شروع هفته گذشته که از روز یکشنبه (4 می) بود، شاهد کاهش بهای سنگ آهن در استرالیا، برزیل، هند، روسیه و آفریقای جنوبی آن هم به میزان یک دلار بودیم.
در این روز هر تن سنگ آهن فاین هند با عیار 62.61 در بنادر این کشور از 90 دلار به 89 دلار رسید.
روزهای دوشنبه و سه شنبه بازار کمی آرام شد و به ثبات رسید اما روند کاهشی مجدداً در روز چهارشنبه از استرالیا و به میزان یک دلار آغاز شد.
در ورز پنج شنبه این کاهش قیمت به غیر از استرالیا در سایر کشورهای صادرکننده سنگ آهن نیز مشاهده شد. در این روز هر تن سنگ آهن در استرالیا، برزیل، هند، روسیه و آفریقای جنوبی یک دلار افت داشت و سنگ آهن فاین هند با عیار 62.61 حدود 88 دلار دادوستد شد.
در آخرین روز هفته (9 می) نیز بازار نزولی بود بگونه ای برزیل، هند، روسیه و آفریقای جنوبی دو دلار و استرالیا یک دلار دیگر قیمت های سنگ آهن خود را کاهش دادند. در پایان هفته نیز هر تن سنگ آهن فاین هند با عیار ذکر شده در بالا، به 86 دلار رسید.
در ایران نیز از ابتدای هفته (یکشنبه 14 اردیبهشت) ثبات بر بازار سنگ آهن حاکم بود و این روند تا روز چهارشنبه ادامه یافت تا آنکه از روز پنج شنبه کاهش ها مجددا شورع شد.
روز پنج شنبه سنگ آهن ایران یک دلار و در روز جمعه دو دلار افت قیمت داشت. همچنین هر تن سنگ آهن مگنتیتی فاین با عیار 62.61 که در ابتدای هفته 74 دلار دادوستد می شد، در روز پنج شنبه ابتدا به 73 دلار و سپس در روز جمعه به 71 دلار رسید.
این گزارش می افزاید، در طول هفته گذشته دو معامله سنگ آهن در تالار صادراتی بورس کالا صورت گرفت. اولین عرضه مربوط به سنگ آهن 59 درصد مجتمع سنگ آهن میشدوان بود که در روز دوشنبه با توافق خریدار و فروشنده، 56 دلار (نرخ ارز اتاق مبادلات ارزی) به ازای هر تن، معامله انجام شد.
دومین عرضه نیز در روز چهارشنبه و متعلق به مجتمع سنگ آهن سنگان بود. این مجتمع موفق به فروش سنگ آهن 60 درصد به بهای 49 دلار به ازای هر تن شد.
گزارش های رسیده حکایت از نابسامانی بازار سنگ آهن و کاهش معاملات فیزیکی در ایران دارد و باید منتظر ماند و دید در هفته جاری، وضعیت بهبود خواهد یافت یاخیر؟ همچنین باید دید دو شرکت عرضه کننده سنگ آهن (مجتمع گل گهر و جلال آباد)، این هفته قادر به فروش محصول خود در تالار صادراتی بورس کالا خواهند بود یا خیر؟

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24