بورس24 :شرایط فروش اقساطی خودرو در برخی دفاتر فروش و نمایشگاههای اتومبیل غیرشفاف و به ضرر مصرفکنندگان است.
برخی از دفاتر فروش خودرو در سطح شهر محصولات خود را به صورت اقساطی نیز به خریداران عرضه میکنند با این حال در بیشتر موارد این شرایط نامناسب و به ضرر خریداران است.
طبق عرف معمول در بازار آزاد خودرو، نمایشگاههای اتومبیل برای فروش اقساطی محصولات خود سالانه بیشتر از 35 درصد سود بابت اقساط خودرو از خریداران دریافت میکنند.
از آن سو نمایشگاههای اتومبیل قیمت خودرو را برای فروش اقساطی گرانتر از قیمت نقدی آن اعلام میکنند به عنوان مثال قیمت فروش اقساطی یک خودروی 40 میلیون تومانی حدود 42 میلیون تومان اعلام میشود.
بخش حساس خرید اقساطی خودرو از نمایشگاههای اتومبیل، ارائه تعدادی چک (معمولا به صورت حامل و بینام) به فروشنده است. به عنوان مثال در صورت تسویه یک ساله باقی مانده قیمت خودرو، 12 فقره چک به مبلغ اصل و فرع مبلغ اقساط ماهانه از خریدار دریافت میشود.
نکته جالبتر آن است که فروشندگان این چکها را برای خرید خودرو و دیگر خدمات مورد نیاز به فروشندگان سایر بازارها واگذار میکنند آن هم در حالی که تا زمان تسویه کامل اقساط، سند خودرو در رهن فروشنده بوده و به نام خریدار نمیشود.
درواقع این شیوه فروش اقساطی خودرو به این معناست که فروشندگان از یک سو سود سالانه بیش از 35 درصدی بابت فروش اقساطی از خریداران دریافت میکنند و از آن سو نیز با خرج کردن و واگذاری چکهای دریافتی به دیگر افراد، این چکها را پیش از موعد اصلی تبدیل به پول نقد میکنند.
درواقع فروشنده پول کامل خودروی فروخته شده را بخشی به صورت نقد و بخشی به صورت چکهایی که به سرعت تبدیل به پول نقد میشود، همان ابتدا از خریدار دریافت کرده و از آن سو بهره 35 درصدی هم از خریدار دریافت میکند.
علاوه بر شرایط یاد شده که تبدیل به عرف نمایشگاههای اتومبیل شده است برخی از دفاتر فروش خودرو در ضرب و تقسیم مربوط به محاسبه میزان سود و بهره تسهیلات پرداختی نیز دست برده و معمولا بهره بیشتری نسبت به نرخ عنوان شده از خریداران دریافت میکنند. در برخی از این موارد خریداران پس از انعقاد قرارداد و پی بردن به این تخلف به دفتر فروش خودرو مراجعه کردهاند با این حال به دلیل امضا کردن قراداد خرید موفق به احقاق حقوق خود نمیشوند./ایسنا
برنامه ۶ ماهه دولت برای ساماندهی بازار خودرو
در شرایطی که بازار خودرو با عطش یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی روبروست، وزیر صنعت از خودروسازان خواسته در نیمه اول امسال با افزایش عرضه تولیداتشان، به بازار خودرو سر و سامان دهند.
در شرایطی که بازار با کمبود خودرو مواجه است، خبرهایی در مورد درخواست وزیر صنعت به خودروسازان برای جمع کردن تقاضاهای بیپاسخ مشتریان بازار خودرو و ساماندهی بازار خودرو به گوش میرسد.
بر این اساس قرار است خودروسازان طی سال جاری نیاز متقاضیان خرید خودرو را پاسخ دهند که لازمه این کار، افزایش تیراژ تولید شرکتهای خودروساز است.
ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعهسازان در این مورد گفت: در حال حاضر روزانه 2 هزار دستگاه خودرو توسط هر کدام از شرکتهای بزرگ خودروساز تولید میشود که در مجموع این تولید در هر روز به حدود 4000 دستگاه میرسد.
وی با بیان اینکه این عدد نسبت به تولید خودرو در سال گذشته رقم بالایی است، گفت: در سال 90 حدود یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد که با توجه به افزایش قیمت خودرو متناسب با رشد نرخ نهادههای تولید و کاهش قدرت خرید مردم پیشبینی میشود نیاز بازار امسال حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه باشد.
قربانی با بیان اینکه خودروسازان و قطعهسازان برای افزایش تولید خود مصمم هستند، گفت: در صورت رفع برخی موانع مانند مشکلات ناشی از تحریمها، انتقال پول، نیازهای ارزی و تأمین مواد اولیه در داخل، امکان افزایش تولید خودرو فراهم خواهد بود.
به گفته وی، در سال گذشته 730 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد که نسبت به نیاز داخل رقم پایینی بود.
قربانی معتقد است بازار خودرو تا پایان سال 93 به تعادل خواهد رسید و عرضه و تقاضا با یکدیگر تناسب خواهند داشت.
دبیر انجمن قطعهسازان با بیان اینکه سفارش خودروسازان به شرکتهای قطعهساز افزایش یافته است، گفت: در صورت افزایش تیراژ تولید، تولیدکنندگان سود بیشتری خواهند برد و به همین دلیل خودروسازان و قطعهسازان به دنبال افزایش تولید خود هستند.
وی در مورد پیگیری موضوع افزایش قیمت خودرو از سوی شرکتهای خودروساز و قطعهساز نیز گفت: همیشه در مورد به روز شدن قیمتها صحبتهایی میشود و در این مورد دیدگاههای متفاوتی وجود دارد.
وی توضیح داد: برخی معتقدند قیمتگذاری خودرو باید در حاشیه بازار انجام شود تا واسطهها حذف شوند، ولی به عقیده برخی دیگر این کار ممکن است باعث افزایش قیمت شود.
قربانی ادامه داد: فعلاً تصمیم خاصی در مورد قیمتگذاری جدید خودروها انجام نشده و همان روند قبلی ادامه خواهد داشت و در این مورد نیز در شورای سیاستگذاری خودرو بحثی مطرح نشده است./فارس
ردیف | نام خودرو | قیمت (تومان) | حجم تغییرات (تومان) |
1 | سوناتا | 145.000.000 | 4000000+ |
2 | آزرا | 210.000.000 | 5000000+ |
3 | IX55 | 238.000.000 | 10000000+ |
4 | IX35 | 146.000.000 | 1000000+ |
5 | i30 | 105.000.000 | 5000000+ |
6 | اسپورتیج | 149.000.000 | 4000000+ |
7 | سانتافه2014 | 193.000.000 | 3000000+ |
8 | سراتو 2014 | 116.000.000 | 6000000+ |
9 | یاریس هاچ بک | 92.000.000 | 4000000+ |
10 | اوریون | 210.000.000 | 5000000+ |
11 | كرولا | 128.000.000 | بدون تغییر |
12 | اپتیما | 146.000.000 | 1000000+ |
13 | پژو206 تیپ2 | 39.500.000 | بدون تغییر |
14 | پژو206 تیپ5 | 40.000.000 | " |
15 | پژو206 تیپv9 | 49.000.000 | " |
16 | پژو206 تیپv8 | 40.300.000 | " |
17 | پژو206 تیپv20 | 27.500.000 | " |
18 | تندر ایران خودرو | 39.200.000 | 800000+ |
19 | تندر پارس خودرو | 40.500.000 | 800000+ |
2 | تندر E1 | 35.000.000 | " |
21 | پژو 405 بنزینی | 31.000.000 | " |
22 | پژو 405 دوگانه سوز | 32.500.000 | " |
23 | پارس سال | 39.000.000 | 2000000+ |
24 | پارس دوگانه سوز | 38.500.000 | " |
25 | سمند lx | 32.000.000 | 1000000- |
26 | رانا | 34.200.000 | بدون تغییر |
27 | پراید111 | 21.500.000 | " |
28 | پراید 131 | 19.500.000 | " |
29 | پراید 132 | 18.900.000 | " |
30 | تیبا | 23.900.000 | 200000- |
31 | پژو 207 اتومات | 56.000.000 | بدون تغییر |
32 | ماكسیما | 115.000.000 | " |
33 | ویتارا اتومات | 138.000.000 | " |
34 | ویتارای دندهای | 134.000.000 | " |
35 | مگان (با آپشن) | 94.000.000 | 1000000+ |
36 | نیسان تیانا | 147000.000 | بدون تغییر |
37 | مزدا3 | 118.000.000 | " |
38 | مزدا2 | 75.000.000 | " |
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.