بورس24 :بازار خودرو کشور تحت تاثیر افزایش قیمت دلار رو به گرانی رفت. به گفته فعالان بازار، افزایش نرخ دلار سبب شد هم خودروهای خارجی و هم خودروهای داخلی با افزایش قیمت روبرو شوند، به نحوی که در برخی خودروها جهشی 9 میلیون تومانی نیز رخ داده است. با این حال ظاهرا چندان خبری از مشتری در بازار خودرو نیست و این موضوع را کارشناسان ناشی از گرانی خودروها و همچنین قرار رکود طبیعی هر ساله بازار در فصل بهار می دانند.
درخواست افزایش قیمت خودرو ارائه شد
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: خودروسازان از سال گذشته درخواست افزایش قیمت خود را به شورای رقابت ارائه کرده و پیگیر این موضوع هستند.
احمد نعمتبخش اظهار کرد: سال گذشته قرار بود هر سه ماه یک بار نرخ تورم بخشی خودروها براساس فرمول شورای رقابت محاسبه و به قیمتها اضافه شود با این حال اتفاق نیفتاد.
وی با بیان اینکه اواسط سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار تثبیت قیمت خودروها تا پایان سال 92 شد، خاطرنشان کرد: بنابراین هماکنون خودروسازان در مذاکره با شورای رقابت پیگیر درخواستهای ارائه شده برای افزایش قیمت هستند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در رابطه با تاثیر اختصاص ارز مبادلهای به صنعت خودرو اظهار کرد: ظاهرا دولت تصمیم گرفته ارز مبادلهای به صنعت خودرو اختصاص دهد تا تقاضای ارزی این صنعت از بازار آزاد خارج شده و قیمتها در بازار آزاد کنترل شود.
وی افزود: از آن سو نیز اگرچه خودروسازان همچنان پیگیر درخواست افزایش قیمت خود هستند اما تخصیص ارز مبادلهای به کاهش هزینههای تولید کمک کرده و موجب کمتر شدن میزان افزایش قیمتها خواهد شد.
نعمتبخش با بیان اینکه خودروسازان علاقهای به افزایش قیمت ندارند زیرا باعث کاهش تقاضای این محصولات در بازار خواهد شد، تصریح کرد: ما معتقدیم که با کاهش ارزش پول ملی قدرت خرید مردم کاهش یافته است به همین دلیل به نوبه خود تمایلی به افزایش قیمتها نداریم.
وی ادامه داد: در سال جدید نیز خودروسازان برای آنکه حداقل افزایش قیمت را داشته باشند رشد تیراژ تولید خودرو را در دستور کار قرار دادهاند تا با افزایش تیراژ تولید، هزینههای تمام شده تولید این محصولات کاهش یابد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار کرد: طبق تبصره 2 ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه، چنانچه دولت قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی تعیین کند باید مابهالتفاوت آن را به تولیدکننده پرداخت کند با این حال تاکنون زیان شش هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو از ناحیه تثبیت قیمتها به خودروسازان پرداخت نشده است.
مانع قانونی پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به خودروسازان رفع شد
رییس هیات عامل ایدرو با اشاره به اینکه محدودیت خودروسازان در استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برطرف شده است، گفت: فعلاً دولت تصمیمی در مورد قیمت گذاری خودرو نگرفته است.
غلام رضا شافعی با اشاره به اینکه متأسفانه در یک سال و نیم گذشته به دلیل وجود هجمه های زیاد از سوی برخی مسئولان دولتی، مردم تمایل چندانی به خرید خودرو نداشتند، اظهار داشت: هم اکنون بازار خرید و فروش خودرو تا حدودی به تعادل رسیده است و مردم خرید خود را انجام میدهند به نحوی که از حالت بحرانی خارج شده و خودروسازان میتوانند تا حدودی به بازپرداخت تعهدات خود به سیستم بانکی عمل کنند.
وی با بیان اینکه البته خودروسازان بینیاز از دریافت کمکهای سیستم بانکی نیستند، افزود: بازار این روزهای خرید و فروش خودرو در مقایسه با یک سال و نیم گذشته به سمت آرامش پیش میرود و در همین راستا با توجه به اظهارات اخیر وزیر صنعت خودروسازان بر بازپرداخت تسهیلات دریافتی خود از سیستم بانکی تمرکز کرده اند.
شافعی ضمن بیان این مطلب که در حال حاضر بنده رقم قطعی از میزان بدهی خودروسازان به سیستم بانکی ندارم، گفت: پیش از این دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خودروسازان به واسطه سهم بیش از 20 درصدی دولت در این بخش با محدودیت هایی همراه بود که در شرایط فعلی این منع قانونی برطرف شده است.
رییس هیات عامل ایدرو اضافه کرد: هم اکنون در ایران خودرو دولت سهم کمتر از 20 درصد را در اختیار دارد و در سایر شرکتهای خودروساز نیز به واسطه خصوصی بودن منعی برای دریافت تسهیلات توسعه ملی وجود ندارد.
شافعی با بیان اینکه خودروسازان تمام تلاش خود را بر ایفای تعهدات خود به مشتریان را انجام خواهند داد اظهار داشت: فقط در خودروی مگان به واسطه بدعهدی شرکتهای فرانسوی خودروسازان نتوانستند این خودرو را به مشتریان عرضه کنند که این موضوع نیز با تبدیل تعهدات مرتفع شده است.
وی با تأکید براینکه خودروسازان باید تعهدات خود را به سیستم بانکی پرداخت کنند، گفت: در این زمینه نیز خودروسازان در حال مذاکره با سیستم بانکی در چگونگی بازپرداخت تسهیلات هستند.
وی در رابطه با قیمت خودرو که این روزها همچنان سخن از تغییر آن در سطح بازار مطرح میشود نیز گفت: فعلاً دولت تصمیمی در مورد قیمت گذاری خودرو نگرفته است البته دولت نیز براساس اصل اقتصادی به قیمت گذاری کالاها نخواهد پرداخت مگر آنکه هزینههای آن را پرداخت کند.
ردیف | نام خودرو | قیمت (تومان) | حجم تغییرات (تومان) |
1 | سوناتا | 133.000.000 | 1000000+ |
2 | آزرا | 205.000.000 | 2000000+ |
3 | IX55 | 228.000.000 | 9000000+ |
4 | IX35 | 145.000.000 | 2000000+ |
5 | i30 | 105.000.000 | 4000000+ |
6 | اسپورتیج | 145.000.000 | 2000000+ |
7 | سانتافه2014 | 190.000.000 | 5000000+ |
8 | سراتو 2014 | 115.000.000 | 3000000+ |
9 | یاریس هاچ بک | 88.000.000 | بدون تغییر |
10 | اوریون | 205.000.000 | 2000000+ |
11 | كرولا | 128.000.000 | بدون تغییر |
12 | اپتیما | 145.000.000 | 2000000+ |
13 | پژو206 تیپ2 | 39.500.000 | بدون تغییر |
14 | پژو206 تیپ5 | 39.000.000 | " |
15 | پژو206 تیپv9 | 49.000.000 | " |
16 | پژو206 تیپv8 | 39.300.000 | " |
17 | پژو206 تیپv20 | 26.500.000 | " |
18 | تندر ایران خودرو | 37.200.000 | 1500000+ |
19 | تندر پارس خودرو | 40.500.000 | 1500000+ |
2 | تندر E1 | 35.000.000 | 1200000+ |
21 | پژو 405 بنزینی | 31.000.000 | 2200000+ |
22 | پژو 405 دوگانه سوز | 29.700.000 | بدون تغییر |
23 | پارس سال | 37.000.000 | " |
24 | پارس دوگانه سوز | 36.500.000 | " |
25 | سمند lx | 31.800.000 | " |
26 | رانا | 32.300.000 | " |
27 | پراید111 | 21.500.000 | 2000000+ |
28 | پراید 131 | 19.500.000 | 1500000+ |
29 | پراید 132 | 18.900.000 | 900000+ |
30 | تیبا | 23.800.000 | 500000+ |
31 | پژو 207 اتومات | 56.000.000 | بدون تغییر |
32 | ماكسیما | 115.000.000 | " |
33 | ویتارا اتومات | 130.000.000 | " |
34 | ویتارای دندهای | 126.000.000 | " |
35 | مگان (با آپشن) | 91.000.000 | " |
36 | نیسان تیانا | 147000.000 | 2000000+ |
37 | مزدا3 | 117.000.000 | بدون تغییر |
38 | مزدا2 | 75.000.000 | " |
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.