Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / روند تغییرات بازار آتی سكه در هفته گذشته در شرایطی ادامه یافت كه دلار طی هفته گذشته (23 تا 28 فروردین) از یك روند صعودی با جهش‌های فراوان همراه شد. با نگاهی به نمودار حركتی دلار طی هفته گذشته، باید گفت بیشترین میزان جهش نرخ ارز طی ماه‌های اخیر در هفته گذشته رخ داد، به طوری‌كه قیمت این ارز معتبر از 3 هزار و 200 تومان نیز گذشت. به این ترتیب بازار ارز كشور بار دیگر به قیمت‌های مهر ماه سال گذشته بازگشته است.

 كارشناسان افزایش قیمت دلار را كاملا طبیعی می‌دانند و معتقدند در شرایطی كه تورم كشور در محدوده 35درصد است، افزایش محدود قیمت دلار غیرطبیعی نیست. با این حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حكایت از آرامش بازار ارز از بعد عرضه و تقاضا دارد؛ آرامشی كه به گفته فعالان بازار تابع دو عامل مهم اتفاق افتاده؛ نخست آنكه تقاضا تغییری خاص را در بازار شاهد نیست و تقاضای موجود مصرفی و واقعی است، بنابراین هیجانات كاملا كنترل شده خواهد بود.
از طرفی برخی گمانه‌زنی‌ها از دخالت دولت برای تعدیل بازار ارز باعث شده احتمال كاهش قیمت ارز بار دیگر مطرح شود و تقاضا را به تاخیر بیندازد. یكی از كارشناسان بازار ارز در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اعلام این خبر كه بازار ارز كاملا آرام و افزایش قیمت‌ها انتظاری است، گفت: خریداران ارز از بازگشت بازار اطمینان دارند و هیجانات فعلی را نتیجه ابهام در تاثیرات هدفمندی یارانه‌ها می‌دانند، بنابراین چون بحث شناسایی سود و سفه بازی در بازار منتفی است شاهد صف‌بندی متقاضیان نیستیم و همین موضوع نیز برای ثبات بازار از بعد تقاضا كافی است.
در این میان دولت و بانك مركزی اطمینان داده‌اند كه آرامش را در فضای كلان اقتصادی ایجاد خواهند كرد و همین موضوع طبعا نگرانی‌ها را از عدم تعادل در بازارهای ارز و سكه كاهش می‌دهد. با این حال قیمت دلار كه هفته گذشته روندهای شدیدی را در جهت افزایش تجربه كرده بود، در آخرین روز هفته روند كاهشی به خود گرفت و معامله‌گران منتظرند قیمت امروز روند آینده بازار را تعیین كند، چرا كه انتظار می‌رود فردا یكشنبه اخباری از طرف دولت در زمینه هدفمندی منتشر شود كه نرخ نهایی بنزین و برخی حامل‌های انرژی را تعیین خواهد كرد.
در این بین اما طی هفته گذشته در بازارهای جهانی، قیمت طلا با افت چشمگیری همراه بود، به طوری‌كه بهای اونس طلا از محدوده هزار و 330 دلار تا هزار و 300 دلار كاهشی بود. در این بین قیمت اونس در روزهای هفته گذشته بارها به زیر هزار و 300 دلار رسید. تحلیلگران معتقدند شكستن این مرز روانی می‌تواند اونس را به بهای هزار و 180 دلار رهنمون سازد؛ نرخی كه واقعیت‌های فاندامنتال نیز آن را حمایت می‌كنند. طی هفته گذشته آمارهای مثبت خرده فروشی آمریكا كه روز دوشنبه منتشر شد ناگهان قیمت اونس را 33 دلار كاهش داد و همین اتفاق بهانه‌ای شد برای حركت طلا به سمت نرخ‌های جدید كه مدت‌ها از آنها فاصله گرفته بود. به گفته تحلیلگران بازار طلا، آنچه هنوز از بازار حمایت می‌كند تنها ریسك‌های موجود در روابط روسیه و آمریكا است كه باعث شده قیمت موقتا از افت بیشتر خودداری كند، با این حال در صورتی كه آمارهای مناسبی از اقتصاد به گوش برسد، قطعا قیمت‌ها افت دامنه داری را تجربه خواهد كرد.
در این بین در بازارهای جهانی طی هفته گذشته در كنار انتشار آمار صندوق بین‌المللی پول از بهبود وضعیت اقتصاد ایالات متحده و افزایش رشد اقتصادی این كشور در سال جاری، رشد اقتصادی چین كه بالاخره از نرخ فرسایشی 7.2 درصدی خود فاصله گرفت و به 7.4 درصد رسید، اخباری بود كه احتمال ریزش بیشتر قیمت طلا را دامن زد. فعالان بازار جهانی طلا معتقدند، بازار فقط منتظر روشن شدن موضوعات سیاسی است.
در این بین سیاست‌های فدرال رزرو برای كاهش بیشتر محرك‌های اقتصادی همچنان محل ابهام است. جانت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریكا روز چهارشنبه از تداوم سیاست‌های محرك مالی خبر داد، با این حال این خبر تاثیری بر روند افزایشی قیمت طلا نداشت. یلن معتقد است، بانك مركزی آمریكا باید برای حمایت از رشد و رونق اقتصادی سیاست محرك خود را ادامه دهد. با این حال كارشناسان معتقدند احتمال افزایش نرخ بهره موضوعی است كه بر نگرانی‌های بازار طلا افزوده است و چون یلن از اظهارنظر رسمی در این زمینه خودداری كرده، احتمالا به زودی شاهد افزایش نرخ بهره باشیم. یلن تصمیم‌گیری در‌خصوص زمان افزایش نرخ بهره را بسته به وضعیت بازار كار و اشتغال و نرخ تورم آمریكا دانست.
به گفته وی تورم پایین آمریكا نگران‌كننده است و باید سیاست‌ها به سمت افزایش تورم به سمت 2 درصد در حركت باشد. این سیاست البته طبیعتا تقاضا برای طلا را باید افزایش دهد، اما این موضوع در تناقض با سیاست كاهش محرك‌های مالی و افزایش ارزش دلار است. با این حساب انتظار می‌رود محرك‌های مالی این كشور فعلا متوقف نشود و نرخ بهره نیز به زودی افزایش یابد.
در این بین یكی از كارشناسان بازار طلا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام كرد اقتصاد آمریكا هنوز نتوانسته شرایط باثباتی را تجربه كند و نگرانی‌های یلن از شرایط تورمی ریشه در اقتصاد كلان این كشور و عدم رونق در بازارهای این كشور دارد. به عقیده وی، درست است كه آمار خرده فروشی در آمریكا بهبود یافته اما با این حال تداوم سیاست‌های محرك مالی نشانه عدم ثبات در اقتصاد این كشور است. به گفته وی دلار نیز در بازارهای جهانی وضعیت باثباتی ندارد، به همین دلیل یلن قصد دارد با افزایش نرخ بهره شرایط را برای افزایش قدرت دلار فراهم كند كه این موضوع به شدت بر روند اونس اثر منفی خواهد داشت.
سكه نیز هفته گذشته شرایط متناسبی را با اونس پشت سر گذاشت و از دلار تبعیت نكرد. به گفته یكی از كارشناسان بازار سكه، آنچه مشخص است افت و خیز دلار در بازار سكه موثر نبوده و تنها اونس به سكه فرمان داده است. به عقیده وی، این موضوع را باید به فال نیك گرفت؛ چراكه نشان می‌دهد بازارهای داخلی و متغیرهای وابسته به آن از یك نظم مشخص تبعیت می‌كنند. وی معتقد است متغیرهای موثر بر بازارهای ارز و سكه در حال حاضر زیاد نیست، ولی در بازارهای جهانی چند موضوع اساسی بازار را تحت كنترل دارد، به همین دلیل وقتی بازار جهانی طلا تعطیل است (روزهای شنبه و یكشنبه) حتی اگر دلار جهش بالایی را تجربه كرده باشد، شاهد هیجان در بازار طلا نیستیم.
بر این اساس طی هفته گذشته قیمت سكه در بازار تهران از 978 هزار تومان تا 987 هزار تومان در میانه هفته افزایش یافت، اما متناسب با اونس دوباره به 975 هزار تومان برگشت. روند نمودارهای اونس و سكه نشان می‌دهد بین بازارهای سكه و طلای جهانی ارتباط معناداری وجود دارد. در این بین تحلیلگران معتقدند چشم‌اندازها از بازگشت نقدینگی به بازار سكه ضعیف است و تنها بازاری كه این روزها از موقعیت خوبی برخوردار شده بازار پول و سودهایی است كه بانك‌ها می‌پردازند. در نتیجه انتظار می‌رود بازار سكه با احتیاط بیشتری قدم بردارد. البته در این میان برخی موضوعات به تقاضای واقعی در این بازار نیز منجر می‌شود كه چندان قابل توجه نیست، به عنوان مثال فرارسیدن روز مادر و زن در هفته جاری می‌تواند اندكی بازار را دچار تغییر كند، اما در مجموع بازار سكه عكس‌العمل‌های آرامی را از خود نشان داده است كه ناپایدار است.  
 در بازار آتی نیز تحركات فعالان اقتصادی به‌خصوص در مورد سررسیدهای نزدیك‌تر مثل اردیبهشت ماه حكایت از احتیاط بیشتر فعالان بازار دارد، این موضوع در سررسیدهای دورتر مشهود نیست و این مساله حكایت از آن دارد كه معامله‌گران بیشتر مترصد آن هستند كه ببینند بازارهایی همچون دلار و اونس در روزهای آتی چه روندی را در پیش خواهند گرفت تا بر اساس آن تصمیم‌گیری كنند.
 البته روند مثبت بازار آتی در سررسیدهای دورتر نشان می‌دهد معامله‌گران نسبت به افزایش قیمت‌ها در آینده خوش‌بین هستند و معتقدند بازار در ماه‌های آینده به‌خصوص در فصل تابستان روند افزایشی را پشت سر خواهد گذاشت، اما همچنان پیش‌بینی تعدیل این مبادلات وجود دارد. با این وجود بازار طلا در روزهای پیش رو در انتظار روشن شدن موضوعاتی مهم در باب هدفمندی یارانه‌ها و قیمت‌های جهانی طلا است كه روند بازار را تعیین خواهند كرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24