Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بازار سرمایه، بازار اطلاعات مالی است و آنها كه به این ابزار دسترسی بیشتری دارند، همواره از  بقیه موفق‌ترند.

اما در این میان سرمایه‌گذاران باید قبل از استفاده از اطلاعات موجود از صحت و سقم آنها اطمینان حاصل كنند، در غیر این صورت، شایعات جای اطلاعات صحیح را خواهد گرفت و رفتار غیرمنطقی براساس اطلاعات غلط، بازار را به سمتی خواهد برد كه جز زیان سرمایه‌گذاران خرد حاصلی نخواهد داشت.
بازار سرمایه طی یكی دو هفته اخیر، نوسانات شدیدی را تجربه كرد كه بیشتر به دلیل تبعیت فعالان این بازار از شایعات و هیجانات موجود بود.
سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای كه از بازدهی بازارهای موازی ناامید شده بودند، در حالی كه انتظارات كوتاه‌مدت غیرمنطقی از بازار سرمایه داشتند به هیجانات و شایعات موجود دامن زدند و جو ناپایداری را در بازار پدید آوردند.
در حالی كه تجربه نشان داده است كه بازار سرمایه در درازمدت می‌‌تواند امن‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری باشد؛ اگرچه برخی رخدادها در كوتاه‌مدت می‌تواند تاثیر منفی بر این بازار داشته باشد- مانند ابهامات بودجه و مسائل مطرح شده پیرامون صنایع تاثیرگذار در بازار كه طی مدت یادشده بر روند منفی بازار تاثیر گذاشت- اما همواره كارشناسان بازار سرمایه را گزینه‌ای مناسب، برای سرمایه‌گذاران میان‌مدت و بلندمدت معرفی می‌كنند و سهامداران را به خویشتن‌داری و پرهیز از سفته‌بازی و رفتارهای هیجانی توصیه می‌كنند.
سرمایه‌گذاران بلندمدت از بازار خارج نمی‌شوند
معاون عملیات و بازار شركت تامین سرمایه امین درباره تصویر فعلی بورس از منظر سرمایه‌گذاران بلندمدت و تمایل آنها به خروج از بازار توضیح داد: برای سرمایه‌گذاران كلان (حقوقی) بلندمدت، بازار سرمایه همواره بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری بوده و هست و در مواقعی كه بازار رو به پایین و منفی است، آنها فقط درصدد اصلاح پرتفوی خود برآمده و به هیچ عنوان منابع خود را از بازار خارج نمی‌كنند (نمی‌توانند خارج كنند) فقط ممكن است، تركیب دارایی‌ها را در پرتفوی خود به سمت سهام‌ بنیادی‌تر سوق داده یا در سهام‌ بنیادی كه دارند، قیمت تمام‌شده خود را پایین بیاورند.
داود رزاقی گفت: از منظر این گروه، افت و اخیر قیمت‌ها در بازار سهام كاملا هیجانی و تنها از جنبه فضای روانی حاكم بر روند معاملات رخ داده است و با رشد زیادی كه قیمت‌ها طی سال جاری شاهد آن بودند، انتظار اصلاح وجود داشت.
وی ادامه داد: برای سرمایه‌گذاران خرد (حقیقی) بلندمدت، نیز تقریبا همین وضعیت حاكم است، فقط با این تفاوت كه دیگر به پرتفوی خود سهمی اضافه نكرده و شاید در سهم‌‌هایی كه سود خوبی كرده و به هدف (تارگت) قیمتی‌اش رسیده و حتی از آن گذشته باشد به فكر تبدیل آن به اوراق مشاركت با درآمد ثابت و تضمین شده بیفتند و منتظر آینده بمانند تا ارزان‌تر بخرند و سهام شركت‌هایی را كه از لحاظ پارامترهای بنیادی قوی هستند با عجله به فروش نمی‌رسانند.
معاون تامین سرمایه امین با اشاره به ابهامات موجود در بازار خاطرنشان كرد: شرایط خاص برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند زمان پرداخت سود یا شركت‌های سرمایه‌گذاری برای شناسایی سود و پایان سال مالی آنها، نزدیكی به پایان ماه و تسویه با سرمایه‌گذاران دارای خریدهای اعتباری با كارگزاران، تصویب بودجه سال بعد دولت و تعیین برخی عوامل موثر بر بودجه شركت‌های بورسی، پیش‌بینی بودجه سال بعد اغلب شركت‌ها، مسائل سیاسی داخلی و خارجی (موضوع هسته‌ای و سوریه)، عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی، شایعات مربوط به تغییرات مدیریتی در سازمان بورس و اوراق بهادار و افزایش وام تسهیلات مسكن نیز موجب این موضع شده و نبود ثبات در تصمیم‌گیری و ابهام در آنها را ایجاد كرده است.
وی تاكید كرد: البته بسیاری از شركت‌ها گزارش‌های 9 ماهه مطلوبی را به بازار ارائه كرده‌اند و برخی از آنها با تعدیل مثبت و پوشش بالا همراه بوده‌اند كه كمی از ابهامات را كاسته است.
سرمایه‌گذاران هیجان‌ساز، گوش به زنگ شایعات
این كارشناس بازار درخصوص ریسك‌پذیری سرمایه‌هایی كه از بازارهای طلا و ارز وارد بازارسرمایه شده‌اند، گفت: این سرمایه‌های خرد به ظاهر معمولا ریسك‌پذیری بالایی داشته و دنبال سود بالا در كوتاه مدت هستند و در عمل در بازار، رفتار هیجانی ایجاد می‌كنند. از سوی دیگر به دلیل عدم آشنایی كامل با بازارسرمایه قبل از سرمایه‌گذاری با كوچك‌ترین بی مهری از طرف بازار رفتار هیجانی از خود نشان داده و فقط به دنبال شایعات بوده و تحلیل سهام و شركت‌ها را كار بیهوده‌ای می‌دانند.
رزاقی سپس گفت: به دلیل عدم آموزش كافی و فرهنگ‌سازی صحیح نمی‌توان به حضور بلندمدت آنان در این بازار امید چندانی داشت و این گروه اعتماد چندانی به نهادهای بازار سرمایه نداشته و به‌جای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دنبال گرفتن كد معاملاتی و انجام معاملات آنلاین و گوش به زنگ شایعات برای انجام معاملات هستند؛ در نتیجه در بلندمدت یا باید خود را با ریسك‌های موجود و شرایط بازار سرمایه وفق داده یا از آن خارج شوند.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا سرمایه‌گذارانی كه از بازارهای طلا و ارز وارد بورس شده‌اند با بهبود بازارهایی مثل مسكن یا حتی سكه بورس را ترك نمی‌كنند، پاسخ داد: این گروه به بازار سرمایه به دید كوتاه‌مدت می‌نگرند و برای از دست ندادن فرصت در زمان افت یا ثبات بازارهای رقیب (مسكن، طلا و ارز) به سمت بازار سرمایه آمده‌اند، بنابراین نمی‌توان برای حضور همه آنها در بلندمدت برنامه‌ریزی كرد. دلیل این امر عدم تمایل آنها برای وقت گذاشتن و آموزش حرفه یا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.
وی درباره امكان خروج سرمایه‌گذاران با دید كوتاه‌مدت به دلیل ریزش‌های اخیر بازار گفت: نوسان جزو ذات بازار سرمایه دارد و خروج این گروه بستگی به یافتن بازار دیگری برای سرمایه‌گذاری دارد و با توجه به عدم شروع به رشد یا عدم شایعه رشد در بازارهای رقیب، به نظر می‌رسد این گروه، در حال حاضر به دنبال نقد كردن سهام و جایگزین كردن آن با اوراق با درآمد ثابت تضمین شده هستند، به طوری كه این اوراق در قیمت اسمی در بازار سرمایه نایاب شده است. به نظر می‌رسد این گروه كمی دیگر منتظر مانده و سپس بازار هدف خود را انتخاب كنند.
رزاقی درباره تاثیر تدوین بودجه در مجلس بر صنایع سودآور بورس گفت: با كاهش سود شركت‌های بورسی قیمت سهام آنها نیز كاهش یافته و این بازار را دچار ركود می‌كند، اما باید منتظر تصویب نهایی و آثار آن ماند، چون هر لحظه اخبار مختلفی به گوش می‌رسد.
آسیب‌پذیری بازار از شاخص‌گرایی
وی درباره آسیب‌پذیری بازار به دلیل شاخص‌گرایی فعالان بازار در كنار صف‌گرایی بخش زیادی از سرمایه‌گذاران بازار گفت: معمولا صف به دلیل وجود حجم مبنا و دامنه نوسان به وجود می‌آید. با توجه به بزرگ شدن بازار معمولا سهام شركت‌های مطرح و بزرگ، روان بوده و كمتر شاهد صف‌های خرید یا فروش بلندمدت هستیم، مگر در موارد خاص، بنابراین می‌توان ویژگی نقدشوندگی را كه یكی از مولفه‌های اصلی برای سرمایه‌گذاران است، در بازار سرمایه ملاحظه كرد.
رزاقی تصریح كرد: موضوع شاخص‌گرایی و صف‌گرایی، نماد و نمود وجود بازار هیجانی و تصمیمات مبتنی بر شایعات است و باعث آسیب به بازار خواهد شد. وقتی كه سهام شركتی روز را با صف خرید شروع كرده و طی روز چندین بار صف فروش و دوباره صف خرید می‌شود و در پایان با صف فروش بسته می‌شود از نشانه‌های این موضوع است.
وی تاكید كرد: افزایش شاخص بورس و اعلام آن از طریق رسانه‌های عمومی و تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه توسط مدیران عالی كشور موجب سرازیر شدن سرمایه‌های مردم به این بازار شد و در این بین جای خالی آموزش قابل لمس است.
رزاقی درخصوص امكان بازگشت بورس به وضعیت پایدار با توجه به پیش بینی‌هایی كه از رشد اقتصادی در سال جدید وجود دارد، گفت: معمولا بازار سرمایه به پیشواز رشد اقتصادی می‌رود و به اصطلاح پیش خور می‌كند؛ با توجه به تحریم طولانی و آثار مثبت و منفی كه روی برخی از صنایع گذاشته است به نظر می‌رسد رفع این اثر و برگشتن به شرایط قبل كمی زمان‌بر باشد.
لزوم افزایش آموزش و آگاهی در بازار
وی یادآور شد: تحریم، موجب افزایش نرخ ارز و سودآوری برخی از صنایع شد اما با كاهش نرخ ارز، این صنایع سود كمتری خواهند داشت و به جز گروه كوچكی از صنایع، بقیه صنایع با فعالیت و سودآوری بیشتری روبه‌رو خواهند شد از جمله: صنایع، پتروشیمی، خودرو و بانك‌ها.
رزاقی اظهار امیدواری كرد: به نظر می‌رسد بعد از رشد هیجانی و پس از استراحت خوب و اصلاح بازار، یك رشد منطقی و معقول و متناسب با رشد اقتصادی كشور را در بازار سرمایه شاهد خواهیم بود.
معاون تامین سرمایه امین در پاسخ به این پرسش كه انتقال منابع از بازار ثانویه به اولیه چه اثری بر پایداری بازار و ماندگاری سرمایه‌گذاران در بلندمدت دارد، گفت: به نظر می‌رسد فرهنگ‌سازی و آموزش و سمت و سو دادن صحیح به انتظارات سرمایه‌گذاران مشكل اصلی درحال حاضر است و در صورتی كه شركت‌ها افزایش سرمایه مناسبی از محل آورده سهامداران بدهند یا تاسیس شركت‌های سهامی عام و پذیره‌نویسی عمومی، ایجاد ابزارهایی مانند صندوق پروژه و سهام پروژه، انتشار اوراق مشاركت قابل تبدیل به سهام یا قابل تعویض با سهام رونق بگیرد، می‌تواند ماندگاری سرمایه‌گذاران را به دنبال داشته باشد، البته به شرط ثبات درفضای اقتصادی و سیاسی.
وی در پایان پیشنهاد كرد: به نظر می‌رسد آموزش و آگاهی دادن به مردم باعث تصمیم‌گیری منطقی‌تر شده و در كنار آرامش فضای اقتصادی و سیاسی، بازار سرمایه نیز مسیر منطقی خود را طی كند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24