Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 یک کارشناس اقتصادی معتقد است قیمت بنزین باید دو نرخی شود و قیمت بالاتر برای قشر مرفه که استفاده بیشتری از بنزین می‌کنند تعیین شود و یارانه بنزین تنها به طبقات کم درآمد تعلق گیرد.

ابراهیم رزاقی استاد اقتصاد دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرنگار نامه نیوز، در مورد نحوه تعیین قیمت بنزین در سال آینده و احتمال بالا رفتن یکباره قیمت آن، گفت: برای تعیین قیمت بنزین باید قیمت بنزین در منطقه و قاچاق بنزین را در نظر گرفت. یکی از اصول دانش اقتصادی این است که هر کالایی ارزان شود مصرف آن کالا افزایش پیدا می کند.
وی با بیان اینکه 70 درصد آلودگی شهرهای بزرگ به دلیل مصرف بنزین است، افزود: این مورد در کنار آمار تصادفات و کشته ها و معلولان تصادف‌های رانندگی از عوارض استفاده بی رویه از بنزین است.
این مدرس دانشگاه با تاکید براینکه میزان مصرف بنزین در کشور مطلوب نیست و باید به سمت حمل و نقل عمومی برویم، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این زمینه کم کار شده است، ولی ما باید به جایی برسیم که این ماده را که از لحاظ سلامتی، محیط زیست و از نظر اقتصادی مضر است را به قیمت مناسب عرضه کنیم.
وی تصریح کرد: وقتی بنزین را مفت می فروشیم از یک طرف نمی‌توانیم آن را صادر کنیم، و از درآمد ارزی محروم می‌شویم و از طرف دیگر وقتی مصرف آن افزایش پیدا می‌کند، باید سالانه چند میلیارد بنزین وارد کنیم و با قیمت پایین به مردم بدهیم که این شرایط سبب می شود قاچاق روز به روز بیشتر شود و چند میلیارد به اقتصاد کشور لطمه بزند.
رزاقی در ارزیابی نحوه تعیین قیمت بنزین عنوان کرد: در بحث تعیین قیمت بنزین باید قیمت به نحوی تعیین شود که این قیمت اولا جلوی قاچاق را بگیرد، ثانیا مصرف آن افزایش پیدا نکند، ثالثا برای تامین بنزین دیگر مجبور به واردات نباشیم. با در نظر گرفتن این مجموعه قیمت بنزین مشخص می‌شود. ولی اینکه قیمت دقیقا به چه میزان باشد نیاز به کار کارشناسی دارد. سقف قیمت بنزین می‌تواند قیمت بنزین در منظقه خلیج فارس باشد که حدود 3000 تومان است و کف آن باید به صورت دیگری تعیین شود.
ابراهیم رزاقی با انتقاد از نگاه مسئولان دولتی به شاخص‌های اقتصادی کشور، گفت: برخلاف آنچه مسئولان مرتب بیان می‌کنند این مسئله راه حل بسیار ساده‌ای دارد. مسئولان فکر می‌کنند که تمام مردم ایران مردم درمانده و فقیر هستند و یا همه درآمد یکسانی دارند. مصرف کنندگان در ایران دو گروه متفاوت هستند، گروه اول هرچقدر قیمت بالا برود، کالا را می‌خرد چون پول دارد و برایش مهم نیست و اگر مواظب نباشیم با قیمت بالاتر برای خودش درآمد کسب می‌کند، کالا و خدمات را گران می کند و قیمت بالای شما را از جیب ملت بیرون می آورد و مردم را فقیر می کند. یک طبقه دیگر مانند حقوق بگیران، بیکاران، بازنشسته ها و کشاوزران نیز هستند که قربانی هستند و هر یک درصدی که تورم بالا برود توانایی آنان کاهش پیدا می کند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عدالت اجتماعی به معنای آن نیست که نان را به فقیر و غنی به یک قیمت بدهیم، ادامه داد: بنزین هم مانند آب و برق کنتور دارد، به این معنی که شما مصرف کننده را می‌شناسید و می‌توانید میان مصرف کننده پولدار و فقیر تفاوت قائل شوید، به مصرف کننده پولدار یارانه ندهید و قیمت را برای او بالا ببرید تا به قیمت تمام شده و یا قیمت منطقه ای برسد.
وی با بیان اینکه بنزین باید دو قیمتی باشد، گفت: بنزین باید دو قیمتی باشد و کف قیمت را برای اقشار کم درآمد و سقف قیمت را برای پردرآمدها در نظر بگیریم. هر خانواده نیاز دارد از برق استفاده کند ولی می‌تواند بنزین مصرف نکند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کند، بنزین جزو کالاهایی است که تجملی‌ترین مصرف را دارد، ما نباید به خانواده هایی که چهار یا پنج اتومبیل دارند همان یارانه ای را بدهیم که به اقشار کم درآمد می دهیم.
استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه باید یک سهمیه اندک بنزین با قیمت پایین برای اقشار کم درآمد بگذاریم، گفت: در واقع باید سالانه قیمت بنزین را به قیمت منطقه برسانیم نه اینکه یکباره قیمت را بالا ببریم. در عین حال می توانیم برای اقشار پردرآمد که مصرف بالایی دارند قیمت را بالا ببریم. می توان در تعیین این قیمت نکات دیگری مثل مسکن، اتومبیل و درآمد افراد را هم در نظر بگیریم و برای این کار باید اطلاعات گسترده و خوبی جمع آوری کنیم.
وی با انتقاد از عملکرد دولت در جمع آوری اطلاعات اقتصادی مردم، اظهار کرد: دولت در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده است. گویی دولت خودش نماد پولدارهاست که نخواسته اطلاعاتی جمع آوری کند که ببیند که چه کسی پول دارد و چه کسی ندارد. همین موضوع باعث شده که پولدارها مالیات ندهند و به جای آنان کارمندها و کارگرها به دلیل ضعف اطلاعات مالیاتی، مالیات بدهند. دولت باید اطلاعاتی به دست بیاورد که بتواند تشخیص دهد، خانواده ها چه درآمد و امکاناتی دارند و از این امکانات چه استفاده‌ای می کنند، در این صورت دلیلی ندارد دولت به کسانی که درآمد بالایی دارند بنزین یارانه ای بدهد. در این صورت است که عدالت اجتماعی را محقق شده و امکانات بیت المال را در اختیار یک عده کم قرار نگرفته است.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر این امر محقق شود می توانیم مترو، حمل و نقل عمومی شهری و بین شهری را توسعه بدهیم، روند گسترش آن را تسریع کرده و کارخانه‌های اتومبیل سازی را به کارخانه‌های قطارسازی، واگن‌سازی و اتومبیل‌سازی تبدیل کنیم. وقتی خانواده‌ها برای حمل و نقل شهری از اتوبوس و مترو استفاده کنند آنوقت می توانند بنزین 3000 تومانی بخرند. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24