Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بازار قراردادهای آتی سكه طلا، این روزها تمایل به حفظ قیمت‌ها در سطوح موجود و بعضا كاهش‌های تدریجی و در دامنه محدود را به تغییرات ناگهانی یا حتی تبعیت كامل از روند تغییرات قیمتی سكه نقدی، ترجیح می‌دهد. البته تحركات قیمتی دلار بازار آزاد و نوسانات سكه نقدی هم به همان نسبت اندك است و انتظارات از بازار پر رونق روزهای پایانی سال را برآورده نمی‌سازد.

قیمت دلار در یك ماه گذشته 40 تومان كاهش داشته و در همین مدت، قیمت سكه تمام بهار طرح جدید در بیشترین و كمترین میزان به ترتیب به 881 و 848 هزار تومان رسیده است؛ اما روز گذشته در همان محدوده قیمتی
یك ماه پیش نوسان می‌كرد. در همین مدت نزدیك‌ترین و دورترین سررسیدهای آتی سكه به ترتیب 16 هزار و 700 تومان و 35 هزار تومان كاهش قیمت داشته‌اند.
از طرفی اینكه سررسید نزدیك بازار آتی سكه، زیر قیمت سكه نقدی معامله شود، گویی برای این بازار عادی شده و همین امر بیش از پیش به كمرنگ شدن جذابیت این سررسید برای دادوستد دامن زده است، به طوری كه روز گذشته تعداد قراردادهای باز برای سررسید بهمن تا ساعت 16:00 به 849 و تعداد قراردادهای معامله شده این سررسید به 34 قرارداد می‌رسید. پیش از این معمولا با نزدیك شدن به موعد تحویل سررسیدها شاهد افت متقاضیان خرید یا فروش سررسیدهای نزدیك بودیم، اما اكنون وضع به گونه‌ای شده كه با افت چشمگیر حجم معاملات این بازار مواجه هستیم و دیگر انتظاری برای افزایش این حجم به بالای 4000 قرارداد روزانه هم هم وجود ندارد.
از سوی دیگر آنچه كه از سوی شركت كنندگان در نظرسنجی كیتكو برای طلای جهانی در هفته پیش رو پیش‌بینی شده، افزایش قیمت است و این در شرایطی است كه اونس این فلز در معاملات جهانی طی یك هفته گذشته 27 دلار كاهش داشته است. در این میان به اعتقاد تحلیلگران بازار طلا، در كنار سیاست‌های
فدرال رزرو آمریكا، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر روند تحولات قیمت طلا می‌توان به وضعیت پیشرفت اقتصادی آمریكا، اعتماد سرمایه گذاران بین المللی، مسیر حركت ارزش دلار در بازارهای جهانی و تقاضای هند و چین برای این فلز ارزشمند اشاره كرد.
پیرامون تقاضای چین آنچه كه نگران كننده است، آمارهای منتشر شده در روز شنبه است كه نشان می‌دهد شاخص خرید مدیران موسوم به PMI در ماه ژانویه به پایین ترین حد خود در 6 ماه اخیر رسیده و این مساله می‌تواند تاثیر منفی زیادی بر قیمت طلا داشته باشد. كارشناسان اقتصادی بر این باورند كه رشد اقتصادی چین در سال 2014 میلادی به بیش از 7 تا 7.5 درصد نخواهد رسید و این مساله هم نگرانی شدید سرمایه گذاران بین‌المللی را در خصوص وضعیت تقاضای طلای چین به همراه داشته است.
روز گذشته در حالی كه بازار نقدی سكه شاهد افزایش قیمت برای تمام سكه بود - كه می‌توانست به دلیل انتظار افزایش بهای اونس طلا در هفته پیش رو باشد - بازار قراردادهای آتی سكه برای مدت طولانی بهای سررسید بهمن را زیر قیمت تسویه روز شنبه نگه داشت كه به دادوستد این سكه زیر قیمت نقدی منجر شد. سایر سررسیدها هم شاهد افزایش قیمت اندكی بودند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24