Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / وقوع دو اتفاق مثبت در بازار مسكن همزمان با شكل‌گیری تدریجی رونق در معاملات، جو بازار را موافق شرایط طرف تقاضای مسكن كرده است.

بعد از آنكه گزارش‌های كارشناسی تایید كرد، خرید و فروش مسكن در یك ماه اول زمستان امسال متفاوت از ماه‌های قبل، بهبود نسبی پیدا كرده، روز گذشته رئیس اتحادیه مشاوران املاك تهران نیز از افزایش مراجعه‌ها و درخواست خرید به بنگاه‌های مسكن خبر داد.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، با افزایش سقف وام خرید مسكن اگر چه تسهیلات جدید در كلان‌شهر تهران قدرت پوشش سطح مناسبی از قیمت‌ها را ندارد، اما موجب تحرك و قصد خرید طرف تقاضا شده است. این تاثیر جزئی از ناحیه وام جدید در كنار رخداد تازه‌‌‌ای كه دلالان مسكن آن را «افزایش عرضه واحدهای فروشی نسبت به تعداد خریداران» عنوان می‌كند، موجب شده شرایط بازار برعكس همیشه، این بار خریداران را همراهی و پشتیبانی كند.
حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران‌املاك تهران در این زمینه به «دنیای‌اقتصاد» اعلام كرد: در حوزه انجام معاملات، وام جدید مسکن در شهرهای کوچک که قیمت مسکن آنجا ارزان‌تر است در تهیه واحدهای مسکونی کوچک برای آن دسته از متقاضیانی که از حداقل‌های توان مالی برای خرید مسکن برخوردار هستند، اثر مثبت و كمك‌كننده خواهد داشت.
وی ادامه داد: این در حالی است که در شهرهای بزرگ به‌خصوص در کلان‌شهرها میزان مبلغ جدید وام مسکن تاکنون عملا اثر مثبت اجرایی نداشته است.
خرید از 15 بهمن
عقبایی تاکید کرد: با این وجود هم‌اکنون در شهرهای بزرگ هم شاهد ایجاد جو روانی مثبت و شوک گونه‌ای هستیم که انگیزه برای ورود به بازار معاملات مسکن را افزایش داده است.
وی با اشاره به اینکه فاصله بین زمان مراجعه و خرید مسکن در شرایط فعلی حداقل 15 تا 20 روز زمان می‌برد، ادامه داد: به این ترتیب هم‌اکنون شاهد افزایش حجم مراجعات به بنگاه‌های مسکن هستیم و انتظار می‌رود، این افزایش حجم مراجعات در نیمه دوم بهمن تبدیل به افزایش حجم معاملات شود. وی اظهار کرد: هم‌اکنون عرضه واحدهای مسکونی به بازار فروش مسکن بیش از میزان تقاضا در بازار خرید است.
عقبایی در خصوص برخی نظرها که افزایش اخیر وام مسکن را عاملی در جهت افزایش میزان تورم عنوان می‌کنند، توضیح داد: اگر پرداخت این وام‌ها به میزان درست و با نظارت دقیق همراه باشد آثار تورمی به همراه نخواهد داشت. وی ادامه داد: در حال حاضر میزان وام مسکن برای یک واحد 70 مترمربعی معمولی به‌طور متوسط حداکثر 20 درصد هزینه خرید را پوشش می‌دهد که هر چند نیازمند افزایش است، اما در افزایش قدرت خرید مردم هم بی‌تاثیر نیست. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: در حال حاضر مسوولان مسکن و همچنین مدیران سیستم بانکی کشور هم به این نتیجه رسیده‌اند که میزان این وام باید برای کلان‌شهرها افزایش پیدا کند.
چه شد بازار سیاه شكل گرفت؟
رئیس اتحادیه مشاوران املاك تهران در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره قیمت خرید امتیاز «وام جدید مسكن» نیز تصریح كرد: در روزهای اول اعلام افزایش سقف وام خرید، به دلیل در دسترس نبودن اوراق وام و آماده نبودن سیستم بانكی برای پرداخت این تسهیلات، بازار سیاه شكل گرفت و باعث شد، قیمت اوراق وام خرید مسكن تا 70 درصد افزایش پیدا كند اما این وضعیت در روزهای اخیر بهتر شده و قیمت‌ اوراق رو به كاهش است.
عقبایی با بیان اینكه در بازار فرابورس با توجه به اینکه هر اوراقی که به فروش می‌رود بلافاصله در اولویت دریافت تسهیلات از طرف بانك مسکن قرار می‌گیرد، افزود: لازم بود قبل از ابلاغ دستورالعمل جدید وام خرید مسكن به بانک مسکن، پیش‌بینی‌ها و تدابیر كافی صورت می‌گرفت تا با جلوگیری از ایجاد فاصله زمانی بین زمان تصویب و زمان ابلاغ پرداخت وام، از بروز بازار سیاه اوراق نیز جلوگیری شود.
عقبایی با بیان اینکه با ادامه فروش اوراق و پرداخت وام این بازار سیاه به تدریج کمرنگ و سپس حذف می‌شود و قیمت اوراق به حد تعادل خواهد رسید، گفت: با سرعت گیری واگذاری اوراق وام مسکن در فرابورس و تسهیل روند پرداخت تسهیلات جدید مسکن فضاسازی‌های منفی موجود از بین می‌رود و از افزایش بیشتر قیمت اوراق هم جلوگیری می‌شود.
 
وعده وام 60میلیونی به «فاقدین‌مسکن»
  مدیرعامل بانک‌مسکن شیوه فعلی پرداخت 60 میلیون تومان تسهیلات خرید به زوج‌های جوان را مدل آزمایشی ارائه وام‌خرید عنوان کرد و افزود: اگر بررسی منابع و مصارف بانک مسکن ما را به این نتیجه برساند که می‌توانیم وام خرید مسکن زوج‌های جوان را گسترش دهیم، این طرح به خرید و تامین مسکن افرادی که برای اولین بار اقدام به خرید واحد مسکونی می‌کنند نیز تسری خواهد یافت. در حال حاضر به زوج‌هایی که از 17 دی ماه به بعد ازدواج می‌کنند 60 میلیون وام خرید شامل 50 میلیون وام و 10 میلیون وام تعمیرات داده می‌شود. محمدهاشم بت‌شکن روزگذشته در جمع خبرنگاران افزود: پیشنهاد منطقه‌ای شدن تسهیلات خرید مسکن – سقف وام برای شهرهای مختلف متناسب با قیمت مسکن در آن شهرها تعیین شود- را به بانک‌مرکزی داده‌ایم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24