Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 پیشرفت طرح توسعه میدان فوق عظیم آزادگان جنوبی با گذشت ٧ سال از آغاز توسعه آن، در فاز نخست به ٧,٥ درصد رسید و تنها ٧ حلقه چاه در این میدان حفاری شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در گفت و گو با خبرنگار شانا با اشاره به کم کاری پیمانکار چینی در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی گفت: از مجموع ١٨٥ حلقه چاهی که باید براساس برنامه در فاز نخست توسعه این میدان به بهره برداری برسد، تاکنون تنها هفت حلقه چاه حفاری شده است.
عبدالرضا حاجی حسین نژاد با بیان اینکه هم اکنون پنج دکل در میدان آزادگان جنوبی فعال است، افزود: در حالی که شرکت متن، پیمانکار چینی طرح آزادگان جنوبی (CNPCI) را طبق قرارداد به استقرار ٢٥ دکل حفاری در این میدان در سال جاری میلادی ملزم کرده است، CNPCI  تنها برای اضافه کردن یک دکل حفاری دیگر در این میدان مشترک برنامه ریزی کرده است.
وی پیشرفت فاز نخست توسعه این میدان را هفت درصد در برابر ١٣,٥ درصد برنامه واقعی اعلام و تصریح کرد: هم اکنون از  ٢١ حلقه چاهی که برای تحقق تولید زودهنگام حفاری شده بود، در مجموع حدود ٥٠ هزار بشکه نفت در روز تولید می شود.  
این درحالی است که حسین نژاد پیش از این نیز با انتقاد از وقت کشی چینی ها در توسعه میادین مشترک با عراق در طرح توسعه آزادگان جنوبی اعلام کرده بود: این تاخیر برای شرکت مهندسی و توسعه نفت قابل پذیرش نیست و در این زمینه تذکرهای قراردادی لازم به پیمانکار داده شده است.
 وی تاکید کرده بود: دکل های حفاری این میدان مشترک به هر شکلی که امکان پذیر است، باید تامین شود و حساسیت ها و ضرورت های این موضوع با پیگیری جدی مجری طرح به شرکت CNPCI (به عنوان پیمانکار)  ابلاغ شده است.
به گزارش شانا، کنسرسیوم شرکت های ژاپنی به رهبری اینپکس با وجود مذاکره های انجام شده، در سال ١٣٨٥ از حضور در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی کناره گیری کرد، به این ترتیب طرح توسعه زودهنگام این میدان در سال ١٣٨٦ به طور مشترک به شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب واگذار شد و در پایان همان سال، ظرفیت تولید روزانه آزادگان جنوبی به ٢٠ هزار بشکه رسید. با پایان مرحله دوم تولید زودهنگام این میدان نیز در دولت نهم، تولید آزادگان جنوبی به حدود ٥٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت.
پس از آن در مهرماه سال ١٣٨٨،  قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی به ارزش ٢,٥ میلیارد دلار در قالب بیع متقابل بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین به امضا رسید و در نهایت با توجه به تغییرات اعمال شده در طرح جامع توسعه (MDP)، عملیات اجرایی این طرح از شهریور سال ١٣٩١ همزمان با تصویب طرح جامع تجدید نظر شده توسعه میدان (RMDP) آغاز شد.
در طرح جامع توسعه جدید میدان نفتی آزادگان جنوبی دو فاز تعریف شده است که در فاز نخست توسعه، تولید٣٢٠ هزار بشکه نفت در روز و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز پیش بینی و مقرر شده است این میزان تولید با حفر ١٨٥ حلقه چاه، ٥٢ ماه پس از تصویب طرح جامع تجدید نظر شده توسعه میدان محقق شود. بر این اساس، افزایش تولید نفت این میدان به روزانه ٦٠٠ هزار بشکه نیز در فاز دوم توسعه میدان مدنظر قرار دارد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24